anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 4 september 2012

Av anaby - 4 september 2012 20:32

Det har regnat till och från under em och kväll. Till slut tog jag bilen och åkte ner till stallet för att ge T kraftfoder och hö. Han stog inne i vindskyddet och ruggade och såg nöjd ut  Blev väldigt glad när det vankades både kraftfoder och hö  Passade på att mocka när jag ändå var där nere. Fick nog bort det mesta av kisset så det lär inte vara så mycket att ta ut imorgon!!! Han är så otroligt underbar och renlig...bajsar i SAMMA hörn...var nog 4 högar i hörnet  Hur enkelt som helst att mocka!!!

Gick in och hämtade vatten innan jag åkte hem. Packade 1 hösäck också så det finns till imorgon om det fortfarande regnar då.

Sedan har jag plockat fram allt jag behöver till hagfixet imorgon....verktyg och isolatorer  Och plockat iordning lite bland hästgrejerna igen...evighetsgöra....verkligen  Tar man lite varje dag känns det inte lika jobbigt  

Nu ska jag ta itu med tvätten och sedan när hundarna går på prommis blir det att torka golven  Skönt att få bort ALLT hundhår från golven....man blir ju en aning less på de "extra" husdjuren som ligger i alla hörn  

Snart dags för House på TV4:a!!!
Ha en fortsatt jättebra tisdagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 4 september 2012 20:09

Förra sommaren i slutet på juli köpte jag ett par nya shortchaps på Hööks på rean.


 



Tyvärr tog det inte lång tid ( i slutet på november) innan ena flärpen till dragkedjan gick sönder....och L-O var snäll och lagade den  


 


Den andra flärpen har hållit fram till förra veckan. Då gick den också sönder  Jag höll inte på att få av mig dem...suck!!!



Det är svårt att dra ner något som inte finns att dra i...


 


Som tur är har vi "lagningsmaterial" hemma  Bara att ta bort plasten och använda ringen.


 


Samma slutresultat och det går fina fisken att både öppna och stänga dragkedjan  

Jag kommer inte riktigt ihåg vad jag betalade för shortchapsen men mellan 149-199 kr.


Jag har också använt dessa shortchaps som jag har köpt på ÖB för 25 kr!!!


 


Helt vanliga moccashortchaps..inget speciellt märke...väldigt billiga i inköp..men har hållit JÄTTEBRA!!! Det är nu 2:a sommaren jag använder dem och är väldigt nöjd  


 

Inga problem med varken dragkedja eller flärp på dem här  


Mvh anaby  


Av anaby - 4 september 2012 14:56

Efter att ha packat ner allergimedicin och vatten i magväskan.....


 

Blev det dags att gå och hämta T och rida en sväng. Idag blåser det MYCKET....typ halvstorm  Hade dock bestämt mig för att rida så då blev det så  

Kan säga att det var INTE många människor på vägen idag!!! Tack för det sa både jag och T  
När det blåser då här mycket viner det en hel del i träden som står bredvid vägen.....det bryr sig otroligt nog T inte alls om?? Men en större gren vid sidan av vägen....fick han stora ögon av...och några brädbitar vid en skylt blev det en "tvärnit" av  Inga problem att fortsätta trava sedan så han skött sig superbra! Är som sagt bra att han reagerar på saker och ting och att han sedan går förbi utan problem  Helt ok för mig!!! Hade egentligen tänkt rida en längre tur idag men pga blåsten så blev det den "vanliga" vägen istället.

T skötte sig jättebra även när vi mötte cyklister och joggare...inga problem alls  

Inga höns eller någon tupp vid vägkanten idag....men vi spanade efter dem bägge 2  

Minimalt snubbel idag och faktiskt endast 2 ggr efter sista traven på väg hem 


 


En liten filmsnutt på sista skritten på väg hem.



 

Det blåser rejält så jag hoppas att ni hör vad jag säger  

Väl hemma fick T mat och magnetbehandling medans jag gick för att mocka hagen. Det blev 2 skottkärror idag. Helt ok!! Det var mest bajs i nedre delen av hagen....den delen som blir utbyggnaden till vinterhagen. Jag mockar där rätt så noga pga att han även ska gå där i vinter. Den delen som är inne i skogen är omöjlig att mocka utan jag mockar nogrannare på vissa ställen i hagen än andra  

T var inte alls nöjd med att gå i paddocken medans det blåste så mycket...men "gillade läget" när jag började mocka där inne. Dock började det regna efter en stund. Tog av magnettäcke och de andra magneterna så att han fick galoppera ner och ställa sig under vindskyddet  

Det blev 2 skottkärror inne i paddocken också. Men det känns så skönt att ha mockat klart för den här veckan nu  Förmodligen blir det att vi skottar ut skiten från hagen på torsdag och fyller på med jord/sand då också. Så imorgon tänkte jag mocka ur inne i vindskyddet. Kommer dock inte att fylla på med torvmix och spån förrän jorden/sanden ligger på plats. Men som det ser ut nu så kommer vi att kunna fixa allt den här veckan=DET KÄNNS OTROLIGT BRA!!!

Pga regnet blir det inte att skruva fast några isolatorer idag. Men skruvdragen är på laddning så det blir imorgon istället. Mest troligt kommer jag att gå runt hela hagen när jag ändå håller på att kolla och skruva på den delen av hagen. Då är det också gjort så att säga  T ska vila imorgon så jag tänkte få undan så mycket som möjligt så att jag kan "pricka av" på listan  

Jag har nyss hämtat in hundarna som just nu ligger och sover i vardagsrummet. De blev glada att få komma in en stund  Även om de både har en hylla med tak att ligga på och 2 ställen med mattor och tak inne i hundgården så är det trevligare att gå in med matte  

Nej, nu ska jag chilla en stund innan det blir dags för middagen!!! Ikväll blir det städning här hemma!!!

Ha en fortsatt jättebra tisdagkväll!!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  



Av anaby - 4 september 2012 11:21

Igår var Peppis hemma då Atlas var på älgjakt. Idag är bägge hundarna hemma. Det fick nämligen byta ställe att jaga på f.r.o.m idag då det dök upp några polacker som skulle gå med röjsågar hela veckan i skogen. Anställda av skogsbolaget PRECIS UNDER älgjakten  Tur att de har 2 ställen att jaga på!! Pga det fick även Atlas vara hemma idag och vara social med matte  

Efter frukost blev det en prommis med hundarna. Vi träffade på tuppen och hönorna idag så jag passade på att ta några kort på dem  Hundarna var inte ett dugg brydda medans de fjäderbeklädda djuren gick emot oss  


 


Här står de ca 5 meter från vägkanten.


 


Hundarna är inte så brydda av dem alls...


 


Här börjar de närma sig oss....ska nog försvara sitt territorium....så vi passade på att gå vidare  De brukar gå emot T också när jag är ute och rider!! Ganska tuffa höns om jag får säga själv  

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Måste säga att det gick väldigt bra att gå med hundarna på prommis idag  Jag har problem med nacke och axlar och klarar INTE av när hundarna drar i kopplet hela tiden...eller kroppen klarar INTE av det kan jag ärligt säga  Jag kan helt enkelt bli liggande resten av dagen om det vill sig riktigt illa   L-O har för det mesta hundarna lösa och det innebär ju att när de väl kopplas drar det som attan...suck!! Jag har påtalat det för honom och sagt att jag gärna vill gå på prommis men att kroppen INTE orkar med och att jag INTE vill riskera att bli liggande resten av dagen   Det är MYCKET värre för kroppen att gå ut med hundarna på prommis än att rida och fixa med T, rida och göra och en massa annat kring honom. Oftast känner jag inte av det speciellt mycket...beror på om det har varit väldigt jobbigt men det är sällan som tur är   Då går prommisen FORT ska jag tillägga om jag jämför med hur länge jag håller på med T  Allafall så har han äntligen börjat gå med dem i koppel minst 1 gång per dag av 3 ggr....det underlättar VÄLDIGT mycket för mig de ggr jag ska gå på prommis med hundarna  ÄNTLIGEN säger jag bara  

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nu är jag hemma igen och har börjat fylla i höanalysen. Har fyllt i följesedeln men är lite osäker på datum när skörden är gjort. Nu kommer vår jordbrukande kamrat "Mamma Mu" imorgon så jag ska fråga honom lite om hjälp med följesedeln. Han brukar skicka in höanalys varje år till korna så han vet ju vad som gäller  Kommer att skicka in analysen på måndag. Blir spännande att få svaret sedan!! Får nog be "Mamma Mu" om hjälp att tyda den sedan  

Nu är det snart dags att få ut och göra iordning T för ridtur. Sedan väntar mockning av hage + paddock och om det inte börjar regna tänkte jag skruva fast isolatorerna på vinterhagen idag  Några fler grejer att stryka från listan  

Bäst att lägga på en rem!!!

Ha en fortsatt jättebra tisdag!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards