anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 4 juli 2012

Av anaby - 4 juli 2012 22:45

Jag har haft en jättebra kväll här hemma  Pysslat på lagom mycket så att det har varit roligt  ....förutom "fixet" med spikmattorna och röjningen i "mitt rum" har jag målat 1 varv till på nya sadelbocken och lite småplock här och där. Kardborre fanns hemma efter inventering  Så jag behöver inte köpa till "nackspikmattan" jag ska sy imorgon. Jag tog mig lite kvällsfika medans jag såg på Tina på 4:an  


 

Svärmor hade köpt ett nytt jättegott runt knäckebröd med frön på när vi var där senast. Hittade det på ICA igår och provsmakade det tillsammans med korv och senap...smakade riktigt bra  Tina och Lill-babs åt ju mjuktbröd med korv och senap...så då kändes knäckebröd riktigt nyttigt  och obligatiska jordgubbssaften med citronskivor  

Jag har gått ut med jämna mellanrum och tvätta och sköljt m T:s mugg. Slutligen smörjt med kortisonet och nästan nyss släppt ut honom i hagen igen. Vill gärna att kortisonsalvan ska gå in lite i huden innan han får gå ut i hagen.

Han verkar INTE besvärad av mygg eller andra flygfän. Ultra Shield får hittills "godkänt" från oss bägge 2  Han har sin flugmask på sig också...så den underlättar nog en del.


 


Sedan blev det dags för pistageglass  L-O blev lite "ledsen" igår när jag berättade att jag hade köpt pistageglass  Vi tycker bägge 2 att den är supergod!! Måste komma ihåg att köpa med den till stugan på måndag!!!


   

Katten följde med mig in när jag var ute för att släppa ut T i hagen. Passade på att ta in bägge Rambotäckena som jag tvättat idag. De var "nästan" torra!! Inte mycket blött där inte tack vare det soliga vädret idag De kommer att vara helt torra imorgon då jag hängde upp dem i pannrummet. Imorgon ska jag fortsätta att tvätta och hänga upp ute. Blir fina fisken!!!

Katten blev lite sur på mig...tror jag  


 

Ville inte sitta i soffan utan på armstödet istället  Ska se om jag kan övertala henne att kliva ner i soffan istället....de är ju ganska bestämda de där katterna  

Nej, nu ska jag ringa min kära man och höra hur han har haft det ikväll!! Vi har inte träffats på 1,5 veckor nu   Känns otroligt jobbigt att inte kunna träffas  ...tur att det finns telefoner så att man allafall kan prata med varandra dagligen  Brukar bli 2-3 samtal per dag  

Sov gott och ha de jättebra så länge!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby   

Av anaby - 4 juli 2012 20:02

Här kommer 2 kort från katten idag:


 


Japp!! Man kan både äta...



...och chilla  Hi hi!!


Mvh anaby   

Av anaby - 4 juli 2012 19:48

Ikväll passade jag på att "röja" i mitt "nattsovarrum & förråd". Tog ner vissa hästgrejer ner till källaren och tog upp vissa andra. Blev mer ner än upp...positivt  Hittade igen både reflexhuvan, det blivande spikmattetäcket och nackskyddet med spikmatta på!!! Tjjjooohooo!!!

Jag har nu klippt ut bägge spikmattorna som ska höra till täcket  


 


1 st sommartäcke 165 cm från Börjes för 99 kr.


 


Bägge spikmattorna (pris: 39 kr st) utklippta och utlagda...INTE fastsydda än så länge. Ska provas ut först för att få dem på lämpligast och rätt ställe. Blir senare under veckan när det är lite svalare ute  



Närbild på de utklippta spikmattorna. Går ju tyvärr inte att klippa itu själva "spikarna" så jag har klippt runt dem. Det gick fina fisken  


 


Fram vid bogen har jag tagit nackspikmattetäcke som jag köpte på Rusta för 10 kr. Den var dessutom DELBAR så det blev 2 st av den. Perfekt att ha på varsin sida på täcket  


   


Samma sak här...de är inte fastsydda än då jag vill prova ut VART de ska sitta för bästa resultat.

Fortsättning följer senare under veckan på täcket!!!


Sedan hittade jag igen "nackspikmattan" också!! Den var halvklar och ska provas imorgon...så att jag kan sy fast kardborre på remmen runt nosgrimman   Ska bara kolla OM jag har kardborre hemma annars ska jag köpa det när jag ändå åker iväg och handlar imorgon  


Det var pysslandet för ikväll. Eller jag har ju städat och dolat på också...så 2 timmar blev det sammanlagt. Välanvända timmar  

T står inne i paddocken med Vegebomsalva smord för en liten stund sedan. Ska gå ut på ett tag och tvätta med Hexocilen och Hibiscrub som sedan ska få verka innan det blir dags för kortisonsalvan.

Men nu är det dags för Tina på 4:an!!!
Ha en fortsatt jättebra onsdagkväll!!
Chilla lugnt  
Mvh anaby  


Av anaby - 4 juli 2012 16:15

Nu hänger bägge Rambo vintertäckena på tork  Det känns jättebra!!!


 

Det högra har hängt i ca 1 timme i solen och det andra till vänster är nyss upphängt. Det till vänster är det äldsta av dem...20 år gammalt. Det till höger är "bara" 18 år gammalt  Ska ta bättre kort på dem sedan så får ni se dem mer ingående. Bägge 2 är FORTFARANDE regntäta och funkar hur bra som helst!! Det är 3:e hästen jag använder dem på..så "arvegods" funkar fina fisken i täckes väg  


En liten film:



 

Transporten står och väntar precis utanför ingången tills sista lastträningen imorgon  Den ska ställas upp på sin vanliga plats imorgon bredvid den andra transporten. Då ska vi även ställa ut 1 av släpvagnarna. Den andra håller på att renoveras inför besiktningen framöver. Sedan kommer bägge 2 att stå på plats  



Idag fick T inviga sin "flugmask" för i år Köpte den förra sommaren.   Och ni som känner mig förstår ju att den är BRUN   Fick tag på den på Tradera till ett väldigt bra pris och den var helt ny...tycker den är väldigt fin och speciell  Hi hi!!


   


En liten skakig film...ber om ursäkt för det!!!



Fick info idag om att T:s hö ska vändas ikväll  Jiiipiieeee!!! Det har torkat väldigt bra i det fina vädret!!!


Nu är det dags att börja med middagen!!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby  
 






Av anaby - 4 juli 2012 13:17

Idag tog jag det lugnt på fm och sedan gick jag ut och körde in bilen och transporten i paddocken. Gjorde iordning för muggtvätt och hämtade T som låg och sov nere i vindskyddet  Jättebra att han vilar!!!

Tvättade muggen först och sedan satte vi igång med lastträning dag 2. Idag tog jag grimskaftet först och vi "rakt in" 3 ggr utan tveksamheter   DUKTIG HÄST  

Tog bort grimskaftet och T följde med in direkt...inga tveksamheter där inte!! 3 ggr    

UNDERBARA OCH DUKTIGA HÄST!!!

Han vill gärna gå in själv men när jag står bakom går han INTE in....kom då på att jag kan gå och ställa mig vid lilla dörren. Sagt och gjort!! Jag ställde mig där och väntade tills T skulle ställa sig framför bakluckan...vilket inte tog många sekunder. Ropade och vinkade på honom och det tog inte många sekunder så var han inne i transporten  Han gjorde det 2 ggr utan att blinka!!

UNDERBARA OCH DUKTIGA HÄST IGEN 


Här kommer en film på sista gången:



  Är väldigt nöjd med lastträningen idag  Det gich helt klart över förväntan!! Jag tycker det är väldigt bra att kunna ta in transporten i paddocken och på så sätt kunna ha honom lös eller jobba med grimskaft i lugn och ro utan att behöva oroa sig för att det kommer bilar, folk eller annat precis i anslutning till transporten. Nu kommer de en bit bort på vägen istället...men det är nog kring 50 meter bort i allafall  


Nu var jag riktigt nöjd med lastträningen och hade inte tänkt träna något mer. Men T ville annorlunda minsann   Han gick helt sonika in i transporten själv och backade sedan ut helt lugnt!! Jag hann ju givetvis INTE med med kameran eller var nog lite chockad också...men film på backningen finns med i allafall  



 

Jag måste säga att han är otroligt arbetsvillig min häst!!!! ME LIKE  



Några kort från dagen.


   


Favoritkortet för dagen   Gillar hans blick och fokus här  



Som synes är han helt lugn när han är i närheten av transporten. Det går t.o.m att beta nära den nu  


  Sedan blev det lite skritt lös över kavalettibommar för T och mig. Han sköter sig jättebra!!! Det här är en häst som "normalt" sett brukar "hoppa högt" över en bom på marken...så jag är så otroligt tacksam att han skrittar helt lugnt över flera stycken nu för tiden  


En liten film:



 

Det är inte så lätt att filma men jag hoppas att ni får lite hum om hur jag har gjort med honom.


 


Ser inte så glad ut men sköter sig väldigt bra  


Idag fick han MYCKET beröm och hästgodis!!! Är så otroligt nöjd!!! Imorgon blir sista lastträningen för ett tag. Åker till stugan på måndag och blir där i 1 vecka så lastträningen kommer att återupptas när jag kommer därifrån. Tror att det kommer att vara bra för T att vila lite från det nu när det har blivit lite "intensiv" träning i några dagar  

Har sedan tvättat och smörjt muggen klart. T står just nu i hagen och väntar på att kortisonsalvan ska torka. Sedan väntar lunch och myggmedel och flugmask.

Jag ska se på en TV-serie som jag spelade in från igår och dricka min päron & nektarin fruktsmoothie  


 

Titta vilken härlig färg den har!!!


Väntar också på att pappa ska komma ut till garaget. Jag ska tvätta några vintertäcken (3 st) och hänga ut på tork nu när det är så varmt ute. Bäst att passa på medans det är fint väder!!!


Tänkte också hinna med en joggingtur idag. Annars blir det lite pyssel här hemma och sedan en lugn kväll  

Nej, dags att lägga på en rem så att jag kan sitta i lugn och ro och titta på TV-serien innan det blir dags att jogga!!


Ha en fortsatt jättebra onsdag!!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 4 juli 2012 10:14

Här kommer några bilder på vad som fanns i Höökspaketet jag hämtade ut igår:


 


Normalstort paket  



1 stycke Comfort pad 134 kr. Dock var den vinröd på ena sidan och grå inte brun på andra sidan som bilden på hemsidan visar Men bättre med grått än svart för en "brun-o-man"  Den är lite uppbuntad under sadeln så det blir nog jättebra  Och isolatorer för det breda elbandet 39 kr st.


 


Röda senskydd 74 kr och stykkappor 64 kr. Helt ok röd färg  Återstår bara att se om jag måste förlänga kardborren på dessa också. Dock är det vit kardborre så det är lätt att köpa och förlänga utan att det kommer att synas så mycket  

Ibland är det bökigt att ha en STOR häst  


 


Jag köpte även några "dummyfodral" 7 kr st och 1 kamprulle 24 kr till hundarna  Hovborsten kostar 7 kr!!! Hi hi!!


     

Och till sist en krubba för 134 kr att sätta upp i vindskyddet. Det kommer att bli jättebra  


Det var sommarens beställning till Hööks. Alldelens lagom tycker jag  Väntar på en "mindre" beställning från Hööks med bla bettet och några smågrejer för att komma upp i summan 200 kr...minsta summan för att få beställa via nätet  Annars återstår endast en beställning till Börjes under hösten som mest kommer att innehålla tillbehör till hagen och vitaminer. Det kommer också att bli lite sjukvårdsgrejer och ev. en till Ultra Shields flaska!! Men annars har jag "köpstopp" på det mesta har jag bestämt  Vi har allt vi behöver och mer därtill!! Efter det senaste remontränset från Hööks har vi mer träns än vi behöver, schabrak i överflöd och grimmor och täcken som ligger och väntar på att få användas  Täcken är bra att ha liggande hemma med tanke på att T gärna "förstör" ett och annat regntäcke emellanåt  På så sätt behöver jag aldrig panikköpa ett nytt täcke som jag kanske inte ens vill ha utan jag har alltid lämpliga täcken hemma till honom  Ibland är det som sagt bra att ha "ett lager" med utrustning hemma  Himmel vad jag kommer att spara pengar under hösten  

Mvh anaby  


Av anaby - 4 juli 2012 00:16

Japp!! Hon hoppade ner i Höökskartongen så fort jag hade plockat ur grejerna  

Vad är det egentlingen med katter och kartonger???


 


Kort på Hööksgrejerna kommer imorgon  


Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards