anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 13 januari 2013

Av anaby - 13 januari 2013 18:11

Efter allt pyssel packade jag en IKEA-kasse med allt som skulle ner till stallet. Fyllde 10-liters vattendunken med varmvatten och tog sparken ner till stallet  Härligt att slippa bära allt  T fick sitt kraftfoder först och sedan gick jag in för att fylla på vatten i 1 vattendunk. Det är så otroligt kallt idag att det går inte att fylla 2 vattendunkar med kallvatten och fylla på...då fryser allt ihop  Var lite orolig att varmvattnet skulle ha blivit kallt...trots att jag hade ställt det på sparken mellan täckena. Fyllde på kallvattnet och HÖLL TUMMARNA att det fortfarande var varmvatten i dunkan! VILKET DET VAR  T gick för att dricka på en gång  HÄRLIGT!!

Sedan trampade jag ner hö och mockade vindskydd och hage. Kollade hur täcket satt och kände under täcket om T var kall?? Nej, det var han inte. Så han fick ha på sig det fleecefodrade täcket inatt också.

Myste en stund Och passade på att prova den "nya" reflexhuvan!! Den passade väldigt bra  Det enda som jag störde mig på var att öronen var en aning långa  Ska korta av dem 5 cm sedan kommer det att vara perfekt!! Nu blir det en likadan huva sydd av en  ROSA reflexväst Jag är förmodligen ganska tokig men det bjuder jag på    Sedan surrade jag fast mathink och vattendunk på sparken och började sparka hemåt  

När jag kom hem flyttade jag sparken till ett annat ställe men fortfarande under tak och fastkedjad. Kände att jag inte vill lyfta sparken över 2 bilar för att ta mig fram med den  Vi har 3 bilar (Fredriks bil står också där nu) istället för 2 under carporten nu så det blir mindre plats där inne. Nu blir det bättre för alla istället ...när jag flyttade om lite Vi åt middag ganska omgående när jag kom hem från stallet. Skönt med skapligt tidig middag emellanåt  Vi har ätit middag och sett på TV...nu blir det en chillar kväll vilket känns skönt!!!

Jag ska se på den nya serien med Lassgård på TV1 som heter...En pilgrims död....den verkar bra  

Ha en fortsatt jättebra söndag och hoppas att er dag har varit lika bra som min!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 13 januari 2013 16:42

Nu har det oranga som jag färgade igår torkat!!! Tjjjooohhooo!!!


 


Före:



Efter:

Är väldigt nöjd med färgen  Tycker att det blev en skarp och bra färg  Det blir intressant att prova huvan sedan...den är jag inte riktigt lika nöjd med  ...men jag kan ju ändra mig sedan  

Det här är färgen vi kommer att använda under februari månad  

Mvh anaby   

Av anaby - 13 januari 2013 15:06

Den här "lilla" hästen tävlades bland stora hästar och har placeringar upp t.o.m Svår B...150 cm....när hon mättes visade det sig att hon endast var 148 cm...dvs ponny!! Har nog aldrig sett en sån liten häst hoppa så otroligt och fantastiskt bra som denna  Och vilken DUKTIG ryttare som sitter på!! Vi har nog INTE hört det sista om Patrik Andersson kan jag tänka mig  STORT GILLA!!

Se på filmen och njut gott folk   



Mvh anaby  

Av anaby - 13 januari 2013 14:19

Det har varit kallt ute idag...burrrr!! Senaste tiden har jag kämpat och varit duktig och ridit trots snöfall, blåst och regn....så idag kände jag bara att NU ska jag vila från ridningen idag!! Vi kan lika gärna rida imorgon istället  

Istället har satt mig bakom eller framför...vad heter det egentligen?? Allafall...bakom/framför symaskinen och fått MYCKET gjort  Det rosa heltäckande fleecetäcket är helt klart!! Spikmattetäcket är helt klart!! Och reflexhuvan är snart klar....bara kardborren kvar att sy fast. Vill prova den först för att se hur den sitter...så imorgon kommer den också att vara klar!! DET KÄNNS FANTASTISKT BRA ATT HA SLUTFÖRT SÅ MÅNGA "SY-PROJEKT"!! Bättre att slutföra dem jag påbörjat och sedan påbörja nya annars blir man så himla frustrerad  när ingenting blir klart!!!


 


Jag valde att sy fast de "små" spikmattorna i täcket och inte använda kardborre. Det gick riktigt bra även om jag fick byta till zick-zack på vissa ställen där det var för trångt att sy med raksöm. Men huvudsaken att det sitter fast!!


    


Dessa syddes också fast med symaskinen. Men jag tog bort skumgummit och satte sedan tillbaka det. Det gick jättebra att sy!!! Inga som helst problem  


 


Det blev raksöm överallt. Det ser snyggast ut tycker jag  Men går det inte med raksöm blir det självklart zick-zack istället  


 


Mera raksöm  



Jag kan nog ärligt säga att det är med GLÄDJE jag konstaterar att mitt projekt med spikmattetäcket nu är klart  Det påbörjades för ca 1 år sedan men pga min operation i mars så har jag inte riktigt orkat med att slutföra det förrän nu. Det har tagit lång tid att återhämta sig MEN nu börjar jag känna att det går åt rätt håll med både orken och energin   DET KÄNNS FANTASTISKT BRA!! Nu längtar jag bara tills jag kan börja använda täcket under nästa vecka  



Mitt "nya" rosa projekt som jag påbörjade förra veckan!! Jag har köpt en hel del billiga rosa fleecefiltar på Rusta för 10 kr  Japp!! Jag vet att jag är en "hamster"   Men när jag kom på iden med det här fleecetäcket blev jag glad att jag är en "hamster"  T är ju STOR och kräver en hel del när det gäller täcken. Så jag tog helt enkelt 2 fleecetäcken som jag sydde ihop uppe vid ryggen så att säga. Sedan tog jag ett 3:e som jag sydde ihop på ena kortsidan (uppe vid ryggen om man tänker på täcket) och klippte av på långsidan. Sydde sedan ihop dessa bitar med de andra 2 som jag redan sytt ihop. Krångligt?? Nu satt det fast 1,5 fleecetäcke på varje sida på täcket. Och alla var lika långa  Sydde sedan ihop täckena i bogen ungefär på halva sträckan. Sedan sydde jag fast ytterligare 1 fleecetäcke på den delen som jag INTE hade sytt ihop vid bogen. Se nedan:


   


Jag har mätat ut VART jag vill ha kardborren på själva halsdelen. Den ligger omlott för att funka bra när T blir svettig. Sedan har jag sytt fast en ögla med en plasthake som går att ta isär så att jag kan sätta fast själva halsdelen i en grimma. Risken är att den åker ner annars. Nu hålls den uppe och gör mer nytta av plasthaken  



Tyvärr en suddig bild...men man ser att jag har sytt ihop täcket vid bogen om man tittar noga  


 


Vanliga små ringar till svansremmen. Och täcket är nu klart att invigas imorgon  



 


Reflexhuva nr 2!!! Den första blev en aning för liten trots att jag sydde in en kil...så nu blev det en STÖRRE istället!! Jag hoppas att den här ska passa till T nu  Det är bara kardborren som ska sys fast på den här..sedan är den klar!! Nu kommer jag att ha 2 GULA huvor...från att inte ha en enda  

Mvh anaby     

Av anaby - 13 januari 2013 12:45

Igår sent innan jag gick och la mig för att sova beställde gjorde jag en nyponbeställning. Tänkte inte mer på det utan...då är det bara att vänta på fakturan och leverans  

Nyss ringde det på mobilen och då är det från Örtagården Salsta de ringer!! Han säger att nyponpulvret tyvärr inte kommer in förrän om 1,5 veckor...så han undrar om han ska skicka 2 leveranser så att jag får det andra före?? Nej, då säger jag. Vi kan vänta med allt. Jag har redan nypon som räcker ett tag till ...till hästen. Pulvret är till mig och mamma  Då berättar han att det är MÅNGA som köper nypon till både sig själv och hästen och att det brukar funka bra!! Så nu blev det ännu mer intressant att prova själv  

Det jag egentligen ville säga med det här inlägget är att jag GILLAR dessa mindre företag för de är så OTROLIGT mån om sina kunder och både ringer och mailar för att alla ska bli nöjda  STOR ELOGE FÖR DET  

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards