anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 18 juli 2012

Av anaby - 18 juli 2012 22:13

Gjorde iordning för muggtvätt och lindning. T var halvvägs upp till huset så när jag ropade kom han gående  Lika nöjd och glad som alla ggr tidigare idag  Stog som ett ljus hela tiden trots många flugor och L-O som höll på att klyva ved en liten bit bort   Inga problem där inte!!! Jag har insett jag nog ALDRIG kommer att hitta en häst som är så otroligt snäll, trevlig och trogen mig igen. Hoppas verkligen att vi får många år till tillsammans!!!

Jag tycker för första gången att muggen ser riktigt bra ut!! Hoppas verkligen att det ser lika bra ut imorgon bitti!! HÅLL TUMMARNA ÄR NI SNÄLLA!!!

Passade på att ta in katten när jag ändå var på väg in från hagen. Hon brukar vilja in den tiden  

Nu är det mys i soffan och L-O håller på att klyva det sista av veden....han har varit riktigt, riktigt duktig idag  Det var en rejäl vedhög som låg och väntade kan jag säga  

Imorgon ska vi åka och handla...hann inte riktigt med det idag. Men det är ju en dag imorgon också som tur är  

Har tänkt skritta T lite på åkern eller i paddocken. Beror lite på vädret men en liten ridtur blir det och förmodligen barbacka....lutar åt att jag använder Dressyrmupps-schabraket till barbackapadden Bilder kommer!!!

Nu ska jag chilla ett tag tills min kära man kommer in från vederiet  

Ha en jättebra fortsatt sen onsdagkväll!!!
Chilla lugnt  
Mvh anaby  

Av anaby - 18 juli 2012 19:17

När jag pratade med L-O om middagen hade han "bara" ca 15 min kvar av vedklyvningen. Ok, tänkte jag...då kan jag passa på att introducera presenningen jag köpte till T för ett tag sedan. Sagt och gjort!!! Jag tog med grimma, grimskaft, hästgodis och presenningen ut till paddocken. Det var en MYCKET nyfiken T som tittade på mig medans jag vecklade ut den  

La bara ut den så att den var kring 30-40 cm först. Tog kavalettibommar och la på kortsidorna så att den satt fast lite mer. Tog på grimma och grimskaft och sedan började vi gå över. Inga problem!! T följde med och lyfte högt på hovarna  Han är verkligen underbart duktig!!! Vecklade sedan ut presenningen mer och mer. Till slut var den nog kring 1,5 meter. Innan den blev så pass lång hade T hoppat över den. Jag är glad så länge han följer med mig över oavsett om han hoppar eller kliver på presenningen. Nu när den blev så pass lång....la jag också 1 kavalettibom på varje långsida för att hålla fast den. Nu blev det inte lika lätt att hoppa över längre  Jag gjorde helt enkelt så att jag gick runt på presenningen medans T stog och tittade på...han funderade nog på OM jag var riktigt iordning i huvudet eller så  Konstiga och knäppa matte  Provade sedan att gå före med T efter och visst klev han PÅ presenningen den här gången!! FLERA GGR I RAD!!! Hoppade över 1 gång   

Fick mycket beröm och jag är väldigt glad över introduceringen  Fortsätter jobba med det imorgon!!!

Mvh anaby  

Av anaby - 18 juli 2012 17:38

Vi hade ev. tänka åka till IKEA, Hööks mm och även hälsa på svärfar och svärmor i sommar. Tanken var att vi skulle ta med husvagnen och bo i den med hundarna. Vi missade ju tyvärr att besiktningen bör göras i maj för husvagnen för att man ska hinna med innan den sista juni. I juli har det varit HELT KÖRT att få en besiktningstid. Vi har stått på sk. "väntelista" i 3 veckor...eller det här är 4:e veckan....utan att få komma dit   Sedan har jag ju problemet med T:s mugg också. Känner att jag i dagsläget inte vill eller kan åka iväg och lämna pappa med att tvätta, smörja och linda ben en hel helg...är rädd att T ska vara sämre när jag kommer hem igen så får jag börja om från början igen  

Pratade med svärmor idag och sa som det var och hon förstog hur jag tänkte och kände angående T Då vi ändå jättegärna vill träffa dem så har jag istället bjudit in dem hem till oss. De har inget djur som behöver passas och svärfar jobbar bara på veckorna och är ledig på helgen. Håller nu tummarna att de har tid och möjlighet att komma och hälsa på oss framöver  

Mvh anaby  

Av anaby - 18 juli 2012 17:21

Sedan jag kom hem i söndags från stugan har jag varit grymt seg...orken har verkligen varit minimal   Men idag tänkte jag allafall prova att jogga och se OM jag orkade med min sträcka på 8 km x 2. Middagen blev sen...vi har inte ätit än och jag vill gärna jogga innan maten annars får jag "mjälttugg" på en gång och då är hela rundan förstörd  

L-O gick ut för att klyva med ved och djuren chillade i solen  



T betar i sommarhagen och har det bra Här är de 3 nya elbanden och nya långa stolpar  L-O tycker att det påminner om ett "renhägn" med tanke på höjden på stolparna  Jag är nöjd så länge det håller folket utanför hagen   I bakrunden syns paddocken därav mer elband så tätt inpå. Hagen är STOR och går ändå ner till vindskyddet och in i skogen  


 


Atlas och Peppis chillar i solen på baksidan nedanför altanen  Det svarta är den NYA IKEA råttan som jag köpte i april...den har Atlas "nästan" lyckats slakta nu  Svansen är dock kvar än så länge  


   


Ett underbart chillkort på Peppis  Hundar kan det här med att chilla  


Medans L-O jobbade med veden och djuren chillade svidade jag om kläder och begav mig ut för att jogga.

Det är varmt idag men blåser rätt mycket...perfekt joggingväder  

Första 800 m gick väldigt bra!!! SKÖNT!!! Gick sedan i ca 300 meter innan det blev att springa de andra 800 metrarna. Ingen mjälttugg idag....härligt  Kändes helt ok och andningen känns lika bra som förra gången. Tar ca 50 meter innan jag är nere på normal andning igen  

Ska försöka hinna och orka med 2-3 ggr till den här veckan. Nästa vecka är planen att öka på till 2 km. Tror inte att det blir några som helst problem  

När rundan var klar genade jag och gick upp till stallet för att gå genom hagen hem. Tänkte passa på att titta på T:s bandagering. Han var på väg upp till huset och stannade på halva vägen för att vänta på mig  Sedan gick vi tillsammans upp  

Har nu landat hemma nöjd och glad och sitter och dricker ett stort glas med hemgjord rabarbersaft  

Kan säga att rabarbersaften gick hem hos både barn och man  Den kommer att ta slut fort!!!

Passade på att väga mig idag och jag har INTE gått upp någonting utan ligger kvar på samma vikt 70 kg. Planen är att "gå ner" 5 kg. Jag har dock ingen tidspress utan jag är övertygad om att de få kg kommer att försvinnan när jag kommer igång med joggningen och ridningen framöver  Är tacksam att jag INTE har gått upp någonting nu under semestern...det brukar jag vanligtvis göra när jag inte rider och T har vila!!! Man får vara glad över det lilla  

Nu är det dags att börja med middagen!!! Magen skriker efter mat  

Ha en fortsatt jättebra onsdagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 18 juli 2012 13:18

Jag verkligen hatar att ta kort på mig själv  Det blir liksom aldrig bra....man ser ut som jag vet inte vad  Sitter jag till häst har jag ju hjälmen på och man ser inte ansiktet lika bra...som tur är  

Tänkte allafall bjuda på ett kort i närbild för en gångsskull som jag tog själv häromdagen  

Så här ser jag allafall ut utan hjälm:


 


Mvh anaby  

Av anaby - 18 juli 2012 11:50

Nu har vi äntligen ställt iordning eller fått ordning på VAD som ska stå vart osv.


 


Från vänster:

Min hästtransport

En av hästägarna i stallets hästtransport

Pappas släpvagn (som vi brukar använda till höbalarna)

Vår husvagn

Pappas lastbil

Vår vedvagn som hör till 4-hjulingen


 

Närbild på "Gamla Bettan"   Ska sätta igång med lastträningen igen under den här veckan. Sedan ska vi göra iordning bakbommen och se hur det funkar att lasta med den bak. Tror nog att det ska gå bara fint 


Mvh anaby  


Av anaby - 18 juli 2012 11:34

Så här såg muggen ut idag efter tvättning:


 


Nästan allt är borta på vänster sida och lite på höger. Men det är MYCKET bättre med tanke på hur mycket det var tidigare och hur mycket sprickor det var....känns bra  



Den sämre sidan. Det var fortfarande lite svarta och hårda krustor upp mot kotan men ser bättre ut efter tvätt.


 


Bättre sidan. Lite krustor men verkar ha stannat upp när...tack och lov!!!


Efter röd bandagering idag:


 


Har mest köpt orange och röda flex för att kunna se bra hur lindan sitter fast på håll.


 


Pilutta dig!!! Är du äntligen klar nu qvinna!!! Det kändes otroligt skönt att se T galoppera ner till vindskyddet sedan  Han rör på sig rätt så mycket inne i hagen upp & ner till huset....det är också en bra förutsättning för att hålla svullnaden i benet borta  


Idag var sista dagen med Metacam. Det räckte till 10 dagar  Får nu hoppas att jag INTE behöver ringa efter mer utan att vi klarar oss med den kur som varit!!!


Ska åka iväg och köpa mer Sorbactkompresser idag så att jag kan smörja och linda eller lägga ett nattskydd. Vill gärna ha det täckt ett tag framöver eftersom han är så pass rosa och utan päls. Blir ju både risk för solexponering och sedan är ju huden skörare där det är rosa.


Mvh anaby  


Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards