anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 16 april 2013

Av anaby - 16 april 2013 22:06

Nu har både jag och T ätit nypon ett längre tag.

Jag äter nyponpulver som ser ut så här:


   

Jag brukar blanda det i joghurt, fil eller mjölk x 1 per dag. Går jättebra att dricka då  

Har det hjälpt mig??

Helt smärtfri är jag inte men jag upplever att jag är MYCKET bättre och nu var det länge sedan jag åt värktabletter....bara det är ju helt fantastiskt när man sedan 2001 "nästan" har ätit värktabletter x flera VARJE DAG!!! Nu äter jag i princip bara värktabletter om jag har "jobbat hårt" med någonting för att jag ska orka med dagen därpå. Det har funkat jättebra för mig!!!  Jag har även börjat jogga för att stärka upp kroppen så jag tror själv även att det har hjälpt till med min värk som jag har. Kroppen har helt enkelt blivit starkare sakta men säkert  


T har ätit sina nyponskal sedan början på december och de ser ut så här:


 


 

skillnaden på pulver och skal. Sedan är skal lite billigare än pulver. Men pulvret upplever jag lättare för mig att få i mig och T älskar sina skal  På T har det blivit STOR skillnad motför tidigare  Han har mer energi och snubblar inte alls lika mycket nu som han gjorde tidigare. En lugnare (mindre rodeoattacker), piggare (lättare att rida framåt) och mer harmonisk (otroligt reglerbar trots att han vilat 3-4 dagar) häst upplever jag att jag har fått sedan han börjat få nypon  


Det är snart dags att göra en ny beställning av nypon för oss så vi klarar oss över sommaren  


Både jag och T har blivit bättre med nypon MEN jag tror INTE att det funkar på alla utan man får helt enkelt prova sig fram VAD som funkar på MIG....vi är alla olika och kroppen funkar olika för oss allihopa   


Jag har beställt våra nypon från:


www.ortagardensalsta.se


Innan jag gjorde min första nyponbeställning sökte jag reda på de som säljer nypon och sedan gjorde jag ett val att beställa härifrån. Men nypon finns att köpa på många fler och andra ställen.


Om någon har frågor är det bara att ställa dem så ska jag svara så gott jag kan.


Mvh anaby  

Av anaby - 16 april 2013 18:16

Efter 3,5 timmars sömn efter nattjobbet såg jag lite på TV för att "komma igång" inför dagens ridtur. Det gick segt och med tanke på gårdagens regn var jag nära att sluta bort att rida  Detta pga att T blir väldigt snubblig när marken är mjuk och geggig  Jag upplever att det snubbligheten då beror på att han är så stor och tung och han hinner inte riktigt med när marken är mjuk. När det är normalt underlag funkar han klockrent i vanliga fall  

Bytte allafall om till ridkläder och gick ner till stallet. Vägen såg riktigt skaplig ut så jag tänkte allafall göra ett försök att rida idag!!! T har ju vilat i 3 dagar...så OM det gick och rida idag var det ju bra så att säga  

Efter avpälsning och på med utrustningen satt jag i sadeln och det kändes riktigt bra  

Hann bara komma ner på vägen så skulle T trava?? Hmm!! Ovanligt för att vara honom?? Han fick vänta tills det var dags att trava istället  Upplevde att han var pigg och vaken men reglerbar...det enda som jag kan klaga på var att han låg på i handen. Men annars kändes han mycket fin  Idag var jag tacksam att han var lite piggare än vanligt det är lättare att få honom att trava mer energiskt då. Med mjukare underlag och en häst som man måste gå på blir det ibland snubbel och elände....men idag hade han så mycket energi själv att det INTE blev någon snubblig vilket jag var tacksam över  Travade tur & retur och sedan lite skritt där T ville trava  Men en kort skrittsträcka behövdes för både han och mig  Sedan trav till grannen i det röda huset och det var inga problem att trava förbi brevlådan idag...snöskyffeln var nämligen borta  Skritt till växthusbacken och sedan trav till kyrkan. Vände och satt ner och travade en kort sträckan. Kändes pigg men trevlig  

Skritt till sista traven och även där kändes han riktigt trevlig....fick göra halt och vänta medans några gångare mötte oss. Det är så otroligt geggigt och blött så det känns INTE rätt att trava förbi någon med det här underlaget. T är ju så otroligt snäll och står som ett ljus och väntar så det är inga problem att göra halt...snarare bara bra att "träna" på att stå stilla lite  Kunde sedan sätta mig ner och korta in honom lite och han kändes trevlig men pga underlaget plockade jag inte ihop honom så pass mycket som jag brukar...bättre att han travar lite högre tempo och energiskt istället. Han skötte sig jättebra och jag var nöjd med dagens trav så att säga  Efter vi gjort halt och han fått beröm ville han fortsätta att trava?? Blir att utöka travsträckan under nästa vecka då det nu verkar behövas. Just nu är jag dock tacksam att jag ens kan rida och trava överhuvudtaget men vägen lär se bättre ut i början på nästa vecka. Då kanske vi kan ta en liten galopp igen!! Hade ju varit väldigt härligt  

Skrittade hemåt och satt av nedanför stallet. När vi sedan skulle gå uppför backen snubblar T till och håller på att gå omkull  Tur att jag INTE satt på säger jag bara!! Bestämde mig för att skruva av tå brodden fram då jag tror att de är största orsaken till att han snubblar just nu. Är fortfarande aning för halkigt i leran och det finns fortfarande is/snö på vägen där vi rider så de andra broddarna får sitta kvar tills nästa skoning i början på maj  Är inte så många veckor kvar innan "Herr´n" ska få gå barfota!!!

T fick mat och magneter och jag började sanera vid stora höhäcken. Pga regnet så var ALLT hö dygnsurt och då äter T inte upp det  4 skottkärror senare var det rent och fint igen  


 

Efter dagens sanering. Har nu bestämt mig för att han får bara hö inne i vindskyddet i lilla höhäcken fram till måndag så att isen ska få en chans att försvinna och sedan kommer hela hagen att torka upp nu när det blir + grader under resten av veckan. Nästan all is/snö är borta nu!!


       

Är rätt så blött men det kommer att torka upp ganska fort nu och blir jättebra här inne innan veckan är slut  


T stog och åt och chillade inne i vindskyddet medans jag jobbade på med hagen idag  


 

Det är lite blött i gruset men skillnaden är så stor nu från tidigare och jag är jättenöjd!! Passade på att ta bort ena vallen som gick längs efter ingången till vindskyddet. Ska fortsätta att ta bort de andra vallarna imorgon.


 


Bara lite is kvar där vallen har varit  


Jag fick en trevlig överaskning när jag kom ut på baksidan av stallet idag!!!


 


Igår em...


 


Och idag  



Igår em...


 


Och idag  STOR SKILLNAD!! Man ska inte underskatta sol och + grader!!!


Nu kommer det att torka undan fort i veckan  

  När allt kring T och hagen/vindskydd var klart var det bara att ta av magneter och smörja balltrampet. Sedan blev det en prommis hem. Jag har fixat med middagen som snart är klar och sedan ska jag bara chilla framför TV i soffan och må bra ikväll  HÄRLIGT SÄGER JAG BARA!!!

Det blev ingen joggingtur idag....kändes bättre att prioritera att sanera hage och nedanför stora höhäcken. Det kommer en dag imorgon också och då kommer jag att vara betydligt piggare efter en god natts sömn  

Ha en fortsatt jättebra tisdagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards