anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg under december 2012

Av anaby - 28 december 2012 19:45

Nu är vi snart i hamn med julen!! HÄRLIGT!!!

  • Jobbar tisdag och söndagnatt: CHECK
  • Rida T 4 ggr: CHECK 24/12, 25/12, VILA, VILA, 28/12, VILA, 30/12
  • Fylla på vatten i Termobaren: CHECK 24/12 -  1 hink, 25/12 - 2 dunkar, 26/12 -  1 hink, 27/12 - 1 hink, 28/12 - 2 dunkar, 29/12 - 1 hink, 30/12 - 1 hink
  • Bal nr 4 öppnad 18/12: 11 säckar packade 18/12 + 4 säckar packade 19/12= 15 st packade
  • Fylla på med strö: CHECK 30/12 1 spånsäck
  • Fylla hösäckar: 18/12 - 11 hösäckar packade. 19/12 - 4 säckar packade S:A 15 säckar, 29/12- 11 hösäckar packade. Totalsumma: 26 st hittills.
  • Fylla på höhäckar: CHECK 28/12 4 + 1,
  • Rensa ur garderober:
  • Städa: CHECK 27/12
  • Storhandla mat: CHECK 29/12
  • Tvätta: CHECK 27/12
  • Kolla på transporten VAD som behöver bytas ut och VAD som kan åtgärdas själv -  KOMMER ATT FIXAS UNDER JULLEDIGHETEN!!! Under helgen ska transporten flyttas till ett planare underlag och stöttas upp så att hjulaxeln kan tas bort och inspekteras VAD som ska göras med den.
  • Pyssla och fixa med sånt som jag inte hunnit med som gäller T bla spikmattetäcke, spikmattenackband, reflexhuva, förlänga reflexridtäcket, göra pannband!!! CHECK under veckan: Vissa saker ligger nere i stallet och väntar på provning. Har även köpt kardborre så att det finns när det kommer att behövas framöver  
  • Se vad MER som ska säljas och lägga ut på bloggen. På gång!!!
  • UMGÅS MED NÄRA OCH KÄRA UNDER LÅNGLEDIGHETEN   CHECK ALLA DAGAR  

Den här veckan kommer jag inte att skriva när jag mockar i vindskyddet och hagen då det görs dagligen.

Mvh anaby 

Av anaby - 28 december 2012 17:16

Det blev som vanligt sovmorgon...en "nattskata" kliver inte upp tidigt om inte väckarklockan ringer  

Det var rejält kallt idag....och när jag var på väg ner till stallet visade termometern på -17 grader. Det var bara att bita ihop och gilla läget...så att säga  

Gjorde iordning T och sedan var vi på väg ut!! Idag hade jag tur igen!! Knappt en människa ute på vägen vilket innebar att vi kunde trava mycket....behövligt efter 2 dagars vila  

T var ganska stökig idag och det beror mest troligt på att han vilat i 2 dagar. Första traven var lite forcerade....när vi vände och travade tillbaka var han lugnare. Efter skitten förbi jordkällaren var han riktigt lugn och fin. Tränade som vanligt skänkelvikning fram till röda huset och han gick både att rida ihop rejält och flytta i sidled väldigt bra  

Skrittade sedan mot växthusbacken och ökade traven lite mot kyrkan. VÄLDIGT LUFTIG OCH STOR TRAV!!! Härligt att rida lätt och bara hänga med...jag rider inte i ökad trav utan mer mellantrav eller vad man ska kalla det. Vände vid bordet och skrittade hemåt. Nu blev T stökig....ville inte vänta med att trava där jag ville....men han vet ju att det blir så ändå till slut  Nu blev han stökig igen....men lugnade sig lagom tills vi skulle skritta en stund. Sedan stökig igen men lugnade ner sig rejält efter grannen i det röda huset. NU gick det väldigt bra att korta ner traven och få ihop honom....jag kunde t.o.m sitta ner och känna WOW-känslan  Samma sträcka som vi tränade skänkelvikning på när vi travade till kyrkan. Just den här sträckan verkar gynna T väldigt väl!!!

Travade förbi stallet och saktade av vid jordkällaren. MYCKET NÖJD MED T IDAG  

Klapp, beröm och hästgodis!!!

Sedan skrittade vi ut på åkern och mot inhägnaden där pappa skottat upp med traktorn. Tänkte att det var läge att skritta upp ett spår där nu när det kommit mer snö. Kan säga att det gick JÄTTEBRA  Jag skrittade 3 + 3 varv och jag upplever inte att det är knöligt underlag utan pappa har lyckats få bort all snö och sedan har det snöat mer luftig snö på som blivit perfekt!! Lite mer snö skulle jag vilja ha men som underlaget är nu går det helt klart att rida tillfredställande på åkern redan nu  Hoppade av och sedan gick vi hem bägge 2.

Nu blir det vila imorgon och sedan rider jag på åkern på söndag.

Väl hemma i vindskyddet blev det mat, magneter och fleecetäcke + halsduk för T. Han var INTE svettig men varm....ville INTE att han skulle bli kall i musklerna direkt vi kommit hem.

Jag satte igång och fylla på hösäckar 4 +1 i både stora och lilla höhäcken. så att T kunde gå till stora höhäcken och äta...medans jag sedan skottade snö överallt. Är smidigt om T står och äter och är "ur vägen" så att säga...går så mycket fortare för mig att skotta snö då!! Hi hi!!

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Träffade M i stallet och vi kom överens om att jag ska ringa Hovis nästa vecka och beställa en Hovistid veckan därpå till oss. Blir jättebra  

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Efter höpåfyllning och snöskottning började jag mocka....och sist men inte minst....fyllde jag på helt nytt vatten i Termobaren. Tog av magneter och täcke och tog på övergångstäcket istället. Gick sedan hem för att hämta varmvatten och fylla på i Termobaren. Tog bilen ner....

Jag har väntat på att vi ska fixa ett nytt lås till sparken så att jag kan ta den ner istället för bilen. Vi fick nämligen INTE upp kombinationslåset....både jag och L-O har glömt koden  Varför skiver man inte upp det?? Ja, det är lätt att vara efterklok!!! Medans jag åkte ner till stallet och lämnade vattnet så gick L-O ut och lyckades öppna låset till sparken...provade en himla massa olika koder och till slut funkade 1 av dem!! Tjjjoohhoo!! Nu ändrade vi till en "lättare" kod som inte är lika lätt att glömma  Kan ju vara bra!!! Så imorgon blir det sparken ner till stallet  


 


Sparken är perfekt att åka ner till stallet med!! Det ryms en del på den....vattendunk....foderhink....IKEA-kasse med både det ena och det andra  


 


Det går ganska fort nerför backen också!!! Så nere i stallet är man på en grisblink....det tar lite längre att gå uppför backen på hemvägen...men vem bryr sig?? DÅ ÄR MAN JU SNART HEMMA  



 

Här kommer en film från en sparktur ner till stallet som jag filmade i februari 2012.

Håll i er för nu åker jag!!! Hi hi!!

Nu är det snart middag och sedan ska jag ta mig en LÅNG & VARM dusch!! Ska verkligen bli skönt  Sedan blir det att rugga under min nya värmefilt (som jag fick i julklapp) och se på TV ikväll!! Tja, lite vin...lite te...och kex & ost blir det också   Ser framemot det!!!

Nej, gott folk!! Nu ska jag äta!!

Ha en fortsatt jättebra fredagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  




Av anaby - 28 december 2012 12:04

Jag hade inte fått något besked om grejerna från Börjes var skickade eller igår. Så jag gick in på hemsidan för att se OM täcket fanns kvar....SLUTSÅLT!! Opppssss!!! Det gick inte att gå in på ordersidan för att se hur det såg ut på min order  Planen var då att kolla idag igen och ev. ringa för att höra om täcket kom med. Om det inte kom med på beställningen kändes det onödigt att köpa halsen då de var i samma färg  Det andra övergångstäcket som T redan har här hemma.... har nämligen en helt annan färg än halsen....

Har nyss gått in och kollat min order och ALLT är skickat  Ibland har man tur!!!! Nu känns det riktigt bra!!

Har även sålt 1 schabrak idag!! Sakta men säkert kryper mitt lager av hästgrejer som inte behövs längre  

Mvh anaby  

Av anaby - 27 december 2012 20:46

Jag sov som en sten inatt och efter frukost åkte jag och mamma iväg för att kolla runt på Julrean!!!

Först blev det Rusta där jag hittade några julgrejer i form av olika elljus. Sedan vidare till Jysk och där hittade jag inte mycket....en sväng förbi Biltema där jag handlade ytterst lite och sist landade vi på Expo...där jag handlade mest!!! Hittade lite mer elartiklar och lite till köket  

När jag kom hem bestämde jag mig för att T skulle få en vilodag även idag och att det var dags att fixa här hemma  Det har tyvärr inte blivit så mycket gjort pga att jag har jobbat i 3 nätter och julafton som var för bara någon dag sedan. Vi har fixat i sovrummet med att sätta upp LCD-TV vi hade i vardagsrummet. VILKEN SKILLNAD MED 42 tum istället för 25 tum  Blir intressant att se på TV senare ikväll!!!

Vardagsrummet fick sig en dust också och sedan var det köket för hela slanten!! Har satt upp en hel del ny belysning och plockat undan sånt som inte behöver var där....röjt en del  Det behövdes och det syns STOR skillnad!!

Ganska mycket tvätt har blivit vikt och tvättmaskinen går för fullt!!! Skönt att komma igång med tvätten igen  

Har just kommit tillbaka från stallet och ska nu dricka lite vin och se på TV  

Med andra ord...en riktigt bra dag idag!!!
Ha en fortsatt jättebra torsdagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 27 december 2012 10:36

Jag har skapat en ny kategori som heter månadens färg. Tänkte lägga in bilder på varje månads färg här så att man lättare kan se från månad till månad och för att jag själv ska ha lite mer koll  Kan ju vara bra  Sedan kanske några av er kan få lite inspiration av någon av färgerna också  

Så här kommer det att se ut med färger för oss framöver:

Januari: brunt

Februari: orange

Mars: turkos

April: gult

Maj: rött

Juni: blått

Mvh anaby  

Av anaby - 27 december 2012 01:09

Jag har väntat och väntat och väntat på Hööks rea...att den ska börja någon gång....men den kommer att dröja nåogn vecka till I tisdags när jag jobbade natt gick jag in på Börjes hemsida för att titta på ett fodrat regntäcke med ev. hals. Hittade ett fodrat regntäcke på rea och en halsdel till mycket bra pris som jag klickade hem Det blev också 1 till sadelhängare med extra stång för schabrak. Tänkte byta ut den "vanliga" sadelhängaren nere i skrubben i stallet så att jag får 2 st sadelhängare med extra stång. Tanken är att ha westernsadeln och barbackapadden på en hängare och G4:an och tömkörningsgjorden på den andra. Då kan jag även hänga något extra schabrak på extra stången om jag vill  Jag bestämde mig även för att köpa en tolksele till T!! Han ska INTE köras pga att han har alldelens för tråkiga erfarenheter av det från sitt tidigare liv  Tömkörning går jättebra och då var min tanke att det kanske kommer att gå att tolka lite efter honom. Tror att det skulle vara bra "terapi" för T eftersom att jag sitter på ryggen Tänkte använda mig av L-O som "försöks-kanin" och hålla till på åkern. Självklart blir det att ta det väldigt lugnt från början....jag har ju ingen aning om hur han kommer att reagera. Men det känns helt klart som om det är värt att prova på!!! Vi får se hur det kommer att gå!!!

Tänkte passa på när det fanns ett billigt och bra regntäcke som T kan ha att köpa det medans det fortfarande fanns kvar. Jag vet ju inte alls om Hööks har tänkt rea några täcken nu i januari som kommer att passa T....  

Pengarna som jag får in för Passier sadeln jag har sålt kommer att gå till täcket...en bra deal tycker jag  

Mvh anaby  

Av anaby - 27 december 2012 01:08

...enligt uppgift 3/1   

Mvh anaby  

Av anaby - 26 december 2012 23:53

Jag har haft tur den här veckan när jag har kört hem efter jobbet på morgonen!! Eftersom det är kring jultider är det minimal trafik ute  Så på söndag, måndag och onsdagmorgon har jag nog träffat max 5 bilar varje morgon....lite skillnad motför kring 100-talet eller mer en "vanlig" morgon under veckan  Det har varit "helgdagar" mitt i veckan  Åkte ner till T direkt efter jag kom hem och fyllde på med varmvatten i Termobaren. Det var isfritt innan påfyllning vilket kändes bra  Var bara kring -10 grader istället för -22 som det stog att det skulle vara.

Hem för att sova!!!

Har sovit kring 3,5 timmar som vanligt. Steg upp "lätt vimmelkantig" när väckarklockan ringde  Satte mig framför datorn för att piggna till lite innan vi skulle åka iväg och titta på en TV på Mediamarkt. L-O körde bilen som tur var...man är ju rätt så sliten...då är det otroligt skönt med en chafför  Vi var ute efter en 42 tum LED-TV att ha i sovrummet. Men när vi tittat runt lite fastnade vi för en 47 tum LED-TV till otroligt bra pris  Tanken blev då att ha den i vardagsrummet och byta ut den befintliga 42 tum LCD-TV och ställa den i sovrummet istället. Sagt och gjort!!

Årets julklapp till familjen var köpt    Vi köper inga julklappar till varandra...förutom till barnen....istället köper vi in något varje år som vi tycker att vi "behöver" till hemmet  Tidigare år har det bla blivit.....1 ny hörnsoffa + soffbord....1 micro.....1 bastu.....1 badtunna....1 nytt kylskåp....1 diskmaskin...mm.

När vi var klara på Media markt åkte vi till ÖB. Jag var ute efter en flyttlåda med "bra mått" för att kunna skicka iväg Passiersadeln under nästa vecka. Jag hittade en som var 38 cm bred...de flesta är "bara" kring 33-35. Man vill ju att sadeln ska "åka" iväg bra till en ny ägare  Känns skönt att ha fixat en bra kartong!!!!

Sedan blev det hästgodis till T och bacongodis och lite annat till hundarna  Och lite smått och gott till oss också  Raka spåret hemåt!!!

L-O ville installera TV omgående...förstår inte riktigt varför  

Direkt efter middagen gick jag ner till T för att fixa kort honom. Bytte täcke till det ofodrade regntäcket istället då det bara var kring -6 grader...men tyvärr snöade det....han blir så blöt på ryggen när han står vid stora höhäcken om han inte har täcke på sig   Curling-matte mår så dåligt av det  

Mockade och fixade med höet och sedan gick jag hem. Vattnet hade jag fyllt på i morse.

Hem för att mysa i soffan och se på några filmer tillsammans med min kära man och inviga nya TV  

Medans han sedan gick på kvällsprommis med hundarna gick jag ner till källaren och har gjort iordning "en julklapp" i en säck  med lite utrustning till min ridande släkting  Har hittat både det ena och det andra som jag tror blir uppskattat!! Eller hoppas det allafall  Har även fettat in mina nubuck-vinterridstövlar så att de ska klara snön även i vinter. De är otroligt varma då de har fårskinnsskoning i själva fotdelen. Köpt på Rea på Hööks...så klart  

Har även fotat Passierhoppsadeln som ska åka iväg till en ny ägare under nästa vecka och smort in den. Passade även på att leta reda på schabrak, stigbyglar och stigläder som ska med. Stiglädren måste jag leta här uppe...för de hittar jag inte nere i källaren. Nackdelen med att ha grejer på flera ställen  

Imorgon ska jag fota lite mer grejer som ska ut på Bloppisen!!! Har inte hunnit eller rättare sagt inte orkat med idag..men imorgon är en ny dag med nya möjligheter  Det ska man ta tillvara på!!!

Nu ska jag börja se på "Bonde söker fru" ...får se hur länge jag orkar se  

Det verkar ha löst sig med batteriet på kameran!!! Vi tog ut batteriet och nu är batteriet fullt och det går att ta kort?? Man blir aldrig klok på det här med teknik...eller inte jag i allafall  

Nej, gott folk!! Planläge ska intas och "Bonde söker fru" ska tittas på en stund i allafall  

Ha en fortsatt jättebra onsdagkväll...eller natt!!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards