anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 25 juli 2012

Av anaby - 25 juli 2012 21:59

Efter jag hade duschat kollade jag mobilen och hade fått ett SMS om att jag kunde ringa om T:s håranalys OM jag ville!!!! Kastade mig på telefonen och ringde upp!!!

Måste säga att Cecilia som jag valt att lämna T:s håranalys till är verkligen helt underbar  

Trevlig, pedagogisk och kan otroligt mycket  

Det hon kunde se på analysen var följande:

T är en  mycket väl omhändertagen häst och mår otroligt bra  Började nästan gråta när hon sa det!!!

Alla hans värden är MYCKET bra förutom magvärdena....

Det tyder på att han under en längre tid har gått med magsår och förmodligen långt innan han kom till mig och som met troligt övergått till magkatarr på slutet. Precis som jag och Veterinären misstänkt!! Jag kan bara säga att jag är mycket TACKSAM att jag har valt att ha honom på "fri tillgång på hö" för hur hade hans mage mått annars????

Det känns jätteskönt att få "svart på vitt" att det är hans mage som spökar....och att det är därför som muggen INTE läker ut helt!!!!
och att det finns en bot på det  Dels ska han ha sin "mag-tarmkur" som jag redan börjat ge och sedan magnesium och en annan kur som heter Gastrofor. Behandlingen kommer att vara ungefär 2 månader sammanlagt. Om han inte verkar ok blir det en behandling till. Sedan ska han vara "på banen och frisk igen"   Det ska mest troligt hjälpa magen på "rätt väg" igen  

Jag är både tacksam och glad att min vet. tänker i samma banor som mig och Cecilia!!!

När magen är ok igen kommer även muggen att läka ut och bli bra  Den är ju redan otroligt mycket bättre så förhoppningsvis kommer jag att se ganska stor skillnad under nästa vecka  

Just nu är jag  otroligt glad att jag tog en håranalys och att jag har haft tät kontakt med min vet. Linda för att få bästa tänkabara vård för T....  Det har verkligen lönat sig kan jag säga på rak arm!!!!

Jag och Cecilia ska höras via telefonen på 8 veckor igen på min begäran. Vill gärna ha en uppföljning och prata med henne igen. Kan ju dyka upp saker under dessa veckor som jag har frågor om. KOMMER ATT BLI JÄTTEBRA  

Förövrigt har grillkvällen med stallet varit väldigt bra. Både jag och L-O har haft mycket trevligt  Det började ju regna men vi satt inomhus i en lada så vi har haft det jättebra  och gångavstånd hem...ca 500 meter  

T stog här hemma så jag kunde bara gå in i paddocken och tvätta, smörja och linda benen sedan. Avslutade med att ge lite kraftfoder och mag-tarmkuren som han åt upp i ett nafs  


 

Finaste & underbaraste hästen  


Nu ska jag sätta mig och se på Tina som jag spelat in från tidigare ikväll. Det blir bara att få lite inspiration om annan mat och efterätt....ME LIKE!!!!

Ha en fortsatt jättebra onsdagkväll!!!
Chilla lungt  

Mvh anaby  

Av anaby - 25 juli 2012 14:13

Idag har jag röjt och städat lite i "hästrummet" här uppe och nere i källaren. Tja, det är bara att inse att jag har MYCKET grejer  Det blir väl lätt så efter 37 år med häst  Tro det eller ej men jag har fortfarande kvar viss utrustning från 80-talet!!!! Inte mycket men några grejer...och några från 90-talet...och sedan 2000-talet och slutligen från 2010-talet  Känner mig minst sagt som en "fossil"  

Jag har inventerat mina benskydd, paddar och lindor.

Slutsats:

Benskydd: Har tillräckligt många. Men jag har rosa bakskydd.....och bruna bakskydd. Får jag tag på rosa fram och bruna bak är alla skydd kompletta  Dock ingen brådska kan jag säga...det blir när det blir  

Paddar: Har tillräckligt många. Om jag inte har räknat fel har jag 4 tunna långa och 4 tjocka långa som jag kan linda benen med nu under "muggperioden". Sedan har jag ÄNNU fler korta som jag kan linda med när jag rider sedan  

Lindor: Har tillräckligt många fleecelindor. Jag har både "mugglindor" och "ridlindor". Vad jag menar med "mugglindor" är att de är inte så noga om de blir väldigt skitiga....mendans "ridlindorna" vill jag inte ha helt svarta och leriga under lång tid 

Mugglindor:

8 bruna

4 ljusblå

4 rosa (daglindor)

8 vita (daglindor)

4 beige

Ridlindor:

4 röda

4 rosa

4 gula (50/50)

4 bruna (50/50)

4 bruna från Dressyrmupparna

Känner att jag är rätt så nöjd med antalet fleecelindor i dagläget. Planen var att INTE köpa fler och det känns som en bra plan i dagsläget  

Vad gäller täcken har jag också tillräckligt många. 


Vintertäcken:

2 st Rambo turnout (från 1992 och 1994)


 


 



2 st MacPro Combo med helhals köpt från Börjes ca 1998 eller 1999.


 


 


 


1 st MacPro med halvhals köpt från Börjes 1999.


 



Regntäcken:

1 Rhino köpt på Rea från Granngården 1999. T får inte använda det än då han tyvärr tuggar sönder täckena fram vid bogen. Så det får vänta ett tag till  

1 st blått Himlalya rain från Börjes.


 


 


1 st brun/grönrutigt Himalaya rain från Börjes.


 


2 st grön/rutiga Himalaya rain "på lager" här hemma som väntar på att få användas. Eller när de andra är för trasigt för att kunna lagas ska jag nog tillägga  

2 st Tyfoon fleecefodrat regntäcke från Börjes.


 


 


2 st Tyfoon fleecefodrade regntäcken från Börjes "på lager" som väntar på att få användas. Eller när det andra är för trasigt för att lagas ska jag nog tillägga  


Har en uppsjö av andra täcken också:

1 st Hansbo kombitäcke köpt kring 1995. Blå/gul randigt   Sparsamt använd. I mitt tycke ett väldigt bra svettäcke!!!

1 st grått ylletäcke hemgjort av en filt köpt på ÖB för 75 kr. Superbra svettäcke!! Dock väldigt tjockt till T  

Hur många fleecetäcken jag har vill jag knappt tänka på längre  Men jag har sytt 2 egna....1 med hals och 1 utan.


 


Hemgjort fleecetäcke med helhals sytt 1996.


 

Hemgjort fleecetäcke utan hals sytt 1996.  


Sedan har jag köpt 4 st bruna som är lite för små i storleken 145 cm....med hals som ska modifieras om för att passa T. Ska titta och klura lite på HUR jag ska sy om för att det ska bli bäst  Pris: 20 kr st!!!!

1 brun/orange "tävlingstäcke" köpt från Hööks. JÄTTEFINT tycker jag  

 



1 brunt täcke köpt från Hööks som T har strimlat en gång i tiden. Jag sydde bara ihop slamsorna och sedan fick han behålla täcket OM han skulle göra som samma sak igen  Det hände 1 gång till och sedan har han låtit fleecetäckena vara....även om han haft på sig dem under natten för att torka upp  


 


Ett tunnare ylletäcke köpt från Börjes i våras för 100 kr!! Tror att det här tunnare täcket kommer att passa T väldigt bra då han är så otroligt varm av sig.


   


1 täcke som jag köpte 1999 på Granngården i Sundsvall för 125 kr. Det verkar vara något typ av jeanstyg. Väldigt läckert täcke!!!! Planen med det var att använda det som "tävlingstäcke" till Zimé sommartid  Dock aldrig använt endast provat på T.



1 sommartäcke köpt på Börjes i våras för 99 kr. Kommer att bli ett "spikmatte-täcke" av det här  





Magnettäcke i bävernylon. Mer info finns under kategorin: Magneter.


   


Magnettäcke i nät. Mer info finns under kategorin: Magneter.


 


Hemsgjort flugländtäcke.  



Hemgjort eller omgjort fleeceländtäcke. Köpte ett mindre täcke från ÖB som jag sydde om till ländtäcke  


   

Hemgjort från början. Sydde ländtäcket 1999 och sedan sydde jag på draken när råttorna hade varit och tuggat hål på ryggen på det  Blev dock riktigt bra till slut  


Här är några av min utrustning som jag har hemma. Får se om jag kan fota fleecelindorna någon annan dag. Orkar inte idag. Jag har bara tagit fram bilder som jag redan har i datorn för att göra det här inlägget  

Men det här är allafall "första" inventeringen av min utrustning  


Mvh anaby  

Av anaby - 25 juli 2012 10:58

Det blir bättre och bättre både med muggen och svullnaden  

Så här såg det ut i måndags:




 


Det är fortfarande krustor och torr hud kvar....nya krustor bildas från ena dagen till den andra  Speciellt uppemot kotan på den vita pälsen....


 


Samma här....inga krustor ner mot hoven utan det bildas nytt uppemot kotan  


   

Här ser man tydligt att svullnaden från kotan och upp till hasen är rejäl på insidan av benet!!!



Och så här ser det ut idag, onsdag:


 


 


 


Idag kunde jag knappt känna några krustor alls. Vilket känns otroligt bra!! När de slutar att komma tillbaka från en dag till en annan....kan jag andas ut  


 


Kotan är inte svullen längre och svullnaden från kotan upp till hasen är betydligt mindre på insidan idag motför i måndags...då är det "bara" drygt 2 dagar senare. Bara från igår tycker jag att det är stor skillnad!! Angående utfyllnaden/svullnaden i hasen var det "normalt" förfarande vid svullnad i ett ben enligt vet. Dock är svullnaden kvar fortfarande men det har inte gått 1 vecka än sedan han gjorde illa sig. På fredag ska jag ringa vet. och då får vi se om hon kommer ut och tittar på honom eller om svullnaden är så pass bra att det inte behövs. Känns skönt att ha "en plan" och att hon kommer ut OM jag vill  


Det regnade igår kväll och när T kom upp till huset idag var hans bruna flugmask inte så ren längre   Hade köpt en ny vit på Hööks när jag var där i april så idag blev det vitt minsann  


 

En något sur T innan han fick gå ner till vindskyddet igen  


För att underlätta med värmen lindade jag med vita fleecelindor idag och tunna paddar. Förhoppningsvis blir det inte så himla varmt för honom idag  


 


Jag lindar över kotan och ner mot hoven för att  "Hibitane-omslaget" ska sitta så bra som möjligt. Detta funkar absolut bäst har jag märkt!! Lindar jag över kronranden åker lindan bara upp och ligger och skaver men lindar jag så här ligger den kvar och padden skyddar karleden betydligt bättre  

Hur länge tror ni att lindorna får vara vita??? Typ 10 min kanske...om jag har tur  Jag är glad att jag har tvättmaskin kan jag säga  Har 4 vita och 4 rosa fleecelindor att använda mig av på dagtid när det är varmt  


 

På dagtid använder jag paddarna från Biltema. Har köpt 1 set till så att jag alltid har 1 set rent och torrt   De ska tvättas på 30 grader men jag "kör på" 60 grader för att få dem tillräckligt rena....de har krympt lite men faktiskt mindre än jag trodde....så de får 1 + i kanten för det från mig  


Så här ser "lagret" med handdukar, paddar och lindor ut för tillfället. Det som är tvättat och torkat just nu. Har fler fleecelindor och paddar....på lager  Men just nu är de det här som används dagligen just nu  


 

Japp!!! Det var dagens "mugg-rapport" från oss  Onödigt vetande som vanligt  

Jag ska försöka sätta igång och göra inventeringen av mina hästgrejer på någon timme eller 2.

Ikväll ska vi ha grillfest nere i stallet!!! Jag är knappt där nere under sommaren så det ska bli roligt och trevligt att träffa allihopa  En del sommargäster har jag träffat men inte alla.

Blir nog en ganska lugn dag och em. Det känns som en bra plan...jag får jobba på hemma imorgon istället...tur att det är en dag imorgon också  


Jo, på tal om ingenting igen!! Humleboet verkar vara "utrotat" nu!!! Jag varken såg eller hörde några humlor inne i vindskyddet igår    Inte på dagen eller kvällen!!! Jiiippiiieeee!!!!

Ha en jättebra fortsatt onsdag!!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards