anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 16 maj 2012

R.I.P Zimé och Sixten!! 5 år sedan nu!!!

Av anaby - 16 maj 2012 11:00

Har satt det här på tidsinställt då jag inte kommer att orka lägga in det samma dag som det gäller.

Det är nu 5 år sedan Zimé min förra häst och Sixten vår katt fick somna in 



Nyfödd Zimé 1989-05-22  


 


e. Imperator-Ganesco-Orkan


   


På sommarbete med mamma sommaren 1989.


    


Hemma hos uppfödaren våren 1990.


 


Har för mig att de här är träning inför kvalitetstävlan 1993.


   


Löshoppning inför Kvalitetstävlan 1993.


 


Har för mig att det här är från utställningen som 3-åring 1992. Vi väntar på vår tur  



  Kvalitetstävlan på Strömsholm 1993. Jag är här gravid med Fredrik här.



Det här kortet togs ca 2 veckor innan Zimé efter 17 år tillsammans fick somna in i sin hage och sedan bli begravd en bit bort på pappas mark. Otroligt jobbigt men bland det bästa jag har gjort...för hästen skull. Allt gick väldigt lugnt tillväga...det var endast jag och min veterinär med.  Om du går in på Kategorier och söker rätt på Zimé har jag skrivit om HUR jag upplevde den otroligt jobbiga dagen för 5 år sedan. 


Sedan har vi så klart katten Sixten!!! Som fick somna in samma dag som Zimé. Han var 17 år gammal. En otroligt härlig katt som mest skulle sitta i knäet och bli kliad av alla  Han gav bara de andra katterna i området "onda ögat" så kröp de bort eller flyttade på sig så att han fick "komma fram"  Helt klart en katt med väldigt mycket vilja, pondus och jävlar anamma!!!



Sixten kommer från Ridskolan i stan. Dock var alla hans syskon svarta och han grå??



Favoritplatsen i köket... att sova på soffan  


   


Sixten samma dag han fick somna in   En trött gammal katt...som hörde dåligt, såg dåligt och hade börjat tappa tänderna. Barnen ville ha kvar honom över sommaren men jag var osäker på OM han skulle klara av det då han var så skröplig och framför allt trött. Han sov mest hela dygnet vid det här laget. För hans del kändes det bättre och värdigare att få somna in samtidigt som Zimé. Jag var så otroligt ledsen redan att det kändes som att det inte kunde bli värre....Kan säga att barnen var otröstliga  Han hade ju alltid varit hos oss...sedan de var små!!! 


     


Ett aktivt kort på Sixten som jag gillar väldigt mycket!! Han var hopplös på att hoppa upp i fönstren och flytta på blommorna för att få plats  Det spelade ingen roll hur man ställde blomkrukorna....han trängde bort dem så att han fick plats att sitta bra i fönstret  Verkligen 1 katt på miljonen och någon liknande katt tvivlar jag på att jag någonsin kommer att träffa på igen. Vi får vara otroligt glada och tacksamma att vi fått ha Sixten i våra liv så länge  En av Fredriks kompisar som varit hos oss mycket och i 12-13 år sa till mig för någon vecka sedan: Jag måste bara säga att Sixten var så otroligt speciell och har gjort stort intryck på mig!!! Vi har haft många katter hemma som jag inte lagt märke till men Sixten kommer jag ALLTID att komma ihåg  Då insåg jag att det finns fler förutom oss som också kommer att minnas honom...det känns otroligt skönt 


Oj, oj...nu rinner det tårar!! Jag ska avsluta och säga:

R.I.P kära häst och katt!!!!

Enormt saknade och älskade av oss 


De ligger begravda på samma ställe.


Mvh en något ledsen anaby idag      

 
 
Kerstin

Kerstin

17 maj 2012 00:16

Jobbigt, spelar ingen roll hur lång tid det går. Tänk att det redan gått 5 år sedan vi träffades!! :)

http://stallrosen.bloggplatsen.se

anaby

18 maj 2012 14:26

Ibland känns det nästan overkligt att det har gått 5 år!!! Känns inte alls som det...samtidigt som det känns som om jag har haft T i evigheter:D Hi hi!!

Mvh Anna & Tabasco:)

 
Clara och Arsól

Clara och Arsól

19 maj 2012 10:47

Usch vad jobbigt, alltid hemskt när man tvingas ta ett sådant beslut :/ Men samtidigt, som du säger, så ska man vara glad över tiden man får tillsammans med dessa fantastiska varelsen! ♥ :)

http://tvistirni.webblogg.se

anaby

20 maj 2012 14:58

Precis som du säger var det ett otroligt jobbigt beslut men det rätta att ta i det läget. Det känns väldigt skönt att veta att bägge 2 är begravd här hemma på vår mark. Och jag är så tacksam över alla år vi både fick med Sixten och som jag fick med Zimé ♥ Man får se det positivt i slutändan!!

Mvh Anna & Tabasco:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9
10
11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards