anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 5 juli 2012

Lastträning dag 3;)

Av anaby - 5 juli 2012 12:20

Vaknade strax efter 09.00-tiden och kände mig rätt utvilad och ok  Efter lite frukost tog jag in bilen och transporten i paddocken där T redan gick och betade. Smidigt när han redan är på plats  

Började med att tvätta muggen och sedan sparkade vi lite boll. Dock var han väldigt loj idag  Kan bero på värmen. Han sparkade bollen men inte alls så mycket eller med den energin han brukar. Dock gjorde han ett bra jobb  

Sedan gick vi över till lastträning. Först med grimskaft. Inga problem...han gick raka spåret in 4 ggr  Även duktig när han går ut och stannar till flera ggr och står stilla och väntar  Provade sedan utan grimskaft...men det gick INTE alls idag. Han stog bara på bakluckan och väntade  


 


Tog på grimskaftet och då gick han raka spåret in?? Provade flera ggr inga som helst problem!!

Tog bort grimskaftet...samma sak...står bara på bakluckan....tog på grimskaftet raka spåret in  

Tja, vad ska man säga....bara att vara nöjd och glad ändå  Han gör ju det han ska...bara inte utan grimskaft Idag kändes han ännu lugnare än både igår och i förrgår. Kan vara pga det som han känner att nu är jag lugn och trygg och då stannar jag här ute..och behöver bara gå in när matte går in  

Avslutade med att skritta några ggr över kavalettina...utan problem...han är så lugn och fin  


 


Dags för sista tvätten och sköljningen av muggen.


 

Kort från igår onsdag 4/7.


Det är inte värre men bara lite bättre. Dock har han ingen svullnad där muggen är och har inte haft på över 1,5 veckor!! Det känns jättebra!!!

De andra 2 vita benen ser jättefina ut...ingen mugg eller annat där?? Känns lite konstigt att "bara" är på det ena vita benet som eksemen sitter?? Har kollat runt i hagen och har endast sett smörblommor som är klassats som "giftiga" efter "Kraffts lexikon". Får göra en sanering så gott det går på dem imorgon...tänkte ta bort dem där jag VET att han går mycket. Är en liten sträcka som jag vet att han använder och går på.

Jag har även idag sprayat på mer Ultra Shields och även Switchat honom. Har lite kvar i min Switchflaska som INTE finns att köpa längre. Det räcker nog tills nästa sommar också då man inte behöver använda så mycket och endast under den perioden när hästen VILAR och INTE rids. Man får nämligen INTE använda sadel när man har använt Switch på hästryggen...vilket många kanske inte tänker på 

Sist men inte minst på med flugmask och sedan fick han sin lunch. T såg mycket nöjd ut  


 


Jag fyllde på nytt vatten i paddock och hage och gick sedan för att hämta vintertäcket med hals som jag slängde in i tvättmaskinen. Tyvärr fick jag tvätta det en vända till då själva halsdelen INTE var helt ren. Zimé använde det täcket på vintern i några år och eftersom jag inte har kunnat tvätta (i brist på tillgång till stor tvättmaskin) det ville jag inte börja använda det på T. Vill täcken rena innan jag använder det på en NY häst!!!  Hade ett precis likadant då jag köpte 2 st på REA som T har fått använda istället. Nu passar det ju jättebra att tvätta Zimé gamla täcke och använda det äldre täcket i första hand 


 


Det brukar bara bli några användningar per vinter av det...han har det endast när det är över -20 grader och väldigt kallt...vilket vi inte hade någon gång förra vintern. Han klarade sig med vintertäcket med halvhals istället. Samtidigt riktigt bra att ha hemma tjocka vintertäcken för man vet ju aldrig hur vintern blir!!!

Har hängt upp bägge Rambotäckena,


 


vintertäcket med halvhals


 


och helhals nere i källaren.


 


Tycker om när grejerna är rena och att ha ordning och reda så att det bara är att använda utrustningen vid behov  Sedan är det "bara" 2 regntäcken som ska tvättas men det gör jag i den "vanliga" tvättmaskinen och i slutet på sommaren. T har nämligen en benägenhet att RULLA SIG I LERAN så fort det börjar regna...med eller utan täcke  Täckena blir inte roliga när han har på sig dem..kan jag säga   1 regntäcke är tvättat och ska lagas ikväll så att det är helt och rent i allafall  Får se sedan hur länge det får vara helt och rent  Ska tillägga att jag har 2 helt NYA regntäcken på lager som jag köpt på REA...det gäller att vara förberedd när man har en "huligan-häst"  


 


Ofodrat regntäcke.


 

Fleecefodrat regntäcke.


Väntar nu på att täcket ska tvättas klart och sedan ska jag och mamma iväg och handla lite. Har ju inget vin här hemma och nu är det semester och allt  Det är ju ingen större katastrof att jag inte har vin hemma men visst är det gott med ett glas på kvällen framför TV när man är ledig  Allt ska ju användas med måtta!!!

Nu är det dags att hänga upp täcket och sedan hoppa in i duschen!!

Ha en fortsatt jättebra torsdag!!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards