anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 14 augusti 2012

Det här med att inte tävla.....många tycker inte att det är lönt att rida då....

Av anaby - 14 augusti 2012 11:15

Jag har funderat en del på just det här inlägget då jag fick samma fråga av 2 st samma vecka.

De tyckte INTE att det var lönt att "bara" rida ut med sin häst...utan att träna för instruktör och kunna tävla. Hur kul var det liksom?? Då var det lika bra att INTE rida överhuvudtaget ansåg de.

 

För min del som INTE har en "frisk kropp" som orkar med allt jag kunde göra när jag var yngre....så passar det väldigt bra att rida ut och även rida på åkern när jag vill rida "dressyr". Jag är väldigt nöjd med hur otroligt fin och välriden T har blivit trots att vi endast har "harvat på här hemma" under 5 års tid  

Med mina tidigare hästar kan jag säga att jag har även ridit ut MYCKET med dem när de har stått hemma. Detta pga att jag INTE hade tillgång till en paddock eller ridbana på den tiden. Man kan träna otroligt mycket trots att man rider ut!!! Eller egentligen ALLT förutom att rida på en volt!!! Jag tränar galoppfattningar, igångsättningar och avsaktningar, halt, ryggning, fram och bakdelsvändningar, skänkelvikningar...ja, listan kan göras lång men HUR och VAD man tränar när man rider ut beror också på en själv...så klart  Allt går OM man bara vill  


Har man INTE en kropp som orkar med att åka in och träna för instruktör 1 gång i veckan får man hitta "andra lösningar" OM man vill fortsätta rida. Vilket jag har gjort!! Dock skulle det var väldigt roligt att kunna åka in och hoppträna med T varannan vecka när vi kommit igång ordentligt med ridningen igen. Jag får se hur och om det blir!! Jag har allafall en plan och en målsättning  Sedan får jag se hur lång tid det tar att ta sig dit  


Hur tänker du?? Hur mår du i kroppen efter att rida, träna och tävla?? Orkar du med att träna nu som du gjorde tidigare när duvar yngre eller är du fortfarande ung och orkar med...eller rider du mest hemma ändå??

 

Mvh anaby  

 
 
Anna

Anna

14 augusti 2012 21:18

Jag latjar bara omkring med Turbo. Han älskar att rida i skogen, ridlärare kommer till stallet och har lektion med oss.
Jag är ingen tävlingsmänniska och Turbo är ingen tävlingshäst.
Varken han eller jag har nerver för det.
Min kropp mår bra av ridningen, hela jag mår bra. jag är lycklig i stallet. Det får mig att må bra.
När jag var lite (är väl inte sådär jätte vuxen nu :p, men för några år sedan. Då red vi som bara den, hoppade, snabb galopp på ängen osv, sånt orkar jag inte nu. Eller orkar och orkar, jag tar ett lugnare men mer intesivt pass nu :p

http://annaakerman.bloggplatsen.se

anaby

16 augusti 2012 14:33

Det är ju perfekt att både kunna rida i skogen och även kunna få lektioner av en ridlärare som kommer ut:D Kan inte bli så mycket bättre!!!

Precis som du säger så mår både knopp & kropp bra av ridning och hästar:D Samma här!!!

Mvh Anna & Tabasco:)

 
marianne

marianne

15 augusti 2012 11:01

Hade skrivit en lång kommentar till detta inlägg, men det försvann :( så himla irriterande.....

Härligt att pållen utanför verandan så där :) jag har likadant, det är rofyllt att sitta och titta på när dom betar.

http://marresmams.blogg.se

anaby

16 augusti 2012 14:29

Vad tråkigt att inlägget försvann:( DUMMA, DUMMA DATOR!!!! Jag tror att jag på ett ungefär vet hur du tänker med din häst och allt runt omkring:)

Det är jättehärligt att kunna sätta sig på altanen och titta på T när han betar:D Det är som du säger så otroligt rofyllt!!!

Mvh Anna & Tabasco:)

 
Nina

Nina

16 augusti 2012 12:34

För mig är det själva umgänget med hästen som är den stora grejen. Ridit regelbundet har jag inte gjort på flera år pga mina arbetstider när jag hade affären och att orken faktiskt inte räckte till till ridning också. Jag hoppas att det ska bli lite annorlunda nu i höst, så vi kan komma igång igen.

Tävling däremot är helt ointressant för mig. Jag är helt enkelt inte tillräckligt duktig. Så även om jag skulle rida regelbundet, så skulle jag aldrig tävla.

http://stallskogalund.blogg.se

anaby

16 augusti 2012 14:23

Det är så jag känner med T...att få umgås, träna på mitt sätt och rida...är verkligen hur trevligt som helst:D Att få ta allt i lugn takt och framför allt INTE stressa!!! Det är inte så lätt att både orka och hinna med att rida ordentligt när man har familj och jobb.

Tävla är inget jag heller prioriterar högt i nuläget. Kommer vi igång med hoppträning för jag se om det blir någon tävling...det blir en bonus i så fall;) Annars tränar vi vidare istället:D

Mvh Anna & Tabasco:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards