anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 25 oktober 2012

LEDIG I HELGEN:D

Av anaby - 25 oktober 2012 15:58

Jag hade en bra natt på jobbet men var otroligt trött...kändes skönt att få åka hem och sova!!!

T stog uppe vid huset och gnäggade när jag kom hem  Och han stog även här uppe när jag vaknade vid 12.00-tiden Insåg ganska snabbt att jag var alldelens för trött för att orka med att rida idag  Lite som funkade så att säga  T fick sitt kraftfoder uppe vid huset idag och han blev otroligt glad över det!!! Gick sedan in för att försöka få kroppen att "piggna till" så att jag kunde gå ner till stallet.

Idag var det fruset och hårt i marken. Vintern och snön är snart här känns det som!!!

T fick 2 säckar med hö idag. Det finns inte mycket gräs kvar i sommarhagen att äta nu...och det som finns är det nog inte mycket näring i alls. Men f.r.o.m imorgon när det "fri tillgång" i bägge höhäckarna som gäller för "Herr´n" 

Mockade och fyllde på helt nytt vatten i Termobaren idag. Har tidigare fyllt på från 1 hink eller 1 dunk men idag blev det 2 nya vattendunkar  Brukar fylla på helt nytt varannan eller var 3:e dag...beroende på lite hur mycket vatten som går åt. 



Innermåttet i den inre vattentunnan är 65 liter och den yttre 90 liter. Den "gamla" mindre Termobaren var bara  på 50 liter och den tyckte jag var gränsfall för liten. Jag tycker att 65 liter är mer lagom storlek  


 


Självklart ska det ramla ner ett spånkorn eller 2 när man nyss har bytt vatten  


Jag håller på att prova en sak som jag ska lägga in i T:s box. Vi har eldningspellets hemma då vi har en pelletspanna och en stor pelletsficka som rymmer några ton pellets. Häromdagen tog jag 2 st 10 liters hinkar med pellets som jag hällde i vattentunnan som är kring 50-60 liter stor. Sedan fyllde jag på med vatten. De svällde till nästan 4 x storleken  Fick flytta över pellets eller det ser mer ut som spån nu...till den mindre tunnan också. Håller just nu på att torka pelletsen då den är lite fuktig pga att jag blötte den. Men imorgon åker första tunnan med uppblött pellets ner till stallet. Har tänkt fylla upp i T:s box och i kaninburen.


 

Halva stora tunnan!! Resten ligger i den mindre tunnan som ska ner till stallet imorgon.


När allt var klart gick jag hem och nu håller jag på med middagen. Sedan blir det att rulla in en höbal efter middagen och sist men inte minst iväg och handla mat på Willys...men sedan ska jag "själv-dö" lite i soffan  

Gissar att jag kommer att vara lättvaggad ikväll och sova som en stock inatt  

Hoppas att en god natts sömn ska göra så att jag orkar med en heldag i stallet imorgon  Har en del att göra där nere....känns skönt att ha en ledig dag och inget annat inplanerat så att "det får ta den tid det tar" att få allt klart så att säga  

Ha en fortsatt jättebra torsdagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  



 
 
Ylva

Ylva

26 oktober 2012 13:25

Men vad festligt! Vi disskuterar just nu här hemma att byta till spånpellets och jag har pushat för vanliga eldningspellets istället. Har läst jättemycket på nätet att det fungerar lika bra men kostar typ hälften så mycket...
Ser fram emot utvärdering!

http://www.ylvablom.se

anaby

26 oktober 2012 23:26

Hi hi!! Min pappa har varit på mig i många år att jag kan använda mig av eldningspellets. Jag tycker dock att det har varit så bökigt just på grund av pelletsen. Men nu när man kan vattna den så att den blir som sågspån är det ju betydligt smidigare att jobba med det!!! En del säger att man INTE ska använda eldningspellets medans en del säger att det går bra. Jag tycker att man får göra egna val i den frågan!! Upplever också att det är billigare motför spånpellets:D Ska vattna lite till och lägga in och sedan göra en utvärdering. När jag la in i boxen idag såg det ut som sågspån så jag är övertygad om att det funkar bra!! Det sväller dessutom otroligt mycket när man vattnar!! Så det blir ju ganska drygt:D

Mvh Anna & Tabasco:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards