anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg under juni 2013

Av anaby - 18 juni 2013 23:00

Dagpersonalen var sen imorse så dagen började inte bra och det fortsatte i samma anda  Efter 3 timmars sömn steg jag upp och intog lite vätska. Sedan blev det att gå ut och rida på T. Idag invigde jag paddocken...eller rättare sagt att göra iordning honom inne i paddocken. Otroligt skönt att inte behöva gå ner till stallet  Jag har all utrustning jag behöver här uppe i källaren  Idag blev det en uteritt till kyrkan. Jag red på åkern vid ladan tills vi kom upp vid vägen mot älvutsikten. Sedan blev det trav tur & retur och sedan in på åkern igen och skritta där. Lite trav på stora vägen innan vi svängde in på åkern bredvid vägen och skrittade där fram till grannen i det röda huset då vi red ut på vägen igen. Skritt på vägen fram till växthusbacken. Där travade vi till kyrkan. Vände och travade en kort bit och satt ner i sadeln. Sedan skritt fram till sista travsträckan. Han kändes helt ok i traven idag. Har inte legat på förrän på slutet och känns ganska pigg och aktiv i traven. Kändes väldigt trevlig sista sträckan när jag satt ner och fick ihop honom lite mer  Mycket beröm och sedan skrittade vi på vägen fram till grannen i det röda huset innan vi kom ut på åkern bredvid vägen igen. Lite skritt på vägen tills vi kom in på vår egen åker och kunde skritta hemåt genom inhägnaden på åkern.

T fick mat, magneter och flugmedel på sig. När jag kom in med all utrustning i källaren igen hittade jag inte nyckelknippan?? MEN SUCK!! Jag som inte någonsin har tappat bort några nycklar!! Letade överallt.....x flera...både nere i källaren...uppe i lägenheten och i magväskan  Men INGA nycklar  Tog med mig en kratta och gick ut till paddocken. Tänkte att OM jag hade råkat tappa dem i gräset kanske jag kunde hitta dem med hjälp av krattan. Men INGA nycklar i sikte. Började nu ge upp hoppet och jag funderade nu på vilka nycklar jag MÅSTE kopiera för att allt ska funka med hem, jobb och stall. Tog en sista titt i magväskan och insåg att det faktiskt fanns 2 magväskor?? Det är inte lätt att "tänka" när hjärnan inte är i fas  I magväska nr 2 låg nyckelknippan  Det kändes otroligt skönt!! Trots allt hade jag INTE tappat bort nycklarna  

Sedan släppte jag ut honom ur paddocken och ringde pappa som kom och betesputsade paddocken och hagen. Se separat inlägg!! Givetvis blev det punktering på betesputsen   Kan nog säga att det är nog INTE någon bra dag att köpa en Trisslott på  Jag väntar nog tills imorgon istället  

Jag blev sen till fikaträffen med mamma, syrran och min faster. Någon middag blev det inte så jag fikade lite istället. Får äta bättre imorgon!!! Men trevligt har jag haft  Gott fika, trevligt sällskap och många skratt har det blivit under kvällen!! Har nu landat hemma och ska chilla i soffan tills det blir dags att hoppa i bädden!!

Imorgon är en ny dag med nya möjligheter!! LIFE IS GOOD!!!

Ha en fortsatt jättebra sen tisdagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

 

Av anaby - 18 juni 2013 22:42

Igår regnade det så det blev ingen betesputsning. Så idag när jag hade ridit ringde jag till pappa för att höra om det gick att ta idag istället?? Vädret var bästa tänkbara med sol och blåst  Jag fick vänta en stund men det var det värt!! Vi började i paddocken då jag måste flytta på några bildäck, vattenbalja och krubban. 



Det blev en viss skillnad efteråt!!!


 


Jätteskönt att det här äntligen är gjort  


  Sedan fortsatte vi i sommarhagen.


               

HÄRLIGT ATT ALLT ÄR KLART NU!!

Dock blev det ett avbrott när det bara var lite kvar pga punktering på betesputsen  Duktiga pappa lyckades laga däcket efter ett tag och gjorde klart allt ikväll. Vi trodde att det skulle behövas ett nytt däck för att kunna göra det sista. Men det löste sig då det var fel på ventilen inte själva däcket  



 



 

Det har vuxit otroligt mycket och vi är nog minst 3 veckor för tidiga här uppe i Norr!! Jag brukar normalt inte betesputsa förrän om ca 1 månad!!


Mvh anaby  

Av anaby - 16 juni 2013 19:00

Nu är jag hemma igen och är rätt så trött och sliten men otroligt nöjd  Vi har haft det jättebra!!! Shoppat i massor på REA...ätit massor av god mat....chillat och sovit gott  Lördagskvällen var nog bäst i och med att vi såg på Tomas Ledin på 4:an!! Nostalgi på hög nivå  

Jag har handlat MYCKET kläder till mig själv för en gångs skull...det är så sällan jag gör det. Men nu har jag hittat väldigt fina kläder till otroligt bra pris på REA!! Nu finns det bara "lite" att titta på när jag kommer till Ullared och Ge-kås i juli  Vi tog ett Weekend-paket som innehöll boende och frukost och middag x 2 eftersom vi bodde i 2 nätter. Otroligt god mat och bra pris på allt som inkl. hotellvistelsen   Det enda vi kan klaga på är att på lördagsmorgonen vid 05.00-tiden stod någon och bankade och slet i vår ytterdörr!! Jag hörde inget då jag hade öronpropparna men I hörde och gick som tur var inte och öppnade. Förmodligen var det någon som gått fel. Kan man ju hoppas!! Förutom det var det väldigt lugnt på hela hotellet. Några tyskar från en bussresa och några barnfamiljer och sedan vi  På lördagen när vi var på stan började det att spöregna och vi stod där UTAN paraplyer  Så det var bara att köpa ett och gå vidare i regnet  Tokiga kvinnor?? Förmodligen  Men vi var ju på shoppingresa!! Hi hi!! Jag landade hemma vid 15.00 och började röja bort i köket  och sedan har jag tagit det lugnt här hemma. Har inte packat upp någonting än utan jag får fixa det lite senare i veckan. Passar på att ta kort på allt då!!!

Var ner till T också och gav han mat och fixade klart allt kring honom  Vi har myst lite innan jag åkte hem. Det regnade idag så jag tog bilen ner till stallet då han stog inne i vindskyddet. Annars har jag tagit hem all utrustning nu och ska börja packa upp imorgon em när jag vaknar efter nattjobbet  

Nu ska jag byta om till jobbarkläder och packa matsäcken och sedan blir det att chilla tills det är dags att åka iväg och jobba. Har bara 2 nätter att jobba innan jag är ledig i 2 och sedan jobbar sista natten den här veckan...på torsdag. Så den här veckan känns helt ok  

Bäst att lägga på en rem!!

Ha en fortsatt jättebra söndagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 13 juni 2013 21:17

När jag kom hem efter ridlektionen kände jag att energin var på topp!! Helt otroligt med tanke på att när jag steg upp i morse kände jag mig mer död än levande  Men efter ridturen med T fick jag en STOR energiboost  Hästar ger otroligt mycket tillbaka  Allafall bestämde jag mig för att om jag bara hann hem i tid och det INTE hann regna skulle jag jogga. Jag har INTE joggat på över 2 veckor nu. Energin har varit i botten och jag har haft fullt upp med att orka med mig själv och T. Men idag kändes det "rätt" att jogga. Så jag svidade bara om och begav mig ut. Det kändes otroligt skönt att orka med att springa hela sträckan på över 2 km och ändå känna mig pigg när jag kom hem igen  Väl hemma var det lika bra att fortsätta med något annat nr jag ändå hade energin på topp!! Jag bad L-O följa med mig ner i källaren och flytta på 4-hjulingen så att mitt tävlingsskåp skulle få plats där det brukar stå under sommaren. Tränskroken i taket behövde flyttas till "sin plats" igen och lite annat fick flytta för att allt ska rymmas. Sedan har jag röjt undan och flyttat om det mesta så att jag kan börjar hämta grejer på måndag  Det känns jättebra!!! Hade varit härligt att kunna börja göra iordning T här hemma inne i paddocken f.r.o.m nästa vecka  Det behöver fixas om och ändras lite till nere i källaren innan jag blir helt nöjd men nu kan jag hämta sadlar, träns och annat och sedan pyssla med resten allt eftersom  

Jag belönar mig själv med att se på dubbelavsnitt av Criminal minds och dricka en stor kopp varm choklad och 1 glas vitt vin  LIFE IS GOOD!!!

Nej, nu ska jag bara njuta ett tag till innan jag hoppar in i duschen!!
Ha en fortsatt jättebra torsdagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 13 juni 2013 21:04

Ikväll har jag varit iväg på en till ridlektion med mitt kusinbarn och den lilla nordsvensken. Måste komma ihåg att fota honom nästa gång!! Han är så himla fin  

Efter lite uppvärmning med serpentiner, halt och ryggningar gick vi in på en volt och travade. Först i ett lite högre tempo och när vi värmt upp i bägge varv kortade vi ner tempot. Åhhh!! Så fin och trevlig han blev  Så fort ryttaren tog en förhållning lyssnade han DIREKT...samma sak med framåtdrivande.....lyssnade DIREKT!! Vilken skillnad bara på några ggr!! Sedan har vi jobbat med skänkelvikning. Först i skritt som uppvärmning....och det var inga problem!! Gick vi över i trav. Hon fick trava och vända rätt upp och sedan skänkelvikning till höger och sedan vänster. Det blev lättare för mig att se då jag stog längst bort och bara pekade åt vilket håll hon skulle göra först. Det tog ungefär 3 ggr sedan satt det åt höger  Man riktigt såg hur det "klickade" för honom  Självklart är skänkelvikningarna inte perfekta men det är en jättebra början för både häst och ryttare  När det funkade tränade vi på några framdelsvändningar innan vi gick över till bakdelsvändning. Vi gjorde då så att jag gick på ytterkanten för att kunna "putta på och hjälpa till vid behov". Redan på första försöket blev det en väldigt bra "första bakdelsvändning"  Vi fortsatte och i snabb takt med att jag stog på utkanten och "puttade på lite" och efter 4 st fick ryttaren prova själv. Det gick jättebra!! Då gav vi oss  

Så avslutade vi med galoppen. Först vänstergalopp som funkar klockrent. Började med att galoppera på 4-kanten och gick sedan in på en volt. Galoppen ser riktigt bra ut när tempot är lite högre för då blir galoppen lite "högre" och inte så seg och kantig. Han såg riktigt fin ut även här  

Sedan satte vi upp det lilla hindret i hörnet för att hjälpa höger galopp på traven så att säga  De 2 första skutten var klockrena och rätt galopp  Sedan blev det 3 i fel galopp. Då är det bara att sakta av och börja om. Efter det blev det 2 klockrena och mycket fina fattningar. Då gav vi oss!!

Hemläxan:

Fortsätta att träna på höger galopp över lilla hindret.

Skänkelvikning i trav vid uteritt....1-2 steg i taget.

Några bakdelsvändningar.

Är otroligt nöjd med både häst och ryttare  De är så himla duktiga!!!

Nästa lektion blir onsdag nästa vecka.

Mvh anaby  

Av anaby - 13 juni 2013 16:26

Jag har sovit hela 10 timmar inatt!! Det var nog välbehövligt eftersom jag endast sov 1 timme när jag kom hem från nattjobbet igår. Jag har varit så där otäckt och läskigt seg idag  Det är en sån här gång man faktiskt förstår hur MYCKET sömnen faktiskt betyder!! Att det är viktigt satt sova ordentligt  Självklart är bristen på sömn helt och hållet mitt eget fel då jag gjorde "ett val" att sova lite och sedan gå på sonens avslutning. Men eftersom det handlade om Studenten så ville jag så gärna vara med. Då får man helt enkelt ta att man blir seg och sliten efteråt  Förhoppningsvis är jag iordning igen till imorgon  

Efter att ha försökt övertala kroppen ett antal ggr att vi skulle gå ner till stallet...fick jag napp efter lunch  

Väl nere i stallet kändes det mycket bättre. Men himmel vad kvavt det var ute  Känns tyvärr som om det kan vara något regn på gång...igen!! VILL INTE!!!

När jag sedan kom upp på hästryggen och satt i sadeln kändes det jättebra  T har vilat i ganska exakt 1 vecka nu då vi var till stugan förra veckan och sedan jobbade jag söndag-onsdag. Trots det kändes han otroligt lugn och fin  Han är verkligen en pärla min häst  Det blev en uteritt idag med mycket trav!! I nuläget är det bara efter den större vägen som det är lite problem att rida just nu. Detta pga att de har både hyvlat och fyllt på med grus. Så det är ganska många lite större stenar som ligger på vägen. De reagerar T på emellanåt. Har försökt rida på hjulspåren där det är minst stenar och det funkar rätt så bra. Han har endast nickat till någon gång på hela ridturen!! På de andra vägarna är det bara smågrus och det reagerar han inte alls för. Det känns otroligt skönt!! Jag kommer att rida ut 1 gång i veckan och sedan "värma" upp i trav mot älvutsikten innan jag rider honom på åkern några ggr i vecka och även tömköra 1 gång i veckan. Tror att det schemat ska funka tills det blir dags att sko igen i september  Det blir nog att hoppa lite också sedan...små hinder och mycket kavaletti  

 


Finaste hästen  


 

Hörrö matte!! Jag tror att det kommer någon där framme!!

T kändes väldigt lydig idag. Han låg inte på i handen förrän vi var på väg hem och då gick det rätt så bra att ta igenom det när jag satt ner och jobbade ihop honom  

När vi sedan kom hem blev det magneter för T MEN jag hade glömt att ta ner vitaminer och annat så T fick ingen mat nere i stallet idag. När jag var klar i stallet gick jag upp med maten och hämtade det som skulle tillsättas i maten och började mocka sommarhagen. T bajsar väldigt mycket på spåret där han galopperar upp och ner titt som tätt. Jag vill gärna att det ska vara bajsfritt där så gott det går. Om det regnar blir det VÄLDGIT halt pga bajset som ligger och då är det lätt att han går omkull i allt elände. Jag brukar mocka ca var 3-4:e dag hela sommaren. Det brukar räcka. Helt ok tidsåtgång tycker jag  När jag var klar med sommarhagen hade T inte kommit upp till huset än så då satte jag igång och mocka paddocken också. När jag var klar där inne kom T och tittade in i paddocken  Nu var det dags för mat!! Hi hi!!

Jag gick in för att vätska upp mig lite och fundera över middagen. Sedan ska jag iväg och ha ridlektion med mitt kusinbarn. Blir hur roligt som helst!!

Efter det ska vi fixa om lite i källaren så att jag kan börja ta hem utrustning under nästa vecka. Känns onödigt att gå ner och göra iordning T inför ridtur när man kan göra iordning honom här hemma i paddocken istället  

Jag har pratat med pappa om att betesputsa hagen i början på nästa vecka. Det har vuxit så otroligt mycket redan nu att det är lika bra att göra det så fort som möjligt!! Blir jättebra så fort det är gjort!!

Nej, nu ska jag klura på middagen och sedan iväg och ha ridlektion!!
Ha en fortsatt jättebra torsdagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  


Av anaby - 12 juni 2013 19:42

När jag kom hem efter Studenten koncenterade jag mig enbart på att "tina upp" och få tillbaka värmen  Jag firade med att äta kardemummabullar & mjölk  Sedan jag har jag surfat och tittat på TV. Gjorde ett försök att titta på senaste avsnittet av The following men jag var mest i ett "zoombi-tillstånd" så jag kan inte påstå att jag har förstått någonting av veckans avsnitt  Får se om det när jag är piggare helt enkelt!!

När grabbarna kom hem var de dyngsura!!! HIMMEL SÅ BLÖTA DE VAR!! Fredrik drog bara av sig de blöta kläderna och hoppade i sängen och sov tills det blev dags att åka iväg och äta middag med de andra.

 Nu blir det att chilla i soffan framför TV och förhoppningsvis kunna orka vara uppe ett tag till. Återstår dock att se då ögonen har svidit rejält sedan kl.16.00  

Ha en fortsatt jättebra onsdagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  


Av anaby - 12 juni 2013 13:09

Jag kom hem från jobbet i vettig tid men hade svårt att somna  Självklart skulle det bli så när man är stressad och MÅSTE sova några timmar!!! Det slutade allafall med att jag sov i 1 timme. Helt klart bättre än ingenting!!
Åt lite frukost och tog sedan en dusch. Vädret var frid och fröjd men för säkerhetsskull tog jag med mig ett paraply. Hade tagit på mig en klänning, bolero och foppatofflor. Det var kring 16 grader och sol så det kändes helt ok  

När vi stiger ur bilen börjar det regna....först lite...sedan mer!! MEN SUCK!! Bara att fälla upp paraplyet och börja gå.

Det började regna mer och mer...hela tiden!! Vi orkade inte gå till utgången och vänta utan stog vid trakorn istället. De skulle ju ändå komma hit så smånigom  Man blir ju en aning lat när man är trött  


 

Traktor + flak med rejäla inhyrda högtalare och en ljudanläggning som hördes VÄL  




Med lakan, sprayfärg och tuschpenna fixar man det mesta  


   


....även lite kluriga texter  



Väntan i regnet innan studenterna kommer ut!! Kan säga att jag var glad att jag stog på utkanten och inte inne i smeten!!


   


En väldigt glad student  I lånad mössa  Det är därför som det står Johanna på den  Dessutom är den en aning för liten men det funkar.


 


Lite allvarligare bild eller normalare kanske man ska säga  


 


En annan traktor och en massa folk på vägen!! Det står en massa traktorer hela vägen ner!!




 

En kort film när alla håller på att samlas på flaket!!



 

Japp!! Det är helt klart Studenter på flaket  Det går inte att ta fel på!!!



 

Dags att åka iväg i regnet!! De var väldigt glada trots regn och rusk  


 


 

Ett sista kort innan de försvann i kurvan!!!!


 

Det regnade hela tiden och när jag nästan var framme vid bilen blåste det till ordentligt och paraplyet flexade ut  Skit hann jag tänka!! Förstörd efter en enda gång!! Provade att flexa tillbaka paraplyet och det funkade  Då blev det som vanligt igen!!! Tacka vet jag IKEA  


  Det var bara att riva av sig alla blöta kläder och torka sig torr och sedan ta på fleecemorgonrocken....supertjocka sockar/tofflor och en tjock varm filt  Har hunnit fira med 1 glas mjölk och 2 kardemumma bullar. Nu ska jag se på The following och hoppas att jag håller mig vaken  

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards