anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 6 februari 2013

Ledig i 4 dagar:D Det känns riktigt, riktigt bra :D

Av anaby - 6 februari 2013 20:41

Jag hade en bra natt på jobbet och åkte hem direkt för att sova. Har sovit det "vanliga" 3,5 timmarna. Funkar bra att sova just så länge när jag "går av" för att kunna sova på natten  Det är säkert olika från person till person hur mycket man sover när man "går av" nattjobbet men man får prova sig fram VAD som funkar för just mig  

Innan jag

Det var lite blåst och lite snönederbörd när jag tittade ut genom fönstret. Hmmm!! Skulle jag rida på åkern eller blev det vägen idag?? Funderade ett tag innan jag kom med ett beslut....men först...ta sig ner till stallet 

Men innan jag åkte till stallet ställde jag in älgsteken i ugnen.

Det blev sparken idag och det gick i en grisblink att ta sig ner....härligt när det är folktomt och går fort  

När T var klar för ridtur och vi kommit ner på vägen....funderade jag på OM jag skulle trava fram & tillbaka mot älvutsikten och sedan skritta på åkern?? Började trava och mötte ingen människa efter vägen....vädret var ju inte riktigt ultimat för en prommis idag....blåst och snö....perfekt för oss  När jag gjorde halt och ville göra en framdelsvändning blev T "irriterad" på mig och gjorde en bakutspark när jag la till skänkeln  Han har ju ett visst temperament den här "Herr´n"   Men lika snabbt som han blivit irriterad så lugnar han ner sig. Det är det absolut BÄSTA med hans temperament  Han verkar INTE vara långsint så att det håller i sig utan han "reagerar" och sedan blir han lugn nästan på en gång  När framdelsvändningen var klar....matte får ju som hon vill till slut  Travade vi vidare och han kändes riktigt bra...låg på lite i handen men helt ok med tanke på 2 dagars vila  

Bestämde mig för att fortsätta trava på vägen då det inte fanns en enda människa så långt ögat kunde nå  

T kändes trevligare och trevligare ju längre ridturen gick och när vi vände uppe vid kyrkan och bordet och skrittade hemåt så kändes han riktigt lugn och fin. Lite stökig när vi skulle trava igen men om jag bara är lugn och kräver att han ska skritta lite till så att han är lugn vid igångsättningen släpper stöket. Gick fina fisken att korta ner traven och sitta ner och han kändes riktigt fin  Skrittade lite och sedan blev det lite stök igen innan vi började trava....dock var igångsättningen väldigt lugn och fin så jag var otroligt nöjd med honom  Sista traven förbi grannen i det röda huset och förbi stallet var VERKLIGEN KALASTREVLIG...WOW-känslan infann sig och jag kunde sitta med ett leende i hela ansiktet och njuta av min trevliga häst  

Vilken trevlig ridtur och vilken häst jag har  

Mycket beröm och klapp och sedan skrittade vi in på åkern för att rida upp spåret efter gårdagens snönederbörd.


 


Jag är så otroligt glad att pappa har hunnit med att skotta upp där så att det går att rida....nu kan jag variera med att rida på åkern eller på vägen. På helgen är det perfekt att kunna rida på åkern när "lämmeltåget" av människor är på G!!! Hi hi!!

När jag kom hem till stallet igen var T INTE svettig någon stans trots MYCKET trav idag!!! Hans kondis blir bättre och bättre och idag var det nog kring -8 grader...lagom varmt för hans varma päls  

T fick mat och magneter medans jag började dra ut det sista höet ur stora höhäcken. Blir att fylla på med nytt hö imorgon. Sedan mockade jag och fyllde på vatten. Idag gick det fort så det blev bara magnetbehandling i ca 30 min men bättre än ingenting. Tog på det ofodrade regntäcket då det blåste ganska rejält ute och T gärna vill stå och äta hö vid stora höhäcken. Blir fina fisken och jag håller tummarna att det inte blåser lika mycket imorgon så att "Herr´n" kan vara naken då  

Packa ihop allt som var blött och som skulle hem på tork och iväg på sparken!! Jag gillar vintern!! Hi hi!!

Jag satte igång med att göra klyftpotatisen med hjälp av Nicer dicer plus:

     

Jag kan säga att det går verkligen i en grisblink att klyfta potatis, morötter och lök i mindre bitar. Jag gjorde en hel långpanna med detta och det tog max 5 min innan allt var klyftat och klart  WOW!!! Samma sak med salladen...går otroligt fort!!! Jag gillar verkligen den här produkten  

När klyftpotatisen var inne i ugnen och älgsteken ställd på vila utanför....var det dags att ta en dusch!!!

Sedan lite småfix kvar sedan innan middagsbesöket kom. Pappa fyllde nämligen år i söndags men vi har inte firat honom än utan tänkte att det skulle vara trevligt att göra det när man inte ska iväg och jobba så att man mer kan sitta i lugn och ro och umgås  När vi ätit fantastiskt god mat...älg är helt underbar och potatis kan man göra mycket gott med...blev det efterätt i form av kladdakaka och vetelängd med mandelmassafyllning.

Nu är jag så mätt att jag vet inte om jag kommer att kunna stiga upp något mer ikväll  

Gissar att jag kommer att sova otroligt gott inatt!! Eller hoppas allafall det!!!

Jag tackar och bockar för alla trevliga kommentarer  Kommer att svara på dem under morgondagen!! Så jag har inte glömt er!! Är bara lite trött ikväll och väntar istället tills jag är piggare imorgon  

Ni är guld värda allihopa  

Ha en fortsatt jättebra onsdagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  







 
 
Ylva

Ylva

7 februari 2013 12:03

Men vilken smart grej! Var har du fyndat den?

http://www.ylvablom.se

anaby

7 februari 2013 21:33

Den är otroligt mycket bättre än jag trodde att den skulle vara så jag är nöjd med köpet:D

Jag har köpt den från www.tvins.com och den heter Nicer Dicer plus. De hade ett erbjudande kring jul där man fick köpa 1 till billigare så jag köpte 2 och gav den andra till mamma i julklapp:D Ibland har man tur:D

Mvh Anna & Tabasco:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards