anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 10 juni 2012

Av anaby - 10 juni 2012 20:08

Har just pratat med Hovis som kommer ut imorgon och verkar och raspar T:s hovar   De ser rätt så bra ut...jag har raspat med "Riders rasp" vid behov... men de har börjat rimsa upp sig lite där sömhålen är. Bakhovarna ser bättre ut vilket känns bra då planen är att sko honom fram till hösten och fortsätta med barfota bak. Förhoppningsvis funkar det tills snön kommer  Det lär ju visa sig!!!!

Mvh anaby  

Av anaby - 10 juni 2012 16:22

Hade en riktigt bra natt på jobbet...den bästa på hela veckan. Kändes bra att det blev "sista" natten 

Åkte ner till stallet direkt för att öppna upp grinden mellan vinter & sommarhage. T blev överlycklig och galopperade upp till huset på en gång  Han med sina rutiner...den där hästen 

Mockade, fyllde på vatten i tunnan och tog sedan hem vattenslangen. Kommer endast att fylla på vatten i 2 hinkar sedan när vattnet i tunnan tar slut. Bättre att ha 1 tunna i paddocken och 1 vid huset. Det funkar fina fisken 

Sedan hem och sova några timmar!!!

Vaknade "lätt medvetslös" men vid liv vid 12.30....somnade 08.45 så det blev lagom med sömn idag 

Det kändes riktigt, riktigt bra att kunna ta ut utrustningen till paddocken och göra iordning T där inne  Himmel vad jag har saknat det!!! Men nu är det dags igen 

Idag blev det verkligen miljöträning för "Herr´n"!!! L-O och en jobbarkompis har kapat ner träd och gjort lagom stora bitar som sedan ska klyvas nere i skogskanten på andra sidan åkern. Uppskattningsvis kanske 50-70 meter från paddocken. De har kört med 2 motorsågar....

T stog som ett ljus inne i paddocken medans jag gjorde iordning honom...och lyssnade på motorsågarna.

Gick in i paddocken..ingen större reaktion....började skritta runt hela åkern...ingen reaktion alls!!!

Jag red precis som vanligt runt hela åkern, efter 4-kanten och på volt utan EN ENDA REAKTION från min underbara häst medans bägge motorsågarna gick för fullt och träd föll!! När jag rider ut har jag känt att jag måste korta upp stiglädren...rider ju mest lätt i traven då...men när jag sedan rider på åkern blir det blandat med lättridning och nedsittning. Så idag längde jag 1 hål på stiglädern för att "komma ner" lite mer i sadeln. Det kändes rätt så stor skillnad...till det bättre   T var otroligt lugn och kändes kalasfin idag...HELA TIDEN Kan säga att jag fick tårar i ögonen och det kändes riktigt bra i hjärtat...fina och underbara häst  Skulle INTE byta bort honom mot någon annan häst!!! Han gör verkligen sitt bästa och vill vara till lags på alla sätt och vis  


   


   


 

  

Tillbaka till paddocken och där fick T lunch och magnetbehandling. När jag var på väg till garaget med grejerna kom en bil på vägen som stannade...en fd medryttare till "hon som jag delade stall med tidigare" dök upp igen!!! Har träffat 2 st av dem bara den här veckan  Det är jättetrevliga tjejer så nu fick jag en till trevlig pratstund        

Har nu landat inne och hemma och känner mig otroligt nöjd men trött  Skulle egentligen vilja gå ner till stallet och hämta täckeshängaren....ta hem skottkärran...regntäcken...fylla på vatten i den lilla vattentunnan....smörja allt...tvätta allt....plocka fram rena schabrak....MEN kroppen vill helt enkelt inte just nu...eller rättare sagt energin finns inte  Får nöja mig med att vi ska sätta igång elen idag och fixa med resten imorgon istället!!! Jag vet samtidigt att jag kommer att vara otroligt mycket piggare och har mer energi efter 1 god natts sömn  NU KAN DET BARA BLI BÄTTRE!!!

Ska börja med middagen och sedan ta av T magneterna och öppna upp i paddocken. Gissar att han kommer att bli väldigt glad när han inser att det kommer att vara "öppet" mellan hagarna nu 

Ikväll kommer det nog inte att hända så mycket förutom några "måsten" här hemma...men annars kommer jag att rugga i planläge i soffan framför TV efter en LÅNG VARM DUSCH....och "bara" vara och må gott 

Ska fira min långledighet med 1 glas vin och något annat gott...kanske lite glass...det blir bra 

Ha en fortsatt jättebra söndag!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby     

Av anaby - 10 juni 2012 05:13

Just nu känns det helt ok då jag bara har några timmar kvar på jobbet  Längtar som en tok tills klockan blir 07.30   Natten har varit bra men en aning seg..börjar bli sliten nu efter 5 jobbarnätter den här veckan och längtar till att få sova nattetid igen  

Jag har roat mig lite med att gå in på Hööks hemsida och spana på utrustning och kolla på VAD jag ev. är intresserad av att köpa på REA som börjar om dryga 2 veckor. Har insett att det INTE finns många schabrak jag vill ha=BRA!!! Och i januari köpte jag många huvor ( och scharbrak) på REA så vi kommer att klara oss länge på dem  Det känns riktigt, riktigt bra att inse att jag kanske inte behöver så mycket trots allt  Ska göra en inventering och rensa ut sånt som jag inte använder längre och lägga fram sånt som SKA användas.

Under den här veckan blir det att tvätta vintertäcken (3 st) och hänga på tork ute. Tvätta annat hästrelaterat och smörja så att allt blir i topptrim. Det är perfekt att smöja lädret på kvällstid....man kan ju göra annat roligt i det "fina" vädret på dagen  Veckan kommer att vara fullspäckad men det känns helt ok!! Det som jag hoppas mest på är att vi slipper regn så att jag kan rida T ordentligt under veckan. Har lite planer på att börja "bomträna" med kavaletti på åkern. Skulle vara skönt att få galoppera på åkern lite också Dock krävs det att det är torrt underlag då!! Det blir nog bra det där  hoppas jag  

Dags att sluta svamla och göra lite nytta på jobbet!!!

Ha en fortsatt jättebra söndag idag!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards