anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 22 april 2013

Av anaby - 22 april 2013 19:49

Jag har sovit ca 11 timmar inatt  Helt otroligt så trött jag var igår!!! Men skönt att kunna sova så gott första natten "man går av"...det underlättar för resten av veckan om man kan "vända på dygnet" ganska omgående  

Hade tänkt rida idag men det har blåst kring 9 sek meter  Kändes INTE roligt eller speciellt bra att bege sig ut på vägen i den blåsten. Avvaktade hela em med att gå ner till stallet men det fortsatte att blåsa hela em...suck!!

Vi ska ha en Klassåterträff för oss som gick ut 9:an för 30 år sedan. Himmel så gammal man är  Allafall så har jag dragit och dragit och dragit på att ringa någon av de andra. Till slut ringde jag allafall U i torsdags förra veckan som blev VÄLDIGT glad att höra från mig. Vi bestämde att vi skulle ringa till några av de andra och höras på onsdag den här veckan för att gå igenom vilka som ska gå. Hittills har jag hunnit med att ringa snart 3/4 delar av listan!! Hmmm!! Vi blir nog halva klassen som ska gå till slut. Idag ringde jag en av mina absolut bästa kompisar. Vi var otroligt nära under många år. Men de senast åren har vi kommit ifrån varandra av olika orsaker. Vi har inte varit ovänner på något sätt utan det är andra orsaker som har gjort att vi inte har haft kontakt. Ringde henne idag och vi pratade i 3 timmar!!! Hon ska inte gå på Klassåterträffen men vi ska träffas på några veckor och ta upp kontanten igen  Det känns jättebra   Vi har båda saknat varandra så nu har vi jättemycket att prata om!!!

Efter middagen gick jag ner till stallet för att tömköra i hagen istället för att rida. Tyckte att det kändes jobbigt att först rida och sedan jogga...då är det bättre att "slå 2 flugor i 1 smäll" tyckte jag  

T verkade lite frågande när jag tog på honom tömkörningsgjorden men "gillade läget". Vi började med att skritta runt spåret i hagen. När det sedan var dags för trav tog jag in honom på en volt...tänkte att det var onödigt att springa bakom om han fick ett "rodeo-anfall" och flög i luften  Smart tänkt av mig för det gick inte många sekunder innan han körde en rodeo-attack modell STOR!!! Ryggen var som en banan och han stutsade mer som en katt än travade som en häst  Han fick hålla på ett tag innan jag bytte varv och då blev det samma visa i andra varvet. Bytte sedan varv igen och då var han lugn och fin  Tur att han bara rodeoar en stund  När han travat lugnt i bägge varv fick han komma ut på spåret igen. Så travade vi runt bägge 2. Han är väldigt tacksam att tömköra. Så fort man säger: trava..så börjar han trava...säger man: pro!! Blir det tvärstopp direkt...är man inte beredd springer man rätt in i bakdelen  Jag har varit nära några ggr från början men nu ser jag direkt på honom när han stannar...tur att man lär sig se signalerna  Travade 3-4 i taget...tempot är lite högre än jag är van vid då T har så stort steg...dock har han ett lugnt tempo som tur är men en stor häst springer ändå snabbt när steget är större. Efter 3-4 varv fick jag gå 1 varv och varva ner andningen innan vi bytte varv och "på ett igen" så att säga  Samma sak där....osv. Efter 12 x 2 varv....24 varv sammanlagt och ca 1,5 km var jag rätt nöjd. Tog då in honom på en volt igen och där blev det lite galopp!! Min otroligt fina häst fattar bara en lugn galopp och galopperar varv på varv hur stadig och fin som helst  WOW säger jag bara!!! Ska bli otroligt roligt att kunna börja galoppera honom igen nu när underlaget är bättre på vägen På slutet började T stanna och tyckte nog att jag var lite jobbig..hi hi!! Skrittade sedan av på spåret i bägge varv. Tror att både T och jag var nöjda på slutet. Han var otroligt lugn allafall  Härliga häst!!!

T fick mat och jag passade på att mocka vindskyddet och la sedan i 1 hösäck i lilla höhäcken. Gick vidare till att kratta vid stora höhäcken och det är nog det sista som försvann därifrån idag. Imorgon kommer allt att vara upptinat!!! Så f.r.o.m torsdag ska jag fylla på den igen  Det ska bli snö imorgon....så jag väntar någon dag till innan jag fyller på...

När T stog och åt och var nöjd passade jag på att kratta igenom hagen igen. Det blev 3/4 delar som jag krattade idag. Nu blir det nog ingen krattning förrän på torsdag i och med snö och regnet som ska komma imorgon....någon dag att torka...och sedan kratta. Blir nog bra det där!!

Fyllde på vatten och sedan var det bara att gå hemåt!! Ska nu hoppa in i duschen och sedan se på TV!! Imorgon har jag tänkt städa nere i källaren och rensa ut min garderob. Ska ända snöa och regna hela dagen så då blir det perfekt att städa istället  Behöver få ordning i tvättstugan och bland mina hästgrejer!!

Men nu väntar en LÅNG VARM dusch först!!

Ha en fortsatt jättebra måndagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  


Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards