anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 21 oktober 2012

Dolat på hemma....fixat täcke....ridit och fixa lite mer under kvällen;) Hi hi!!

Av anaby - 21 oktober 2012 17:08

Jag tog mig en rejäl sovmorgon imorse  10 timmars sömn inatt....kändes väldigt bra när jag vaknade  

Bestämde mig för att ta det lite lugnt på fm. Såg klart på säsong 5 av Dallas!! Nu blir det att börja på säsong 6 imorgon  Hi hi!!

Sedan har jag dolat på här hemma lite och röjt undan lite här och där. Det är så skönt att få bort saker och ting så att det underlättar med städning och annat  

Efter allt var klart här hemma tog jag tag i att laga det blå regntäcket. Är mycket mer nöjd med den här lagningen än den som jag gjorde på det brunrutiga. Det gick nämligen att vika in kortsidorna på det här hålet och sy fast på utsidan så att "det inte syns"....ser så mycket finare ut då  


 


Tur att det redan är lite brunt i täckeskanten på det här täcket....nu när jag lagat med en brun lapp....man kanske inte tänker på att det är skilda färger så himla mycket  Det är väl egentligen bara jag och T som ser täcket....och T bryr sig inte det minsta  ....det är väl bara jag som hakar upp mig på sånt  



Hade som sagt tur när jag kunde sy långsidorna från insidan och sedan vika in kortsidorna och sy på det vita på kantbandet. Den vita tråden syns inte på långt håll i allafall  


 


Samma sak här!!!


   


T hade även tuggat så pass att spännet på bogknäppningen hade gått sönder. Orkade inte sitta och sprätta upp och sy fast det igen så jag mätade HUR långt som behövdes för att knäppa vid bogen och sedan sydde jag helt enkelt fast det som var kvar av spännet på täcket. Enkelt och snabbt gick det!! Får se hur länge det håller  

När jag var klart med täcket kom L-O hem från älgjakten och idag hade de inte ens sett en älg...så kan det gå!!

Packade det jag skulle ha med till stallet och gick ner för att rida. Har upptäckt att om jag rider vid ca 16.00-tiden på söndagar är det INTE så himla mycket folk på vägen. Det flesta är nog hemma för att börja fixa med middagen kan jag tänka mig  Gjorde iordning T och begav mig ut på ridtur. Träffade faktiskt inte så mycket folk alls idag....mer åt det lagoma hållet...kanske 10 st sammanlagt. Om man jämför med en veckodag så kanske man träffar kring 5 st vid lunchtid. Ibland endast 1-2 st under hela ridturen. Så 10 st på en helgdag känns helt ok  Träffade Anna med islänningarna som var på väg hem. Det hade varit otroligt MYCKET folk när de gick ner på vägen för att rida...typ lämmeltåg som jag förstog  

Vi fortsatte mot kyrkan och travade vid växthusbacken. Underlaget var rätt ok!!! Lite hårt på vissa ställen men INTE alls hela vägen. Tur att vi har broddarna nu när det både är mycket löv och blött och lite frostigt på vägen  

Fortsatte traven nedanför backen. Skrittade dock halva sträckan då det är lite nerför och lite isigt...den sträckan vi travade gick väldigt bra. Avslutade med att trava uppför backen. Sedan skritt och ner och hemåt!!!

Kan säga att T VET absolut VART vi brukar börja trava på hemvägen  Så fort jag kortar tyglarna och sedan lättar lite blir det trav på en gång...han drar dock inte iväg eller så utan har mer en energisk och trevlig trav....idag gick jag lugna ner honom lite....han lyssnar på bara någon sekund  Tja, vad ska man säga om honom förutom att han är underbar att rida och otroligt lyhörd att lyssna på sin matte  Fick mycket beröm när vi saktade av och skrittade igen. Sedan var det dags för sista traven och vi hade tur även där..INGEN MÄNNISKA I SIKTE  

Härligt när man kan koncentera sig på att trava i olika tempon och även nedsittning och rida lätt  i nästan 150 meter utan att stöta på någon gångare eller cyklist  

Fick ihop honom rejält på slutet och han kändes trevlig och fin  

Hade inte alls räknat med en sån här både trevlig och bra ridtur eftersom det blev så kort tur igår och jag tänkte att han nog skulle var pigg och lite "orastad" idag...men så fel jag hade....han är så otroligt nöjd när han får jobba  Skrittade hem på en nöjd häst och med en mycket nöjd matte på ryggen!!!

Väl hemma blev det lite stressigt för mig...tycker inte om att stressa men ska man bort på middag...får man skynda sig!!! T fick sitt kraftfoder, hö och bytte vatten. Skyndade mig att mocka och sedan hem. T såg mycket förvånad ut när jag gick hem så snabbt...han är ju bortskämd med att matte tar det lugnt och dolar på både med honom och annat efter ridturerna i vanliga fall  Får ta det imorgon istället!!!

Nu har jag landat hemma och ska svida om och sedan iväg på middag!!!

Sedan tänkte jag börja fixa lite med det som ska spryaas!!! Stigbyglarna med tåskydd (guld) och ett gammalt träns (rosa) tänkte jag prova och se hur det blir  Måste bara hitta något träns som jag inte är så rädd om  


 

Lägger in ett av favoritkortenfrån igår igen  


Nej, nu måste jag lägga på en rem om jag ska hinna!!

Ha en fortsatt jättebra söndagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  


 
 
marianne

marianne

22 oktober 2012 10:46

Men oj vilka fina lagningar du gör, det är annat än mina påklistrade lappar :))

Det är skönt att kunna koncetrera sej på sin ridning och slippa störande momomet som möte av cyklister och annat.

Jag är sååå nöjd med helgen att jag fortfarande bubblar inombords.

Jag är riktigt trött på den här säkerhetskoden som krävs för att kommentarer ska publiceras, hur jag är gör så får jag upp "felaktig säkerhetskod" minst två gånger innan det blir rätt....TROTS att jag skriver in rätt....inte bara på din blogg det är lika på Kerstins

http://marresmams.blogg.se

anaby

25 oktober 2012 16:16

Jag är mer nöjd med den här lagningen än den förra. Blev snyggare;) Hi hi!! Jag syr hellre än sitter och stickar eller virkar. Min mamma och syster är tvärtom;)

Jätteskönt att någon gång emellanåt få lite frid från människor på vägen:D

Jättekul att höra att det gick bra för er i helgen!! I både hoppningen och dressyren!! GRATTIS!!! :D

Den är rätt så jobbig denna säkerhetskod:S Man kan bli "lätt" eller "svårt" tokig på den ibland:(

Mvh Anna & Tabasco:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards