anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 17 augusti 2012

Otroligt härlig ridtur men varmt ute:S

Av anaby - 17 augusti 2012 14:10

Jag och T har varit på en mycket trevlig ridtur idag!!! Åhhh!! Vad jag älskar min häst  

För de som inte vet så mycket om T:s tidigare liv har han mycket i bagaget och det har varit mycket tålamodsprövande att få honom dit han är idag. Det tog bla 3,5 år innan jag kunde rida ut med honom!!! Nu funkar det så otroligt bra och jag är så tacksam att jag har orkat med och haft tålamod med min trevliga häst  Jag kan nog vara ärlig och säga att jag INTE trodde att han skulle bli så här pass lugn att rida ut på som han är idag...det är en STOR BONUS för mig   Vi har träffat på en hel del efter "vår väg" här hemma.....traktorer, bilar med båtar, vägskrapa, traktor med snöslunga, diverse permobiler av olika slag och ALLTID ett gäng cyklister och gångare med eller utan barnvagnar. Han sköter sig så otroligt bra i princip VARJE DAG NU!!! Han har ett helt suväränt temperament som jag önskar att ALLA hästar hade  Ingen av mina tidigare 7 hästar har en varit i närheten av T:s lugna och underbara temperament!!!

Tidigare när han blev osäker så stegade han och kastade sig runt eller "sprang" bakåt....det har han helt slutat med nu...istället stannar han och tittar bakåt på mig precis som han säger: jag är osäker...visst får jag titta vad det är och bilda mig en uppfattning? Ok, säger jag och klappar om honom. Vi står stilla tills "det läskiga" har gått förbi...då han ALLTID får en hästgodis. Sedan skrittar han lugnt vidare igen  T har helt enkelt själv "hittat" ett sätt att tackla sånt som han tycker är läskigt och jag "hakar" bara lugnt på då det funkar till 100 % för oss bägge 2  

Idag tex kom det 2 ungdomar med en ganska stor uppblåsbar båt. Jag slappnade bara av när jag upptäckte den och sedan såg även T den. Han skrittade framåt tills de var ca 20 meter bort...då stannar han och tittar på dem tills det gått förbi...klapp & hästgodis och sedan skrittar vi hem....UNDERBAR HÄST som INTE gör saker och ting komplicerade utan istället stannar och tittar....ME LIKE VERY MUCH  


Idag har jag filmat när vi travar mot kyrkan  Med enhandsfattning och mobilen i den andra handen  T skötte sig superbra!!! När jag upplevde att han ville gå lite in mot mitten gick jag bara på lite med skänkeln så fortsatte han att trava så lugnt och fint på sidan.....kan bara säga att jag är väldigt nöjd med dagens ridtur!!

Jag har haft tur den här veckan som har haft 2 MYCKET bra ridturer   


Jag fick dela upp filmningen då det kom folk efter vägen...ville inte filma då. Men här kommer del 1:



 


Och del 2:



 


En liten bild:


 


Det kommer att vara lite dåligt med "riktiga" ridfilmer tills vi kommit igång mer. Än så länge vill jag inte rida honom på åkern och någon volt utan vi håller oss till uteritter tills han känns starkare och fått upp kondisen igen  

Kan dock säga att idag fick jag känna på han FANTASTISKA trav igen   På sista travsträckan brukar jag i vanliga fall plocka ihop honom sista 75 metrarna och sitta ner för att han ska få jobba lite extra. Idag började han själv att "plocka ihop sig själv"....UNDERBARA OCH AMBITIÖSA HÄST  Det är sånt som gör att man VILL fortsätta jobba med honom!!! Han vill så otroligt gärna vara till lags på alla sätt och vis  

Vi hade tur med vädret idag....otroligt varmt men började faktiskt att blåsa en del som tur var!! Annars hade vi nog tippat omkull både jag och T av värmen Sedan är det skugga där vi travar också!!!

Nu håller jag på att tvätta upp all RÖD utrustning....har använt det vid 5 ridturer nu så både benskydd och schabrak är en aning smutsiga  Sista mattan i fastun är också igångsatt så nu blir det fint här hemma!!!

Jag sitter och kyler ner i soffan i bara B-H och trosor  ...det fullkomligen rann svett om mig när jag kom in från ridturen  ....och intar vätska och hårdbrödmackor med kalles kaviar  


Snart väntar en lång varm dusch...ska bli otroligt skönt  

Imorgon blir det vila för T då Atlas ska på hundutställning!! Vi åker tidigt på morgonen och det ska bli väldigt spännande att se vad han får för poäng  

Nej, nu ska jag fortsätta vätska upp mig så att jag blir iordning igen...eller någorlunda iordning kanske jag ska säga  Får se om jag orkar med att åka någon stans idag annars blir det på måndag....fattar inte att jag blir så otroligt orkeslös av värmen  

Ha en fortsatt jättebra fredagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

 
 
Ylva

Ylva

18 augusti 2012 09:48

Åååå, skrev en lååång kommentar sen försvann allt... Så det för bli ett sammandrag: *tummen upp för era framsteg* :-D
Kram Ylva

http://www.ylvablom.se

anaby

20 augusti 2012 09:16

Men vad synd!!! Marianne hade samma problem!!! Det gillas INTE alls när kommentarerna försvinner så där!!!:(

Tack!!! Jag är jättenöjd med T!! Han har verkligen lugnat ner sig de senaste 2 åren:D HÄRLIGA HÄST!!!

Mvh Anna & Tabasco:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards