anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg under juli 2012

Av anaby - 21 juli 2012 12:08

Muggen såg riktigt bra ut idag när jag tog av bandaget. Riktigt rent och fint. Det enda var att det är lite gult på insidan mot kotan. På andra bakbenet är han lite svullen. Så idag la jag Hibitaneomslag på bägge bakbenen. Sedan kommer bägge att vara lindade under natten. Tror att det blir jättebra!!! I karleden ser bägge jättebra ut  Lite mer på muggbenet men det går helt klart åt rätt håll  

Sedan har jag ställt skruvdragaren på laddning och packat ner lite av varje som ska ner till stallet. L-O ska "bara" åka en sväng till Systemet sedan är vi på G ner till stallet för att börja jobba  

Idag har vi sol och mycket blåst. Känns helt ok då flygfäna kommer att hålla sig borta under dagen på djuren  

Nej, nu ska jag dola på lite här hemma tills vi ska åka ner till stallet!!
Ha en jättebra fortsatt lördag!!
Chilla lugnt  
Mvh anaby  

Av anaby - 20 juli 2012 19:44

Från början såg de ut som att det skulle regna på söndag enligt väderleksrapporten Men nu när det verkar bli sol ska jag passa på att "skotta ur" bädden inne i vindskyddet  Har 2 st torvmixbalar och 1 stor spånsäck som jag kan fylla på med när jag är klar. Kommer att bli superbra  Vi har inte kört bort skiten som jag har haft "runt hörnet" på vindskyddet än. Passar därför bra att skotta ur bädden nu innan det är gjort.


 

Här är en bild på förra sommarens "skitsanering" från bädden inne i vindskyddet. Får ser HUR mycket det blir i år  Huvudsaken att det blir ordentligt rent där inne...så är jag nöjd  


Så får vi ta det också under nästa vecka. Sedan har jag "bara" målningen kvar  Eller jag ska bättre på den röda och den blå färgen i vindskyddet. Är 2 år sedan jag målade senast så det känns som om det är dags för det nu  Längtar tills ALLT är klart!!!

Imorgon när vi sätter upp väggarna ska vi även sätta upp krubban och krokarna till vattenhinkarna  Bilder på allt kommer imorgon em  

Mvh anaby  

Av anaby - 20 juli 2012 18:30

Idag tog jag rejäl sovmorgon!! Har vaknat kring 08.00-08.30-tiden i flera veckor nu och imorse vaknade jag 10.00

Kände dock att jag behövde denna sovmorgon för jag känner mig piggare idag än jag har gjort senaste veckan  

Började med att tvätta muggen med Hexocil och sedan passade jag på att jogga min 800 m x 2-sträcka. Idag gick det lite tungt på vägen hem...tror att det beror på värmen  Kändes bra i benen och andningen  Nu blir det vila från joggningen imorgon. Kommer inte att hinna med men på söndag när jag vaknar kör jag en vända till  

Skynda mig tillbaka för att skölja bort Hexocilen och tvätta med Hibiscrub. In och äta frukost och sedan ut för att skölja bort Hibiscrub och låta det torka en stund. Passade på att lastträna så att det fick torka ordentligt.

Inga problem med lastträningen   T går rätt in och ställer sig och sedan backar han ut ett steg i taget när jag säger till   Provade 5 ggr och han gick rakt på varje gång!! Då gav jag mig  

Smorde sedan i muggen med Vegebom för att få på lite mjukgörande salva också.

Sedan var det dags för en skrittur på åkern. Det blev barbacka med ett av remonttränsen  


 


Idag provade jag Dressyrmuppsschabraket under barbackapadden och det gick fina fisken  



Själva padden sticker ut lite bak pga "bild up" som är istället för stropparna. Ser annars väldigt bra ut  


 


Idag tyckte T att det var mycket jobbigt att bli fotad   Flugor och broms till förbannelse   Fick tillbaka "flugmasken" efter ridturen och sedan fick han även på sig "Ultra Shield". Tycker att US funkar riktigt bra!!!  Jag brukar spraya på 2-3 dagar i rad och sedan klarar han sig ca 1-1,5 veckor om det inte regnar   

När vi kom tillbaka efter ridturen såg muggen bra ut. Smorde på lite mer Vegebom på vissa ställen och sedan på med sorbactkompress, padd och fleecelinda  


 


Här är paddarna från Biltema. Det är 2 st större till bakbenen och 2 st mindre till frambenen. Den lilla är ihopvikt till hälften på bilden. Det är därför som det ser lite konstigt ut!!!


 


Närbild på materialet. En lite tunnar padd..vilket känns bra för oss på dagstid när det är varmare ute. Jag har dock tvättat padden i 60 grader i maskinen då jag vill få den ordentligt ren. Den ska tvättas på 30 grader  Det jag kan se är att den har krymt. Men det gör inte så mycket....huvudsaken att den är ren!!! Tänkte åka iväg nästa vecka och köpa ett till paket med paddar som INTE ska tvättas i 60 grader  


Sedan blev det presenningsträning. Idag la jag ut den så den blev större. Det tyckte T var lite jobbigt och hoppad över HELA från början  Men sedan såg han att jag GICK över....då vågade han sätta ner sina hovar också  Han sköter sig jättebra med tanke på att jag inte har tränat med presenning överhuvudtaget på honom. Imorgon blir det vila med både lastträning och presenning. Är vädret bra på söndag blir det lite träning då istället  


När jag skulle ta ut bilen och transporten ur paddocken idag stog T som ett ljus och väntade tills jag kommit ut och klev ur bilen för att stänga paddockgrinden Helt fantastiskt!! Han står och väntar och när jag kliver ur bilen gnäggar han och står kvar!!! När jag har stängt går jag fram till honom och berömmer och ger hästgodis och när jag går därifrån ställer han sig för att beta  Underbar häst!!!

Jag hann precis ut med ekipaget när L-O kom hem från stan  Perfekt tajming som att säga  

Då var det bara att svida om och iväg till Byggmax för att köpa OSB-skivor. 5 st blev det och jag hoppas att det räcker!! Det lär ju om inte annat visa sig imorgon  Känns bra att redan idag ha köpt in OSB-skivorna så att vi kan åka raka spåret ner till stallet och börja "bygga" imorgon när vi är klara med djuren  

När vi kom hem hade "tomten" varit och lämnat lite färskpotatis till oss Vi bestämde på en gång att vi skulle äta färskpotatis, sill och ägg idag till middag  L-O tog 4-hjulingen för att hämta det sista av veden från i år och jag fixade middagen. Passade på att göra "Tinas-goda-glass" också!! Som vi ska äta ikväll  

Efter middagen tog jag hundarna på en prommis då L-O skulle iväg och fiska med en kompis.

Just nu håller jag på att koka potatis till potatissalladen imorgon. Ska även fixa förrätten som är  krabbstickrörarn och chokladpuddningen & vaniljsåsen som ska vara efterätten. Kommer inte att ha så mycket tid över imorgon till det så då är det lika bra att göra allt klart ikväll  

Känns som om jag har läget under kontroll känns det som   Vid 21.00-tiden ska jag gå ut och tvätta, smörja och linda T:s ben. Sedan ska jag och L-O basta tillsammans för första gången på evigheter!!! Eftersom jag har haft mina blödningar under så lång tid så har jag varken haft tid, lust eller ork till någon bastu eller att bada badtunna. Men nu ska det blir ändring på det  Nu mår jag ju bra och ska börja leva livet igen!! Hi hi!!

Nej, gott folk!! Det är lika bra att jag börjar göra krabbstickröran och efterrätten så att jag kan sätta mig i soffan framför TV tills det är dags för muggtvätten  

Ha en jättebra fortsatt fredagkväll!!!
Chilla lugnt  
Mvh anaby  

Av anaby - 19 juli 2012 20:00

Jag hann som sagt med att linda T:s ben vid 12.00-tiden och sedan blev det skyfall enligt VK  



Det fullkomligt VRÄKTE ner regn!!!! Det var nog det värsta på länge här uppe  

Jag hoppade in i duschen och åkte sedan iväg för att handla på Granngården:

Flexlindor och gasbinda


Och sedan på Apoteket:

Hibintane och sorbactkompresser

Kan säga att det gick bra att få tag på allt på Granngården  

Mindre bra på Apoteket  Fick åka på 3 ställen och har beställt både Hibitane och Sorbact som kommer på måndag  På 3:e stället hade de sorbactkompresser hemma så nu har jag under helgen så vi klarar oss!!!

Har lite Hibitane kvar så OM jag behöver lägga en bandagering under helgen går det bra  

Ca 1,5 timmar senare var jag hemma igen  Och då hade även regnet/skyfallet slutat  

Bara att skriva handlingslista och sedan iväg till Willys för att handla. Hem och packa upp....äta middag....väga upp rabarberna som är kvar...så nu är det klart  

Har just nu kommit in efter att ha tvättat, smort och lindat muggen. Och jag kan säga att det är MYCKET bättre från imorse  Är otroligt glad och tacksam att jag tog beslutet att smörja med Vegebom + sorbactkompress + padd och fleecelinda under dagen idag. Det har ju regnat en hel del idag och ändå var allt i princip rent under padden även i karleden där jag inte har kunnat linda fast!!! Jag använde för första gången paddarna från Biltema. Tar bilder på dem imorgon!!!

STORT + får de i betyg så långt  De är rejält stora och inte så tjocka vilket passar väldigt bra på dagen när det är så varmt ute  

Behövde endast tvätta lite på muggbenet och det var där de gula krustorna sitter upp mot kotan på insidan. Var betydligt mindre motför igår!! Så det går åt rätt håll. På andra sidan hittade jag knappt några krustor alls Smörjde rikligt med Vegebom och la på sorbactkompress innan jag tog en padd och lindade på en fleecelinda.

T är som vanligt snäll och står som ett ljus tills jag är klar  Har även lärt honom att OM han står stilla tills jag har öppnat upp grinden till paddocken och hagen...får han en hästgodis....det gör han ALLTID nu  Förr galopperade han emot mig och skulle ut så fort jag gick till grindöppningen vilket var en aning olustigt   Det har INTE hänt en enda gång sedan han kom på att om man står stilla...får man en hästgodis  Tänk vad de stora djuren kan göra för en liten hästgodis  

Nu ska jag snart göra "Tinas-goda-citronglass" och sedan chilla i soffa framför TV!!!

L-O är och fiskar så det blir nog lite glass när han kommer hem sedan..inte Tinas men SIAS Wienernougat...den är så otroligt god  

Nu måste jag lägga på en rem för jag ser att Ernst har börjat  

Ha en fortsatt jättebra torsdagkväll!!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  


Av anaby - 19 juli 2012 12:51

Jag har ju ett bra tag velat sätta fler väggar i form av OSB-skivor inne i vindskyddet.

Så här ser det ut i dagsläget:


 


Jag vill sätta upp väggar i bägge hörnen också...och på nedre delen av själva väggarna som är vid utgången. Har jag tänkt sätta upp en krubba till höger vid saltstenen och till vänster tänkte jag sätta upp hängare till vattenhinkarna som används sommartid. Har nu pratat med min kära man  och imorgon åker vi och köper OSB-skivorna på Byggmax och på lördag sätter vi igång och bygga  Det känns jättesuperduperbra att det äntligen ska bli gjort  Jag är JÄTTENÖJD OCH GLAD!!!   Nästa steg blir att mocka ur bädden inne i vindskyddet...och lägga in nytt torv och spån. Och sedan att måla det röda och blå som T har tuggat på  Det kommer att bli så otroligt fint och bra!!!

Jag är lyckligt lottad som har en sån fantastiskt snäll man  

Mvh anaby mycket glad just nu  

Av anaby - 19 juli 2012 11:54

Trots att jag vaknade vid 09-tiden idag gick jag inte ut till T för att tvätta muggen förrän 10.30  Det har ju varit ett himla tvättande, sköljande, smörjande och bandagerande i från morgon till kväll senast 2 veckorna. Så jag kände att idag ska jag ta det lite piano med tvättningen  

Blev väldigt positivt överaskad när jag tog bort fleecelindan idag!!! Det ser riktigt bra ut!! Inte mycket nya krustor och de som sitter kvar är mer mot det gula hållet ej svarta och hårda Igår kväll smorde jag väldigt noga på dessa krustor och flera cm in där det inte hade blivit någonting än. Tror att det gjorde susen för det var bara lite nytt idag. Även andra bakbenet ser bättre ut!! Det känns som om det börjar vända nu  

Idag ska vi åka och handla mat. Blir nog så att jag åker en sväng före och far förbi Granngården och Apoteket. Tänkte köpa mer flex och gasbinda så att jag har till 1 till "3-dagars-bandagering"...man vet ju aldrig om det ev. skulle behövas. Blir även att köpa mer Hibitane men det andra finns hemma  Självklart hoppas jag att jag slipper en omgång till men det känns som om det är bättre att vara förberedd om det blir sämre under tex helgen.

Medans jag stog och tvättade och torkade började det åska och låta. Det var inga problem för T men när jag skulle smörja och linda på fleecelindan började det att regna....det tyckte "Herr´n" INTE om  Fick ringa in till L-O som kom ut och höll i honom  När jag sedan öppnade i paddocken och L-O tog av grimma var det en mycket glad och pigg häst som galopperade ner till vindskyddet för att slippa regnet  Kan tänka att jag får linda om med både padd och fleecelinda sedan när regnet har lagt sig..men det känns bättre att ha benet skyddat från lera och gegga. Det finns ju tvättmaskiner som tur är  

Jag som hade tänkt rida, lastträna och träna med presenningen idag  Får ta det imorgon istället!!

Vi har inte haft regn på evigheter så det behövs samtidigt....vi ska inte klaga!!!

Jag gjorde lite rabarberkräm som jag och L-O åt till frunch  Himmel så gott det var!!!

Nu ska jag hoppa in i duschen och sedan åka iväg och shoppa det jag ska till T...sedan blir det att handla mat  

Har även tänkt börja min "utrustningsinventering" idag!!

Ha en fortsatt jättebra torsdag!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 18 juli 2012 22:13

Gjorde iordning för muggtvätt och lindning. T var halvvägs upp till huset så när jag ropade kom han gående  Lika nöjd och glad som alla ggr tidigare idag  Stog som ett ljus hela tiden trots många flugor och L-O som höll på att klyva ved en liten bit bort   Inga problem där inte!!! Jag har insett jag nog ALDRIG kommer att hitta en häst som är så otroligt snäll, trevlig och trogen mig igen. Hoppas verkligen att vi får många år till tillsammans!!!

Jag tycker för första gången att muggen ser riktigt bra ut!! Hoppas verkligen att det ser lika bra ut imorgon bitti!! HÅLL TUMMARNA ÄR NI SNÄLLA!!!

Passade på att ta in katten när jag ändå var på väg in från hagen. Hon brukar vilja in den tiden  

Nu är det mys i soffan och L-O håller på att klyva det sista av veden....han har varit riktigt, riktigt duktig idag  Det var en rejäl vedhög som låg och väntade kan jag säga  

Imorgon ska vi åka och handla...hann inte riktigt med det idag. Men det är ju en dag imorgon också som tur är  

Har tänkt skritta T lite på åkern eller i paddocken. Beror lite på vädret men en liten ridtur blir det och förmodligen barbacka....lutar åt att jag använder Dressyrmupps-schabraket till barbackapadden Bilder kommer!!!

Nu ska jag chilla ett tag tills min kära man kommer in från vederiet  

Ha en jättebra fortsatt sen onsdagkväll!!!
Chilla lugnt  
Mvh anaby  

Av anaby - 18 juli 2012 19:17

När jag pratade med L-O om middagen hade han "bara" ca 15 min kvar av vedklyvningen. Ok, tänkte jag...då kan jag passa på att introducera presenningen jag köpte till T för ett tag sedan. Sagt och gjort!!! Jag tog med grimma, grimskaft, hästgodis och presenningen ut till paddocken. Det var en MYCKET nyfiken T som tittade på mig medans jag vecklade ut den  

La bara ut den så att den var kring 30-40 cm först. Tog kavalettibommar och la på kortsidorna så att den satt fast lite mer. Tog på grimma och grimskaft och sedan började vi gå över. Inga problem!! T följde med och lyfte högt på hovarna  Han är verkligen underbart duktig!!! Vecklade sedan ut presenningen mer och mer. Till slut var den nog kring 1,5 meter. Innan den blev så pass lång hade T hoppat över den. Jag är glad så länge han följer med mig över oavsett om han hoppar eller kliver på presenningen. Nu när den blev så pass lång....la jag också 1 kavalettibom på varje långsida för att hålla fast den. Nu blev det inte lika lätt att hoppa över längre  Jag gjorde helt enkelt så att jag gick runt på presenningen medans T stog och tittade på...han funderade nog på OM jag var riktigt iordning i huvudet eller så  Konstiga och knäppa matte  Provade sedan att gå före med T efter och visst klev han PÅ presenningen den här gången!! FLERA GGR I RAD!!! Hoppade över 1 gång   

Fick mycket beröm och jag är väldigt glad över introduceringen  Fortsätter jobba med det imorgon!!!

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards