anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 12 maj 2013

Sovmorgon och bra dag idag!!!

Av anaby - 12 maj 2013 22:39

Det  blev en rejäl sovmorgon imorse!! Otroligt skönt  Det kändes stor skillnad att vakna upp idag motför igår  

Tog det lugnt och åt frukost och såg på en riktigt konstig film innan jag tog en prommis ner till stallet. Idag var det tömkörning på schemat. Superbra för då slipper jag jogga....då jag springer bakom T  Man slår så att säga 2 flugor i 1 smäll  Jag började med att borsta en "lerinpackad-mammut" och sedan på med utrustningen.

T var något otålig...har ju vilat igår....men till slut tog vi oss iväg  Började med att värma upp i skritt i bägge varv innan jag tog in honom på en volt i trav i bägge varv. Upplevde att han var otroligt lugn!!! Då var det dags för mig att få jobba  Kändes otroligt skönt när T travade i ett lugnt tempo redan från början...ibland är det rena rama Solvalla....då får man springa som en tok medans man försöker få honom att lugna ner sig  

Det blev 5 + 5 varv idag och det gick mycket lättare att springa idag motför tidigare   Tog sedan in honom på volt i trav i bägge varv igen. Sedan la jag fram kavalettibommen så att han fick börja med att skritta över. Det gick riktigt bra. När jag sedan ville att han skulle trava blev han lite uppjagad men sansade sig riktigt bra till slut  Gav mig när han travade lugnt i bägge varv över bommen. När jag sedan skulle skritta av honom började han tjafsa och skulle gena och inte gå ut på spåret?? Lyssnade inte alls när jag tog i yttertygeln för att få ut honom på spåret?? Men suck!! Blev riktigt förbannad och stog och stegrade...vilket är mycket ovanligt för att vara honom??

Fick lugna ner honom och i varje hörn där han ville gena la jag istället en volt så att han var tvungen att gå ut i hörnet. Det funkade väldigt bra tack och lov!!! Bytte varv och då var han hur lugn som helst och gick på spåret hela tiden...behövde inte ta i honom en enda gång  Bytte då varv och provade 1 varv till i det sämre varvet...inga problem...hur lugn som helst och höll sig på spåret så jag behövde inte tillrätta visa honom en enda gång  

Det är inte lätt att veta vad som rör sig i huvudet på de små liven emellanåt  

T fick gräs (dubbelt så mycket motför igår), mat och magnetbehandling. Och jag satte igång och dra ut hö, mocka och fixa lite med kaninen. När allt var klart tog jag av magneterna och kollade om T ville leka med pilatesbollen?? Tycker nog att han inte var lika ivrig som med den "vanliga" fotbollen  Får se imorgon om han gillar det bättre då

Här kommer en liten film från idag:



 

Och slutligen en bild med T och 2 av hans andra bollar som alltid ligger i hagen. Så att han kan leka med dem när han vill  


   

Han blänker otroligt mycket i pälsen nu!! Och forfarande är det några "långa strån" kvar på bakbenen och under magen  Men nu börjar det allafall framträda en häst  

Hem för att börjar fixa med middagen och sedan iväg och äta middag borta!! Det blev lite knytis idag  

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Yngsta sonen fyller 18 år idag  Känns helt otroligt att bägge 2 är "vuxna" nu...eller allafall myndiga  

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Ha en fortsatt jättebra söndagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

 
 
Maria

Maria

13 maj 2013 09:05

ÅÅ så skönt med sovmorgon!
Önskar jag haft det också .. men den här helgen som kommer är det då sovmorgon som gäller hela helgen! (ledig stallvecka )

Töm-körning är något som jag verkligen skulle vilja lära mig mer om
även longering på rätt sätt.
lite av en konst det där att hålla rätt på tömmar å allt :-/ trasslar bara in mig känns det som *asgarv*

http://onlyjag.blogspot.com

anaby

20 maj 2013 23:21

Det är otroligt skönt med sovmorgon!!! Speciellt när man har "gått av" efter nattjobbet:D Då blir det extra härligt;) Hi hi!!
Härligt med ledig stallvecka för dig:D

Tömkörning är verkligen inte lätt:S T är dock lite busig emellanåt så jag vill inte tömköra på vägen då han ibland kan tvärvända...inte så bra för då har min ingen koll alls längre:O Men håller jag till i inhägnat område är han lugn och snäll;)

Jag lyckades med konststycket att fastna i tömmarna när jag tömkörde min förra häst...hade inte delat tömmarna utan de satt ihop. Kan säga att det gör jag INTE om!! Det resulterade i en rejäl stukning och jag var halt och svullen i över 3 månader:S Sedan har jag inte fastnat någon fler gång då jag alltid ser till att dela tömmarna. Tur att man lär av sina misstag;)

Mvh Anna & Tabasco:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards