anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 28 maj 2013

Av anaby - 28 maj 2013 20:54

Under förra veckans ridlektion ville Pirat INTE fatta höger galopp. Vänster galopp fattade han med lätthet och helt klockrent. Men höger gick bara inte...han fattade bara vänster helt tiden  Vi provade ställa honom överdrivet utåt...det gick inte heller....och överdrivet inåt....det gick inte heller. Överdriven galoppskänkel....utan större framgång. Det enda som hände var att han blev stressad och det var inte bra. Fick istället byta varv till det bättre vänster och avsluta med den "bra galoppen" så att han blev lugn igen. Jag kände direkt att det kanske var läge att prova tömköra den här veckan för att försöka ta igenom det från marken istället. Min tanke var att ta en typ av inspänning till hjälp. Fick dock tips av Kerstin (T:s förra ägare) att använda en bom eller ett mindre hinder i ett hörn för att på så sätt få honom att fatta rätt galopp. Hade ingen större förhoppning att något av detta skulle funka men kände att det var lika bra att prova allafall!! Man vet ju aldrig  

Pirat är ju kört då han är en fd travhäst men aldrig tömkörd. Det var en liten utmaning!! För att vara på den säkra sidan tog jag på tömkörningsgjorden + tömmar och sedan fick 1 medhjälpare hålla i longeringslinan och långpisk. Longeringslinan ville jag ha enbart OM han INTE skulle lyssna så att vi kunde vinscha in honom.

Då börjar vi!!

Vi började att skritta på 4-kanten och det var inga problem att reglera honom. So far so good!! Pust!!!

La tömmarna på sidan och fortsatte att gå bredvid honom...inga problem där heller. Tog då in honom på en volt och fortsatte att skritta. Lugn och fin häst  

Provade trava och även det gick jättebra!!! Det värsta var nu över kändes det som!!

Provade 1 galoppfattning i vänster och den tog han direkt. Saktade av och jobbade sedan i trav. Både ryttare och mamma fick prova och det gick jättebra för bägge 2. De upplevde stor skillnad med tömmarna motför att longera som de tidigare har gjort. Det kändes väldigt roligt att det blev en positiv upplevelse för dem allihopa  

När traven funkade i bägge varv bestämde vi oss för att prova med ett kryss och skritta först. Efter lite tveksamheter så tog Pirat sig över och var riktigt lugn. Dock hade han trav efter hindret då det var så lågt så vi höjde upp till ca 50 cm så att det blev ett språng. Första språnget blev det "rätt galopp" 1-2 språng!!

EN STOR SEGER OCH LYCKA FÖR OSS ALLA 3  

Nästa språng blev det flera galoppsprång och sista språnget blev det ett halvt varv. Då var jag nöjd och vi gav oss i det varvet. Provade i vänster varv och där fattade han galopp vid varje språng också.

ÅHHH!!! SÅ SKÖNT ATT DET LÖSTE SIG OCH VI TOG OSS ÖVER DEN HÄR TRÖSKELN!!!!

Jag hade även tagit med mig en halsförlängare som vi provade i trav på ganska lös inspänning. Min tanke är att de ska tömköra honom 1 gång i veckan och använda halsförlängaren efter uppvärmningen i trav. Han blev mycket trevlig och var avslappnad och låg i formen i både skritt och trav...vilket var min tanke  

Vid nästa ridlektion blir det ridning. Sedan ska jag prova och se OM jag får honom att fatta höger galopp. Går det så går det och går det inte så går det inte. Ibland kan det bara vara någon liten detalj som fattas. Efter ridlektionen sätter vi på honom longergjorden och hoppar hindret några få ggr...så att han får fatta rätt galopp. Tror att det är det enda som gäller nu fram tills han förstår att han faktiskt kan fatta både höger och vänster galopp  

Jag är väldigt nöjd med dagens ridlektion...eller tömkörningslektion!!

Längtar redan tills nästa vecka!!

Mvh anaby  

Av anaby - 28 maj 2013 16:57

Har sovit uppskattningsvis 3 timmar sedan jag kom hem från jobbet imorse. Sedan har jag sett på TV och försökt piggna till så att jag ska orka med att rida på T  

Till slut var det dags att gå ner och göra oss bägge 2 iordning inför ridturen. T var en aning seg så jag bestämde mig för att rida ut för att få mer "naturlig framåtbjudning" i värmen!!! Just som jag satt mig upp i sadeln ringde telefonen....det var svärmor som hade lite frågor angående vår släktträff vi ska ha i augusti. Fick mig en trevlig pratstund med henne innan vi påbörjade ridturen  

Vi började med att trava tur & retur till älvutsikten. T kändes helt ok med framåtbjudningen. Lite skritt förbi stallet och sedan trav till grannen i det röda huset. Skritt till växthusbacken och sedan trav till kyrkan. Vände och travade lite i nedsittning innan vi skrittade vidare. Idag blev det att sakta av och skritta förbi många ggr då det var rejält mycket folk på vägen. Både cyklister, gångare och barnvagnar. T sköter sig hur bra som helst  

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

När jag skulle passera 2 barnvagnar frågade qvinnorna om T var ett varmblod?? Jo, säger jag det är han. Då fortsätter de och säger att han var jättefin och välmusklad!! Alltid roligt att få positiva kommentarer om sin häst  När jag sedan gjorde halt och gav T en hästgodis hann de ikapp så vi pratade lite. En av dem hade sålt sin häst när hon fick barn. De tyckte att det var otroligt härligt att T fått en chans återhämta sig och att det hade gått  så pass bra för oss...för man vet ju aldrig hur det blir förrän man har försökt. Jag blir stoppad emellanåt och när folk vill fråga saker om T och jag kan säga att det är nästan INGEN som tror mig när jag säger att han tidigare har varit en "problemhäst" och att det varit problem med mycket kring honom. De tycker att han ser så otroligt lugn och fin ut!! Det brukar jag ta som en komplimang  För då inser jag att det inte bara är jag som tycker att han är lugn, trygg och framför allt förändrad till det bättre  T är i min mening ett levande bevis på att man INTE ska ge upp!! Utan om man kämpar på så kan det faktiskt till slut gå att få ordning på det mesta som en gång varit "trasigt" i både huvud och kropp. Om det inte varit för "trasigt" från början vill säga.....man måste ju även vara realist!!

Det är bla det som jag vill med min blogg....inspirera andra att jobba vidare med sina mer eller mindre stökiga hästar!! Kan jag så kan ni  Jag hoppas att jag har lyckats inspirera någon till att inte ge upp!!


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

När vi kom hem till stallet igen blev det mat för T. Och när han hade ätit upp fick han komma ut och beta i sommarhagen medans jag mockade, trampade ner hö och fyllde på nytt vatten. Sedan gick jag hem.

Passade på att ta kort på en nöjd och betande häst uppe vid huset  


 

Idag är det 2 timmars betande som gäller och imorgon 3 timmar  

Nu ska jag äta middag och sedan iväg och ha ridlektion med mitt kusinbarn. Eller vi ska göra ett försök att tömköra hästen i fråga för att se om han kan fatta höger galopp. Han har enbart börjat fatta vänster galopp...varese han är i höger eller vänster varv. Spelar ingen roll om man ställer honom utåt och gör överdriven galoppskänkel...så fattar han vänster istället  Och vänster galoppen är klockren och han har även en lugn galopp. Jag ska göra ett försök att tömköra och lägga ut en bom alternativt litet hinder i ett hörn för att se om jag kanske kan få honom att naturligt gå in i höger galopp. Tack för tipset med bommar i hörnet Kerstin!!!

Nu är det bara att hålla tummarna att det funkar!!

Jag gissar att jag kommer att sova som en sten inatt!! Hi hi!!

Ha en fortsatt jättebra tisdagkväll!!
Chilla lugnt   

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards