anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 23 september 2012

Av anaby - 23 september 2012 20:27

När jag kom hem efter ridlektionen stog T uppe vid huset och väntade på mig  HÄRLIGA HÄST!!! Släppte in honom i paddocken medans jag gick in för att ta igen mig en liten stund innan det blev dags för ridtur.

Det funkar riktigt bra att rida ut på vägen vid 16.30 på söndagar. Många sitter och äter middag så det är inte så många människor ute på vägen...eller mer lagom antal i allafall  

T skötte sig superbra...som vanligt   Travade mot kyrkan och nedanför kyrkan....uppför backen...skritt ner...trav tillbaka....skritt och sista underbara trav nedsittning och skritt på lång tygel hem  

Lagom ridtur på alla sätt.....härlig häst...nöjd matte.....svettig matte..avslappnad häst....Hi hi!!

Jag laddade verkligen energi efter den här ridturen...från att ha varit "helt slut" gick jag till 50% laddad!! INTE ILLA ALLS  


 

När vi kom hem igen fick T mat och magnetbehandling. Jag passade på att fylla på vatten i hage + paddock. Sedan gick jag och katten in för att äta middag. Idag blev det hemgjord kycklingburgare med 1 vinglas. Var ju tvungen att fira att jag gått på ledighet  Självklart satte jag mig och såg på hästhoppning med Roffe från igår medans jag åt...häst-nörd...nej, då...inte alls  Eller hur var det nu igen  Många fina hästar men måste säga att EC London och Bella Donna är helt klart 2 favoriter bland hästarna  

Sedan har jag duschat...länge och varmt...så otroligt härligt  Fixat en tekopp och sitter just nu och sitter på X Factor på 4:an. Har redan gråtit en skvätt när 14-åringa Alexander sjöng What are words....WOW-känsla och ståpäls...trevligt  

Väntar snart hem man och hundar efter en helg med älgjakt...ska bli härligt att träffa dem igen  

Jag och katten myser just nu i soffan i brist på annat  

Ha en jättebra fortsatt söndagkväll!!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 23 september 2012 20:10

Efter att ha sovit 3,5 timmar hann jag med att äta lite snabbt innan det var dags att åka iväg och ha lektion med mitt kusinbarn och "lilla" nordsvensken  

Idag var han lite "dragig" i tygeln. Han kan vara det men hittills har han inte visat så mycket på våra lektioner.

Gick väldigt trevligt när hon värmde upp med trav efter 4-kanten och vända snett igenom. Det blev att sitta ner på kortsidorna och rida lätt på "vänd snett igenom". Inga problem!! Fick bra trav hela tiden  

Sedan blev det serpentiner i trav...här började han bli "dragig" ....både lättridning och nedsittning. La in en halt emellanåt för att få honom att lyssna på det. Gick riktigt bra!!! När han "drog" i tygeln fick han vänta tills han blev lugn.....sedan fortsatte vi. Tog lite tid men det var skillnad på honom sedan. BARA ATT JOBBA VIDARE!!! Sedan var det dags att trava....halt...rygga...trav....Då blev han otroligt taggad och "dragig". Trodde nog att det var galopp på G!!! Efter att ha "väntat" ut honom och bara travat i 2 varv efter 4-kanten lugnade han ner sig rejält. Tålamod är MYCKET bra i såna här sammanhag  Här blev han otroligt "dragig" men ryttaren redde ut det jättebra genom att ha tålamod....stor eloge  Såg mycket trevlig ut på slutet!!

Sedan blev det trav på volt och det fixade de jättebra!!! Lite svårare att gå ställd i ena varvet men "Rom byggdes inte på 1 dag". Vi kommer att ta allt eftersom när han stärker upp sig. Idag vek han INTE in i mitten utan lyssnade riktigt bra på sin ryttare och sökte sig ner i form och såg trevlig ut  Det gick t.o.m att korta ner tempot lite utan att steget förändrades  

Vi avslutade med några galoppfattningar. Han blev jättetaggad men i samband med galoppfattningarna var han riktigt lugn. Ryttaren la flera volter så att han skulle vara lugn och få en bra förutsättning inför fattningen. Trots att han var rejält taggad så funkade det riktigt bra. Är väldigt nöjd med hela ekipaget idag med  

Efter varje övning skrittades han av i 2 varv för att "varva ner" i både "kropp & knopp" och det funkade bra. Det var en väldigt avslappnad häst som skrittade med mulen nästan i marken  

Nästa gång ska jag ta med 1-2 bett så får de prova på honom under veckan. Det blir det raka och ev. det 3-delade. Vi ska se om "dragigheten" blir bättre om vi byter bett. Många hästar trivs med raka bett så vi provar oss fram och ser hur det blir. Det visar sig så att säga  

Nästa gång blir det att introducera skänkelvikningar. Kommer då att utesluta ryggningarna ett tag då det funkar jättebra i dagsläget.  Blir spännade att se hur hästen svarar på det!!!

Ryttare och häst fick läxa till nästa gång  

Planen är att filma gång nr 5 eller 6 så att ryttaren får se hur hon rider och hur hästen funkar. Det är så otroligt nyttigt att bli filmad och se sig själv rida!!! Sedan ska vi ha ett uppehåll med 1 gång för att han ska få slippa bli riden i paddocken och bara ridas ut i 1 vecka....för att sedan fortsätta träningen. Tror att det kommer att funka jättebra då hästen är så otroligt positiv  

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards