anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 22 februari 2013

Av anaby - 22 februari 2013 21:37

Jag har varit med i en babiljon tävlingar på FB känns det som  Ja, ni vet hur man klickar och skriver: Gillat & delat på hur många tävlingar som helst  

Och idag när jag tittade in på FB så hade jag faktiskt vunnit  

Ett brunt grimset i äkta fårskinn   Har länge velat ha ett set i brunt men det har inte blivit av att jag har köpt!! Så det här passar perfekt till en äkta "brun-o-man"   

Bilder kommer så fort jag har fått hem fårskinnsludden  

Mvh anaby  

Av anaby - 22 februari 2013 19:30

Jag och katten chillade som vanlig på fm och sedan blev det sparken ner till stallet för att rida T   Planen var att rida på åkern idag..någonting som visade sig vara smart att göra just idag  Några + grader men ingen sol men ändå otroligt härligt väder ute!! Bara att njuta och vara glad  

Vi hade hunnit med att skritta 2 varv inne på åkern efter 4-kanten när plogbilen dök upp på vägen!! Man kan nog säga att vi hade tur som INTE var på vägen idag  Vi ställde oss och väntade tills plogbilen hade försvunnit utom synhåll och fortsatte sedan att skritta runt. Lagom tills vi skulle börja trava...kom plogbilen tillbaka och vi ställde oss för att vänta tills han hade tagit sig förbi än en gång.


 


Matte!! Det blinkar någonting där borta i kurvan!!!



 


Se nu är den bara en bit bort!!!


 


Den verkar inte vara så farligt trots allt   


 


Nu är den snart borta!!!


 


Nu försvann den uppför backen  


T var hur cool som helst och stog stilla hela tiden   Vi hann med att gå en kortsidan och en långsida så kom plogbilen + 1 traktor tillbaka 1 vända till  Men suck!!!! Stog och väntade tills de hade försvunnit och började sedan trava...T var dock lite motsträvig....vankades det en bajsning kanske?? Jo, då efter mycket om och men...det ska ju vara på RÄTT PLATS..så passade det att bajsa för "Herr´n"   Då kunde vi fortsätta ridturen!! Han kändes riktigt lugn idag och otroligt trevlig  Bytte varv och hann med att trava allt jag hade tänkt lagom tills plogbilen och traktorn kom tillbaka  Än en gång stog T helt lugnt och bara tittade efter dem. Helt fantastiskt!!!

Skrittade sedan av en seg T  Tror att han ville kissa men trots att jag stannade fler ggr så blev det ingenting förrän vi kom hem. Inte lätt alla ggr och vara häst...när man inte vet vart man vill göra sina behov  

Någonting som jag inte hade tänkt på förrän jag satt av och skulle ta prommisen hem var...HUR HÖG VAR PLOGKANTEN?? SKULLE VI ENS TA OSS ÖVER DEN EFTER 2 PLOGBILENS 2 VÄNDOR  Det var bara att gå till ingången och kolla för att se hur det såg ut!!! Jo, då ganska hög kant men det var ju nygjort och inte fruset så vi tog oss över utan större problem  Idag var T inte lika svettig...gick inte lika hårt heller utan han var mer varm på halsen. Skönt för oss bägge 2 med ett lite lugnare pass någon dag också  

När vi landat hemma blev det mat, magneter och fleecetäcke för T och jag började med att trampa ner höet i stora höhäcken. Fixa tillbaka höet i lilla höhäcken...mocka allt och fylla på med 1 spånbal inne i vindskyddet. När allt var klart kring T och vindskydd var det bara att ta snöskyffel och gå och skotta upp ett spår på plogkanten som plogbilen hade dragit för vår ingång till åkern  Tänkte att det var lika bra att göra det idag innan det fryser till...då lär det inte vara enkelt att skotta bort för hand. Tänkte prova och se OM jag fick bort snön annars var planen att ringa till pappa och höra om han ev. hade tid att ta traktorn och skotta under helgen. Började skotta och det gick faktiskt riktigt bra!!! Tog inte så länge...kanske uppskattningsvis endast 10 min. Kändes helt ok  Lite stel i nacken efteråt men det går nog över tills imorgon  


 

Vet inte hur bra det syns men vägen och plogkanten  är bort. Så jag står inne på åkern och fotar. Nu är det allafall gjort och på söndag lär det inte vara några problem för oss att ta oss till åkern för att rida  

Idag är första gången i år som jag använder renskinnspadden. T får ju tyvärr skav under sadeln när han börjar lossa päls. Alltid samma tid....i slutet på februari   


 


För ca 15 år sedan köpte jag en renskinnspadd otroligt billigt av en tjej. Har mest haft den liggande men nu passar det jättebra att använda den UNDER schabrak och mot ryggen med den fluffiga delen. Så här ser det ut framifrån.


 


Och så här bakifrån. Det gick riktigt bra att få den på plats. Har inte använt den på G4:an tidigare utan endast till hoppsadeln. Jag har även köpt en fårskinnsvojlock och en fårskinnspadd som jag kan använda om jag vill. Ska se hur fårskinnsvojlocken funkar sedan. Jag kommer nog att kunna ha ett schabrak ovanpå fårskinnsvojlocken om jag vill. Blir att exprimentera lite framöver  

Innan jag åkte hem med sparken passade jag på att byta broddarna i trakten. Vi förra skoningen bytte jag till något längre broddar...tror att det blev 2 mm längre men tyvärr har T skalat av sig på bakhovarna pga detta Så det är bara att inse att han SKA ha korta broddar och att det är bättre att jag byter till nya broddar vid varje skoning istället. På bakhovarna kan han ha lite längre broddar i trakten motför i tån..men inte fram  

Inte mycket att göra åt utan jag får nog bara inse att jag får göra det som är bäst för min häst  

Sedan var det bara att packa ihop allt som skulle hem och sparka hemåt!

VILKEN HÄRLIG DAG  


Ha en fortsatt jättebra fredagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  


Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards