anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 22 juli 2012

Av anaby - 22 juli 2012 20:47

Har just kommit in efter att ha tvättat, smörjt och lindat muggbenen. Snälla och underbara hästen stog som ett ljus tills jag var klar  Passade på att raspa hovarna med "riktiga" raspen ikväll. Han har tyvärr rimsat upp hovarna en del. Det är sömhålen som håller på att försvinna..äntligen   Så det är nog den sista rimsningen som jag raspar bort nu  Muggen såg rätt ok ut. Inte värre motför imorse och då är jag rätt så nöjd vid det här laget!! Det är fortfarande värst i karleden där jag INTE kan linda benet. Det börjar se bra ut uppmot kotan och vid kotan nu sedan jag har haft det lindat. Svullnaden i andra bakbenet är likadan mot imorse...varken bättre eller sämre.  T har både travat och galopperat i hagen under dagen, em och kvällen. Skillnaden som jag ser är att "utfyllnaden" på utsidan av hasen har blivit mjukare och kanske något mindre  


 


Kommer att ringa vet. imorgon på telefontiden. Min tanke var att skritta igång T under nästa vecka och då känns det bäst att VETA om det är ok eller om han ska vila istället. Vid vissa åkommor/skador är det bra att hästen rör på sig medans vid andra ska de ha boxvila/liten hage. Kan vara bra att veta hur jag ska göra med T så att det INTE blir värre!!!!


Mvh anaby  



Av anaby - 22 juli 2012 18:48

L-O gick iväg vid 17.50 på prommis med hundarna. Min mobil ringde strax efter...det var L-O som ringde och berättade att han såg att T låg inne i vindskyddet och sov  Det kändes fantastiskt skönt och härligt att höra att T uppskattar att jag har skottat ut och fyllt på med torv och spån  Det är därför man håller på och jobbar med och för sina djur!!!

 


Nybäddat vindskydd från idag   


Mvh anaby  

Av anaby - 22 juli 2012 16:32

Här kommer en gammal bild på vindskyddet hur det såg ut när vi satt dit de första skivorna på väggarna:


 


Och en bild från idag hur det blev igår när vi satte dit resten av skivorna:


 


Återkommer med fler bilder på "jämförelsen" av vindskyddet efter målning  


Mvh anaby  

Av anaby - 22 juli 2012 15:54

Trots att det började regna idag så tänkte jag att det är lika bra att jag skottar ut bädden ändå  Tippade skottkärrorna runt hörnet på vindskyddet då vi ändå ska ta bort allt med traktorn inom kort  

Jag skottade ut i princip HELA vindskyddet och uppskattningsvis 10-15 cm. Det blev 15 st kärror sammanlagt!! Tungt och slitit var det.... och just nu har jag en fruktansvärd träningsvärk i armarna...kan knappt lyfta på dem alls Det här är den STORA nackdelen med att ha en kropp som INTE är 100 % från början   Man blir fortare trött och kroppen orkar inte alls med det man VILL göra själv    Jag blir ofta både arg och ledsen men det brukar ändå inte hjälpa  ...bara att "gilla läget" och sedan ta det lugnt i några dagar så att träningsvärken försvinner och orken kommer tillbaka    Gissar att det blir att ta det lugnt några dagar och inta smärtstillnade tills det blir dags att måla. Men nu är det i allafall gjort och OTROLIGT bra blev det dessutom  



Nästan klar här och det känds riktigt härligt kan jag säga  Den 3-tandade grepen är oumbärlig när man ska få grepp och tag om de både torra och blöta kakorna av skit....utan den hade de bara INTE gått att jobba!! Vanliga stallgrepen är väldigt bra att använda när allt är löst och ska skottas upp  


   


Här är det högra delen redan utskottat och jag krattade över höet igen för T stog där när det regnade ute.


 


Här är det absolut sista och det som ligger nedanför höhäcken är det sista av humlornas bo  Kan säga att de var INTE så glada på mig varken igår eller idag...visslar lite lätt  Har haft rejäl tur och INTE blivit bränd av någon humla än så länge...trots att jag har haft mobben efter oss flera ggr nu Har allergimedicin hemma utifall att jag hade blivit bränd   Reagerar nämligen både på getingar och humlor  


   


Hade turen att endast kunna gå runt hörnet och tippa av skottkärrorna den här gången   Det gjorde en hel del med tidsåtgången kan jag säga.  Syns en viss skillnad på den gamla "normala" skiten och den skiten som jag tippat idag från bädden  



Tja, en närbild....på skiten  Det är otroligt skönt att den är borttagen nu  



 


 


Här är hela bädden utskottad och nu blev det inte alls lika högt. Jag lämnade endast det gamla höet kvar som får ligga under torvmixen och spånet.


 


2 torvmixbalar och 1 stor spånsäck senare ser det riktigt ok ut  



En lite film på hur det blev efter renoveringen igår  



  


Och några bilder:



Jag valde att sätta en kortare skiva där vattenhinkarna ska sitta. Skurvade även fast vattenhinkshållare/krokar där. De kommer endast att användas på sommaren. På vintern har jag Termobaren som står i samma hörn  


   


Det blev skivor även bakom höhäcken.



Det viktigaste för mig var att sätta skivor i "sovhörnet"!!!


   


Här satte vi skivorna så att han INTE ska få in honom hov i de röda strävorna/plankorna som hjälper till att hålla ihop väggarna.



Sista skivan för dagen blev bredvid saltstenen. Den är lite högre för att T har börjat bågna ut plåten bakom  Sedan fäste vi krubban bredvid saltstenen. Tror att det kommer att bli jättebra!!!


      


Här är ett kort på hela vindskyddet med en nöjd T som står där inne  



 


Det som ska målas framöver är det röda och plankorna ovanpå skivorna som är träfärgade. Kommer att bli jättebra när allt är målat. Dock måste jag vänta i några dagar så att armarna får vila och återhämta sig...men tids nog ska jag börja med det. Kommer att kännas bra att ha ALLT det här gjort medans jag har semester  


 


Det finns ett utrymme mellan lilla höhäcken och väggen där T kan få in ett ben. Ska sätta en skiva där som skruvas fast i höhäcken och väggen. Då kan han INTE få in någonting alls och jag kan också andas ut  



Tror att risken är liten att han ska fastna men jag vill gärna vara på den säkra sidan!! INGA FLER SKADOR NU!!!


   


Både torvmix, spån, hö och vatten är fyllt på idag inne i vindskyddet  


Jag är väldigt nöjd med renoveringen och att jag har skottat ur bädden!! När jag sedan har målat allt kommer jag att fira med både en god bit mat och 1 eller 2 vinglas        


Nu ska jag inta lite vätska innan det är dags för middag!!
Ha en fortsatt jättebra söndag!!
Chilla lugnt

Mvh anaby  


Av anaby - 22 juli 2012 15:47

Så här ser muggen ut idag. Det ser riktigt bra ut och det mesta sitter nu i karleden. Får nog vara glad så länge det INTE blir sämre än så här:



Tvättar med hexocil och Hibiscrub DÄR det behövs. INTE överallt då det är så rosa och känsligt för tillfället utan endast där det är krustor och geggigt. Smörjer sedan med Vegebom och lägger sorbactkompress där det är gult och sedan padd och fleecelinda på x 2 per dag.



Det svulna bakbenet. Svullnade har dragit sig uppåt från igår och nu är det svullet på insidan och en utfyllnad i hasen.



   


Inte jättemycket svullen men det både syns och märks och svullnader är ALDRIG bra!!! Kan dock INTE se någon hälta än så länge. Det enda som känns bra med det där benet just nu.


 


Utfyllnad i hasen. Ser inte ut så här på andra benet!! Ska ringa veterinären imorgon och rådfråga. Så får jag höra vad hon säger. Vill hon komma ut och titta så är det ok. Då kan hon passa på att titta på muggen samtidigt så för hag höra HUR jag ska gå vidare med den också. Angående svullnaden i benet och utfyllnaden i hasen vill jag bara veta att jag gör rätt i att linda benet!! Kan ju vara så något annat funkar och är bättre i dagläget!! Jag får höra imorgon!!


Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards