anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 23 oktober 2012

Ridtur och uppgradering av Termobaren;)

Av anaby - 23 oktober 2012 15:55

Har sovit skapligt inatt...inte bra men tillräckligt för att orka jobba inatt.

Tog det lugnt på fm och sedan tog jag skruvdragare och annat i skottkärran och gick ner till stallet för att rida  

Idag var det ganska fint väder....uppehåll...lite geggigt....ingen blåst....helt ok  

T var inte inne i vindskyddet när jag kom ner till stallet  Han stog uppe vid huset och gnäggade på mig  Jag hann med att fylla på vatten, hämta utrustning och mocka innan han fick syn på mig  

Gjorde sedan iordning T och sedan var vi på G ut!! Idag var det betydligt mer folk ute på vägen!!! Skönt att vi fick en lugn uteritt tillsammans igår  Idag var det inte lika hårt på vägen....bara några få ställen. Känns som om den här veckan kan vara "den sista" på ett tag som man kan trava så pass mycket...sedan blir det att skritta längre turer istället när det fryser på ordentligt i marken  Usch!! Vill ha snö direkt istället för is och hårt i marken  

Inga problem med traven idag heller....T ligger kvar i det tempo jag lägger honom i och känns fin i munnen och i min hand  Idag fanns det nog inte så mycket att titta på för honom....han hoppade inte till en gång  

Skrittade nedanför kyrkan och sedan travade vi uppför backen. Skritt ner och sedan trav nedsittning....mycket trevlig att korta ner i tempot  Skritt till sista travsträckan.

WOW så trevlig han var där!!! Red lätt först en bit och kortade in honom och när jag sedan satte mig ner så gick han så otroligt trevligt....WOW-känslan infann sig på en gång och satt i hela vägen tills vi saktade av  

Mycket beröm och klapp!!! Så skrittade vi hem igen!!! Hi hi!!

Väl hemma blev det mat och magnettäcke till T och jag började att "uppgradera" Termobaren. Jag hittade större klammer igår som jag satte fast elkablen med idag. Fick skruva bort den lilla brädan från igår...för att komma åt och spika fast alla 4 klammer!!!


 


Elkablen går nedanför väggen på vindskyddet och ut för att T INTE ska komma åt den!!


   


Här går den ner UNDER blomlådan som Termobaren står på för att T INTE ska komma åt den.


En liten filmsnutt:



 


När alla klammer var på plats skruvade jag fast 2 plankor för att vara på den säkra sidan att T:s "pansar-mule" INTE ska kunna komma åt den  Sågade ut helt nya plankor så att de såg bättre ut!! Är lite känslig om det inte ser riktigt bra ut....kliar lite i mina fingrar då  Det enda som känns jobbigt att se nu är att plankorna INTE är målade  Är dock lite för kallt för att jag ska kunna måla nu så jag måste nog avstå  Även om det kliar rejält i fingrarna!!!


 


En liten filmsnutt:



 


NU ÄR JAG NÖJD MED BÅDE BLOMLÅDAN OCH TERMOBAREN!! ALLT KÄNNS SÄKERT SÅ ATT T INTE KOMMER ÅT NÅGON KABEL ELLER KAN DRA RUNT BLOMLÅDAN MED TERMOBAREN I  


Avslutade med att skruva bort ringarna från hinkhållarna. Så att T inte ska fastna i dem.


   


En liten filmsnutt:



 

Nu var allt klart kring T nere i stallet!! Tjjjooohhooo!!!!

Gick in i stallet för att hämta all rosa utrustning som skulle tvättas. Sedan gick jag hem.

Idag är 2:a dagen i rad som jag har på mig mina Granninge vinterridstövlar!!!


 


Kan säga att det känns inte så roligt att gå med jodphurs och shortchaps i leran på väg ner till stallet  Har även använt långkalsonger för 2:a dagen i rad!! NU BÖRJAR DET BLI KALLT UTE  

Har landat hemma och fixat lite inför nattmötet ikväll. Vi ska ha nattmöte innan jag åker iväg på jobbet. Kommer att jobba tisdag och onsdagnatt och är sedan ledig i helgen. Känns helt ok!!!

Nej, dags att lägga på en rem så att jag hinner med allt innan jag måste åka iväg!!
Ha en jättebra fortsatt tisdagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  


 
 
Maria

Maria

24 oktober 2012 07:53

Kikar in här lite då och då :)
Så nu kände jag att jag måste skriva något oxå :)

Har du gjort termobaren själv ? finkar det bra ?

Ha det bra :)

http://onlyjag.blogspot.com

anaby

25 oktober 2012 16:38

Tack för besöket Maria!!!

Det stämmer att jag har gjort Termbaren själv. Jag är jättenöjd med den:D Den håller sig isfri upp till -24 grader!! Det skulle jag kalla ett gott betyg:D

Om du går in under Kategorier och letar reda på Termobar...finns det 4 olika kategorier...bla byggbeskrivning till 1 mindre och 1 större, handlingslista och en byggbeskrivning på en mini-Termbar till hunden!!!

Ha de jättebra själv och tack och bock för besöket!!!

Mvh Anna & Tabasco:)

 
marianne

marianne

24 oktober 2012 09:19

Usch har ni så kallt redan :-p jag har funderat på om vi ska bära ner termobaren snart, men vi har ff runt 4 -5 plus på nätterna, hörde iofs att det skulle bli snö nå´n natt i slutet denna vecka.

I måndags när jag tvättade och smorde mina stövlar efter helgens eskapader, tog jag faktiskt fram mina graninge :) Jag är lite rädd om dom eftersom dom inte görs i brunt längre och jag inte gillar de svarta.

http://marresmams.blogg.se

anaby

25 oktober 2012 16:20

Idag har det varit riktigt kallt både under natten och idag:( Vintern börjar minsann att knacka på snart!! Vi ska också få snö under veckan. Mest troligt någon slasksnö som försvinner på någon dag.

Jag har 2 par bruna Granninge!!! Det känns jättebra då de som du säger tyvärr INTE säljs nu:( 1 par köpte jag nya och 1 par begagnade. Jag har ett par i skinn som är fodrade i fårskinn som jag brukar använda när de är riktigt kallt ute....-15-20 grader. Då tycker jag att Granninge är något kalla;) Hi hi!!

Mvh Anna & Tabasco:)

 
marianne

marianne

24 oktober 2012 09:20

Oj, glömde ju fråga om du har satt ett mål att komma ut på nå´n liten tävling med Tabasco? Om du blev lite sugen när du pratade med din gamla "konkurrent"?

http://marresmams.blogg.se

anaby

25 oktober 2012 16:27

Tidigare när jag hopptränade hade jag ett mål att tävla någon klubbtävling per år med T. Nu har vi haft en längre uppehåll med hoppträningen mycket pga att jag har varit så trött innan min operation och sedan har det tagit LÅNG tid att återhämta sig. Tycker fortfarande att jag är trött..hoppas dock att det vänder när snön kommer""" Ev. kan jag allafall komma igång och åka in till ridhuset under vårkanten och rida honom. Får sedan se OM vi kan komma med i några lägre hoppgrupp längre fram. Skulle vara mycket roligt!!! På ridklubben som jag har tänkt rida för...har de klubbtävlingar med höjd från 30 cm;) Kan vara bra för "Herr´n" från början som stannar på en bom på marken:S

Jag blev mer än sugen när jag pratade med I!! När vi tävlade som mest från -84-91 tävlade vi bägge 2 upp till 130 cm och vi har bägge 2 ridit Elitserien!! Så visst blir man sugen att hoppa..och tävla!!! Räcker att jag ser hästhoppningar på TV så börjar det rycka i "hopp-tarmen" igen;) Hi hi!! Där får man för att man har blivit "gammal" och kroppen inte hänger med:S Viljan finns men kroppen orkar inte riktigt:( Suck!!!

Mvh Anna & Tabasco:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards