anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 15 januari 2013

Av anaby - 15 januari 2013 15:38

 Efter frukost passade jag på att se på "Preditors" som jag spelade in igår. Har sett den tidigare men det var ett tag sedan.

Efter filmen var det dags att ta sparken ner till stallet. Jag hade ju en förhoppning om att T skulle vara ännu trevligare idag...men tji fick jag  Så klart!!!

Han började med att stegra redan när vi skrittade förbi ingången till åkern  Och när vi sedan skrittat förbi ett par som vägrade att gå bakom varandra utan ÄNDÅ trots att jag sa till dem att INTE gå i bredd gjorde just det...suck....så fick T ett "rodeo-anfall" efter det gått förbi...lagom roligt  Vi började trava och jag upplevde att han "låg på" mycket redan från början och det blev bara värre och värre....det var den ridturen det!!!

Efter ungefär 1/3 av sträckan blev han riktigt stökig och försöker "dra tyglarna ur handen" på mig!! INTE OK ALLS  Får jobba hårt för att få honom att gå framåt och inte hela tiden dra i tygeln. Att få honom att sakta av var en ren kamp och slutade ofta med att han kastar sig från sida till sida?? MYCKET OVANLIGT!!!

När vi hunnit med 2/3 delar av ritten blir han "som vanligt" igen och både lyssnar och blir trevlig i handen igen??

Jag har ju börjat använda de nya bruna fluffskydden...


 

...och det är sedan jag började använda dem så den här "nya" grejen med att "dra tygeln ur handen" har börjat. Fuffbenskydden är ganska styva och långa.....så jag undrar om T helt enkelt tycker att det är "för stelt" när han rör på sig och att det blir obehagligt för honom...därav att det först går bra...sedan sämre och sedan funkar det ok igen?? Har nyss fått hem de nya bruna dressyrskydden som inte är lika långa eller lika styvt material.


 

Ska prova dem imorgon så får jag se hur han reagerar på det.



Bara att hålla tummarna att det funkar!!!

Vi blev svettiga idag med....både T och jag  Så han fick mat, magneter och fleecetäcke även idag.


 


Medans T chillade inne i vindskyddet mockade jag både vindskydd och hage. För att sedan ta bort höet i lilla höhäcken och lägga det som "strö" inne i vindskyddet. Kratta ihop höet nedanför stora vindskyddet och lägga in det i lilla höhäcken. Och slutligen fylla på nytt hö i stora höhäcken....4 hösäckar  Får se om jag hinner fylla några hösäckar imorgon annars blir det på fredag  

Tog av T magneter och fleecetäcke. Han var "nästan" torr och fick på sig det fleecefodrade regntäcket igen. Vill inte att han ska stå "naken" när vi ridit och han inte är riktigt torr i pälsen.

Sedan var det bara att packa ner det som ska hem på tork,vattendunk och foderhink i IKEA-kassen och fästa den på sparken...och bege sig hemåt!!!!

Nu har jag landat hemma och ska börja med middagen och sedan hoppa in i duschen!! Ikväll ska jag på "tantträff" och det ska bli jättetrevligt  "Taxin går" vid 17.45...så jag ska lägga på en rem så att jag hinner allt innan det blir dags att åka  

Ha en fortsatt jättebra tisdagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards