anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 3 juli 2012

Händelserik och underbar dag!!!

Av anaby - 3 juli 2012 14:08

Vaknade tidigt imorse så jag gick och la mig i soffan tillsammans med katten och somnade om en stund.

Tog in T i paddocken och tvättade när jag vaknade till. Sedan la jag ut kavalettina IGEN....han brukar tugga och sparka på dem under dagen...så de verkligen ligger "huller-om-buller" sedan  Tog sedan ett grimskaft och tänkte att jag skulle skritta över kavalettina med T efter mig  Provade och det var inga problem alls!! Han följde så snällt med...och eftersom det bjöds på hästgodis efteråt så gick det bra att gå över flera ggr. Jag har hela våren tränat T med att när jag "vinkar" ska han komma till mig. Detta har funkat riktigt tillfredställande. Nu tänkte jag gå steget längre idag....knäppte loss grimskaftet....gick över bommarna med T efter mig  So far so good!!! Vände och ställde mig framför bommen. T vände och ställde sig bakom mig.....när jag gick...gick han över bommarna  

Klapp och hästgodis!!! Jag vände och vinkade och T kom efter mig över bommarna!! HELT OTROLIGT!!!

Gick för att hämta den röda pilatesbollen för att sparka lite boll. Och vem står kvar bakom bommen och väntar på att jag ska komma så att vi får gå över igen?? Japp!!! T...Hi hi!!

Gissa en som blev glad när han fick syn på bollen   Blev inte många vinkningar där inte så stog han på plats redo att sparka boll   Inga problem där inte!! Han tycker verkligen att det är roligt med bollar  Inga bilder eller filmer då jag inte hade kameran med mig  

Sedan gick jag in och hämtade bilnyckeln och kopplade på transporten på bilen. Körde in i paddocken med ekipaget och T blev lite ens rädd...han stog bara och spanade när vi tog plats  Han är verkligen härlig just nu!!!

Öppnade transporten och dörren och gjorde klart för lastträning.

T blev mycket nyfiken och gick direkt upp med framhovarna på baklucken. Jag gick in och ställde mig inne i transporten och han kom efter...på en gång!!! HELT FANTASTISKT!!! Hade dock för lite hästgodis på mig så jag gick in efter fler...när jag vänder mig om ser jag att T GÅR IN SJÄLV I TRANSPORTEN!!! När han står där inne ropar jag: RÄTT!!! Han stannar inne i några sekunder och backar sedan lugnt ut...jag ropar igen: RÄTT!! Han vänder sig om och tittar på mig. Jag skyndar mig in och hämtar hästgodis och kameran.

Sedan lasttränade vi både med och utan grimskaft. Först utan men då blev han lite tjurig och stog på bakluckan. Kom in helt till slut...provade med grimskaft och då gick han i på en gång...inga tveksamheter alls  

3 ggr rakt in!!! DUKTIG HÄST!!!! Kopplade loss grimskaftet och var utan och då gick han in men hörde någonting på vägen och backade ut. Ibland kör det både bilar och cyklar på vägen och då har vi dem bakom oss när vi lastar. Samtidigt är det BRA att det är lite rörelse så att han får vänja sig vid det också.

Sista gången han gick in så kom det t.o.m en bil och körde förbi på vägen. Han lyssnar och konstaterar att: Ok, det är en bil och STÅR KVAR!!! Går ut något steg för att sedan gå in helt. Sedan har jag även tränat att han ska gå ut något steg i taget och stanna. Det går jättebra!!! Upplever honom som rätt så lugn i samband med lastning i dagsläget   Bara att fortsätta imorgon på samma vis!!!


Några kort:


     


Och en film på sista lastningen:



 

Jag har valt att ge min häst hästgodis i samband med lastning. Jag pratar även med honom en hel del. Detta funkar för oss men förmodligen inte på alla hästar. Så länge det går så här bra kommer jag att fortsätta så 


Gissa en som var nöjd med sig själv när vi var klara!!! Japp!! Stämmer bra..."Herr´n" i hagen 

Sköljde bort Hibiscrub och smorde med kortisonsalvan. Sedan körde jag ut transporten från hagen. Dock stog T precis framför bilen och hade INTE tänkt flytta på sig  Fick stiga ut och vinka fram honom och säga till honom att STÅR STILLA DÄR! Vilket han faktiskt gjorde tills jag kört ut ekipaget  

Nu har jag bara ställt bilen och tranporten utanför ingången till hagen. Orkar inte koppla loss transporten när jag ändå ska använda den imorgon igen  Tycker att det är smidigt att köra lite "intensiv-lastträning" i några dagar och sedan ha uppehåll i några dagar. Detta funkar väldigt bra på T  

Sedan var det bara att hämta skottkärran och börja mocka efter "spåret" i hagen. T bajsar nämligen på den sträckan där det inte är betesputsat...där gräset är långt. Blev en hel skottkärra full innan jag kommit mig ner. Går ju bra att mocka där 1 gång i veckan så håller det sig väldigt rent  Upp med skottkärra och grep och passa på att ta hand om kaninen!! Hon är så otroligt nöjd av att få vara ute igen  

Sedan in och städa i farstun!! Nu är det rent och fint även där  

Sedan har jag oljat in min nya sadelbock som jag köpte billigt på Biltema  


Före:


 


Efter:


 


Observera fläcken!! Jag höll på att TIPPA omkull hinken  Men klarade mig som tur var med att spilla ut lite...blev alldelens svettig när jag tänkte på att HELA hinken kunde ha åkt ut  Blir ett till varv lite senare ikväll!!!

Nu har jag "bara" byte av sängkläder, handdukar och att ta hand om lite tvätt kvar  Detta innebär förhoppningsvis att jag kan lägga lite tid på "pyssel" och projekt!!!

Jag och mamma ska åka och handla på Willys lite senare ikväll. Och sedan ska vi förbi på ICA...mitt Höökspaket har nämligen kommit  Det gick riktigt fort!!!!

Nu ska jag dock vätska upp mig med jordgubbssaft och en fruktsmoothie innan jag tar resten!!

Ha en fortsatt jättebra tisdag!!
Chilla lugnt  
Mvh anaby  

 
 
Nina

Nina

4 juli 2012 12:35

Vad duktig han var "lille" gubben!

Jag tycker också att det är bra om man kan träna sin häst att gå in i transporten utan grimskaft. Och så klart att man pratar med dem och ger dem belöningsgodis! Annars blir det ju inget skojigt för hästen.

http://stallskogalund.blogg.se

anaby

4 juli 2012 15:08

Han är jätteduktig min lilla plutt:D Hi hi!!

Jag både pratar mycket och ger belöningsgodis till min häst:) Dock har jag märkt att det "stör" många andra då den inte alls tycker att man ska göra så;) Jag tycker dock för egen del att folk får göra som de vill...bara sättet funkar för hästen:D

Mvh Anna & Tabasco:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards