anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 2 augusti 2013

Av anaby - 2 augusti 2013 23:16

Nu har vi kommit hem efter en trevlig kväll borta  God mat och trevligt sällskap...många skratt och trevliga samtalsämnen  Jag frågade Eva (stallägaren) om jag kunde få plocka nypon ur deras nyponhäck....och det skulle jag få!! Tänkte prova att plocka någon hink och mala i köttkvarnen och sedan torka. Så får jag se OM det går att få till något bra till T. Funkar det inte har jag allafall provat  

Jag har sett till T...han har varit uppe vid huset och betat med jämna mellanrum  Nu ska jag chilla och ta det lugnt tills det är dags att hoppa i bädden! Återigen har jag haft en riktigt bra dag  

Imorgon är en ny dag med nya möjligheter!! Spännande!!
Ha de bra och sov gott!!
Mvh anaby  

Av anaby - 2 augusti 2013 15:49

Jag har börjat titta på en ny serie som heter: American Horror Story. Det är en skräckserie kan man nog säga....och verkligen något för mig som älskar skräckfilmer Har "bara" hunnit till 3:e avsnittet än men det ser lovande ut hittills!! Hi hi!

Det var i princip vindstilla på fm men sedan började det tack och lov att blåsa lite efter lunchtid!! Då var det dags för mig att bege mig ut och rida en sväng och hoppas att INTE alla andra var ute också  

Vi var rosa idag också och ända tills på söndag. Sedan på måndag tänkte jag att vi skulle vara ORANGEA!! Nya bilder kommer då!!

Måste säga att de rosarutiga ridbyxorna är väldigt sköna och är även höga i midjan   Jag har så svårt för låg midja...vet inte om det har med åldern att göra men så är det allafall  


 

Har tittat på dem och ser att det står: Copperfield på dem så det måste vara märket!!! De kanske finns på fler ställen än på Ge-kås om man söker lite tänkte jag  


Efter borstning blev det att ta på utrustning och ut och rida. Det var rejält varmt ute  Men vi ska bort på middag så enda gången jag kan rida är på dagen. Annars hade jag ridit på kvällen istället. Och rida skulle jag göra idag!!

Vi skrittade tills vi kom fram till potatisåkern och idag var det inga problem alls att skritta där överhuvudtaget!! Trots diverse cyklar och folk som var vid lianen....+ att det blåste rätt bra vid träden. Han har verkligen förstått att det INTE är någonting i träden nu...min lilla häst  Skrittade vidare och sedan blev det trav på sträckan som är vid vägen. Där var han både lugn och trevlig  Det känns väldigt bra att kunna trava igen!!! NICE!!! Saktade av och skrittade upp på vägen och sedan fortsatte vi att trava en bit på vägen. T känns väldigt fin både på potatisåkern och vägen...ingen skillnad på steget alls. Så jag kan nog konstatera att han är frisk och fräsch  

Skrittade hemåt och både jag och T var svettiga pga värmen....himmel vad det rann om mig  

T fick mat, liniment och magneter och jag har gått in för att kyla ner mig och vätska upp mig innan jag ska ta av magneterna och sedan ta en dusch innan vi ska iväg på middag. Ska städa lite här hemma och hänga lite tvätt också...såna där tråkiga "måste-saker"....som ska göras  

Ska titta klart på 3:e avsnittet av AHS...tror att jag har 20 min kvar. Blir perfekt att chilla en liten stund innan jag sätter igång igen!!

Ha en fortsatt jättebra fredagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 2 augusti 2013 15:45

Idag kom jag ihåg att ta kort på hur jag har lagt den ena stigbygeln och satt fast den andra. På en vanlig sadel har man inte det här problemet då man bara lägger över stigbyglarna men på G4:an sitter inte stiglädren som vanligt  Då får man klura lite och hitta en "lätt" lösning  


 

På sidan där sadelgjorden hänger är det bara att vika in stigbygeln så sitter den fast...


 

Men på andra sidan finns inget att hänga i så att säga. Då tar jag helt enkelt bara bort stigbygeln och sätta fast den med hjälp av magnetlåset i sadelvagnen. Går på några sekunder  


Mvh anaby  

Av anaby - 2 augusti 2013 12:04

Japp!!! Vid det senaste regnet för några dagar sedan när det regnade 1 helt dyngn och T hade på sig regntäcke...var täcket strimlat framme vid bogen på morgonen  Jag borde ju vara van men man blir lite less för varje gång ändå   Jag har 2 st ofodrade regntäcken "på lager" som jag kan ta fram och använda. Och jag vill alltid ha minst 2 st uppe samtidigt så att det alltid finns 1 som är torrt och går att använda. Då det senaste regntäcket som jag köpte på Ge-kås var fodrat var det bara att sätta igång och leta efter 1 ofodrat på REA någonstans.....

Gick in på Haglunds/Riders Sport då jag vet att de har MEGAREA just nu. Och hittade ett ofodrat regntäcke i hallon för endast 225 kr  Det fanns i rätt storlek också...vilket inte är så lätt att hitta när det är rea alla ggr  Sedan blev det ett rött (det enda schabraket jag har varit ute efter förutom det blå som jag köpte på Ge-kås) allroundschabrak i sånt där lite glansigt tyg också på rea....vita stigbygelplattor till mina säkerhetsstigbyglar med magnetlås för nästan inga pengar alls. Och slutligen ett till rakt ledat westernbett (liknande det på Hööks) då jag gärna vill ha ett till likadant bett på ett 3:e träns för att slippa byta mellan hela tiden. Allt kostade bara halva priset!! Helt sjukt billigt för det jag köpte  Dock gick det inte att få på faktura utan jag fick göra en direktbetalning via min bank..vilket i sig inte var något problem MEN när jag fick kvittensen via mailen står det att jag har valt faktura trots att betalningen gått igenom via min bank?? WHATA?? Skickade ett mail där jag förklarade att jag hade betalat direkt och ifrågasatte varför det står att jag ska betala via faktura.....igen?? Tycker att sånt där är ganska obehagligt när man betalar på ett sätt och det står ett annat på kvittensen man får som kvitto   Problemet med betalningen var att jag INTE kunde skriva ut ett kvitto som man vanligtvis gör när man gör en betalning via banken då den här betalningen gick via deras hemsida. Jag fick bara ett meddelande att betalningen gått igenom och sedan syntes det på MITT konto att "rätt summa" var dragen. Lite synd att det blir så för då har man inget "riktigt" kvitto att visa upp om det blir några frågetecken!!  Fick allafall ett mail idag där det stog att de fått svar på att jag betalat via min bank och att de skulle kolla upp varför det stog att jag skulle betala via faktura. Hoppas verkligen att det inte blir något problem med detta nu!!! Tycker samtidigt att synd om dem om det ska krångla på det här viset!! Kan ju inte bara vara jag som blivit drabbad!!


Det kändes otroligt skönt att de kollade upp detta direkt de fått mitt mail. Så ett stort + för bra kundrespons och snabbt mailsvar  Och pakeket skickas idag  

Behöver jag säga att nu är det köpstopp på mycket utrustning resten av året!! Nu när Hööks kommer till stan inom kort kommer mina årliga Börjesbeställningar x flera att krympa rejält kan jag säga  Blir enklare och billigare att åka ut till Hööks och handla det man behöver istället. Känns både bra och sorgligt på samma gång...då jag har beställt från Börjes sedan 1983   Ska ta och inventera mina "förbrukningsvaror" och utrustning jag har hemma någon regnig dag framöver. Kan nog behövas att jag skriver upp och samlar allt på samma ställe så det är lättare att ha en översikt. Schabrak, täcken, flughuvor, grimmor och träns har jag bra koll på just nu..men resten behöver jag gå igenom  Åhhh! Vad jag kommer att spara mycket pengar till nästa sommar nu när jag har köpstopp på det mesta  

Håll nu tummarna att lagret på ofodrade och fodrade regntäcken jag har köpt på mig och har hemma... kommer att räcka året ut för min huliganhäst!!!

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15
16
17
18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards