anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg under maj 2013

Av anaby - 21 maj 2013 16:37

Idag skulle jag egentligen haft besök av en gammal barndomskompis men hon var tvungen att avboka pga ett möte på jobbet. Men vi har bestämt en ny dag som vi hoppas ska passa framöver!! Ibland blir det bara förhinder och det är bara att boka om och vara nöjd och glad  Pga avbokningen bestämde jag mig för att jobba med det sista på hagen vad gäller stolpar och elband efter ridturen...se separat inlägg om det!!!

Idag har vi bara ridit på vägen T och jag. Det gick fina fisken!! Vi började med att trava till älvutsikten tur & retur och han kändes riktigt fin  Skrittade fram till jordkällaren och travade sedan till grannen i det röda huset. Idag har det kommit fler hästar i ena sommarhagen. Bla en vit kaxig islänning som inte riktigt tycker om T  Han blev inte riktigt glad över att vi travade förbi hagen  Allafall så gav han upp och slutade trava vid sidan av hagen...vilket jag tycket var bra  Sedan blev det skritt till växthusbacken och sedan travade vi till kyrkan. Jag spanade på vägen och det var mest småstenar på vägen vilket är lättare att trava på än när det är stora stenar. Kunde inte känna att han ömmade någonting alls. HÄRLIGT!! Vände och skrittade hemåt och travade sedan sista sträckan och nu blev T helt plötsligt VÄLDIGT pigg?? Låg på lite i handen men lyssande när jag kortade in honom. Kändes riktigt fin på slutet  Efter beröm och hästgodis så skrittade vi hemåt!!

Jo, måste bara berätta att T är en härlig häst....vi travade förbi en barnvagn med ett parasoll....han reagerade inte ens utan travade försiktigt förbi utan att ens blinka  Berömde honom medans vi travade vidare. Sedan vände vi och skrittade hemåt. Då möter vi samma barnvagn....och direkt den har passerat så stannar T och vänder sig om efter sin hästgodis  Han vet att när man travar förbi någonting då får man INGET men när man skrittar och passerar eller om de kör om oss DÅ får man en hästgodis!! Helt otroligt att han egentligen har koll på vad som är vad  Han är helt klart en härlig häst  

Hovarna hade inte rimsat upp sig nämnvärt sedan vår ridtur på vägen. Kommer att fortsätta som jag har gjort tidigare att rida 1 "hel ridtur" på vägen till kyrkan och sedan "värma" upp med att trava mot älvutsikten tur & retur innan vi går till åkern. Och även en barbackatur i hagen och ett tömkörningspass i veckan. Tror att det kommer att funka med att ha honom barfota då. Man får tänka till lite så ska det nog fungera trots att hovarna slits  

Imorgon blir det en barbackatur!! Vi kan behöva ett kravlöst pass nu när vi ridit ordentligt 2 dagar i värmen  

När vi landat hemma så fick T gräs, mat och magneter  


   

Otroligt nöjd häst som äter upp en IKEA-kasse med gräs  


Sedan var det bara att mocka och sätta igång med sommarhagen. När allt var klart så tog jag av magneterna och fotade T lite. Han ser väldigt blank och fin   ut men har fortfarande några "långa" vinterhårsstrån kvar  

De borde väl försvinna under veckan nu när vi har sån otroligt värme!! Hi hi!


 

Min "lilla" plutt på endast ca 174 cm och grovt byggd   

Jo, jag höll på att glömma bort att jag har skickat iväg Maskkontroll idag  


 

Man är väl igentligen inte klok eller iordning som skickar iväg hästbajs med Posten  Men man måste ju så att säga  Jag har inte behövt avmaska T under förra året...varken till våren eller hösten. Så nu blir det intressant att se vad det här provet visar!! Fortsättning följer!!

Nu har jag landat hemma och fick nyss ett samtal om att vår IKEA-bussresa var inställd pga för många avbokningar  Usch så tråkigt!! Jag som var helt inställd på att åka och har en massa grejer jag ska köpa till andra  Får se om vi tar egen bil och åker istället. Vi måste ju vilja åka allihopa så att vi kan dela på bensinkostnaden. Vi får se hur det blir men jag håller tummarna att vi åker ändå!!

Nu ska jag hoppa in i duschen och sedan göra iordning allt tilltugg tills qvinnorna kommer och hälsar på!!
Ha en fortsatt jättebra tisdagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 21 maj 2013 16:07

Idag efter jag hade ridit T satte jag ingång med att få klart sommarhagen!!! Börjde med att gå och slå ner alla stolpar. Börjde nerifrån och jobbade mig upp till vägen och huset. När allt var klart fram till paddocken satte jag igång och byta ut den sneda stolpen vid vägen och korta av alla 3 elbanden så att det blev lämpligare storlek på dem. När jag ändå hämtade en lång stolpe till vägen letade jag reda på 2 kortare som passade som stolpar inne i skogen. Slog sedan ner alla stolpar inne i paddocken. Gick och bytte ut de 2 stolparna som skulle bytas ut i skogen. Tillbaka med de gamla stolparna och stog slutligen ner resten av stoparna. Uppskattningsvis är det minst 100 stolpar...kan vara några fler också. Men nu är det gjort!! Går knappt och beskriva hur skönt det känns  

Nu är det bara lite småplock kvar att göra. Vissa stolpar sitter bra men hålet är lite brett så där ska jag slå ner 1 kil. Har för mig att det kan vara 5-6 stolpar som behöver 1 kil för att det ska bli riktigt bra. Sedan ska jag sätta fast buntband i hörnen. Men efter det är HELA hagen helt klar  HÄRLIGT!!
Den enda tunga posten som är kvar nu är att fylla igen på spåret. Det har verkligen runnit en massa vatten och blivit en kanal på spåret....ser INTE bra ut alls!!! Jag ska jobba med det på fredagkväll och då får det ta den tid det tar så att säga. Men jag ska få låna 4-hjulingen och släpvagnen så att jag kan köra och sedan bara skotta ur med spade. Det blir för tungt att köra med en skottkärra då kommer jag att dräpa mig  Tur att vi har lite olika maskiner att tillgå här hemma  Pappa har lite allt möjligt  Och jag har tur som får låna dem  


För att ni ska förstår problematiken med kanalen i spåret har jag både filmat och tagit kort.


           


Ni ser ju själva hur det blivit kanaler. Jag uppskattar att det var kring 25-30 cm där det är som värst..men annars kring 15-20 cm på flera ställen  Förhoppningsvis ska det kunna lösas genom att jag både tar en spade och gräver igen lite av det gamla och fyller igen med ny jord. Det gjorde jag förra året och det funkade bra hela sommaren. Vi får se hur det går på fredag! Bara att hålla tummarna!!



 


Längre ner har det "nästan" torkat upp helt nu!!! Förra veckan var det väldigt blött här så det har gått fort i och med värmen vi haft senaste veckan  


 


ca 10 skottkärror med bajs som jag hittills har skottat bort från hagen!! Blir nog några skottkärror till då jag inte riktigt är klar än...men snart  



Här var det IS kvar i förrgår när jag mockade   Men idag är allt borta  Det är inte lätt att bo högt upp i Norr!! Det blir "nästan" som nordpolen ibland  Dessa högar ska bort till helgen!!


Kommer att ta lite kort på hagen under helgen. Har ju gjort om den lite uppe vid vårt hus då de ska gräva och laga vid brunnen så jag har gjort den lite mindre. Detta pga att jag också känner mig lite orolig att det blivit lite instabilt på marken när det har blivit skador av vattnet. T är ju ganska stor och tung och OM det skulle bli något typ av "slukhål" pga vattnet så blir det inte så roligt att hitta honom  Chansen att det ska hända är förstås minimal men jag känner att det är bättre att vara på den säkra sidan då behöver jag INTE ångra mig OM någonting skulle hända. Jag kan ju trots allt bara klandra mig själv om olyckan skulle vara framme. Jag hoppas dock att de lagar kring brunnen och vägen inom kort!!

Mvh anaby  

Av anaby - 20 maj 2013 23:48

Det blev en skaplig sovmorgon imorse!! Jag vaknade utvilad och nöjd  Idag var det riktigt varmt också men det blåste en del som tur var!!! Fixade lite här hemma innan jag gick ner till stallet för att rida. Det blev ridbyxorna i hallonfärg och en ljusrosa T-shirt idag  


 

De röda ridbyxorna till vänster och hallonfärgade till höger. Otroligt sköna bägge 2!!!

Idag var första gången jag har använt min rasp...eller "Riders rasp" som den heter. Otroligt lättjobbad och bra när hästen går barfota. Ska T raspas mer får L-O hjälpa mig men så länge det bara är lite klarar jag av det jobbet själv med Riders rasp  


       




 


Förefilm innan raspning med Riders rasp från våren 2012:
 



Efterfilm efter användning av Riders rasp från våren 2012:
 
 

Det blev samma runda som tidigare. Började med uppvärmning att trava älvutsikten tur & retur innan vi jobbade på åkern. Han känns mer och mer stabil och blir starkare och starkare i traven nu så att jag kan jobba honom på ett annat sätt. RIKTIGT TREVLIG!!! Idag jobbade vi med att trava efter nästan hela 4 kanten i nedsittning som uppvärming i bägge varv innan vi gick in på volten och jobbade med halt...ryggning....framdelsvändning....avsaktninga

r och igångsättningar. Jag är MYCKET nöjd med dagens ridtur  Skrittade sedan av efter vägen mot grannen i det röda huset.


   


Är inte så mycket grus på vägen så det känns helt ok att skritta där. Hovarna har faktiskt INTE nöts speciellt mycket sedan jag börjat rida på vägen. Håller med Hovis när han sa att T har VÄLDIGT hårda hovar nu!! Jag har också tur att det inte har börjat flika upp sig än så länge...men det kommer när sömhålen kommer längre ner.....

T fick gräs ( 1 IKEA-kasse), mat och magneter. Medans jag började med att fylla på vatten. Fixa med höet och mocka. Sedan gick jag runt hela hagen för att kolla hur många stolpar som behövde bytas ut?? 3 st sammanlagt och då är det 1 ute vid vägen som ska bytas ut då jag tycker att den är för sned och lutar. Bättre att byta ut den till en rak så att allt ser bättre ut  Blir även att byta ut stolparna och slå ner flera stolpar och korta av elbanden vid vägen. Sedan är det dags för T att börja beta en stund i sommarhagen varje dag  Är det bra väder blir det att fixa det på fredag. Så nu håller jag tummarna att det går att fixa klart!!

När jag kollat stolparna klart satte jag igång och mocka ur mer i sommarhagen. Fick bort mycket idag så nu är det inte så mycket kvar!! Passade på att kratta ihop det sista från det pappa skottade ut ur vinterhagen. Var mest en massa hö men det ska också bort....så nu blir det lättare att ta ut det senare under veckan. Blir fina fisken!!
Imorgon blir det att skicka iväg "Kolla masken" så att jag får veta om det blir avmaskning eller inte!!


     


När jag landat hemma och just ätit middag knackade det på dörren och där stog svärfar och svärmor från Sundsvall?? De var i stan på en grundlig koll sedan hans fall och förlamning för drygt 1 år sedan. HÄRLIGT att vi nu fick tid att umgås i några timmar  Ibland har man tur!!! Vi bjöd på tunnbröd med rökt kanadagås....det var uppskattat  

Jag och svärmor åkte iväg en sväng på ICA så att jag fick handla lite grejer inför "Tjejträffen" imorgon  

När de åkte iväg till Hotellet blev det att städa och tvätta. Tur att kvällen är lång för 2 nattskator  Hi hi!!
Nu väntar bädden och jag kan än en gång konstater att jag har haft en mycket bra dag  

LIFE IS GOOD!!!!

Imorgon är en ny dag med nya möjligheter!! Får besök både på dagen och på kvällen!! Kan ju inte bli bättre än så  

Ha en jättbra fortsatt måndagkväll och sov gott!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby  


Av anaby - 20 maj 2013 12:20

Himmel vad tiden går!!! Tabasco fyller 12 år idag   Det innebär att han nu har bott hos mig i ganska exakt 5,5 år!!!

Ni som har följt oss på bloggen ett tag vet att jag tog hem honom "på vinst eller förlust" och att det inte alls var självklart att det skulle gå att få ordning på honom i slutändan. Men jag var villig att ge honom 1 chans och prova för att se om det fanns en möjlighet....pga att jag tyckte väldigt mycket om hästen!!

Inget har ju varit lätt och han har helt klart varit väldigt tålamodsprövande min häst  Men när man står så här med facit i handen kan jag ju faktiskt konstatera att det varit värt allt jobb, tid, tålamod och kärlek som jag har lagt ner på honom  Det känns fantastiskt skönt och bra att kunna säga att han idag är en relativt "normal" häst  


 


   


   


                   


Här är några bilder från 2013 på T   

Mvh anaby  

Av anaby - 19 maj 2013 23:17

Ja, gissa en halv gång hur det gick med internetuppkopplingen i stugan?? När vi nästan kommit fram säger min kära man: Jag glömde datorna hemma!! Tja, det var ju ingen katastof även om jag för egen del hade haft en del tid att kunna lägga på att blogga och svara på kommentarer. Men det får bli imorgon istället!!

Vi har haft en riktigt trevlig helg själva i stugan  Man behöver en sån här helg emellanåt så att man kan prata och mysa tillsamman  Vi kom inte hem förrän kl. 21.00 ikväll och vid 22.00-tiden var jag på väg ner till stallet för att ta hand om T. L-O var otroligt snäll och kom ner med en ny höbal så att jag kunde riva ur den redan ikväll  

Min härliga häst hade nästan gjort alla högar bredvid dyngstacken!! Hi hi!! Lätt som en plätt att mocka  

Lite mys hann jag med innan jag gick hem och T tyckte nog att jag var "tråkigare än tråkigast idag"  Bara "lite" mys och sedan fick han ingen uppmärksamhet när han sparkade boll  Imorgon blir det en heldag i stallet istället. Ska se till att jag kan gå runt och märka upp vilka stolpar i sommarhagen som ska bytas ut så att jag kan fixa det på fredag  Jag har tagit en del kort i stugan som jag tänkte lägga ut imorgon. Skriver även ett mer utförligt inlägg om helgen i stugan imorgon. Känner mig en aning trött och seg just nu  Ska se på Mästarnas mästare och sedan hoppa isäng!!!

Hoppas att ni andra har haft en jättesuperduperbra helg och får en riktigt bra start på nästa vecka!!
Sov gott!!
Mvh anaby  

Av anaby - 17 maj 2013 14:17

Jag fick mig en sovmorgon imorse. Efter frukost åkte jag iväg för att hämta ut ett paket (nyponbeställningen) och köpa en ny skottkärra. Måste nämligen ha en 1-hjulig skottkärra för att kunna mocka ur sommarhagen. Men jag upptäckte att hjulet hade exploderat på den häromdagen  Himla tur att de har rea på dem just nu!!!

Allafall så betalade jag min skottkärra och när jag är på väg ut så börjar larmet tjuta?? Jag kände mig väldigt lugn eftersom jag bara hade 1 vara som dessutom var betald...och jag hade kvittot i handen  Jag fick stå kvar och blev sedan hämtade av 2 unga killar som skulle "kroppsvisitera" mig?? Opppssss!!! WHATA???

Fick följa med till Kundtjänst där de hämtade en "detektor" och började sin sökning på hela mig och plånbok, väska och glasögon. Inget gav utslag!! Han sa att OM de hade varit någonting så hade det gett utslag igen då detektorerna är väldigt känsliga...mer känsliga än själva larmet inne i butiken. Allafall så bad killarna om ursäkt och önskade mig en trevlig helg!! Kan ju bara vara jag som har otur att råka ut för något sånt här  Och inte är det fredag den 13:e heller!!

Gick ner till stallet för att rida på T och tänkte att det var nog "bra" om jag höll mig kvar på hästryggen idag  

Det går nog knappt att förklara HUR varmt det var idag...men över 20 grader har vi definitivt haft  

Jag började med att värma upp mot älvutsikten tur & retur. Det gick fina fisken!!! Sedan fortsatte vi mot åkern.

Idag börjde jag trava på 4-kanten på en gång...på långsidorna. Inga problem!! T var med på en gång  

Gick sedan in på den större volten och satte mig ner och jobbade ihop honom mer. Lyssnade bra men när jag gjorde halt och ville göra framdelsvändning blev han seg och stog kvar...suck!! Gick på ordenligt med skänkeln på en SUR häst....efter 3-4 framdelsväningar behövde jag bara lägga till skänkeln så lyssnade han direkt  Skam den som ger sig!! Hi hi!! Måste säga att han känns otroligt fin att rida just nu!! Tanken är nu att jag ska börja med galoppen under nästa vecka. Tror att det blir perfekt för då kommer det att ha torkat upp ännu mer på spåret  

Skrittade sedan av på vägen mot kyrkan. Kändes minst jobbigt att skritta på vägen idag.

Sedan fick T mat och gräs medans jag gick hem för att hämta en till vattenbalja. Vill gärna fylla på 2 st så att han har rejält med vatten nu när vi åker iväg till stugan. Så att pappa slipper fylla på i tid och otid.

Sedan fyllde jag på stora höhäcken med 2 hösäckar. Nu finns det 2 hösäckar kvar från senast balen!!

Mockningen gick snabbt och sedan var det bara att säga hej då och gå hem!!

Har nu landat hemma och ska hoppa in i duschen...packa...åka och handla och iväg till stugan  

Jag kommer att svara på kommentarerna under helgen!! Hade tänkt göra det igår men jag höll på i 1,5 timmar med att skriva inlägget då internet var så segt  Man kan ju bli galen när det här elektroniska INTE funkar som det ska!! Så jag har INTE glömt bort er utan har bara varit lite lat under veckan  Ber om ursäkt för det!!

Ha en fortsatt jättebra fredagkväll och helg!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 16 maj 2013 21:30

Idag på fm åkte jag och pappa för att besikta husvagnen. Ville ha honom med som moraliskt stöd då jag ALDRIG kört husvagnen tidigare!! Lite märkligt när man tänker på att jag har kört både hästtransport med och utan häst....släpvagn med hö och höbalar på....men aldrig husvagnen?? Den är ju en aning bredare än tex hästransporten. När jag kör hästtransport eller släpvagn VET jag hela tiden vart ekipaget är men med husvagnen blev det lite konstigt. Tur att man har extra långa sidospeglar   Det tog bara någon km och några rondeller så "visste" jag vart det här ekipaget var på vägen också   Jag kan nog säga att både jag och pappa blev VÄLDIGT glada när "Gamla Bettan" en Solifer från 1984 gick igenom utan anmärkning  Nu får vi köra henne i 2 år till  

Sedan hem och göra coleslaw-sallad i minut och parti....det blev nog 3 kg kål och 3 kg morötter....får se om det räcker i 1 vecka för oss  

Sedan ner till stallet för att rida T. Idag har vi invigt åkern. Är dock fortfarande lite blött och geggigt på vissa ställen men det är bara jag som rider där så då kan jag välja vart jag rider så att det INTE blir värre  Jag började med att "värma upp" genom att trava mot älvutsikten och tillbaka. Det är INTE så mycket stenar eller grus på den vägen så det kändes perfekt för T att börja gå på nu när han är barfota  Han gjorde inte en tendens till att vara ömfotad!! HÄRLIGA OCH UNDERBARA HÄST  

Sedan fortsatte vi ridturen på åkern. Dock inte på spåret där det var lite för geggigt utan vi red innanför spåret. Någonting som T INTE alls tyckte om  Han är lite roligt min häst....han VET så väl att han SKA gå på spåret och när han INTE får gå där blir han väldigt tjurig  Helt plötsligt skulle han inte trava eller gå framåt för att han inte fick göra det på spåret  Det är ju inte helt lätt som häst att förstå vad matte vill ena dagen och en annan sak en annan dag  Började med att trava på långsidorna och skritta på kortsidorna. När T insåg att han faktiskt SKULLE gå innanför spåret började han slappna av  Och lossnade allt eftersom. Till slut kunde jag sitta ner och bara jobba honom i traven nästan hela varv utan att han blev sur på mig  När allt funkade tillfredställande gick vi in på en större volt och jobbade i bägge varv i trav. Han kändes superduperjättefin hela tiden  Det känns fantastiskt bra  och skönt att snart kunna rida både på vägen, i hagen och på åkern. Blir superbra att blanda och rida lite på alla ställen och så mycket roligare för oss bägge 2  Skrittade av på åkern innan vi gick hem.

T fick mat och magnetbehandling. Och jag mockade och trampade ner hö. Sedan passade jag på att fylla på det sista av höet som fanns kvar. Det blev 4 höshäckar + lite i en till säck. Ska höra om vi kan rulla in en ny bal på söndag eller måndag. Sedan gick jag hem för att vila en stund. När L-O kom hem från jobbet passade jag på att jogga samtidigt som han gick en prommis med hundarna. Gick förbi T på vägen hem för att ta av honom magneterna. Sedan blev det middag. Och efter det gick jag ut för att fixa det sista med elbandet i sommarhagen. Då det varit lite problem med vägen och en brunn och vattenledning valde jag att INTE stänga in den delen av hagen just nu. Får se NÄR de ska laga detta någon gång i framtiden. Antigen får det vara som det är nu eller så ökar jag på den delen när allt är lagat. Jag får se hur jag gör. Men som det är nu funkar också bra  

Nu ska jag bara gå runt och kolla stolpar. Vissa ska bytas ut så de ska jag märka upp och vissa ska slås ner lite. Ska se om jag hinner med att märka upp imorgon och byta ut dem på måndag. Då kan jag även slå ner dem som ska slås ner. Sedan är det bara att fixa spåret i backen kvar. Jag kommer att behöva fylla på med jord så jag ska höra med L-O om jag kan låna 4-hjulingen + släpvagnen och be pappa lägga på lite jord på den så att jag kan skotta ur släpvagnen. Blir alldelens för tungt att gå med skottkärra och göra det   Tur att jag har möjlighet att låna lite olika typer av "hjälpmedel" av både pappa och L-O när jag jobbar med hage och annat  Annars hade det varit väldigt tungt och rent omöjligt att fixa vissa saker...

Det går knappt att beskriva känslan när alla elband var uppe och allt klart!!! Nu är det INTE mycket kvar innan T kan börja gå och beta lite varje dag!! Hi hi!!

Nu har jag landat inne och hemma och ska se på T och chilla lite innan det blir bädden!! GILLAS!!

Ha en fortsatt jättebra torsdagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  


Av anaby - 15 maj 2013 19:58

Idag har det varit en konstig dag....jag har fått mycket gjort men inte på det sättet ni tror  

Ringde till en barndomskompis och la på 6 timmar senare!!! Det långa samtalet slår man INTE så lätt  Vi har varit med om mycket tillsammans både roligt och tråkigt så vi hann avhandla en del idag och ska även träffas under nästa vecka  Åt middag och gick sedan ner till stallet. Det blev vila för T idag också. Ska se om det går att rida på åkern imorgon! Har jag tur blir det en ridtur där  

När jag kom hem från stallet var det dags att ringa ett "jobbigt" samtal till en fd klasskompis som varit utsatt i skolan. Kan inte gå in på VAD jag sa men jag kan säga att jag var glad att han INTE la på och pratade med mig. Så samtalet avlöpte betydligt bättre än jag trodde  Uppdrag slutfört!!

Ringde 2 samtal till några klasskompisar. Sedan 3 samtal till fler klasskompisar i ett annat ärende. Nu blir det lugnt med samtal på ett bra tag kan jag säga!! Känns som om jag inte gjort annat än pratat i telefonen idag  Imorgon blir det en hel stalldag istället   Har mockning i sommarhagen, lite mer elband att dra, packa hö och rida  Man är aldrig sysslolös när man har häst  

Ska se till att ta några bilder imorgon då det varit lite torka på den fronten känner jag!!!

Nu ska jag försöka att chilla och tänka på någonting roligt  

Ha en fortsatt jättebra onsdagkväll!!
Chilla lugnt   

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards