anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 3 februari 2013

Av anaby - 3 februari 2013 16:28


Gick ner för att öppna till inhägnade på åkern så att pappa kunde komma in och skotta. Och konstaterade att min uppsittningshink FRYSIT fast  Men pappa kan ju som bekant "trolla" med traktorn så det skulle nog lösa sig ändå!!

Ringde sedan pappa för att säga att det var "fritt fram" att åka och skotta. Han skulle åka på en gång  

Vi såg inte på Melodifestivalen igår utan på en film istället. Så jag har sett den idag istället. Det var väl skapliga låtar...ingen så där så man kände WOW direkt...utan mer ok!! Får se hur nästa uttagning är  

Sedan var det dags att gå ner till stallet och rida på T. Det är så skönt att rida på dagen när det är ljust....dock är det alldelens för mycket folk på vägen under helgen...mer mot "lämmel-tåg-hållet" och det funkar inte riktigt med T...eller jag vill INTE utmana ödet om jag ska vara ärlig!!! Är rädd att det blir för mycket för honom och han blir stressad  

Så pga detta valde jag att rida på åkern istället. Skrittade dit och satt sedan upp igen inne i inhägnaden. Och skrittade fram i 4 + 4 varv. Det var VÄLDIGT många människor som gick på vägen så jag är väldigt tacksam att jag INTE valde att rida där utan på åkern istället  T tittade lite på de som gick förbi och konstaterade att ok...där går det människor...sedan var det inte så mycket mer med det  Han är så otroligt härlig min häst Det var värre med lastbilen med släp som stog uppe på vår gård och som de höll på att banka bort snön/isen från släpvagnen på  Den stog ca 50-60 meter bort när vi kom till ena kortsidan. När vi skrittade funkade det bra men vid traven blev  han lite stressad när de bankades MYCKET och intensivt när ljudet kom bakifrån och lät mer som kyrkklockor så jag förstår hans reaktion   Jag skrittade på den kritiska sträckan för att underlätta för oss bägge 2...ville inte ha en häst som flippar ur och blir stressad om det går att undvika!!! Kan säga att det funkade riktigt bra  Av 5 + 5 varv i trav var det endast 1 + 1 som han blev stressade på och inte i samma varv!! Helt ok facit tycker jag  Och både alla de andra varven och det sista varvet i bägge gick han kalasfint och lugnt  Det är bara att tacka och ta emot och vara nöjd och glad att jag har en häst med bra temperament och ett hjärta av guld som gör allt för sin "lilla" matte  IDAG ÄR EN BRA DAG!!!


Så här bra blev det när pappa skottat klart med traktorn:



Ingången och man fortsätter till jordkällaren och vägen i ca 75-80 meter.


 


Ser ni uppsittningshinken för alls snö i mitten på bilden?? 




Ingen fara!! Jag såg den inte heller trots att jag vet att den är där  Jag förstorar upp bilden så ser ni att den står där   



Första kortsidan efter ingången....


 


....långsidan som går mot sommarhagen....


   


...kortsidan som går jämsmed sommarhagen....



....och slutligen sista långsidan som går bredvid vägen  


 


En solig bonusbild från idag  

Är otroligt nöjd och glad att jag nu slipper oroa mig för att vi ska snubbla och gå omkull i den hårda snön...skaren som blev vid senaste nederbörden blev pga att snön som kom då var blöt och tung snö...och jag vill inte heller riskera någon senskada eller dylikt!! Trots att vi trampade upp ett rejält spår i flera dagar och många varv...var det ändå hårt och eländigt underlag   TACKSAM ATT JAG HAR EN PAPPA SOM ÄGER EN TRAKTOR KAN JAG ÄRLIGT SÄGA  


Skrittade sedan av T 4 + 4 varv innan jag hoppade av och vi gick hem till stallet  


 


Lite svettig och varm blev T som förvandlades till rimfrost  Han är INTE sned utan han står längre fram med vänster bak därför ser han lite konstig ut i bakdelen. Tänkte om någon undrar!!!


   

T fick mat, magneter och fleecetäcke på sig medans jag fyllde vatten och bytte ut hönätet ner i utbygganden. Direkt T ätit klart gick han ner dit och ställde sig för att äta  


 

  


Sedan blev det att mocka hage + vindskydd och fixa med lite annat. När jag var klar 45 min senare var T torr!! Tog av magnet + fleece och tog på det fleecefodrade regntäcket då det var kallare än -10 när jag gick hem.

Packade som vanligt IKEA-kassen med sånt som är blött och tog hem för att lägga på tork. Nu blir det vila tills på onsdag för T då jag jobbar i 3 nätter. Kändes otroligt skönt att kunna rida honom idag annars hade det blivit 3 dagar med vila...lite gränsfall för vad han VILL ha och då är han ofta väldigt stökig att rida sedan  2 vilodagar är helt klart bättre för både honom och mig  

Jag känner mig väldigt nöjd med ridturen idag och har en bra känsla inför nästa veckas ridturer  

Strax blir det middag men först en dusch och packning inför nattens jobb!!
Ha en fortsatt jättebra söndagkväll!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby  



Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards