anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 23 januari 2013

Ridit...middag...handla & städa....sedan chilla:D

Av anaby - 23 januari 2013 16:14

Jag har sovit som en stock inatt vilket jag är väldigt tacksam över  Idag är min enda helt lediga dag från jobbet den här veckan. Gick ju "av igår morse" och "går på imorgon kväll" igen  Dock är ju "nästan" halva veckan gjord nu   Endast 3 nätter kvar att jobba innan jag blir långledig!!!

Fick ett samtal från jobbet idag vid lunchtid där de undrade om jag kunde jobba inatt?? Nej, var svaret!!! Jobbar redan 5 nätter den här veckan så att jobba 6 nätter sammanlagt och endast 1 ledig natt emellan dem...finns inte med i min plan  Eller jag ska vara ärlig och säga att jag orkar inte jobba så...tyvärr!!! Brukaren är kvar på Sjukhuset och det var pga det som det behöver 1 nattpersonal till inatt. Men jag går som sagt "på imorgon" och jobbar 3 nätter i helgen. Hade det varit min lediga vecka hade jag SJÄLVKLART ställt upp men inte när jag redan jobbar 5 nätter  Håller bara tummarna att de hittar någon annan som kan jobba!!

Idag var det sol och kring -10 grader ute!! Jag tog sparken ner till stallet...så himla skönt att kunna använda den på vintern  Och fort går det att ta sig ner...lite längre tid hem uppför backen men det funkar bra ändå  

Idag hade jag väl inte så stora förhoppningar om att T skulle vara så där jättelugn och trevlig men man kan ju allafall hoppas att han skulle sköta sig bättre än igår  Upp på hästryggen och iväg!!

Även idag skrittade han förbi ingången till åkern utan att "rodeoa"!! Han verkar ha kommit över den fasen nu  Det är bara att tacka och ta emot och vara nöjd och glad för det lilla  

En aning stökig var han vid första traven...inte så att han blev arg på mig som igår....eller det blev han nog men han visade det inte med att "rodeoa" som han gjorde igår. Utan istället visade han en helt ny gångart....."stutsa-hoppa-kasta sig-takta-ev. skritta lite" istället  Men suck!! Det är ju en himla tur att jag är både envisare & tjurigare än de flestsa människor  Så han fick helt enkelt hålla på tills han började skritta och gå betydligt längre än han brukar när vi ska börja trava...hans förlust i slutändan  Det gick bättre och bättre för varje gång...som tur var!! Inga utbrott från varken häst eller ryttare  Är ju som inte lönt att bli arg på honom utan att vara bestämd och lugn funkar bäst med honom  När vi travade förbi stallet började han faktiskt lugna ner traven och få det "stora" härliga steget...vilket kändes otroligt skönt!!! Fick skritta en stund innan vi började trava mot kyrkan...det går som sagt fortare och fortare pga att han förstår att man INTE få kasta sig iväg i trav. Träffade på ett äldre par som var ute och gick som var så snälla och ställde sig på sidan så att vi fick gå förbi dem  TACKADE SÅ MYCKET och red vidare. När vi sedan var på väg hem stog det äldre paret och pratade med ett annat par på vägen. Men alla 4 flyttade sig på andra sidan vägen så att vi kunde gå förbi  Tackade än en gång och kände att det var otroligt skönt med snälla människor när man är ute och rider  Gillar när inte bara jag behöver ta hänsyn till andra utan det känns både bra och skönt att det finns fler som tänker som jag och visar hänsyn till andra När jag började trava nu gick det fina fisken...fin skritt innan traven!!! ÄNTLIGEN!! Dock tog han inte förhållningarna som jag ville istället  Gjorde flera halter och igångsättningar och se NU blev det skillnad på T!! Nu kunde jag sitta ner och reglera traven som jag ville...och rida lätt och sitta ner När jag sedan travade mot älvutsikten igen ökade jag och minskade tempot ännu mer och satt ner och red lätt om vart annat. JÄTTEFIN KÄNDES HAN OCH OTROLIGT FIN I MUNNEN!! Låg inte på någonting alls  

Fick mycket beröm och en hästgodis när jag saktade av till halt för att berömma honom Skrittade av honom och upptäcket att han knappt var svettig idag heller!!! Endast lite varm på halsen men ingenting någon annan stans på kroppen. Det måste ju betyda att han är riktigt lugn nu när jag rider och inte jagar upp sig som han gjort tidigare...det känns väldigt bra  

När vi kom hem blev det mat, magneter och fleecetäcke. Han behöver väl egentligen inget fleecetäcke men jag vill gärna att han är helt torr innan jag går hem med tanke på att det är kring -10 grader. Vi gör alla olika och jag har valt att göra som jag gör  Hur andra gör med sina hästar är helt upp till dem.

Mockade hage + vindskydd och trampade ner hö. Idag gick det fort i stallet..förutom ridningen då. Känns mycket ovanligt att det "bara" tar 40 min att bli klar efter ridningen!!! Dock var jag en aning nerkyld efter ridningen när jag blev svettig så det var skönt att få komma hem och värma sig till "normal-kropps-temp" under värmefilten  Ikväll blir det att åka och handla mat och sedan städa lite inför helgen. Inte roligt men vissa "måsten " är man ju tvungen att göra ändå...tur att vi alla har dem så att man inte är ensam om det  


 


Dags att hoppa in i duschen och sedan blir det middag innan vi åker och handlar!!

Ha en fortsatt jättebra onsdagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards