anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 1 januari 2013

Regn....blötsnö...ridit och nu chilla:)

Av anaby - 1 januari 2013 17:00

Inatt vid midnatt hördes det som om det var krig på jobbet  Himmel vad de sköt raketer!!! Det lät dessutom som om de var precis utanför  Fick gå och kolla för att se så bilen stog kvar  Ingen Brukare vaknade som tur var!!! Inte roligt om de vaknar och är rädda mitt i natten!!

Även imorse vad det lite folk på väg hem. Det är otroligt skönt att köra hem när man jobbat "helg" när det inte är rusningstrafik  

Åkte ner till stallet för att släppa ut T. Han stog inne inatt pga alla raketer. Han gillar INTE raketer och smällare något vidare. Det är bättre nu motför när han kom till mig. Men jag känner ändå att jag INTE vill utsätta honom för att vara ute med alla raketer...då får han sova inne. Han var väldigt lugn när jag kom för att ta ut honom 

Sov sedan 3 timmar och fick kämpa med att stiga upp..men upp kom jag  Satte mig för att se på den senaste WC-hoppningen som Henrik VE vann på Gotha!!!! Måste säga att han rider VÄLDIGT mjukt, trevlig och följsamt  Även om Jens och Lunatic gjorde en jättebra 0-runda i omhoppningen också och blev 3:a så var inte den rundan lika "trevlig" även om den var bra!! Ni hästfolk förstår vad jag menar hoppas jag  

Sedan var det bara att ta "tjuren vid hornen" och gå ner till stallet för att rida. Tog med mig schabrak, fleecetäcke och lite annat som behövs där nere. IKEA-kassar är riktigt bra att packa grejer i  

Gjorde iordning T och sedan skrittade vi till åkern. Tänkte passa på att "rida upp spåret" nu när det är +grader ute och innan det blir skare!!!

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vi hann väl med att skritta 1 varv runt 4-kanten när det BÖRJAR SMÄLLA RAKETER  Klockan var väl kring 15.00-tiden Man kan ju undra VAD det är för fel på folk?? Behöver man skjuta raketer på em dagen därpå?? SUCK!!! T skötte sig riktigt, riktigt bra  Ryckte till men fortsatte och skrittade vidare. Gjorde halt och berömde och fick hästgodis så fortsatte vi skritta  Det smälldes lite mer raketer men inte i samma kalliber som den första och då skrittade han snällt vidare utan problem  Måste säga att T har verkligen blivit BÄTTRE med raketer!! Första nyåret jag hade honom hemma....stog han inne på natten. Dagen därpå var han helt apatisk och han stog i samma hörn i hagen i 4 dagar och åt knappt någonting  Han slöt sig in i "sin egen värld" i några dagar....han lyssnade inte när man ropade...utan jag fick gå fram och ta på honom...då hoppade han till och såg att det var jag. Usch!! Kan säga att jag blev riktigt orolig då  Det tog ca 1 vecka sammanlagt innan han blev "som vanligt igen" och började äta och titta upp när jag kom ner till stallet. Valborg på vårkanten fungerade det bättre. Han fick än en gång komma in på kvällen och sova inne nattetid. Då slöt han sig INTE i "sin egen värld"..som tur var!! Pga detta har jag alltid tagit in honom nattetid både vid nyår och valborg. Jobbar jag inte får han komma ut igen när det "lugnat ner sig" vid 01.00-02.00-tiden Nu jobbade jag och då får han sova inne till jag slutar jobba. Det här har fungerat jättebra på honom och jag är både tacksam och nöjd att jag har sluppit en till reaktion som den han hade det första nyåret hos mig!!

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Efter att ha skrittat runt 5 + 5 varv...satt jag av och öppnade till åkern...satt upp och tänkte trava lite på vägen. såg inte ut som om det var så mycket folk ute. Travade mot älvutikten...inga problem med underlaget då det inte var någon ishalka utan mer snömodd....vände och travade mot stallet igen. Skrittade sedan fram till jordkällaren där vi sedan travade mot grannen i det röda huset. Skritt från dem till växthusbacken...sedan trav till kyrkan och vände vid bordet. Skrittade till sista travsträckan. Lite stökig där när vi mötte några människor....inga problem men T VILL TRAVA istället för att skritta...hmmm!! När jag sedan saktat av till skritt " på riktigt" ville T inte alls vara med...taktar och håller på...MYCKET OVANLIGT för att vara honom  Tror att det tog ca 10 meter innan han insåg att det var matte som valde gångart  Skrittade sedan på i ett bra tempo hemåt!!!

Både jag och T var vid det här laget svettiga och blöta av regnet. T fick mat, magnetbehandling och fleecetäcke med hals. Började med att fixa med höet i stora höhäcken och sedan mockade jag både vindskydd + hage. Hagen är inte mockad på 2 dagar. Jag har provat mocka med både plastgrep....sån där speciell gödselupptagare med skyffel men upplever att det enklaste som funkar bäst när snön har kommit är en helt "vanlig" snöskyffel  

Hämtade 1 hösäck och fyllde på lilla höhäcken då höet i stora höhäcken inte räcker till T:s dagliga ranson. Men vill gärna att han äter rent i stora innan jag fyller på med nytt igen....imorgon!!!

In i stallet för att mocka boxen och sedan packa allt som var blött som ska hem på tork. Måste säga att de nya bruna "flyffskydden" från Jacson som jag invigt idag...får 10 poäng av 10 möjliga  


     

Har tyvärr inga nya kort när de sitter på T från idag...var för mörkt ute. Men fixar det imorgon!!

Jag köpte FULL till frambenen då jag upplevde att X-FULL (köpte dem först) var väldigt stora. Mailade en Återförsäljare som var snäll och mätade kardborren och höjden på FULL skydden...och vi ansåg bägge 2 att de skulle passa frambenen bättre...vilket de också gjorde  Gillar Återförsäljare som svarar på mail 

Skydden finns i vit, brun och svart och i storlek cob-x-full. Pris: 200-249 kr per par.

Gick sedan hem och har nu landat hemma och känner mig som om jag är "upptuggad & utspottad"...eller som en hårboll....kan man också säga  Trött och sliten men riktigt, riktigt nöjd  Nu blir det middag...en varm dusch och sedan ska jag rugga under min värmefilt i soffan framför TV  

Ha en fortsatt jättebra tisdagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards