anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 18 juni 2012

Av anaby - 18 juni 2012 22:03

Jag blev så otroligt less på min nyinköpta schabrakhängare idag när den GICK AV I KEDJAN 2 ggr...när jag skulle hänga upp ett schabrak 


 


Inget problem med design och funktion om kedjan hade varit stadigare...


   


Uppsatt nere i källaren och jag tycker inte att jag har överdrivet många schabrak på den...ändå håller den inte...suck!!!


 


Idag gick kedjan av 2 ggr så jag skarvade med buntband....sedan tog jag "saken i egna händer" och "uppgraderade" schabrakhängaren med vitt rep från Rusta  10 meter vitt rep kostar 39 kr om man köper 1 rulle och 33 kr om man köper 3 rullar. Man kan också säga 3 st för 100 kr  Finns i färgerna vit, blå, röd, rosa och orange. Det är lite olika tjocklek på dem och därför är de som är tunnare längre replängd på. 



För att lättare kunna få rätt och lagom längd på repen mellan hängarna....knöt jag helt enkelt repen i den längden kedjan var INNAN jag tog tången och knipsade av kedjan. Gick fina fisken!!!


   


Ny repupphängning  



Vanliga enkla knutar som man kan bränna för att de inte ska rimsa upp sig. Jag har inte hunnit med att bränna dem i ändarna ikväll. Får bli någon annan dag under veckan.


   


Hängare och schabrak på plats. Det kommer att hänga 5-6 schabrak på hängaren. 2 på varje hängare. Lagom många anser jag  Bytte till det röda dressyrschabraket på G4:an idag och har tvättat det rosa. 


Mvh anaby  

Av anaby - 18 juni 2012 22:00

Jag brukar göra gransirap på sommaren för att ha under vintern till mitt te. Förra året gjorde jag ingen sirap men i år kom jag ihåg att plocka granskott!!! Så nu blev det 2 st ganska stora burkar  


Receptet går till så här:


Åtgång:

  • ca 30-40 granskott: Jag tog fler granskott då jag gjorde i 2 burkar.

  • 5 dl socker:Jag tog mindre socker i varje burk. Rekomenderar att "gå lite på känn" när man varvar och ta lagom av allt i burken.
  • 1 st citron



1. Lägg ned ett par granskott i en burk.

2. Skär upp tunna skivor av citronen och lägg ned i burken.

3. Häll över en deciliter socker.

4. Varva sedan med granskott, citronskivor och socker tills burken är full.

5. Ställ i ett soligt fönster och låt värmen smälta sockret till en sirap.

6. När sockret smält till en sirap silar man bort granskotten och citronen i ett vanligt kaffefilter.

7. Häll gransirapen i lagom stora burkar och använd det till ditt te vintertid!!!


 

Den här burken har stått över natten på altanen där det är MYCKET varmt!!! Det har hänt en hel del under dagen idag med då vi har haft varmt idag med.  Man kan göra lagren mindre än vad jag har gjort så att man får 3-4 lager med granskott  Allt efter tycke och smak  

Mvh anaby  

Av anaby - 18 juni 2012 15:38

T stog uppe vid huset när jag vaknade idag så jag passade på att släppa in honom i paddocken en stund tills det var dags att rida   Tog det sedan lugnt en stund.

Idag var det blåsigt men otroligt varmt...kring 20 grader!! Var skönt att det blåste annars hade vi nog "tuppat av" både jag och T efter vägen  



Gammal bild från hösten 2011 men samma sadel men utan huva och benlindor idag. 


Jag går ner genom hagen och den inhägnade åkern när jag rider ut..på så sätt behöver jag inte gå efter grusvägen där det är STORA stenar. Sedan rider jag på grusvägen där det inte är några stenar för att sedan gå ner på en åker där det är gräs mitt emot en av sommarhagarna....ca 100 meter längre bort blir det grusväg igen men inte så farligt med grus. Tills det blir dags för trav där det från början är lite smågrus som övergår till minimalt med grus  När vi sedan saktar av och går nerför backen nedanför kyrkan blir det gräs och lite grus på sidan av vägen...klättrar uppför gräset på sidan av "klätterbacken" och skrittar ner på gräset och fortsätter sedan trava efter "rotstigen"...där det bara är gräs och en massa rötter  Lite snubbel idag men det gick ändå över förväntan då vi inte har travat där på evigheter. Det har nämligen legat ett träd precis över stigen där jag brukar trava. Nu har någon snäll och vänlig själ tagit bort den  Förmodligen någon som jobbar på Kyrkan  Sedan fortsätter vi på grusvägen tills vi ska trava igen. Har hittat ett "spår" på grusvägen där det nästan är tomt på grus förutom sista 30 metrarna....där det är lite smågrus. Brukar funkar bra att trava där ändå. Sedan skritt tills vi går in på åkern mitt emot hagen igen.. fortsätter att skritta på vägen tills det blir dags för trav och travar ca 100 meter tills vi fattar galopp. Lite seg idag men när vi väl kom igång var det en bra galopp med lagom tempo  Andra galoppen...inga problem heller!!!

Sedan fick T syn på några ungdomar ca 300 meter bort och ville INTE fatta galopp igen utan stirrade bara på dem...suck!! Först provade jag att backa tillbaka till ursprungspunkten där vi fattade galopp....tog ny galoppfattning men han "bara" stirrade på ungdomarna  På 4:e försöket var jag rätt så irriterad kan jag säga...brukar INTE bli irriterad på honom ofta....då tog han galoppen direkt jag la till skänkeln  Galopperade bara några språng då det var galoppfattningen jag var ute efter. Saktade av och berömde VÄLDIGT MYCKET!!! Tog tyglarna och gjorde galoppskänkel för andra galoppen...en klockren fattning på en gång  Då gav jag mig!! Jag kände även på T att han tänkte "vad det bara det här du ville att jag skulle göra" så varför har vi bråkat idag då?? Skrittade sedan på sidan av en åker och T var lugn som en filbunke efter galoppen. Det märks så tydligt när han är NÖJD med sig själv  Skrittade på åkern i 300 meter...ut på vägen i 100 meter och ut på en av pappas åkrar i ca 150 meter....över vägen och ut på sista åkern....75 meter innan vi tar oss till den inhägnade delen av åkern....HEMMA!!!

Som ni märker rider jag på ganska mycket gräs nu när T är barfota. Jag försöker rida på gräs där det går och när det INTE är halkigt efter regn. Det brukar vara riktigt nyttigt för honom att gå någon annan stans än på vägen också 

När vi landade hemma var både jag och T svettiga!!! Det var riktigt kvavt och varmt...ska ju bli regn imorgon sägs det  och förmodligen ingen ridning för oss!!! Känns bra att ha ridit honom ordentligt idag 

T fick lunch medans jag passade på att ta på mer myggmedel. Tvätta karlederna bak. På ena benet är det helt borta medans det är en liten fläck på det andra benet. Har tvättat, smörjt med vegebomsalvan och lagt på sorbactkompress och sedan lagt på en bit av en "flexlinda" för att allt ska hållas på plats. Vill inte linda med en fleecelinda i den här värmen. Får se hur flexlindan håller allt på plats lite senare ikväll. Varför jag har lindat med flexlindan? Jag vill ge Vegebomsalvan en chans att verka då jag INTE vill ha mugg igen!!!! Håller tummarna att det funkar tills imorgon!!!

Sedan fick T på sig magnettäcke och fick stå och beta en stund inne i paddocken medans jag fixade med de nytvättade schabraken och hängde upp lite annan tvätt på tork.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mamma kom förbi för att prata lite då hon såg att garagedörren var öppen. Medans vi står och pratar hör vi en hund som skäller som en tok??? Jag tittar upp och ser en tax inne i paddocken hos T...som  reagerar direkt och lägger öronen bakåt och springer efter hunden som givetvis är lös  Det första jag hörde av tjejen som var ute med hunden när hunden sprang in till T var att hon skrattade?? När T sprang efter hunden med bakåtslickade öron med huvudet i marken blev det väl inte lika roligt längre för då stog hon och skrek: Vad ska jag göra?? Då steg jag fram och ropade till henne: Du måste gå in i hagen (inte paddocken då utan hagdelen där T INTE befann sig för tillfället då han stog i paddocken) och ropa på hunden så att den KOMMER UT FRÅN HÄSTEN. Jag såg även att när jag skrek till tjejen stannade T upp och slutade jaga hunden. Hon kunde ropa på den och den kom ut från paddocken. SOM TUR VAR!! Jag vill INTE gå in i en hagen om T jagar en hund...då jag inte själv vill göra illa mig!!! Stog sedan och väntade tills tjejen gick förbi mig och sa då till henne: Min häst jagar och kan sparka hundar!! Din hund är dessutom så pass liten att det skulle BLI STOR SKADA om han lyckades med det!! Det bästa är att du har hunden kopplad nästa gång du går förbi så att det inte finns någon risk att samma sak händer igen och kanske med en annan utgång. 

Svaret jag fick var: Ja, jag ska göra det!!

Förhoppningsvis fick den här hundägaren sig en tankeställare. Självklart är det roligt så länge det INTE händer någonting med hunden när den springer in till en häst...men den hade även kunnat göra illa min häst genom att nafsa och bita honom!! Det kändes skönt och bra att T reagerade DIREKT genom att bli aggressiv och började jaga hunden. Det hade nog INTE hundägaren tänkt sig och fick nog en rejäl tankeställare om att olyckan faktiskt kunde ha varit framme....när hon dessutom skrattade först och sedan blev rädd!!!  HUNDEN HAR JU DESSUTOM INGEN RÄTT ATT VARA I HAGEN ELLER DEN SKA INTE ENS SPRINGA DÄR INNE ÖVERHUVUDTAGET!!!

Jag får se om det blir någon fler incident med någon hund...då är det nog läge att sätta upp YTTERLIGARE en skylt om att T INTE tycker om hundar Börjar dock bli rätt less på att sätta upp skyltar om ALLT självklart som gäller runt omkring T 

Det enda som är bra är att jag INTE har sett någon mata eller gå in till honom sedan den skylten kom upp!! Så uppenbarligen gör den nytta även om jag känner att det känns otroligt onödigt    Fortsättning följer på hundfronten sedan!!!


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nu är jag klar med T för idag och ska snart hoppa   in i duschen innan middagen!! Ikväll ska vi installera ringklockor hos grabbarna på övervåningen. Det blir jättebra då då kan vi ringa på dem när det är middag och deras kompisar kan också ringa på ringklockan och slipper ringa på mobilen för att bli insläppta  Vi slår så att säga "2 flugor i 1 smäll"  Sedan ska vi åka iväg med Fredrik så att han får panta lite tomburkar och slänga glasflaskor...det är nyttigt om man får städa upp själv efter det man har dragit fram 

Ska också försöka hinna med att "remma om" schabrakhängaren. Den ena kedjan på sidan gick av idag. Tycker inte att jag har hängt så himla många schabak på den men kedjan verkar vara otroligt klen  Jag köpte flera olika rep på Rusta i olika färger. Har både blått, rosa och rött...så jag ska kolla vilken färg som passar bäst att knyta med i öglorna. Orkar inte med när kedjan går av var och varannan gång. Måste ha grejer som man kan använda sig av utan att laga titt som tätt  Blir nog fina fisken!! Bilder kommer på "före  & efter" 

Ha en fortsatt jättebra måndag!!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby              

Av anaby - 18 juni 2012 12:04

Nu har jag börjat nedräkningen innan jag får semester!!! Endast 2 veckor kvar att jobba...och för mig som jobbar natt blir det 7 nätter kvar att jobba. 2 nätter (tisdag och onsdag) den här veckan och 5 nätter (söndag, måndag, torsdag, fredag och lördag) nästa vecka!!! Sedan kommer jag att vara ledig i 7 veckor!!! Det känns fantastiskt bra   Jag har haft mycket sparad ledighet då jag inte har tagit ut all semester på sommaren de senaste åren. Så det är nog sista chansen att ta ut så pass lång ledighet...då vi ska ändra om semestrarna på jobbet f.r.o.m nästa år. Då gäller det att passa på nu!!!

Jag känner även att jag kommer att behöva lite längre ledighet pga min op som jag gjorde i mars och för att verkligen kunna återhämta mig ordentligt. Upplever att jag fortfarande INTE är riktigt pigg och alert som jag skulle vilja vara än  

Ska även börjar jogga igen och då är det perfekt att börja med det under semestern så att jag har kommit igång ordentligt med det när jag börjar jobba igen. Då kommer jag att orka betydligt mer!!!

Det känns som om det kommer att bli en BRA sommar!!!! Jiiippiiieeeee!!!! Och ser framemot att vara piggare och starkare under hösten  

Mvh anaby  

Av anaby - 18 juni 2012 10:35



Jag tänkte berätta lite om min anafylaktiska chock som jag fick i samband med ett getingstick 1987....närmare bestämt i september..

Jag satt på jobbet på morgonen och fikade med mina jobbarkompisar när jag kände hur det stack till rejält i höger arm. Kan säga att det stack till rejält!!! Efter att ha kollat runt lite upptäckte vi en geting och förstog att det var den som hade stuckit mig. Jag tänkte inte så mycket mer på det utan började att jobba ingen....

Gick dock inte lång tid förrän jag började känna mig "konstig"

Jag gick in på toaletten och fick en chock!!! Hela jag var full i nässelutslag....helt vitprickig ÖVERALLT!!! Och det kliade som jag vet inte vad.....Jag stog en stund inne på toa och kliade mig som ett "halv-tok" innan jag gick till chefen som sa på en gång när hon såg mig att du måste upp till Akuten!!

Sagt och gjort. Jag fick skjuts upp till Akuten....det var inte många km dit från jobbet men jag höll ändå på att svimma 3 ggr.

När vi kommer fram och jag stiger ur bilen ser jag ingenting...jag har fått synbortfall. Kvinnan som skjutsat mig frågar om jag kan gå själv? Nej, säger jag....jag ser ingenting...allt är bara vitt!!!

Hon har sinnesnärvaron att springa in på Akuten och har med sig flera läkare med en bår ut...de slänger bokstavligen upp mig på den och springer in igen....och pumpar in mig kortinson och adrenalin

Min chef hade ringt till mamma och sagt till henne att hon skulle skynda sig upp på Akuten....Hon berättade sedan för mamma att hon INTE hade trott att jag skulle överleva med tanke på hur sjuk jag var när jag åkte in..

Jag kan säga att jag var MYCKET borta och kommer knappt ihåg någonting efter de fick in mig på Akuten.

Det visade sig att jag hade ett blodtryck på 60/40 när jag kom in på Akuten....och jag fick veta att hade jag kommit in minuter senare hade jag förmodligen INTE klarat mig....utan dött på fläcken....19 år gammal pga av en geting!!!

Jag blev inlagd i 4 dagar på NUS med eget rum och EKG kopplat till mig med övervakning dag och natt. Pinsamt tyckte jag men i efterhand förstog jag ju hur allvarligt det faktiskt var....Och jag kan säga att det här är det närmaste jag har varit "döden" på alla sätt!!!

Sedan fick jag kortinson tabletter och adrenalinspray utskrivet som jag ALLTID skulle ha med mig vart jag än gick på sommaren....

Jag blev även kallad till en allergiutredning någon månad senare....och den visade att jag INTE var allergisk mot någonting överhuvudtaget...INTE ens getingar?? Vilket INTE gick ihop för någon med tanke på min anafylaktiska och allvarliga allergichock....

Sedan klarade jag från fler getingstick fram till augusti 2009

Mvh Anna

 ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jaha, då fortsätter vi med nästa getingstick...eller rättare sagt de 3 nästa getingsticken

 Jag har inte på något sätt gått omkring och oroat mig eller varit hysterisk över getingar mellan 1987-2009.....jag tycker bara inte om dem....och vill inte ha dem i närheten....så jag går helt enkelt undan i lugn och ro om det kommer en geting i min väg....mina kompisar är MYCKET mer hysteriska

Allafall så skulle vi skotta ur dyngstacken som vi alltid gör på sensommaren....

Då vi upptäcker att det verkar vara en hel del getingar där.....Hmmmmmm!!! Inte riktigt bra för min del...Men vad kan man göra. Min häst, mina dynga=min skyldighet att skotta ut!!!

Efter ca 20-30 min kommer första getingsticket och sedan de andra 2 i tät följdTrots att jag hade både en jacka och byxor så fick jag alltså 3 getingstick....suck!!!


     


Fortsatte att skotta en stund men känner bara efter ett tag att det nog är bäst att åka hem och ta lite allergi medicin...Fredrik har allergier och hade fått Betapred utskrivet. Sagt och gjort!! Jag åkte hem och intog Betapred...tog sedan bilen ner igen och fortsatte att skotta dynga.

Efter ett tag känner jag hur ansiktet börjar domna bort...och det börjar kännas strävt i halsen=INTE BRA!!!

SUCK OCH DUBBEL OCH TRIPPEL SUCK!!!

Var bara att ringa till mamma och säga att hon INTE skulle jaga upp sig men att jag behövde skjuts till Akuten pga 3 getingstick...Hon kom som ett skott kan jag säga....

Skjutsade mig hem för att byta kläder och sedan raka vägen till Akuten. Jag fick komma in relativt snabbt efter jag påtalat att jag hade fått 3 getingstick och var allergisk. Förklarade att jag hade tagit Betapred men att det INTE hade släppt ändå...

Fick en Tavegyl på Akuten och det tog nog ca 30 min sedan släppte dommningaran och det sträva i halsen Kändes himla skönt att slippa bli inlagd!!!!

Fick med mig medicin hem och fick "order" att ringa min husläkare för mer medicin. Efter samtal med honom fick jag allergisprutor utskrivna...vilket känns jättebra för både mig och alla i min närhetJag har  "1 kit" som jag alltid har med mig till jobbet och ett annat som jag har nära till hands hemma=en stor trygghet om det ev. skulle hända igen

Halllellullljaaaa säger jag bara!!!


Vad berodde det då på att det helt plötsligt var en massa getingar i dyngstacken nu och inte på alla år (12 år) tidigare?? Det är jättesvårt att säga men ev. kan en bidragnade orsak vara att en av de i stallet har papper som strö. Det har vi INTE haft tidigare utan endast spån, torv och halm=inga getingar....

Eftersom det fortfarande finns papper på dyngstacken så har vi (jag, pappa, mamma och L-O) tagit ett beslut att jag INTE ska vara med och skotta ut dyngstacken när den sidan med papper skottas ut. Istället skottade jag, L-O och pappa ut "min sida" redan i juni.  I sommar (2010) fungerade det jättebra och var inga getingar i närheten Att vi skottade ut allt redan i juni kan också ha varit en bidragande orsak till att vi slapp getingarna...de hade inte riktigt hunnit med att "boa in sig" riktigt än.

Det är alltid svårt med allergier men när man är utsatt MÅSTE man för sitt eget bästa göra det man kan för att undvika att drabbas igen...sedan har jag ju en del nära och kära som är väldigt oroliga för mig också!! Mamma och pappa har varit med 2 ggr och tycker förstås att det är olustigt när det händer....och blir oroliga. L-O har tack och lov "bara" varit med 1 gång.... Man vet ju aldrig förrän efteråt HUR allvarligt det är!!

Man gör helt enkelt ett val själv vad och hur man vill göra för att i största möjliga mån undvika att det händer igen....för sig egen skull i första hand

Mvh Anna




 ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------





Före mina senaste 3 getingstick i augusti 2009 hade jag INGA allergier alls....

Men 2 veckor efter getingsticken 2009 var vi i stugan och när jag vaknade på morgonen där såg jag ut som om jag hade fläcktyfus.


Så här såg ryggen ut och även resten av kroppen!!



   


Tur att jag INTE fotade ansiktet för det var helt uppsvullet och illrött och vitt....Såg rent ut sagt fördjävlig ut.

Hade som tur var vid den tidpunkten fått utskrivet både Betapred och Tavegyl själv...som jag tog omgående. Ringde sjukvårdsupplysningen som sa att något mer kunde de INTE göra på Akuten heller...Men om jag fick svårt att andas skulle jag åka in OMGÅENDE!!!

klarade mig med "nässelutslag-a-la-fläcktyfus"...fick sjukskriva mig i några dagar...

Ringde återigen min läkare och bestämde tid för en allergiutredning.

Väl där så visade det sig att de INTE tar så många allergiprover men det finns ett bastest de gör i första hand. Sedan ville han att jag skulle "känna efter" om jag får klåda eller annat av någonting speciellt var det bara att ringa så skulle jag få komma och ta mer tester

När testsvaren kom visade det sig att jag är allergisk mot Gråbo (grässort), björk och någonting annat som jag har glömt...men det är också mot gräshållet...Före hade jag INGA allergier alls. Det verkade helt enkelt så att mina senaste getingstick tyvärr hade utvecklat allergier hos mig som jag inte haft tidigare.Suck!! Bara att gilla läget och göra det bästa av det.

Ibland kan jag känna att det kliar i handflatorna när jag har ätit vissa saker...dock kan det vara olika saker från dag till dag...klurigt sånt där. Jag har inte riktigt tagit tag i det så allvarligt än. Och under hösten tycker jag själv att det har "lugnat ner sig" med handflatskliningen.

Det lär ju visa sig om det kommer tillbaka eller blir värre och då ska jag klura på VAD som gör att det kliar och beställa tid för utredning igen. Är ju bra om man undviker saker som man mest troligt är allergisk mot så att man inte utvecklar ännu mer allergier...svårt sånt där!!

Mvh Anna


Av anaby - 18 juni 2012 10:23

Jag tänkte att jag skulle säga att jag skrev det här för några år sedan på Zoomintiden. Har sedan sparat det för att ev. få användning av det framöver. Känns jättebra att slippa sitta och skriva om allt igen...är ju några år sedan allt hände. Men här kommer i allafall del 2 



Ja, gott folk då var det dags för del 2 av HELLP-syndrom historian

Det skulle visa sig att det inte riktigt blev som "planerat" på barnfronten för oss.

Vi har nämligen ganska exakt 1 år och 1½ månad mellan våra barn L-O brukar skämta och säga om vi var indianer så hade Henrik hetat: "Lilla-spruckna-gummit" Jag tror inte att jag behöver någon närmare förklarning på det. En annan bidragande orsak är att jag har väldigt lätt att bli gravid...vi brukar även säga att de förmodligen hade räckt för oss att byta underkläder

Allafall så visade det sig att jag var gravid snabbt efter barn nr 1. Kan säga att med tanke på Fredriks förlossning så kändes det INTE riktigt bra för mig.....Fick en tid upp till Kvinnokliniken på NUS och där fick jag utskrivet en medicin (som jag inte minns namnet på) som skulle hjälpa mig och förebygga och se till att jag INTE fick HELLP en gång till. Och som jag skrev tidigare är det överhuvudtaget MYCKET ovanligt att man får HELLP 1 gång ännu mer ovanligt med 2 ggr...så läkare och ssk förklarade att det var en minimal risk att det hände igen

Men oj så fel de skulle ha!!!

Vid det här läget så hade jag fått hem Zimé igen och stog med 2 hästar....1 liten son och 1 till barn på väg

Kan säga att det kändes inte som något drömcenario direkt.

Dessutom skulle det visa sig att Zimé var i ett "sämre skick" än jag någonsin hade kunnat drömma om....

Hon fick gå på bete här hemma med Wirren under sommaren och sedan började jag och Chatarina (min förra medryttare) att skritta ut på hästarna några kvällar i veckan.

Jag flyttade sedan hästarna till ett stall ca 1 mil bort. Då började "helvetet".....Zimé gick INTE att rida, INTE att hantera och där stog jag gravid Var inte ens tal om att sätta upp någon annan på den här hysteriska hästen Så jag tog "tjuren vid hornen" och gjorde jobbet själv....Tog nog ca 5 månader innan "magen" började komma och då var Zimé rätt så lugn att rida Och allt eftersom jag gick upp i vikt desto snällare blev hon till min stora förvåning Ska tillägga att jag alltid hade biltelefonen med mig till stallet....av modell "tegelsten"...de var ju ganska stora på den tiden motför nu Men för mig kändes det bra bara att kunna ha möjlighet att ringa om det skulle bli någonting. Och otroligt nog så behövde jag INTE det!!!

 Och allt eftersom Zimé blev lugnare började jag annonsera om en medryttare. Det skulle visa sig vara ett tufft jobb Zimé var nämligen INTE alls med på det....hon stegrade av dem eller bockade av dem....så efter 3 försök och 3 avfallningar gav jag upp. Kändes inte alls bra att folk föll av som käglor...Sedan har man ju ett ansvar som hästägare när man sätter upp andra. Det kan ju faktiskt hända allvarliga saker och skador på ryttaren...

När jag hade några månader kvar av min graviditet fick jag stallplats hos min morbror och kunde flytta bägge hästarna dit. Superduperjättebra!! Jag kan säga att jag red bägge hästarna 2 ggr i veckan...Zimé reds 4-5 dagar i veckan. Så man kan nog säga att jag INTE behövde någon "mamma-gjympa".

Så hände det som INTE får hända...ca 1  månad innan planerat födelsedatum...börjar jag kräkats IGEN!! Trots medicinering under graviditeten....SUCK....dubbel SUCK...och trippel SUCK!!

Jag åkte in på akuten och fick stanna kvar i 3 dagar..ännu mer SUCK!! Jag fick bekräftat att det än en gång var HELLP-syndrom jag hade fått.... Under den tiden fick jag INTE ens gå till toaletten själv Problemet var att Zimé hade gjort illa sig på ett framben och hade ett mycket stort och läskigt sår. Som behövde läggas om....Efter mycket om och men lyckades jag övertala min läkare att få "permission" för att åka till stallet och lägga om såret 1 gång per dag. Skjutsade i rullstol till bilen....sedan in i bilen...order att max vara borta 45 min...vilket gjorde att vi hann med att åka till stallet....lägga om såret och tillbaka till NUS igen och isäng Jag ska nog villigt erkänna att jag är väldigt envis människa På gott och ont ska jag nog också ärligt erkänna...

När jag sedan kom hem fick jag helt "stall & hästförbud"....SUCK!! Dubbel och trippel SUCK!!! Dock hade jag 2 st jättesnälla medryttare till Wirren som delade upp honom och hans dagar på de 2. De mockade även till Zimé när de ändå var där.. och borstade henne 1 gång i veckan. vilket inte var det lättaste då hon stog med öronen "slickade" bakåt och 1 bakben på väg att sparka Jag påtalade att de absolut under inga omständigheter skulle borsta henne om de kände sig rädda för att hon skulle göra någonting. Hon klarade sig med lite lera under den tiden jag var borta. Det viktigaste med mockning, in och utsläpp och mat var ju fixade.

Jag bestämde själv att hon skulle vila och INTE ridas förrän jag kunde sätta mig upp på henne själv igen!!

Så nu tillbringade jag all tid hemma istället...L-O fick skjutsa mig till stallet så att jag fick pussa och lukta på mina hästar allafall. Att göra någonting annat var helt förbjudet enligt min läkare. Jag hade ju även Fredrik hemma att ta hand om...och mig själv....

Pga min tidigare graviditet och förlossning med HEELP-syndrom bokades en tid till Kvinnokliniken för ett besök om hur vi skulle gå vidare. Jag fick träffa Chefsöverläkaren och jag förklarade precis hur jag kände med min nuvarande förlossning och hur min tidigare förlossning hade varit med ett akut-snitt och HEELP-syndromet. Allt fanns ju även att läsa i min journal...dessutom....

Svaret jag fick var: Du kan INTE komma här och kräva att du ska ha ett kejsarsnitt bara så där!!! Utan vi sätter igång dig några veckor innan...typ nu...eller så får du vänta tills du börjar kräkas igen och då gör vi ett till akut kejsarsnitt IGEN!!

Jag kan ärligt säga att den chock och panik jag kände jag när jag gick ut från honom och det rummet har jag ALDRIG känt igen...varken före eller efter.....

Jag kommer inte ihåg hur jag tog mig hem...men jag körde bil...väl hemma så ringde jag min Barnmorska Maggan och lämnade ett meddelande till henne. Hon var lika förvånad som mig över vad han hade sagt!! Med tanke på vad som hänt i samband med Fredriks förlossning, min medicinering och att jag än en gång hade börjat kräkas och fått bekräftat att det än en gång var HELLP-syndrom jag hade...VILKET ENLIGT LÄKARNA EGENTLIGEN SKULLE VARA MINST SAGT OMÖJLIGT!!

Det enda jag ville göra i det här stadiet var att rent ut sagt "hoppa i älven".....Så dåligt mådde jag. Och sedan kände jag att något akutkejsarsnitt med "livet som insats" en gång till....kändes i det här läget som rysk roulette. Vid det här laget kände både jag och L-O en stor oro till hur det skulle gå med HELLP-syndromet den här gången Sedan gick ju mina tankar till om jag ens skulle överleva innan allt var klart....skulle jag ens få träffa barn nr 2 och kanske lämna alla mina 3 i familjen!!!

Jag hade en himla tur som hade en barnmorska som var helt fantastisk!! En stor eloge till henne. Hon ringde upp till KK och bad om en ny tid med en NY läkare...och sa att om jag INTE fick ett kejsarsnitt igen skulle hon åka upp dit själv och prata med dem!!!

Sagt och gjort....När det var dags för den nya tiden följde L-O med...jag orkade helt enkelt inte vara ensam och argumentera. Kan säga att jag var ganska apatisk vid det här laget....

Läkaren hann komma in i rummet och vi hann INTE säga någonting innan han säger: Jag har läst i din journal och förstår att du vill ha ett planerat kejsarsnitt med tanke på allt som du har gott igenom?? Vi satt som 2 "blåsfiskar" och flämtade...både jag och L-O och fick till slut fram ett ja...

Ok, säger han då...jag kommer strax. Blir borta en liten stund och kommer sedan tillbaka och säger. Nu har jag bokat in en tid till dig på fredag. Dagen vi satt där var på onsdagen....Alltså bra 2 dagar bort!!!

Imorgon kommer du in hit och då får du prata med Läkaren och Narkosläkaren om hur ni ska gå tillväga och på fredag kommer du hit kl. 07.00 så ska vi fixa det här!!

Jag kan säga att jag vet än i dag INTE vad min Barnmorska Maggan hade sagt när hon ringde eller om hon ens sa någonting....Men läkaren som vi pratade med var för mig "guld värd".

Sagt och gjort...jag åkte in och träffade både Läkaren och Narkosläkaren som var supertrevliga

Jag och L-O åkte in så att vi var på NUS strax före kl. 07.00 på fredagen.

Den här gången var blev det ett sk. "planerat" kejsarsnitt. Jag var då vaken och fick ryggmärgsbedövning.

När jag sitter på sängen och väntar på att ryggmärgsbedövningen "ska ta" säger en av Ssk till mig: Du ser så lugn ut..är det inte alls nervös?? Nej, sa jag...jag får ju vara vaken och jag har redan varit med om det värsta som kan hända i samband med ett kejsarsnitt förra gången.

Allt gick väldigt lugnt tillväga....jag var vaken och fick vara med. Och L-O var också med så klart. Dock är ju min kära man lite speciell...när de hade lagt första snittet hängde han mer över duken för att "se" vad det gjorde...och rapporterade till mig som låg. Vi har en hel del kort som en elev tog. Ska se om jag kan skanna in några så att man får se hur glada vi var över den här dagen.


Innan jag åkte hem skulle jag göra en "efterkontroll" som alla gör innan man blir utskriven för att kolla att livmodern och allt är ok. Gissa VEM som skulle göra min efterkontroll?? Jo, mycket riktigt Chefsöverläkaren som hade nekat mig mitt planerade 2:a kejsarsnitt Jag kan säga ärligt att luften bara gick ur mig när jag såg honom...SUCK!! Dock hann jag inte säga någonting förrän han BAD OM URSÄKT FÖR ATT HAN HADE NEKAT MIG KEJSARSNITTET?? Hans förklaring var att han INTE hade förstått vad jag hade gått igenom med mitt första akuta kejsarsnitt...trots att han hade läst min journal. Kändes allafall skönt att få lite upprättelse om att jag INTE var helt fel ute själv med att vilja ha ett planerat kejsarsnitt med tanke på att HELLP-syndrom är allvarligt!!

Allafall så säger han så här när han har gjort min efterkoll: Ja, men nu vet du att nästa graviditet då blir det garanterat ett kejsarsnitt så du behöver inte oroa dig igen. För har man fått 2 kejsarsnitt blir det automatiskt kejsarsnitt igen. Jag tackade för upplysningen och sa att det INTE skulle behöva se mig där igen. Då säger både Läkaren och Ssk men det vet du inte i förväg om det inte blir fler barn?? Jo, sa jag...jag vet...för jag kommer ALDRIG att utsätta mig, min man eller mina barn för det här en gång till. Jag vet inte ens om jag överlever ett till HELLP-syndrom!!!

Mer om det här med INGA FLER BARN under "Eftervård av HELLP"

Jag kan säga på rak arm att min andra förlossning eller mitt andra kejsarsnitt "hjälpte" mig att bearbeta mitt första...hade det INTE gått så bra och så lugnt tillväga så vet man inte vart man hade hamnat mentalt...

Sedan tack vare att ett "planerat" kejsarsnitt är lugnare och bättre för kroppen så hade jag INTE lika ont som med Fredrik. En klar fördel när man hade 2 små barn att ta hand om

L-O var hemma i drygt 2 veckor och då fick jag mycket hjälp och slapp lyfta barnen så mycket...men sedan efter 2 veckor var det bara att sätta igång och lyfta och byta på bägge barnen själv. Tur att man är "stålkvinna" eller

Det är ju som tur är så att man klara mer än man någonsin tror att man ska...kroppen har en förmåga att anpassa sig otroligt mycket.

Nu stog jag med 2 hästar....och 2 små barn. Kan säga att efter Henrik gick jag ner allt vikt 20 kg igen efter ca 3,5 månader. Dock fortsatte jag att gå ner i vikt. Min normalvikt på den tiden låg på ca 58-60 kg. Jag gick ner till 53-54 kg och 171 cm lång....

Jag har för mig att jag satt upp och red igen efter ca 2 månader

Jag hade mina 2 medryttare till Wirren och de red honom 2 + 1 dag och sedan red jag honom själv i 2 dagar. Zimé red jag 5-6 dagar. Åkte till stallet  5 dagar i veckan, kl. 18.00 och kom hem igen vid 22.00-22.30 Var alltid sist hem....Min otroligt snälla morbror brukade komma ut och "kolla till mig" när jag hade ridit den första hästen och även den andra...bara för att se att jag var ok Han tyckte att jag var MYCKET i stallet och red Men det blir ju så när man har 2 hästar...och det var ju även självvalt och någonting som jag ville själv

Det som jag tyckte var otroligt bra var att få åka hemifrån efter middagen och "bara vara" ensam i stallet och att det var tyst och lugnt...bra jag och hästarna Jag ska inte sticka under stol med att det var jobbigt men det gav så otroligt mycket tillbaka och gjorde så att jag faktiskt orkade med mina "små huliganer" hemma på dagtid

Tiden hos hästarna gjorde även att det var lättare att bearbeta mina bägge kejsarsnitt och speciellt det första akuta med Fredrik.

Mer om det under "Eftervård av HELLP"


Ja, gott folk det här är vår historia om vad vi har varit med om i samband med HELLP-syndrom. Jag ska även tillägga att det INTE är alla om har lika tur som vi har haft. Jag lever och bägge mina barn leverVilket jag är så otroligt tacksam över idag!!! Jag har läst om kvinnor som har dött....eller deras barn har dött eller bägge har dött Och att det är MYCKET ovanligt att blivande mammor får HELLP-syndrom över huvudtaget!!!

När man sedan står med facit i handen så inser man att man rent ska "tacka livet" för att man finns till!!

Det här är 18 år sedan det hände och jag kan fortfarande känna tårarna rinna nerför kinderna när jag skrev det här nu...trots att det är så länge sedan så kan man fortfarande komma ihåg vissa saker som om det var igår!!

Den som vill får gärna komma med frågor i gästboken.


Jag avrundar och avslutar med att säga att jag är så tacksam att allt har gått bra med mig och mina kära barn

Uppskatta livet som det är och inte som man tror att det ev. kunde bli!! Vi lever här och nu!!!


Mvh Anna nöjd och tacksam att alla i familjen lever och mår bra  




Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards