anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 28 december 2012

Ridit och dolat på i stallet idag:D -17 grader!!!

Av anaby - 28 december 2012 17:16

Det blev som vanligt sovmorgon...en "nattskata" kliver inte upp tidigt om inte väckarklockan ringer  

Det var rejält kallt idag....och när jag var på väg ner till stallet visade termometern på -17 grader. Det var bara att bita ihop och gilla läget...så att säga  

Gjorde iordning T och sedan var vi på väg ut!! Idag hade jag tur igen!! Knappt en människa ute på vägen vilket innebar att vi kunde trava mycket....behövligt efter 2 dagars vila  

T var ganska stökig idag och det beror mest troligt på att han vilat i 2 dagar. Första traven var lite forcerade....när vi vände och travade tillbaka var han lugnare. Efter skitten förbi jordkällaren var han riktigt lugn och fin. Tränade som vanligt skänkelvikning fram till röda huset och han gick både att rida ihop rejält och flytta i sidled väldigt bra  

Skrittade sedan mot växthusbacken och ökade traven lite mot kyrkan. VÄLDIGT LUFTIG OCH STOR TRAV!!! Härligt att rida lätt och bara hänga med...jag rider inte i ökad trav utan mer mellantrav eller vad man ska kalla det. Vände vid bordet och skrittade hemåt. Nu blev T stökig....ville inte vänta med att trava där jag ville....men han vet ju att det blir så ändå till slut  Nu blev han stökig igen....men lugnade sig lagom tills vi skulle skritta en stund. Sedan stökig igen men lugnade ner sig rejält efter grannen i det röda huset. NU gick det väldigt bra att korta ner traven och få ihop honom....jag kunde t.o.m sitta ner och känna WOW-känslan  Samma sträcka som vi tränade skänkelvikning på när vi travade till kyrkan. Just den här sträckan verkar gynna T väldigt väl!!!

Travade förbi stallet och saktade av vid jordkällaren. MYCKET NÖJD MED T IDAG  

Klapp, beröm och hästgodis!!!

Sedan skrittade vi ut på åkern och mot inhägnaden där pappa skottat upp med traktorn. Tänkte att det var läge att skritta upp ett spår där nu när det kommit mer snö. Kan säga att det gick JÄTTEBRA  Jag skrittade 3 + 3 varv och jag upplever inte att det är knöligt underlag utan pappa har lyckats få bort all snö och sedan har det snöat mer luftig snö på som blivit perfekt!! Lite mer snö skulle jag vilja ha men som underlaget är nu går det helt klart att rida tillfredställande på åkern redan nu  Hoppade av och sedan gick vi hem bägge 2.

Nu blir det vila imorgon och sedan rider jag på åkern på söndag.

Väl hemma i vindskyddet blev det mat, magneter och fleecetäcke + halsduk för T. Han var INTE svettig men varm....ville INTE att han skulle bli kall i musklerna direkt vi kommit hem.

Jag satte igång och fylla på hösäckar 4 +1 i både stora och lilla höhäcken. så att T kunde gå till stora höhäcken och äta...medans jag sedan skottade snö överallt. Är smidigt om T står och äter och är "ur vägen" så att säga...går så mycket fortare för mig att skotta snö då!! Hi hi!!

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Träffade M i stallet och vi kom överens om att jag ska ringa Hovis nästa vecka och beställa en Hovistid veckan därpå till oss. Blir jättebra  

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Efter höpåfyllning och snöskottning började jag mocka....och sist men inte minst....fyllde jag på helt nytt vatten i Termobaren. Tog av magneter och täcke och tog på övergångstäcket istället. Gick sedan hem för att hämta varmvatten och fylla på i Termobaren. Tog bilen ner....

Jag har väntat på att vi ska fixa ett nytt lås till sparken så att jag kan ta den ner istället för bilen. Vi fick nämligen INTE upp kombinationslåset....både jag och L-O har glömt koden  Varför skiver man inte upp det?? Ja, det är lätt att vara efterklok!!! Medans jag åkte ner till stallet och lämnade vattnet så gick L-O ut och lyckades öppna låset till sparken...provade en himla massa olika koder och till slut funkade 1 av dem!! Tjjjoohhoo!! Nu ändrade vi till en "lättare" kod som inte är lika lätt att glömma  Kan ju vara bra!!! Så imorgon blir det sparken ner till stallet  


 


Sparken är perfekt att åka ner till stallet med!! Det ryms en del på den....vattendunk....foderhink....IKEA-kasse med både det ena och det andra  


 


Det går ganska fort nerför backen också!!! Så nere i stallet är man på en grisblink....det tar lite längre att gå uppför backen på hemvägen...men vem bryr sig?? DÅ ÄR MAN JU SNART HEMMA  



 

Här kommer en film från en sparktur ner till stallet som jag filmade i februari 2012.

Håll i er för nu åker jag!!! Hi hi!!

Nu är det snart middag och sedan ska jag ta mig en LÅNG & VARM dusch!! Ska verkligen bli skönt  Sedan blir det att rugga under min nya värmefilt (som jag fick i julklapp) och se på TV ikväll!! Tja, lite vin...lite te...och kex & ost blir det också   Ser framemot det!!!

Nej, gott folk!! Nu ska jag äta!!

Ha en fortsatt jättebra fredagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards