anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 5 maj 2012

Etapp 1 av impregnering av stolpar!!

Av anaby - 5 maj 2012 14:29

Här kommer första inlägget om impregneringen av stolpar. Eller rättare sagt hur jag brukar göra 


 


Jag tänkte börja med att visa en stolpe som är från 1995 eller 1996. Jag trodde att de var 15 år gamla men de är äldre!! Helt otroligt!! Det har börjat växa mossa på stolparna men det funkar fortfarande bra och sitter kvar i marken  Tror att jag har kring 10-talet av dessa "gamla" stolpar kvar. Pappa och L-O kapade till 100 st till mig så att jag skulle kunna bygga sommarhagen som T nu går i  DET ÄR KÄRLEK DET!!! Hi hi!!



Närbild på mossan som växer  


 


Det är den här impregneringen jag har använt mig av. Den till vänster är den gamla och den är grön vätska. Köpt på Rusta för många år sedan. Den nya till höger är brun vätska och köpt på Biltema igår. Bägge burkarna är 5 liter så det räcker ett tag Priset är 319 kr. Jag brukar pensla/måla 3-4 varv på varje stolpe   Har för mig att den senaste gröna Cupperolen räckte i minst 6-7 år!!! VALUTA FÖR PENGARNA!!!


   


Dessa kapade jag till och penslade på första varvet igår. De är 2,5 meter långa och när de sätts ner i marken blir de kring 1,90-2,00 meter lång. Det kommer att sitta 3 elband på de här. Det är endast de som sitter i utbyggnaden till vinterhagen och ute vid vägen som är så här långa. De andra stolparna i sommarhagen kommer att kapas kring 2,20 och blir kring 1,60-1,70 meter när de sitter i marken. Och kommer att ha 2 elband.


 


Det blev några stolpar (2,5 meter) över när jag gjorde klart till utbyggnaden av vinterhagen i höstas. De andra 3 stolparna är kring 2,00 meter. De ska penslas på med impregnering. Det syns rätt stor skillnad på de som är behandlade och obehandlade!!!!



Här är det lite tripp, trapp och trull!!! 

De till vänster är de nya vi har hämtat och de ligger nog på kring 2,60-3,00 meter i längd. De i mitten är kring 2,00 meter (gamla stolpar vid vägen som jag plockat ner) och de som är kortast är stolpar som gått av och ska kasseras....glömde dock bort att lägga dem på majbrasan i år  Hade inte avknorrat dem...så jag får nog ta lite terapi och göra det en dag när det är fint väder. Finns flera gamla stolpar också som ska slängas...


Här kommer en liten film:



Så här gör jag innan jag använder mina stolpar. Jag hade gärna köpt färdiga impregnerade stolpar men tycker att de är så korta...därför har jag valt att köpa lite billigare hässjöstolpar och fått dem i den längd jag vill ha istället 


På de höga stolparna som ska sitta vid vägen kommer jag att ha 3 breda elband på 40 mm. Varför jag väljer att sätta 3 elband där är pga av att många som går förbi ska mata T och helst gå in i hagen. Det tycker INTE jag om!! Har man en häst som nafsar och kan "gå över folk" känns det lagom muntert när människorna i fråga INTE ens kan fråga om lov  Olyckor kan ju faktiskt hända!!!  Resten av hagen kommer att bli det breda elband överst och sedan ett "vanligt" elband på 12 mm....så endast 2 elband på resten av sommarhagen då det inte brukar vara folk där  Som tur är!!!


Hur har jag fått tag på mina hässjöstolpar??

Jag har både satt ut annonser på Blocket och liknande ställen under Köpes.

Sedan har jag fått tag på genom bekantas bekanta. Bönder brukar alltid ha ett litet lager liggande i någon lada eller i ladugården någon stans!! Jag har betalt kring 3-5 kr st för dem. OTROLIGT BILLIGT PRIS enligt mig för rejäla  och långa stolpar Dock lite jobb med att hämta, kapa till rätt storlek och impregnera....men inget stoppar en hästtjej  


Jag tänkte fortsätta fota och filma vartefter jag blir klar med stolpar, isolatorer, elband och uppsättning av sommarhagen. Så får ni se hur det blir när det äntligen blir klart!! Hi hi!!


Säger än en gång att så här gör jag och det finns så otroligt många olika sätt med stolpar och impregnering. Tänkte mest att om jag fotar och filmar kanske jag kan inspirera någon annan i samband med sitt hagbygge 


Det går jättebra att ställa frågor om ni vill veta mer om någonting!!!


Hoppas att ni blev lite klokare än ni var innan   


Mvh anaby      

 
 
Qodrofenia med ridtravare i fokus!

Qodrofenia med ridtravare i fokus!

5 maj 2012 19:07

Tack för ett jätte bra och informativt inlägg.Väntar med spänning på etapp 2 =))
mvh/Q

http://qodrofenia.bloggplatsen.se

anaby

7 maj 2012 20:05

Tack och bock för det!! Jag fyller på med inlägg allt eftersom jag jobbar på:D Hi hi!!

Mvh Anna & Tabasco:)

 
Kerstin

Kerstin

6 maj 2012 07:21

Ja det är ett evigt pysslande runt de här djuren.. :)

http://stallrosen.bloggplatsen.se

anaby

7 maj 2012 20:12

Visst är det;) Hi hi!! Jag har lite mer jobb än vanligt med sommarhagen eftersom jag ska "bygga om" och dra helt nytt elband i hela hagen. Men nästa år då får jag det lindrigt;) Den som väntar på något gott!!!

Mvh Anna & Tabasco:)

 
Liza

Liza

6 maj 2012 10:03

Tycker det är jätte roligt att du både skriver och lägger ut bilder
så man får se hur det går till.
Jag har aldrig impregnerat några stolpar själv, har alltid köpt färdiga.
Dock kan jag inte se dina videos :( Vet inte varför?
Det kommer upp ett timglas i videorutan och sen händer det inget mer.
Mvh,Liza

http://lizalovisa.blogg.se

anaby

7 maj 2012 20:20

Tack och bock för att du tycker om mina inlägg:D

Jag vet att på vår gamla jobbdator kunde jag förrut inte se mina filmer på bloggen...med den nya funkar det bra. Ska kolla med min man om han har någon teori varför det inte funkar för dig.

Mvh Anna & Tabasco:)

 
Nina

Nina

6 maj 2012 11:25

Kul att få veta hur du gör!
Vi använder också såna stolpar ibland, men utan att ha impregnerat dem innan och då håller de ju inte så länge. Jag får ta och införskaffa lite coppernol så jag kan impregnera ett gäng för kommande behov. Frågan är om de håller ÄNNU längre om man impregnerar hela stolpen eller om det inte spelar någon roll.

Här i östergötland kallas stolparna för krakstörar :-)

http://stallskogalund.blogg.se

anaby

7 maj 2012 20:24

Jag upplever att stolparna håller riktigt bra när man har impregnerat dem nederst så att säga. Jag har valt att inte impregnera hela stolpen pga att min häst gärna äter på själva stolpen...tror nog att han är en bäver emellanåt;) Hi hi!! De stolpar man köper på tex Granngården är impregnerade hel och hållen så visst kan man måla hela stolpen om man vill:D Den borde hålla ännu bättre då.

Vad roligt att få höra vad ni kallar stolparna hos er!! Har faktiskt inte hört det förrut:)

Mvh Anna & Tabasco:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9
10
11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards