anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 1 juli 2013

Av anaby - 1 juli 2013 20:45

Jag tog sovmorgon imorse och vaknade sent. Var rätt groggy när jag klädde på mig och gick ner till stallet för att ta av T omslagen. Jag tog inte på något träns även om jag hade med mig det....han stog som ett ljus idag  Smorde med salicylsyrevaselin och tog på flugskydden som är ganska luftiga och inte alls tjocka som tur är  Gav T mat och fick sedan hem för att äta frukost själv. Sedan har jag tittat på säsong 3 av Fringe och chillat. Sedan gick jag ner i källaren för att stöka undan lite och efter det var det dags att rida en sväng på T.

Det har varit sjukt varmt men blåst som tur var!! Idag travade vi runt hela stora åkern och det är nog kring 1 km ungefär. Funkade väldigt bra och det känns bra att ha ett alternativt ställe att rida på INTE bara på vägen och åkern. Sedan skrittade vi till åkern och red där på den stora volten. Måste säga att T kändes otroligt fin  Jobbade med att få honom "fram för skänkeln" de ggr han "stannar av själv". Funkar riktigt bra när jag går på med innerskänkeln....då behöver jag inte smacka lika mycket. Känns bra att slippa leka ekorre hela tiden  

När jag var nöjd och glad skrittade vi av i bägge varven efter hela åkern. Väl uppe i paddocken igen tvättade jag muggen. Och jag måste säga att det är STOR skillnad på det som har varit mest tidigare. Det är nästan ingenting kvar. Utan nu är det små svarta krustor på bägge bak som ska jobbas bort. Jag kommer att smörja med salicylsyrevaselin på morgonen och sedan tvätta och smörja med Superbra hästsalva på em efter ridturen. Han kommer även att ha flugskydden dygnet runt nu. De ska skydda och hålla torrt så att jag slipper linda honom nu när det är så varmt ute. Hoppas och tror att det här ska hjälpa till att få bort det sista. Upplever att Gastrofor har börjat verka och börjar få ordning på det som inte var bra i magen. Nu håller jag bara tummarna att det här funkar  

T fick sedan på sig magnettäcket och så öppnade jag till paddocken. Dock var han lite motsträvig och ville inte gå ut  Han är ju van att få sitt kraftfoder direkt efter vi ridit. Men nu får han istället morgon & kväll pga Gastroforgivorna. Inte lätt att bryta en vana minsann  

Sedan gick jag in och bytte kläder och gick ut för att mocka "spåret" i hagen och runt omkring det. T bajsar mest på spåret och i anslutning till det. Så det är rätt lätt att mocka och ta undan. Det tog ca 40 min och 2,5 skottkärror senare att få rent  Underbart att ha det där gjort!! Nu kan jag vänta till nästa helg innan jag mockar igen  Imorgon blir det att mocka ur paddocken. Sedan klarar vi oss 1 vecka med mockningen. HÄRLIGT!!

Fick skynda mig in och byta kläder och iväg på middag hos mamma och pappa  

När jag kom hem har jag röjt undan här hemma och dolat på lite. Jag får ta det allt eftersom och sedan blir det att städa ordentligt!! Det kommer att vara så otroligt skönt när allt är gjort  

Just nu är det Fringe som gäller och jag har just börjat på säsong 4!!! Ska nog ta mig ett stort glas med mjölk och 1 smörgås innan jag fortsätter att titta  

Henrik mår en aning bättre idag men har feber. Han kommer nog inte att göra så många knop under veckan. Hade tänkt höra med honom om han kan fota oss lite men jag väntar nog till helgen istället så att han får må lite bättre. Förhoppningsvis kan jag lägga ut några nya fina bilder under helgen!!

Nej, nu ska jag gå in i köket och fixa mig en smörgås!!
Ha en fortsatt jättebra måndagkväll!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 1 juli 2013 14:00

Vi har haft lite problem med släpvagnen eller elen på släpvagnen annars hade jag redan börjat köra hem höbalar när jag bodde i stugan och åkte hem förra veckan. Nu ska pappa besikta om släpvagnen idag och då hoppas vi att den går igenom  Om inte så får vi ändå köra med den 1 månad innan den måste besiktas om. Men jag håller verkligen tummarna att den går igenom!!

Då kommer exet att ta med sig släpvagnen till stugan på onsdag och börja köra hem höbalar  Han hinner med 2 lass som är lika med 4 höbalar innan vi åker till Ullared. Jag ska ta hem 10 höbalar först och sedan får vi hämta de återstående 2 under våren OM det behövs. Känns otroligt skönt att redan börja få hem höbalar  Sedan håller jag tummarna att jag får tag på några halmbalar i höst också!! Vi får se hur det blir med regnet under hösten...alltid det som avgöra tillgången till halm här uppe  Men höet är i hamn så att säga  

Mvh anaby  

Av anaby - 1 juli 2013 13:28

Jag gillar verkligen att åka hem från jobbet på söndagmorgon  Minimal trafik!! Känns verkligen som om "endast Anna är vaken"  Hi hi!! På lördagmorgon hade de en trafikkoll på sista 70 sträckan hem....fast från andra sidan så jag klarade mig från att bli stoppad  Hade god lust att vinka till Polisen men avstod ....tänkte att det var onödigt om de kom åkande efter mig  

Åkte ner till stallet direkt för att ta av omslaget på T och smörja och byta till flugskydden. Tog på tränset på en gång och han stog som ett ljus  Kan säga att fingrarna mår mycket bättre nu!!! Det går att böja på dem trots att de är svullna än. Men det blir nog bättre under veckan  Jag är glad att de sitter kvar och går att använda!!

Sov sedan 3,5 timmar och var otroligt seg när jag steg upp. Tog det lugnt hela em och hann med att ringa till Hovis om en tid den här veckan. Han kommer ut till oss torsdag 4/7 kl.17.00 och tar T först. Jag jobbar och T ska ändå bara verkas så det går det fort om vi får vara 1:a den här gången  Tur att man har en snäll stallkompis och Hovis  så att det löser sig på ett bra sätt  

Sedan var det bara att byta kläder och bege sig ut och rida!! T har vilat i nästan 1,5 veckor!!

Jag red en bit på åkern innan vi kom till vägen och sedan blev det trav en bit innan jag kunde fortsätta trava på åkertegen så att säga. De har satt potatis på den stora åkern men det finns en bit som måste vara ca 10 meter bred som inte är odlad och som de använder när de vänder traktorn osv. Där travade vi runt 1/3 del av åkern. Funkade väldigt bra  Hovarna har blivit nötta och flikat upp sig trots att han har vilat. Då känns det skönt att kunna rida på mjukare underlag som inte nöter hovarna så mycket. Blir fina fisken det där  Både jag och T var svettiga pga värmen inte pga traven när vi kom hem igen...himmel så kvavt det var ute  T skötte sig som vanligt väldigt bra vid ridturen  UNDERBARA HÄST!!!

När vi kom hem igen ringde jag Fredrik som kom ut för att hjälpa mig att hålla i T medans jag tvättade muggen och la det sista omslaget på ett tag. Nu blir det att smörja och ta på flugskydden som gäller i några dagar framöver. Det ser riktigt, riktigt bra ut nu  Man kan nog inte kalla det mugg längre utan mer eksem men jag känner mig fortfarande INTE säker förrän de små svarta krustorna är helt borta!! Så jag jobbar på och har 2 veckor på mig innan vi åker iväg till Ullared!!

T fick på sig flugmedel och sin mat och sedan gick han ner till vindskyddet igen. Jag fixade lite med utrustningen men ska fortsätta med det imorgon...måndag...då orken inte var så stor den här kvällen  

Sedan blev det en lång varm dusch....hur härligt som helst att duscha kan jag säga  Hämtade glass ur frysen....en stor kopp med varm choklad och en avokado.....muuuummmmmsssss!! Satte mig i soffan och såg på 2 Johan Falk filmer innan jag gick och la mig i sängen. HÄRLIGT!!

Strax innan jag skulle hoppa isäng ringde mobilen 00.20 och det var Henrik som kommit hem från Bråvalla....supertrött...superförkyld men supernöjd med resan  Han tog sig en kopp te innan han gick upp på övervåningen för att sova. De har inte sovit mycket under hela veckan då det inte blev lugnt förrän kl.07.00-tiden på morgonen. Gissar att han kommer att sova i 1 veckan nu  Eller nästan allafall  

Det förekommer rätt tråkiga saker på såna där Festivaler kan jag säga. Det är ju så otroligt många människor där...50 000 som sammanlagt varit på Bråvalla och lyssnat på musik. Jag har fått höra en hel del  Bla i fredags när Henrik ringde hem så berättade han att han hade hittat en kille liggandes i leran nedanför en Bajamaja. Han sökte redan på hans kompisar då killen i fråga INTE kunde stå på benen och verkade medvetslös i Henriks ögon. Kompisarna var också "helt borta" och sa bara att jo, men vi har tagit "Roofis" (Rohypnol) så det är därför han är så borta!! Låt honom vara!! Ja, eller hur....inte en chans i världen att man låter en medvetslös person ligga i leran!! Henrik gick och sökte upp Polis och sjukvårdspersonal så att killen fick hjälp  En sån här gång är man ju tacksam att Henrik har sunt förnuft och tillkallar hjälp när det behövs  

Har även fått höra många historier om folk som ska bjuda på "renat" direkt ur flaskan och även ölflaskor. Henrik har tackat nej då han anser att han INTE vet vad som är i flaskorna. De kan ju vara spetsade med VAD SOM HELST   

Och man har ingen aning om VAD som händer med kroppen när man fått i sig det som finns i flaskan!!!

Känns skönt att veta att han kan "stå på sig" och säga nej....annars hade man verkligen oroat ihjäl sig medans han är borta. Det känns tillräckligt jobbigt att de åkte bil dit...bilolyckor händer ju också lätt. Speciellt vid långkörningar och att man blir trött. Men nu är det över för den här gången  Nu väntar bara en lite Festival till och den är bara drygt 12 mil bort och endast över helgen. Så det lät som om de ska åka buss dit  
Mvh anaby  


Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12
13
14
15
16 17
18
19 20
21
22
23
24
25
26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards