anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 14 januari 2013

Av anaby - 14 januari 2013 16:24

Jag steg upp i skaplig tid idag och sedan har jag och katten myst med värmefilten i soffan  Har pratat i telefonen med en god vän och titta på TV. Sedan packade jag det som skulle ner till stallet...så även 10-liters dunken med varmvatten. Funkade bra då jag tar allt på sparken och slipper bära  När jag åker till stallet går det i en grisblink  När man sedan ska hem är ju allt tomt...hink....vattendunk mm  Tur för mig då det är uppför hem  

Det var kring -15 grader idag men ingen blåst och sol...helt ok väder  Jag fryser ALDRIG när jag rider...det blir oftast senare när jag är svettig och ska göra resten av jobbet som jag börjar frysa  

T hade vilat i 2 dagar så min förhoppning om en bra ridtur var lika med 0  Bättre att vara realist och ta den här ridturen som en "avrastning" och kräva mer av honom imorgon...var planen  

Eftersom "Herr´n" har haft 2 vilodagar var han rätt stökig att göra iordning....jag märker direkt på honom att han vilat i 1-2 dagar...då nafsar han och biter fast i jackan och håller på  Idag var tanken att "säga till på en gång" för att slippa bråka med honom hela tiden. Och mycker riktigt när jag böjer mig ner för att borsta frambenet sätter han igång och bita och nafsa i jackan  Jag hade borsten redo och reagerade på en gång.....slog till med borsten på "mul-delen" så att säga!!! Reaktionen var omedelbar!! T förstog att nu var matte ARG  Självklart kastade han sig bort från mig.....och gjorde en stor djup suck.....jag gick bara helt lugnt och hämtade tillbaka honom och ställde tillbaka honom där han hade stått. Inga ord....ingenting annat heller. Nu står han som ett ljus resten av tiden  Står istället och tuggar på grimskaftet vilket är helt ok för mig. Bättre att han tuggar på det än på mig  Kan säga att det är sällan jag behöver göra det jag gjorde idag...har nog kanske hänt 1-2 ggr tidigare på 5 år!! Då kanske ni förstog att T blev MYCKET förvånad på matte idag och därav den djupa sucken Men jag fick en bra reaktion och hoppas att den sitter i ett tag framöver.

Inga problem att göra iordning resten med att ta på benskydd....sadel...martingal...och träns och huva  Stog helt stilla hela tiden  Gillas skarpt och självklart fick han MYCKET beröm  

Upp på hästryggen och iväg på ridtur!! Tjjjooohhoo!!!

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hann bara skritta nedför backen till stallet så kom en lös hund mot oss...matte ropade och efter några meter blev det en "scooby-doo"...dvs tvärnit....en kasande hund mot oss...som sedan vände och sprang tillbaka till matte  Måste säga att T sköter sig verkligen exemplaris i såna här situationer  Jag gör bara halt och sedan står han helt stilla tills hunden är kopplad  Han rör inte en fena....han har blivit MYCKET duktig med det  

Matte och hund kom sedan emot oss och då bad hon om ursäkt för att hunden sprang emot oss!!! Jag kan säga att det är INTE många som gör det!!! Jag förklarade att T står stilla till jag säger till honom att gå och så länge hunden är framför honom är det inget problem...det är när hunden är vid bakbenen som det kritiskt. Nu stannade hunden ca 5 meter ifrån oss och sprang tillbaka till matte så det var aldrig något problem. Det är väldigt många hundar som INTE alls lyssnar på husse eller matte som ÄNDÅ är lösa....tja, jag kan bara upplysa dem om att T KAN sparka och då kommer deras hund att göra illa sig MYCKET pga storleken på min häst    Förmodligen kommer den här kvinnan att koppla sin hund när hon går förbi stallet i fortsättningen. Hon verkade mycket vettig  

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vi fortsatte mot älvutsikten och gissa vad?? Det var folktomt både på dit & hemvägen...dvs 1:a och 2:a travsträckan Jätteskönt att vi fick trava själv där idag!! Ibland har man bara helt enkelt tur  Kan säga att han låg inte alls på lika mycket och det var lättare att lugna ner honom idag trots att han vilat i 2 dagar. Skrittade förbi jordkällaren och började trav igen strax innan uppfarten till stallet....inga problem...han travar förbi utan att blinka   En liten test jag brukar göra för att se HUR mycket han lyssnar på mig   9 ggr av 10 tittar han inte ens upp mot stallet!!

DUKTIG HÄST!!! Travade sedan till grannen i det röda huset. De hade idag sina soptunnor ute på vägen...ytterligare ett test  Inga problem alls att trava förbi dem  Sedan skrittade vi till växthusbacken och travade mot kyrkan. Fick säga till ett par att de skulle gå efter varandra istället för i bredd. Inga problem för T..han var hur lugn som helst!! Kändes skönt!! Sedan helt plötsligt blev det en tvärnit...kan säga att det var nära att jag hade ramlat av  

T stog med STORA ÖGON och tittade sig omkring....och jag som satt som en "fågel-holk" och funderade på VAD han hade sett??? Då såg jag att det låg en massa frön från ett träd på marken...men suck!!! Min häst som i det närmaste har "fotografiskt-minne" uppmärksammade så klart alla frön som låg på marken    det låg på flera ställen så självklart blev det STORA ÖGON lite längre fram också  Ibland undrar jag OM han tror att han ska bli biten eller liknande...denna stora häst som verkligen tycker att "små-saker" är så läskiga  Vi fortsatte att trava och vände sedan vid bordet och skrittade till sista travsträckan utan problem. När jag började trava var han lite tjafsig men efter aktivering av skänkel även fast jag kortade tempot slutade han att tjafsa och blev riktigt trevlig. Skrittade ca 20 meter och sedan trav igen. Då det kom en fotgängare som var alldelens vid soptunnorna valde jag att sakta av och skritta förbi grannen i det röda huset. Vilket nog var ett bra val då T kändes riktigt fin och var lugn i igångsättningen sedan. Travade väldigt lugn och avslappnat förbi stallet  DUKTIG HÄST!!! Sista travsträckan kändes han väldigt lugn och avslappnad på...lätt hand och nästan ingen skänkel heller. Kunde bara sitta och slappna av..jag också   Såg en kvinna framför oss med 2 hundar....när jag saktade av visade det sig att hon INTE fick tag på hundarna....så det var bara att vänta 5 min innan hon kopplat dem  En sån gång kan jag känna att OM jag säger till någon att INTE gå i bredd kan ju inte vara någonting om man jämför med att man få stå och vänta i 5 minuter på att hundar ska kopplas?? Skrittade sedan en kort bit och travade sista biten.

Måste säga att jag är väldigt nöjd med dagens ridtur!! Han har lugnat ner sig snabbt men framför allt blev han avslappnad och mycket trevlig relativt snabb under 3/4 delar av ridturen  Gissar på att han kommer att kännas ännu bättre imorgon eftersom han gått rejält idag  Skrittade av honom och han fick mycket beröm!!!

Hur går det med snubblingarna och nya broddarna då?? Ingen snubbling alls under traven eller skritten fram till "avskrittningen"...där snubblande han 2 gång...sedan var jag nog med att aktivera fram skritten bättre. Han blir själv lite slö och seg när han inser att nu är det "slut-jobbat" och nu ska vi "bara" skritta  Men om jag jobbar lite själv med att aktivera skritten funkar det bättre  Som idag!! Så man kan nog säga att vi var duktiga bägge 2  Fast mest T förståss  

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

T är ju väldigt renlig av sig både i hage och vindskydd. Bajsar mest på samma ställe hela tiden och helst "på hög" i sitt speciella hörn. Någonting som han gör VARJE GÅNG vi har ridit är att han bajsar EFTER ridturen!!! Ibland hinner jag ta av sadeln...om med tränset på så skyndar han sig in till vindskyddet och till hörnet och bajsar...vissa dagar får jag ta av allt och när han fått på sig grimman skyndar han iväg till hörnet för att bajsa  Och som idag då måste han ha varit VÄLDIGT nödig....vi hann bara gå mot vindskyddet så fortsatte han med all utrustning på och ställer sig i hörnet. När han är klar kommer han alltid fram till mig och får ALLTID en hästgodis som belöning för att han har bajsat Han är en MYCKET ovanlig och speciell häst...jag har aldrig varit med om någonting liknande tidigare och då har jag haft häst i 38 år!! Jag hoppas att vi kommer att få många fler år tillsammans...T  & jag  

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Han var svettig idag men mest "yt-svett" så att säga på yttersta pälsen. Han fick kraftfoder, magnettäcke och fleecetäcke. Idag invigde vi det rosa heltäckande halstäcket!! Det är stort MEN jag vill gärna ha de stort så att det täcker hela hästen. Dock ska jag nog sy dit mer kardborre på halsen så att det inte blir någon glipa. Halsdelen är ganska rejält tilltagen men som sagt hellre det så att det räcker till  


 


Tyvärr endast mobilbilder då min kamera inte vill ta kort i kylan  



Här syns det att halsdelen är rejält tilltagen. Men jag tror att det passar bra på T som inte vill att det sitter åt vid bogen och halsen. På andra hästar kan man nog ta halva tygåtgången till halsen...dvs en halv fleecefilt istället för en hel fleecefilt  


   


Det är rejält långt på sidorna! Mycket bra till min stora häst  


 


T blev nöjd och gick till stora höhäcken för att äta...ett gott betyg från honom Så fort det blir varmare ute ska jag ta med "vanliga" kameran och ta kort på täcket. Förhoppningsvis bara lite senare under veckan  

Ett stort + är att det inte är något problem att dra täcket över huvudet på T...varken när jag tar på eller av det. Han gillar läget och står stilla tills jag är klar  

Medans T stog och åt hö och torkade med fleecetäcket på sig....mockade jag vindskydd + hage.

Sedan gick jag in för att packa hösäckar. Det blev "bara" 5 säckar packade idag...mina fingrar frös så fruktansvärt....jag packar utan vantar då det blir så otroligt klumpigt och tar sån tid med handskar  Fick packa 2 säckar och gå in och värma fingrarna då jag inte kände av dem....sedan packade jag 3 säckar till och in och värma händerna igen. Så sammanlagt 5 hösäckar blev det packat idag  Det räcker till 1 påfyllning av höhäckarna imorgon eller på onsdag. Sedan håller jag tummarna att det blir VARMARE så att jag kan packa mer  

Både T och kaninen får morötter dagligen. Så fort kaninen ser mig så kommer hon som en projektil och ska ha sin morot!!! Det är inte bara 1 liten bit utan e

n hel morot som hon får. När jag är klar i stallet med ridning och allt annat ca 3 timmar senare...brukar hon ha ätit upp HELA moroten  Hon får pellets, hö, bröd och kål också men morötter är helt klart favoriten!! Gissar att det är T:s favorit också  

T fick på sig det fleecefodrade regntäcket igen.


 

Gammal bild..vi har MER snö nu  


Han är väldigt varm av sig och just nu funkar det väldigt bra med det täcket. Han har inte bitit fram på bogen och hållet på så jag upplever att värmen från det täcket är vad han behöver just nu. Det är lagom för honom!!!

När jag var klar i stallet var det bara att packa ihop allt som var blött och ta med hem. Sätta fast IKEA-kassen och sparka hemåt  


Sedan åt jag en tidig middag och gjorde iordning en stor kopp med te!! Var lite frusen när jag kom hem  Så jag har ruggat en stund under värmefilten!!! Vet knappt vad jag skulle ha gjort utan den under den här vintern...helt suveränt att kunna sitta under den och få tillbaka kroppstemperaturen igen  

Ska försöka göra klart reflexhuvan ikväll och börja slippa på stigbyglarna som ska lackas!!! Och sedan blir det att dola på lite här hemma....det är ju en ny vecka  

Ha en fortsatt jättebra måndagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  
 

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards