anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 4 december 2012

Ridit och sanerat elband från snö:)

Av anaby - 4 december 2012 16:14

Har inte sovit så länge inatt men gott. Kan vara på gott och ont för det innebär att jag kommer att sova gott inatt och det känns bra då jag jobbar imorgon natt  

Såg på några avsnitt av Dallas innan jag tog på mig ridkläder och gick ner till stallet för att rida. Idag tog jag på mig chaps då jag tyckte att det var en aning kallt om benen igår...trots långkalsoner   Temperaturen idag precis som igår låg på kring -10-12 grader. Har inte frysit ett dugg faktiskt!!! Snarare blivit svettig och varm istället  
Idag stog "Herr´n" och väntade när jag kom med grimman  Som han alltid brukar göra  

Jag tänkte prova och se OM skogsmaskinen fortfarande var kvar vid växthusbacken. Fick en föraning direkt att den INTE var där idag då T skrittade på "som vanligt" utan att stanna  

De hade lagt alla träd i en hög precis till höger om vägen. T tyckte att det var lite läskigt men det gick bra att skritta förbi. Sedan travade vi mot kyrkan och han skötte sig bra  På den här vägsnutten är underlaget faktiskt bäst!! De kör med snöslunga på den biten så det innebär att det blir mer snö kvar motför på "riktiga" vägen där plogbilen kör bort snön. Fortsatte att trava nedanför kyrkan och uppför backen. De har dock inte plogat uppför backen men än så länge går det bra att rida där....blir värre när det kommer mer snö. Men för tillfället är det inga problem  

Skritt nedför backen och en bit till och sedan trav. Nu upplevde jag T som "stökig"...hmmm!!! När jag ville sakta av till skritt ville han INTE skritta....ovanligt...hmmm!!

Men jag brukar inte ge med mig så han fick vackert finna sig i att skritta även om han inte alls var nöjd med det. Sedan blev det trav igen och då var han återigen "stökig"?? Gissar lite på att vägen INTE ser ut som vanligt med alla träd borta...han ser ju ALLT den här hästen....det som kändes skönt var att han INTE låg på lika mycket i handen som han gjorde i fredags. Så där var det en STOR skillnad  

Då han kändes "stökig" och springig fortsatte jag att trava förbi grannen i det röda huset och förbi stallet....och fortsatte på andra sidan. Nu började T tycka att det var jobbigt   Tack och lov!! Han började äntligen kännas "som vanligt" och bli bättre och bättre i munnen och lyssna mer på mig. Jag fortsatte att trava men fick sakta av till skritt några ggr när det kom gångare från motsatt håll. Inga problem att stanna och skritta förbi. Sedan blev det en lugn trav igen  När jag saktade att till skritt gick det fina fisken att skritta på lång tygel utan att vara stressad  Skrittade uppför backen och tillbaka. Sedan gjorde vi ett besök på "den andra bron" idag. Den är mycket kortare och bredare och inte alls lika läskig. Idag gick vi mot bron så vi tog oss nog halvvägs innan vi är framme. Är nöjd med det och T var lugn. Han gick mot och nerför flera ggr och stannade...fick hästgodis och fortsatte att skritta framåt när jag bad honom. Bara att vara nöjd och glad!! Jag nöjde mig med det idag och ska ha lite "bron-träning" när tillfälle ges  Skrittade sedan hemåt på en otroligt nöjd och lugn häst  

 


Nästan hemma!! Man ser stallet till höger i bild  


 


Det är inte lätt att ta kort från hästryggen på en häst som vill hem och äta  



Ähhh!! Nu går vi hem matte 


När jag kom till vindskyddet och greppade kameran för att ta kort.....dog den  BATTERI SLUT!! MEN SUCK!! Ibland blir jag rätt så less på tekniska prylar  Om batteriet visar på halvtomt TROR man ju att man ska kunna ta några kort...men se det går tydligen INTE alls  Glömde dessutom kameran istallet...dubbelsuck!!! Får ladda upp den imorgon och ta kort på torsdag istället  

Både jag och T var svettig idag...det blev jobbigt att trava mer idag. Samtidigt så tror jag att T verkligen behövde det...jag är övertygad om att han kommer att vara lugnare imorgon  


 
  Gammalt kort från förra vintern. Men ni ser principen med magnettäcket, halsduken och fleecetäcket.


T fick mat och magnetbehandling och fleecetäcke + halsduk på sig medans jag satte igång och mocka....skotta snö...trampa ner hö och fylla på nytt vatten i Termobaren.


 


Gammalt kort på Termobaren från oktober när jag installerade den...därför är det ingen snö  

Underbara hemgjorda Termobaren (65 liter) med tillhörande "blomlåda" så att T inte ska kunna härja runt med Termobaren....han som har "stål-mule" och kan förstöra det mesta  Men den här gången har han gått bet!! Termobaren står så bra i "blomlådan" till min stora lycka  och för hans säkerhet ska jag tillägga!!!


När det var klart passade jag på att sanera bort snön från utbyggnaden på elbanden. Tänkte sträcka elbanden imorgon och sedan när det kommer mer snö till helgen är tanken att jag ska öppna upp så T får en större vinterhage  

Sedan var det bara att ta av fleecetäcke, halsduk, magnettäcke och magneter. Ta hem fleecen och benskydden som var blöta av snö och svett. Sedan hänger jag upp det i pannrummet...så att det torkar till dagen därpå  

Har nu landat hemma och ska börja med middagen. Sedan blir det "tantträff" ikväll!! Hi hi!!

Vi är några "tanter" ...tror att vi är 6 st som ska träffas med jämna mellanrum och umgås. Vi kommer att bestämma från dag till dag när vi ska träffas och vart. Tanken är att vi ska gå ut och äta någon gång och hitta på lite annat trevligt också  Blir nog jättebra det där!!

Nej, nu måste jag börja med middagen och sedan ta mig en dusch innan jag ska iväg!!
Ha en fortsatt jättebra tisdagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards