anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg under maj 2013

Av anaby - 27 maj 2013 19:16

Japp!! Här kommer en redigerad film från igår. Jag har redigerat bort där T var tjurig och jag irriterad  

Hur upplevde jag själv ridturen??

T kändes lite seg mest troligt pga värmen. Pga detta gick han ej fram som jag ville. Han är ju en aning svår då man INTE kan använda spö eller sporrar utan får förlita sig på röst och skänkel. Upplevde dock att han svarade bättre efter jag tryckt "till honom" några ggr så jag måste bli bättre på det i början av ridturen när jag känner att han inte går fram. Rösten funkar absolut bäst  och ibland känner jag mig som en ekorre  

Nu blir det till att jobba så att han går fram för skänkeln bättre än rösten!! Ett av delmålen helt klart. Jag upplever att han kändes lugn och avslappnad vid både avsaktningar och igångsättningar. Enda gången han var riktigt missnöjd är ju som vanligt vid ryggningar. Men så fort han går framåt slappnar han av igen?? Han har blivit betydligt bättre med att gå fram direkt efter ryggningen senast tiden.  Samtidigt så är jag väldigt nöjd att han funkar så pass bra med bett som han gör. När Kerstin (förra ägaren) fick hem honom kunde hon inte ta på ett bett utan att han rullade med vitögat!!! Han var bättre när jag fick hem honom men det tog ganska länge innan han ställde sig och ville bli tränsad med bett. Så nästa delmål är att få honom mer avslappnad vid ryggningar.

Annars är jag väldigt nöjd med både T och mig själv!! Upplever att min sits har blivit så otroligt mycket bättre senaste året och jag är jättenöjd med det  Självklart finns det väldigt mycket mer att jobba på med min sits men jag upplever själv att jag är på god väg  Nu är det bara att kämpa på och bli bättre både jag och T  Vi ska också sätta igång med galoppen under veckan!!! Jiiiippiieeeee!!!!

Vi skyndar långsamt  



 

Mvh anaby  

Av anaby - 27 maj 2013 17:47

Det är alltid tyngst att åka och jobba första natten...sedan rullar det bara på resten av veckan  Imorse var det inte så otroligt mycket trafik...konstig nog?? Skönt att åka hem utan att hamna i rusningstrafiken hela tiden  

Hem för att sova och sedan ringde jag till jobbet för att prata med en vikarie som jobbar ikväll.....för att höra om hon ville jobba en natt för mig i augusti då vi ska åka till svärfar och svärmor. Jag jobbar nämligen den söndagen och det kändes skönt att slippa stressa hem och jobba efter att ha varit borta hela helgen. Vikarien ville gärna jobba så nu har jag löst det  Härligt att vara ute i god tid!!!

Sedan gick jag ner till stallet för att ge T mat och sedan släppa ut honom i sommarhagen så att han fick beta.

Man kan lugnt säga att han blev väldigt glad att få beta  


     



 

  


Mockade klart och sedan gick jag hem för att hinna med att rensa rabatterna, kryddhyllan och bärhyllan. Helt otroligt hann jag rensa allt på mindre än 1 timme!!! T skulle beta i 1,5 timmar idag. Imorgon blir det 2 timmar sedan 3 timmar osv.

När jag gick genom hage för att kolla vart T var så hade han hunnit gå ner till ingången nere igen. Så det gick fort att släppa in honom idag.

Så här ser det ut på spåret nu när jag har skottat och fixat till:


   

Och så här såg det ut innan jag skottat och fixat:


        


En viss skillnad på före och efter bilderna som tur är!!!



 


Som syns på filmen här ovan så ser man lite hur jag har utelämnat runt brunnen vid vägen pga att det ska fixas till. Det är inte så stort område som jag inte har hägnat in. Har ingen aning om NÄR det kommer att fixas och istället för att ha traktorer och annat inne i hagen gjorde jag så här. Känns bättre för mig och T!!



Visst ser det härligt ut med alla maskroser?? Så länge de INTE är på gräsmattan hemma är jag nöjd  

Det blev halva området vid vägen som blev sommarhage iår.


   


Här är avdelat inne i hagen istället för vid vägen.



Dock måste jag fixa en ny grövre stolpe till saltstenen!!! Och nya mindre till info-lapparna. Men det får bli på onsdag eller torsdag.....


   


Den här brunnen måste fixas till och det verkar ha blivit någonting med något rör vid vägen. Pappa skottade bort med hjälp av traktorn så att vattnet som sprutade på vägen gick ner i brunnen. Blir intressant att se HUR det här blir när det blir klart!! Fortsättning följer!!!


   


Här ser man att det är ungefär halva området som är utan elband. Just nu känns det jättebra att jag har tagit beslut att lämna det här öppet. Orkar inte ändra om elbanden i mitten på sommaren. Nu får det vara så här!!!

Just nu har jag ätit middag och ska svida om till jobbarkläder och chilla framför TV tills det blir dags att åka iväg till jobbet. Den här natten kommer att gå fort!! Hi hi!!

Ha en fortsatt jättebra måndagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  



Av anaby - 26 maj 2013 21:00

Det blev sovmorgon imorse. Jag var rätt så trött igår när jag kom hem från IKEA  Efter frukost gjorde jag iordning utrustningen jag skulle ha med ner till stallet. Gick ner för att göra iordning T inför filmningen idag. Det drog tyvärr ut på tiden då Henriks flickväns pappa hade klämt kattens svans i dörren och den "drog iväg" så de var tvunga att leta efter den. Men till slut så dök Henrik upp så vi kunde börja filma!!

Jag började med att värma upp och trava mot älvutsikten tur & retur. Idag var det spännande att trava där....det var först 1 traktor med 2 släp som stog på vägen....sedan körde 2 traktorer och sådde på åkern bredvid vägen. Jag hann med att trava bortåt så att säga och skritta förbi traktorn med släpen. Stog sedan och väntade tills de andra 2 traktorerna hade vänt och var på väg ifrån oss innan vi gick förbi traktorn med släpen igen och travade hemåt. T skötte sig superbra  Inte minst pga traktorerna utan också pga att det var HUR MYCKET folk som helst på vägen men cyklar och annat. Han blinkar knappt när vi passerar framifrån eller om de kommer bak oss  OTROLIGT DUKTIG HÄST!!! Sedan skrittade vi till åkern och vi hann just in och stänga så dök Henrik upp. HÄRLIGT!!

Började med att värma upp och trava runt 4-kanten i bägge varv. Höger gick väldigt bra och när jag var klar där bytte jag till vänster. Första varvet gick bra sedan kom T på att han skulle kissa eller bajsa och stannade och ställde sig vid sidan av spåret. Helt ok OM HAN SKA GÖRA SINA BEHOV....men när han bara står och filosoferar blir jag lite irriterad. Eftersom han inte verkar ska göra något går jag på honom så att han går framåt. Han går några steg och viker av igen. Vi stannar igen och det kommer ingenting nu heller. Nu börjar jag bli lite irriterad eftersom han inte gör något!! Manar på honom igen och när han stannar en 3:e gång men inte gör något blir jag väldigt irriterad och bestämmer mig att NU är det bra nu får han helt enkelt vänta tills vi ridit klart.

När jag nu manar på honom för att få ut honom på spåret blir han tjurig och ska ut igen till höger och ställa sig men jag har bestämt mig....NU GÅR VI VIDARE!!! T blir så förbannad på mig när jag går på med skänkeln att han stegrar och kastar sig till höger. Ok, jag går tillbaka till stället där han började tafsa....samma sak i hörnet...han stegrar och kastar sig till höger och jag går på med höger skänkel för att parera. Nu är han jättesur på mig  och jag rätt så irriterad på honom  Den här gången är jag beredd och går på med skänkel och röst innan han hunnit stegra och kasta sig...beröm efter kurvan och sedan travar vi vidare och när vi passerar kurvan/hörnet nästa gång reagerar han ingenting  Jag är väldigt tacksam att han reagerar omedelbart och mycket och sedan "gillar läget" och ger med sig ganska omgående och sedan är allt över och vi jobbar vidare  

Gick sedan in på den större volten för att sitta ner och jobba honom. Idag hade jag bestämt mig för att trava flera varv...T vill gärna sakta av och blir lite lat och går då INTE fram riktigt för skänkeln. Han är ju lite svår eftersom jag INTE kan använda varken spö eller sporrar för att få fram honom. Det som funkar bäst är rösten, skänkel och kroppen så att säga. När när han inte lyssnar på skänkeln blir det rösten som gäller!! Idag travade han 2 varv och sedan blev han seg och och ville sakta av...på med skänkeln...ingen reaktion...på med skänkeln igen...ingen reaktion....på med skänkeln MYCKET och även mycket med rösten...ok då svarar han framåt!!! Jag tror att jag måste bli lite bättre på att när han inte svarar från början "gå på med rösten" så att han INTE segar ihop. Sedan tränade jag på framdelsvändningen och då kändes han lite okoncentrerad....efter 4:e framdelsvändningen blev jag lite irriterad och gick på mer ordentligt med skänkeln...sparkade lite för att markera att jag ville att han skulle lyssna...fick en reaktion direkt i form av en stegring!! Ok, då förstog han vinken allafall. Gick tillbaka där vi skulle göra vår framdelsvändning och provade på nytt?? Inga problem alls utan nu lyssnade han direkt jag la till skänkeln  Jobbade lite extra med trav ett halvt varv....halt...framdelsväning...trav ett halvt varv... halt...framdelsvändning osv. Det var inga problem alls utan han lyssnade varje gång. Då gav jag mig med den övningen och gick vidare med trav...halt..ryggning...igångsättning.  Han kändes riktigt fin på slutet och lyssnade då riktigt bra både på röst och skänkel  Nu blir det spännande att se det som Henrik filmat imorgon!!!


Jag har inte fått in filmen på datorn än och ska iväg på jobbet. Den måste redigeras så jag vet inte riktigt om jag hinner med det imorgon men innan veckan är slut kommer filmen ut i allafall....det kan jag lova  

Sedan fick T mat och magneter på sig och blev utsläppt i hagen för att beta under nästan 1 timme för första gången i sommar!! Gissa en som var överlycklig  

Jag började fylla hösäckar och fylla på stora höhäcken. Det blev 4 hösäckar den här gången  Det blir nog några hösäckar till innan han börjar gå i sommarhagen på heltid. Imorgon kommer han att få gå ca 1,5 timmar när jag vaknar på em. Ska passa på att rensa och göra fint i rabatten under tiden T betar i hagen. Blir lagom tid för oss bägge 2  Hi hi!!

Sedan fortsatte jag med att fylla på nytt vatten, mocka, fylla på med sista spånbalen, fixa lite i skrubben och med kaninen. Hade tänkt flytta hem kaninen idag men det fanns inte tid. Får bli på tisdag eller onsdag!! Gick istället hem för att spada upp 2 st stora humle som vi fått av mamma och pappa. Himmen vilket jobba...de har så grymt långa och grova rötter  Jag kände mig som en pitbull när jag höll på med spaden  Men till slut fick jag loss bägge 2 !!! Sedan blev det middag och lite chill framför TV. Nu ska jag hoppa in i duschen...ska ju jobba inatt och måste iväg på mindre än 1 timme. Vill inte till jobbet men när man väl är där brukar det kännas jättebra  Det gäller bara att komma dit så känns det lika bra som vanligt! Är ju lite motigt att lämna familjen en söndagkväll...imorgon natt kommer att gå betydligt bättre...då är man igång  

Nej, det är väl bäst att jag hoppar in i duschen och packar matsäcken så att jag är redo för jobbet!!
Ha en fortsatt jättebra söndagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 26 maj 2013 11:20
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av anaby - 24 maj 2013 21:53

Efter sovmorgon blev det frukost och sedan gick jag ner till stallet för att rida. Idag blev det en ridtur på åkern men jag började med att värma upp med en tur & retur mot älvutsikten. T kändes väldigt trevlig  Sedan skrittade vi vidare till åkern och satte igång och trava på 4-kanten på en gång. Han kändes samarbetsvillig. Efter att ha värmt upp i bägge varv gick jag in på den stora volten och körde på med trav...halt....rygga...trav....halt...framdelsvänd

ning....trav....halt...rygga osv osv. Han kändes riktigt trevlig  Tidigare har han haft lite svårt att gå fram efter halt men nu "sitter det" så att säga riktigt bra  Lite seg var han idag men det var riktigt varmt så det känns helt ok!!! Skrittade sedan av med att skritta mot älvutsikten och ta omvägen på åkern så att vi skrittade på lite gräs och inte bara på vägen idag.

När vi kom tillbaka till stallet fick T gräs, mat och magneter.


 


Jag mockade och trampade ner hö och sedan gick jag hem för att förbereda inför besöket av en fd klasskompis. Vi har sedan suttit på altanen och ätit gott och haft mycket trevliga samtal om både gammal och ny tid  MYCKET TREVLIGT!!!

Sedan skippade jag middagen och gick istället ner med järnkratta och en spade för att skotta igen fårorna/vallarna i spåret där T galopperar upp och ner. Det var riktigt djupt och mycket att skotta  2 timmar senare var jag klar och det kändes som om ryggen nästan var av...men efter lite koll visade det sig att den satt fast i 1 stycke  Bägge axlarna kändes helt ok vilket kändes otroligt skönt!! Någonting på kroppen som funkar  

Följde sedan med mamma för att tanka upp bilen inför IKEA-resan imorgon. När jag sedan skulle öppna tanklocket gick det inte så bra?? Funkade inte alls?? De har en väldigt ny Volvo och självklart är det en massa nymodigheter med dessa bilar  Jag är ju tyvärr INTE så tekniskt lagd....så jag ringde min kära man som sa att det skulle finnas en knapp som öppnade tanklocket. Hittade den efter lite letande!! Tacka vet jag tanklock som öppnas med nyckel  

Väl hemma blev det en sen middag och Let´s dance!!!

Hoppas verkligen att både Oscar och Marko blir kvar  

Nu ska jag se klart på Let´s dance och sedan plocka fram lite kläder till imorgon. Allt med T är redan klart....gräset plockat och maten iordning gjord. Vi ska åka ner och ge honom mat strax innan vi åker iväg. Blir jättebra!!

Då får jag sova en stund till innan jag stiger upp och hoppar in i duschen  Imorgon kommer jag att umgås med svärmor också. Ska träffa henne på Dollarstore  

Nej, nu måste jag lägga mig ner i planläge en stund och se hur det går på Let´s dance!!

Ha en fortsatt jättebra fredagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 23 maj 2013 23:47

Jag hade tur ikväll!! L-O skjutsade mig till nattmötet och Fredrik hämtade mig  Detta pga att det är så otroligt svårt att få parkeringsplatser inne i stan  Kändes enklare att ha endast 1 bil med sig då.

Nattmötet var väldigt trevligt!!! Vi jobbar aldrig tillsammans eftersom att vi jobbar ensamma på mitt jobb nattetid. Då känns det bra att man får träffas var 6:e vecka och diskutera rutiner, Brukare och andra frågor. Det går ju att ringa till varandra men det är ju ännu bättre att träffas alla samtidigt  

L-O var snäll och handlade mat och tankade bilen medans jag var borta ikväll 

Sedan kom Fredrik och hämtade mig efter nattmötet var klart och vi lyckades hitta en parkering ganska omgående. Kändes skönt att slippa åka runt hela stan och leta  Biobiljetterna var redan uthämtade och jag valde kantstolen den här gången...eller som vanligt kan man också säga  

Filmen vi såg heter: Fast and furios 6. Den var riktigt bra!! Full fart och mycket action hela tiden!!! En fördel när man är en aning trött och inte sovit så mycket...då håller man sig vaken  Det känns som om det kommer att komma ut en 7:a...så än är det inte slut på Fast and furios-filmerna!

Fredrik fick köra hem så att jag bara kunde chilla och åka Himmel så bortskämd man blir när ens barn har fått körkort!!!

Nu har jag landat hemma och ska snart hoppa isäng!! Kan konstatera att dagen har varit riktigt bra. Jag har hunnit med en hel del och imorgon är en ny dag med nya möjligheter  ME LIKE!!!

Nej, nu blir det bädden...dags att titta på insidan på ögonlocken i några timmar...helst länge  

Sov gott och ha de jättebra så länge!!
Mvh anaby  

Av anaby - 22 maj 2013 19:14

Japp!! Idag om provsvaret från Maskkontrollen via mail. Allt stog på 0 så det blir ingen avmaskning nu under våren på T. Blir en ny Maskkontroll till hösten så får jag se vad den visar!! Det känns allafall som om att det lönar sig att mocka hagar och paddock...både sommar och vintertid  

Mvh anaby  

Av anaby - 22 maj 2013 15:06

Igår bestämde jag mig för att rida en barbackatur i hagen. Kändes som ett bra beslut när det blåste halvstorm ute. T är alltid lugn inne i hagen när det blåser mycket men på vägen kan han bli rätt så stökig emellanåt  

Det var bara att ta på barbackapadden och det hemgjorda sidepullet och upp på hästryggen!!!

Började med att skritta 4 + 4 varv som uppvärmning. Efter det blev det halter, ryggning och framdelsvändningar.  Sedan blev det dags för trav!! Och himmel så segt det gick  T rörde sig knappt framåt  Det är ju varmt men man kan ju allafall trava!!! Fick gå på med skänkeln och jobba igång honom och då gick det betydligt bättre  Det blev 5 + 5 varv i trav som uppvärming. Sedan tränade jag på igångsättning i trav....halt....rygga....igångsättning i trav....halt...framdelsvändning...trav...osv. Det funkade riktigt bra!! Tidigare har T haft lite svårt för att gå fram direkt efter ryggningen men det funkar bättre och bättre för varje gång nu  När jag var nöjd med allt skrittade vi av 4 + 4 varv och sedan satt jag av. Idag har jag raspat hovarna lite med Riders rasp. Det var inte mycket som behövde jämnas till men det hade flikat upp sig lite och då är det bättre att raspa till innan det blir värre. T står som ett ljus och väntar tills jag är klar  

Så var det dags för dagens gräsranson.


   

Räknar med att kunna släppa ut honom i hagen och beta f.r.o.m söndag!!! Det kommer garanterat att gillas!!!


Sedan har jag mockat hage + vindskydd. Krattat och tagit reda på höet vid stora höhäcken.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Fyllt på med 4 hösäckar. Det blev 2 säckar från den gamla balen och 2 säckar från den nya balen. Så den nya balen nr 10  är använd f.r.o.m idag 22/5.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Fortsatte med att kratta på baksidan från stallet och till T:s grind och vid växthuset. Har bara kvar där skottkärran står nu men jag ska passa på att ta bort lite blommor där så det blir lite senare under veckan. Fortsatte sedan att skotta bort skiten i sommarhagen som jag krattat ihop häromdagen. Blev nog 5 skottkärror innan allt var borta!! Och gissa vad jag hittade under skiten?? Japp!! En snö/isklump?? Kan nog bara hända här uppe i Norr  


 

Uppskattningsvis är den nog ca 25 cm lång. Men den lär ju försvinna tills imorgon!!!


Sedan var jag klar med allt stalljobb för idag  

Jag jobbar inatt så imorgon ska T får vila då jag har tänkt åka till Granngården och handla lite av varje till T och 1 spånbal till kaninen som ska få flytta hem på söndag  

Nu har jag fått in mig lite föda och vätska och ska snart åka iväg och ha ridlektion med mitt kusinbarn!! Vi har ju haft uppehåll under vintern då det tyvärr inte finns någon stans att rida  Men nu är vi igång igen!!!

Ska bli väldigt roligt att se vad som har hänt under vintern!!

Ha en fortsatt jättebra onsdag!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards