anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 25 februari 2013

Ridtur i solen IGEN!!! Det här vädret kan man helt klart vänja sig vid;)

Av anaby - 25 februari 2013 18:04

Jag och katten chillade på fm. Jag passade på att titta på Grand Prix hoppningen från Borås via Webb-TV...den gick igår man jag var ute och red när den visades...skönt att man kan titta lite senare och får då se det bästa  

Sedan tittade jag klart på Snövitfilmen som jag började se igårkväll....den var väl ok. Och efter det var det dags att städa Sedan var det dags att ta sparken ner till stallet. Och idag var det inte det lättaste att ta sig ner för backen hemma...kan jag säga  


 

Det har REDAN börjat tina bort på vägen?? Har nog aldrig varit med om att det har hänt här uppe i Norr så pass tidigt  Jag är nästan i chock!!!!

Allafall så tog jag mig ner efter lite trix och slalom för att undvika grusfläckarna  Idag fick jag också med mig ett orangea schabraket  Minnet är som sagt kort men intensivt  

På med utrustningen och iväg på ridtur i det fina vädret!!

Det var mycket folk på vägen på en gång men T skötte sig jättebra...inga problem att sakta av och skritta förbi de vi mötte. Vände sedan för att trava tillbaka och då kom det en barnvagn...den var MYCKET LÄSKIG tyckte T som t.o.m började trumpeta?? WHATA?? Han både galopperade, trumpetade och kastade sig från sida till sida?? Det var som att sitta på en annan häst?? Hmmmm!! Fick ordning på honom då jag inte tillät att han skulle varken galoppera eller kasta sig från sida till sida. Fick ner honom i trav även om den var spänd men TRAVA skulle han göra ändå!! Någon måtta får det ändå vara tycker jag!! Skrittade en kort bit och sedan trav förbi stallet och då började han lugna ner sig...det var ju ingen barnvagn i sikte  Travade fram till grannen i det röda huset och sedan skrittade jag en kort bit innan det blev trav igen. Forsatte att trava förbi "bordet" och uppför backen mot kyrkan. Där upptäckte T att de höll på att gräva med någon typ av maskin....han fortsatte att trava även om han var spänd men trav var min prio idag så det skötte han bra  Saktade av och fick beröm och hästgodis. Nu när vi vände fick han se på grävaren och då lugnade han ner sig ganska snabbt. De var en bit bort ...ca 50 meter så då kände T sig ganska trygg. Vi skrittade hemåt!!! Sedan när vi började trava var han riktigt lugn och fin...inga problem att korta ner honom och sitta ner  Skrittade en kort bit och sedan trav igen!! Nu blev det att sitta ner och rida lätt om vart annat och även reglera tempot. Det skötte han bra  Travade vidare förbi stallet och mot älvutsikten....och uppför sista backen...där vi saktade av började avskrittningen. Mycket beröm blev det och vi skrittade genom bostadsområdet. Hoppade av vid ingången och gick med honom hem. Idag var han svettig vill jag lova!! Flera + grader och mycket trav. Håller tummarna att pälsfällningen börjar snart!!! Annars kommer det att bli jobbigt för "Herr´n" med värmen framöver  Jag var också svettig trots att jag endast hade på mig T-shirt och softchelljacka. Skippade vinterjackan vid ridturen men har med mig den till stallet. Jag brukar bli ganska kall efter ett tag när jag blir svettig EFTER ridturen...då är det skönt att ta på sig en vinterjacka och värma upp kroppen  

Mockade hage + vindskydd, krattade ihop hö och bytte hönätet på trädet. Sedan var det bara att ta av täcken på T och packa det som var blött och skynda sig hem med sparken!!!

Skulle nämligen hämta yngsta sonen i stan...suck!! Min planering med joggingen sprack kapitalt. Jag ringde sonen som sa att han skulle komma till stan på ca 25 min!! HÄRLIGT då hinner jag jogga innan jag hämtar honom  Öppnade ytterdörren och i vardagsrummet sitter L-O?? Hemma tidigare än beräknat!!! Då fick han hämta sonen så kunde jag jogga i lugn och ro  HÄRLIGT!!!

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Då var det dags för den första joggingturen på ett halvår!! Sist jag joggade var i september 2012 och då var jag så otroligt trött efteråt att jag grät...verkligen INGEN energi eller kraft alls till att göra någonting utöver det jag redan gjorde. Till slut fick jag inse att jag INTE orkade med att jogga...lika bra att vänta tills kroppen återhämtat sig från både de jobbiga blödningarna och sedan operationen. Även om man vill så går det inte om kroppen INTE orkar med. Då MÅSTE man ta en paus och inse att man måste lägga det på is ett tag. Sedan i höstas har jag istället prioriterat att rida 4-5 dagar i veckan. Jobbar jag mycket blir det 4 dagar och är jag ledig blir det 5 dagar så man kan säga att T rids 5 dagar + 5 dagar + 4 dagar på en 3 veckors period. Sedan har jag sakta men säkert ökat på travsträckorna för T så att jag känner själv att jag har orkat med. Skulle gissa på att vi har ökat på minst med hälften motför i höstas. Så både hans och min kondis är betydligt bättre nu än tidigare  Allafall sist när jag joggade i september lyckades jag mer eller mindre släpa mig mindre halvdöd på en sträcka av 2 km. Fanns ingen chans att öka på då jag hade fullt upp att orka och klara av den sträckan. Det var också otroligt jobbigt att springa den korta stäckan för mig. Till slut gav jag som sagt upp då det bara inte gick längre. Det tog MYCKET längre tid att återhämta sig från både blödningar och operationen. Jag opererade mig i mars 2012 och det var först kring jul i december 2012 som jag kände att det började vända ordentligt att denna förlamande trötthet jag känt i över 2 år äntligen började lätta  Det går nog inte att förklara vilken lättnad det var att äntligen börja känna sig någorlunda normal igen  Jag har fortfarande dagar när jag är ganska trött men det är MYCKET färre nu än de var tidigare så det går åt rätt håll  Förhoppningsvis kommer jag att vara som vanligt igen till sommaren  
Idag var det väldigt spännande att bege sig ut för jag hade ju ingen som helst aning om HUR långt jag skulle orka med att springa?? Planen var att allafall springa 1,5 km  Orkade jag med det skulle jag vara tacksam!!!

Satte på mig kläder och skor och gick nerför backen för att värma upp.



Dubbade gympaskor  


   

Kan säga att jag hade INTE klarat mig utan dem idag...var is och halka på flera ställen på vägen!!!


Började springa och höll ett lagom tempo som jag kände att jag orkade springa i. Hade en plan att sakta av vid en backe där jag vanligtvis brukar börja gå när jag sätter igång och joggar. När jag kom dit var jag långt ifrån trött?? Så jag fortsatte att springa uppför backen och en bit till. Vid "bordet" börjar jag gå och efter 50 meter är jag nere på "normal" andning igen?? WOW då har jag inte sprungit på 6 månader!!! Gick ca 150 meter innan jag sprang sista biten hemåt och en sammanlagd sträcka på 2 km!! HELT FANTASTISKT!! Och det bästa var att jag hade orkat LÄNGRE då jag inte var det minsta trött!!! UNDERBART!! Dock är min kropp krasslig så jag vågar INTE jogga för långa sträckar nu i början utan vill hellre bygga upp kroppen allt eftersom och stärka den så att jag orkar med mer inom kort. Springer jag för långt är tyvärr risken att jag blir sängliggande och får jätteont i kroppen   INTE värt det kan jag säga utan jag måste skynda långsamt istället. Men det kändes fantastiskt bra med denna känsla att jag faktiskt INTE var trött! Jag har ALDRIG känt det tidigare någon gång när jag har joggat...att det gick så lätt som idag....gillas skarpt  

Nu är planen att jogga onsdag och fredag. Har jag väldigt mycket träningsvärk blir det bara fredag men känns kroppen ok kör jag bägge dagarna. Sedan är planen att jag ska jogga 2-3 ggr i veckan lite beroende på hur mycket jag jobbar. Men jag tror att 2-3 ggr är ett realistiskt mål som jag kommer att kunna hålla och orka med!! Jag rider ju även 4-5 ggr i veckan och även det ger bättre kondis  Fortsättning följer!!


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Efter jag hade joggat gick jag för att prata med mamma en stund. Och när jag går ut genom ytterdörren ser jag att T har lämnat ett "vistkort" efter sig på vår gård idag!! Duktig häst som valde "rätt" hus även den här gången  Tog snöskyffeln och tog bort bajset. Har lagt allt i samma hög så nu får jag se om det blir någon fler hög...under veckan  

Nu har vi ätit middag och jag ska göra mig lite gott te...fikon & kiwi...en stor favorit  

Ska rugga upp mig och sedan invänta Farmen för att se VEM som blir storbonde idag  

Ha en fortsatt jättebra måndagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards