anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg under juli 2012

Av anaby - 15 juli 2012 19:23

Äldsta sonen har varit på Åselemarknad i helgen. När jag pratade med honom i fredags berättar han att han har stukat foten och kan inte gå?? Hmm!!! Igår var det lite bättre och idag kunde han allafall halta fram.

När han kom hem och visade upp foten fick jag se det här:


 


Rejält svullen och blå  



Det är t.o.m blått mellan tårna  


     


Satte på en strumpa som är som ett stödbandage och sa till honom att hålla foten i högläge. Får se hur det ser ut på några dagar. Min oro är att något "litet" ben i foten är brutet...man vet ju aldrig  Är det inte bättre på några dagar blir det VC och koll av läkare!!!

Han skulle skjutsa en kompis i en kundvagn. Allt gick bra till en annan person puttade till honom så att kundvagnen åkte mot en trottoarkant och välte. Kompisen I KUNDVAGNEN klarade sig bra...pust!!! Medans sonen gjorde illa foten rejält!! Hade kunna gå mycket värre...speciellt för han I KUNDVAGNEN!!! Tror dock att grabbarna har lärt sig något av det här...eller hoppas i allafall  

Mvh anaby  

Av anaby - 15 juli 2012 13:30

Jag tog det lite lugnt på fm när jag vaknade och sedan packade jag ihop det som jag skulle ta med hem. Jag svängde ut på vägen 10.27 och var då på väg hem med de sista höbalarna...nr 9 & 10 Känslan när jag svängde in hemma på gårdsplanen var härlig och obeskrivlig Jag har kört ca 16 mil per dag x 5 dagar...det blir några mil i slutändan  Men nu är det gjort!!! Är både glad och tacksam att jag har orkat med att pendla!!! Sedan har jag ju haft bra koll på både häst, katt, kanin och barn  VARJE DAG!! Hi hi!!!

Borta bra men hemma bäst  brukar man väl säga  

Det har varit Jobbigt att åka varje dag....samtidigt skönt och värt det då jag och min kära man VERKLIGEN har fått kvalitetstid tillsammans när jag har kommit tillbaka till stugan på em  Det har bara varit han och jag  

Äta i lugn och ro....prata i lugn och ro....se på TV i lugn och ro...mysa och sova...tja, en riktigt bra vecka tillsammans med andra ord  

Nu har jag landat hemma och min kära man kommer imorgon. Jag vill INTE åka tillbaka till stugan 1 vända till utan nu ska jag istället koncentrera mig på att behandla T:s mugg så att den går bort helt  

Pappa och barnen har varit otroligt snälla och tagit bort bandageringen sent på kvällen så att jag inte har behövt åka 1 gång till eller stanna i stan till sent på kvällen. Det har inte tagit så lång tid att ta bort det MEN det ska göras och det är egentligen INTE deras ansvar. Ska åka iväg imorgon och se om jag hittar några presenter åt dem  

Jag landade hemma 11.45 och gick i princip ut direkt för att tvätta T:s mugg. Jag tyckte att den såg bättre ut idag  Tvättade först med Hexocil som fick verka i ca 30 min...sköljde av och sedan tvättade jag med Hibiscrub som fick verkar i 15 min. Sköljde av det och torkade torrt så gott det gick och sedan fick det "lufttorka" i ca 15 min innan jag la ett nytt bandage. Förhoppningsvis det sista på ett tag!!! Det andra bakbenet ser också bättre ut  

Nu är T klar för fm och nu ska jag bara ta av bandaget vid midnatt och smörja med mjukgörande så får jag se HUR det ser ut imorgon. Ska ringa Vet. imorgon på telefontiden och höra HUR vi ska gå vidare...om det är tvättning och smörjning som gäller nu ett tag framöver. Jag får höra hur det blir imorgon!!! Just nu känns det rätt ok på "muggfroten" och förhoppningsvis har jag det under kontroll nästa vecka!! HÅLL TUMMARNA!!!!

Hade tänkt ta kort idag hur muggen såg ut....tog ut kameran men kom på det när jag lagt bandageringen  

Lätt förvirrad kvinna   Får bli ikväll eller imorgon istället!!!

Nu ska jag äta någonting och sedan se klart på Ernst och lite annat som jag spelat in. Sedan är det bara att packa upp och ta hand om lite annat här hemmavid  Tråkiga saker men det kommer att vara så SKÖNT när det är gjort!!!

Ha en fortsatt jättebra söndag!!!

Chilla lugnt  
Mvh anaby  

Av anaby - 14 juli 2012 12:16

Jag sov som en stock inatt och vaknade strax före 09.00-tiden  Åkte iväg direkt jag steg upp för att få lite mer tid i stugan på em med min kära man  Och för att det inte ska bli så sent för pappa när han ska ta bort bandageringen  

Det gick bra att köra hem imorse. Idag provade en lastbil att köra om mig....det gick inte så bra så han fick vackert svänga in bakom igen  Även om man ligger på 80 km så är det inte så lätt för en tung lastbil att köra om i uppförsbacke  

När jag kom hem spanade jag höbalarna som pappa redan har lastat av...6 st.


 


Ser bra ut!! Vi har lastat dem på varandra MED SJ-pallar för att de inte ska ta lika stor plats och för att det ska bli lättare när man ska köra ner dem till stallet. Det funkade väldigt bra förra vintern när vi provade  


 


Här är 8 st på plats och nu är det "bara" 2 st kvar och sedan får resten vänta tills våren. De här balarna är lite större än de andra så det kan vara så att jag inte behöver några fler. Ska kolla och se hur länge 1 höbal räcker så vet jag efter 1 månad hur många fler jag behöver. Det blir nog bra det där  


Tvättade och smorde muggen och la bandagering med orange flex idag  Trots rejäl blåst stog T "som vanligt" hur lugnt som helst tills jag var klar!! Är ju lite bängligt innan allt är klart men han är tålmodig min häst  Börjar veta rutinerna vid det här laget  Och när allt är klart  blir det ju 1 eller 2 hästgodisar som belöning  


 

Här är den rosa bandageringen från igår  


Mugg igår:


 


Och från idag:


 


Sprickorna ser betydligt bättre ut idag  Pappa smörjde med Vegebom igår och det verkar har gjort bra verkan under natten   Blir samma "kur" idag och imorgon stannar jag hemma och tar hand om allt själv. Då har jag lite mer koll på läget men det har allafall INTE blivit sämre...det känns fantastiskt bra  


Jag har även provat grimmorna som jag köpte igår...1 rosa och 1 röd.

Den röda passade jättebra   


 


En lite skeptisk T provar den röda grimman  

Den rosa var däremot gränsfall för liten. Jag behöver spänna ut den rejält vid nacken...den delen som blir kvar är bara någon cm då   Då sitter den ändå rätt tajt runt nosdelen och den går tyvärr inte att spänna ut alls  Den var dessutom DYRARE men betydligt enklare i utförandet...suck!! Ska lämna tillbaka den på måndag.


Hästen , katten och kaninen är omskötta  ...så nu är jag klar för dagen här hemma  Och ska snart åka tillbaka till stugan igen. Tänkte passa på att filma en del i stugan nu när vädret är bra. Det har inte blivit än då det mest har regnat...och varit riktigt skitväder ute  

Nej, lite frunch och sedan tanka innan jag åker iväg igen!!

Ha en fortsatt jättebra lördag!!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 13 juli 2012 22:32

Det gick bra att köra till stugan förutom en buss som bara skulle köra om mig innan stigningsfältet var slut och höll på att putta ner mig i diket i 80 km i timmen  Det var knappt 1 meter tillgodo när han svängd in framför mig och jag fick både hjärtat i halsgropen och blev rejält förbannad!!!! Dessutom svängde han av bara någon km efteråt och låg dessutom på samma hastighet som mig fram till dess????? Tog faktiskt regnr och bussnr  Får se om jag ringer till Bussbolaget...kör man som busschafför på det viset är det ju allt annat än bra och då kan man ju räkna med en rejäl bilolycka inom en snar framtid  Obehagligt som bara den...

Det som däremot var BRA var att det slutade regna hemma när jag satte mig i bilen för att åka iväg och sedan regnade det INTE när jag kom fram till Sherwoodskogen  ME LIKE  

T hade varit snäll vid bandagebortagningen ikväll men LITE ivrig när han fick sin hästgodis enligt yngsta sonen   Det får man vara när man är duktig  

Vi har haft det väldigt lugnt här i stugan   "Mamma Mu" lämnade "walk over" pga släktträff så det blev bara jag och min kära man till middagen och hundarna...de fick i vanlig ordning också äta älgfilé  

Nu ska jag lägga mig på min värmefilt och rugga tills det blir dags att hoppa isäng. Kvällen har varit riktigt bra  

Jag hoppas på uppehåll under morgondagen!!!
Sov gott och ha de jättebra så länge!!!

Mvh anaby  

Av anaby - 13 juli 2012 09:35

När jag kommer ut för andra gången nu på morgonen och ska smörja och lägga bandaget...står T helt stilla och "giv akt" med grimskaftet över halsen  Är lite krångligt att reda ut plastfolien innan man ska lägga på den men han står tålmodigt och väntar tills jag är klar....sedan när allt är klart och jag tar av grimma står han kvar och väntar på "sin" hästgodis och belöning  UNDERBARA HÄST!! Dessutom så regnar det när vi står där....men han är hur lugn som helst och väntar bara tills jag är klar  


 

Gammalt kort. Idag hade han inga sockor eller flugmask men han står stilla och giv akt även här  


Nu ska jag ta en dusch och äta frukost. Sedan ska jag och mamma iväg en sväng och handla lite så jag slipper ta bilen och släpvagnen på väg till stugan. Alltid är det någonting man SKA glömma att köpa med sig till stugan  Småsaker dessutom!!! Pappa har retat mig en del under veckan  ....jag glömde ju laddaren i stugan efter midsommar när jag åkte hem för att jobba sista veckan innan semestern började  ....sedan glömde jag mobilen i stugan häromdagen när jag åkte hem under dagen till T Tror att jag har fått en släng av "alzheimer-light"  Inte lätt att vara förvirrad ibland  Tur att jag både hittar hem och till stugan än så länge  

När vi ändå är på väg ska jag åka förbi Granngården och se om den "rosa" grimman i x-full finns kvar. Såg den igår men var då i valet och kvalet OM jag skulle köpa den...finns den kvar blir det köp annars var det inte tänkt att jag skulle ha den  Jag åker tillbaka till stugan under em. Men har sagt till L-O att jag inte tänker stressa utan kommer att åka när jag är "klar" här hemma.

Jag tänkte åka vid 15.00 och sedan kör jag raka spåret så att vi kan lasta på ytterligare 2 balar.....nr 7 & 8   Det känns fantastiskt bra att snart ha allt hö hemma!!! Och att ha kunnat "dra hem" dem helt själv  

Har även gjort iordning pengar för höet till "Mamma Mu" så att jag kan göra mig "skuldfri" på lördag när jag hämtar de sista balarna och åker hem  

Ikväll blir det grillning i stugan och sedan gissar jag på att vi kommer att se på någon film och chilla och bara ta det lugnt. Passar mig väldigt bra  

Bloggar igen imorgonbitti när jag kommer hem och ska behandla T och lägga bandaget. Då har jag lite bilder och filmer från stugan att visa er  

Önskar er alla en jättesuperduperbra fredagkväll!!!

Chilla lugnt och sköt om er!!!
Mvh anaby  

Av anaby - 13 juli 2012 08:20

Nu har jag pratat med veterinären och vi har kommit fram till följande:

Vi kör ett till "3-dagars Hibitaneomslag" och när omslaget/bandaget tas av ska av efter 12-timmar det smörjas med Vegebomsalva så att det inte blir så torrt och spricker upp. Förhoppningsvis ska det här hjälpa till att det blir bättre  Vi ska höras på måndag igen och se hur det ser ut då. Så länge det INTE är läkt kommer jag att fortsätta prata med Veterinären om behandling. NU SKA DET LÄKA UT HELT!!!

Under nästa vecka kommer jag även att skicka in en håranalys på T:s tagel i hopp om att få veta om det fattas några vitaminer eller mineraler för honom som gör att han får tillbaka muggen.

Nu ska jag gå ut och lägga på Hibitaneomslaget och sedan äta frukost 

Mvh anaby  

Av anaby - 12 juli 2012 22:09

Jag och barnen gick över till mamma och pappa på middag och fika. Träffade mina mostrar och andra bekanta så vi har haft en jättetrevlig kväll   Jag och Henrik var förbi på Rusta en sväng och köpte en mindre dammsugare till mamma. Hon sa för någon vecka sedan att hon skulle köpa sig en mindre dammsugare framöver för att slippa släpa på den gamla stora upp och nerför trappen hemma  Jag snappade upp det och köpte en liten lila behändig dammsugare. Vilket var uppskattat!! Sedan fick hon en "fusk-orchide" som hon egentligen tänkte köpa på Rusta men ångrade sig....nu fick hon den istället   Jag hittade även en jättefin blomma med lila blommor som hon fick.

När jag kom hem väntade jag en liten stund...tror att det blev 30 min så stog T "giv akt" utanför huset  Härliga häst!!! Tvättade muggen och såg att den ser otroligt mycket bättre ut motför igår!! Känns fantastiskt bra  

Smörjde in med Vegebom igen och hoppas att det ser ännu bättre ut imorgon  

Nu ska katten och jag mysa i soffan i planläge  Spelade in både "Halv 8 hos mig" och "Tina" då jag var borta på kalas  

Henrik tycker att jag har "skämt bort" katten nu när hon har bott nere med mig i 3 veckor    Hon har fått vissa rutiner....sovmorgon...äter x 3 per dag och ska sitta och mysa i knäet en hel del...helst framför datorn när jag surfar....opppsss!!! Mysigt tycker jag så klart ....medans Henrik tycker att jag skämmer bort henne  

Ha en jättebra fortsatt torsdagkväll!!
Chilla lugnt och sov gott!!
Mvh anaby  

Av anaby - 12 juli 2012 22:01

Som jag har skrivit tidigare har svullnaden i benet gått ner rejält...är i princip ingenting kvar nu!! Känns väldigt bra  

Så här såg det ut igår:


 


Och så här såg det ut idag:


 


Sprickbildningen strax nedanför karleden har blivit MYCKET bättre bara på 1 dygn  TACK OCH LOV!!!!

Behandlingen T har fått idag är att jag har tvättat med Hexocil och sedan smörjt med Vegebom x 2...dvs morgon och kväll. Hibitane är väldigt bra men när man tar bort bandageringen blir det otroligt torrt trots att man smörjer direkt efteråt och det är då jag upplever att det blir mer sprickbildning och måste göra mer ont när det stramar i huden  Imorgon ska jag ringa Vet. för rådgivning på morgonen om hur vi ska gå vidare. Ev. kommer T att behöva en "3-dagars kur" igen med Hibitane-bandage. Kommer sedan att ge förslag på att smörja med Vegebom under de 12 timmarna som han inte ska vara bandagerad....för att få huden lite mjukare och förhoppningsvis får bort sprickorna helt. Får höra vad Vet. säger men jag hoppas få "klartecken" på det  

Mer bilder kommer imorgon!!
Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards