anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 7 mars 2013

Har haft en otroligt härlig dag idag:D Nu jobba 3 nätter!!!

Av anaby - 7 mars 2013 16:38

Jag har inte sovit riktigt bra inatt...har tyvärr haft både ont i halsen och varit tät i näsan. Har snarkat och låtit så att jag INTE kan sova själv  Det är en STOR nackdel att vara överkänslig för ljud när man vaknar av sig själv  

Blir nog att ta nässpray innan jag lägger mig imorgon bitti så att jag kan sova  


Sedan var det dags för mig att gå ner till stallet och rida på T. Idag var det sol och +-0 grader ute...lite blåst men om man jämför med igår kändes det vindstilla  Hi hi!!

Jag har invigt min nya petrolfärgade tunna täckjacka idag!!


 

Upplever att det bryter av mot det turkosa som T har på sig   


 


Jag ser lite gladare ut...och T likgiltig  


 



T gladare och jag....ja, jag vet faktiskt inte riktigt vad jag har för min  


Vi begav oss ut på ridtur och faktiskt så var T otroligt lugn redan från början  Det var helt rätt att låta honom vila igår!!! Travade mot älvutsikten och vände och travade tillbaka. Helt lugn och låg knappt på någonting i handen  Lite skritt och sedan trav förbi stallet och skritt efter grannen i det röda huset. Trav mot kyrkan och eftersom grävmaskinen INTE grävde på kyrkogården idag...passade vi på att trava uppför backen idag  Inga problem!!! Vi vände och skrittade hemåt. Vid nästa travsträcka satte jag mig ner och kortade ihop honom och det funkade riktigt bra  Har jobbat en del med att SÄNKA HANDEN och KOMMA BAK MED SKÄNKLARNA ....efter att ha sett den senaste ridfilmen får några veckor sedan. Jag tycker att det är jättebra att se sig själv på film...speciellt jag som INTE rider för någon instruktör. Ska jag kunna "rätta mig" själv är det en förutsättning att jag kan SE hur jag rider. Får se om Henrik ev. kan filma oss på söndag och ta lite kort på det turkosa setet!!

Skrittade en kort bit och sedan blev det trav förbi grannen i det röda huset och stallet. Vi fortsatte mot älvutsikten och även förbi bron och uppför backen!!! T kändes kalasfin då jag växlade tempot och satt ner och red lätt omvart annat  Superbra övning på honom som lätt blir uttråkad  Då får han både tänka lite och anstränga sig och slappna av mer omvart annat. Kan varmt rekomenderas till andra!!!

När vi kom upp till vägen blev det halt och MYCKET beröm!!! OTROLIGT DUKTIG HÄST IDAG  

Vi har träffat på både människor, hundar och skidåkare utan att han ens har "blinkat"....han saktar av och går förbi och sedan börjar han trava NÄR jag vill  ÄLSKAR VERKLIGEN MIN HÄST JUST NU  

Vi har fått beröm om hur fin T är i sitt turkosa set  Många kvinnor både äldre och yngre tycker han är SÅÅÅÅÅ FINNNNNN!!! Hi hi!! Det är bara att inse att fler gillar lite skarpa och annorlunda färger  

Skrittade sedan genom bostadsområdet...det var ett tag sedan nu men det gick jättebra  


 

Bilden är från februari med det orangea setet men jag orkade inte ta en ny bild för att få med det turkosa. Så ni får "låtsas" att han är turkos här istället  


När vi sedan skulle passera den smala ingången hade jag tänkt rida genom men det var tyvärr en massa snö där så T blev osäker på OM han skulle hoppa eller bara gå och stannade. Kände att det var lika bra att hoppa av och då gick han lugnt bredvid mig  Sedan tog vi en prommis hem!!!


 


Så här ser T:s pälsskav ut för tillfället. Det är INTE mycket alls men jag tycker att det är lika bra att använda renskinnet redan nu för att undvika mer skav. Han får som sagt pälsskav endast på våren vid pälsfällning och som jag förstår är han långt ifrån ensam om det trots att han INTE är klippt!!


 


Så här ser renskinnspadden ut!! Den är inte så stor men är lika stor eller liten som en sån där teddypadd som man köper billigt på både Börjes och Hööks. Jag har köpt den här otroligt billigt för över 15 år sedan. Det känns bra att den kommer till användning någon gång emellanåt. Den ligger UNDER schabraket mot T:s rygg. Renskinn är INTE alls lika tjocka som tex fårskinn. Men är otroligt bra när hästen får skav av olika orsaker  



Det turkosa schabraket!! Tycker att vinkeln blev lite konstig....men, men det var ju sol ute och nu får ni se hur den ser ut på dagtid  


 


Ett otroligt fint kort på FINASTE T  Favoritkortet för dagen!!!


   

När man ser ett sånt här jack på benskyddet är jag TACKSAM att jag har dem   Han får hellre göra jack i benskydden än på benen med broddarna!!! Det är billigare att köpa nya benskydd än att ta ut veterinären. Förmodligen blev det här jacket i och med hans "rodeo-attack" i måndags  


Kan säga att både jag och T var REJÄLT svettiga idag!!! Jag fick ta av mig T-shirten och ha på mig shoftschelljackan då jag blev alldelens för kall av att ha på mig T-shirten. Ska nog ta ner några "torra & rena" T-shirtar till stallet så att jag kan byta efter ridtur. Är ju enkelt att snabbt byta om i skrubben och bli varm ganska omgående igen  

T fick mat, magneter och fleecetäcke på sig. Jag började med att fylla på hösäckar i stora höhäcken. Den är INTE tom men det känns lika bra att fylla på idag innan jag går på jobbet istället för under helgen när jag är mer trött och orkeslös  Det rymdes 3 säckar i höhäcken...men nu är den full igen!! Det SKA räcka till söndag eller måndag. Jag har 1 hösäck kvar som jag kan fylla i lilla höhäcken OM det tar slut på söndag. Då behöver jag inte packa några nya säckar förrän på måndag  Smart tänkt av mig  

Sedan var det bara att fortsätta med att mocka vindskyddet och hagen. För att vara effektiv så fyllde jag på med 1 spånbal idag istället för imorgon. Och sist men inte minst....fyllde jag på nytt vatten i Termobaren!!! Tjoho...nu blir det lugna gata i stallet fram tills på söndag när jag går av. Tänkte åka ner direkt efter jobbet på morgonen både fredag och lördagmorgon. Går fort och fixa klart allt när man bara ska fylla på vatten från hink, mocka och trampa ner hö. T blir nog ganska glad att få sitt kraftfoder på morgonen istället för på em  

Innan jag gick hem smorde jag örat och städade till kaninen. Sedan var det bara att packa ihop allt som ska hem på tork och gå hem!!

Nu har jag snart bloggat klart och hunnit vara in på FB en sväng. Middagen är klar och sedan blir det en LÅNG VARM DUSCH och att packa inför jobbet. Jag jobbar nu 3 nätter och går av på söndagmorgon!! Känns helt ok men jag ska nog vara ärlig och säga att jag trots allt längtar tills jag går av på söndagmorgon...även om jag verkligen gillar mitt jobb och Brukarna   

Nej, dags att göra ett ryck!!

Ha en fortsatt jättebra torsdagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards