anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 6 september 2013

Av anaby - 6 september 2013 20:16

Det har blåst halvstorm HELA dagen idag...suck!! Jag hade tänkt rida T på åkern här uppe och träna lite galoppjobb. Dock går det inte så bra vid halvstorm...så fort det dyker upp någonting på vägen eller vid något hus blir T spänd och stressad pga blåsten  Tänkte att jag skulle avvakta och rida efter middagen men det har fortsatt att blåsa mycket....så jag slutade bort det. Enligt Klart.se ska det INTE blåsa någonting i princip imorgon!! Då kan vi träna och rida på åkern istället  

Idag har jag pratat med min Chef och lite olika saker....nätter som ska in på schemat....kurser som ska gås...ledighet...och annat. Det var länge sedan jag pratade med henne nu då jag oftast brukar skicka mail men ibland är det bra att få pratas vid när man har många frågor. Jag fick svar på allt och är nu nöjd och glad   

Härligt när allt löser sig med ett telefonsamtal  

Hade egentligen tänkt plocka nypon och fixa med dem efter ridturen men eftersom det inte blev någon ridtur var det lika bra att plocka nyponen ganska omgående  Det tog 3 timmar sammanlagt att fixa allt! SE SEPARAT INLÄGG!!

När allt kring nyponen var klart blev det middag. Jag har "min fastedag" idag så får jag äta "som vanligt" imorgon.

Det har gått väldigt bra med 5:2 hittills!! Jag har gått ner 3 kg hittills och har ca 5 kg kvar  

Pga min envisa förkylning har jag av förståerliga skäl INTE joggat. Hoppas dock kunna komma igång med det efter nästa veckan när jag går på långledighet. Hade varit skönt att komma igång ordentligt med joggningen igen och framför allt få vara FRISK igen!! Är nu inne på 2:a veckan som förkyld..med halsont...snor...tät i näsan...hosta  Börjar bli måttligt less nu!!!

När middagen var avklarad gick jag ut för att ge T sin mat och när jag ändå stog i hagen var det lika bra att mocka spåret hela vägen ner till vinterhagen. Sagt och gjort så blev det så!! 2 skottkärror senare var jag klar och det blev jättefint igen  T hade gått ner till vindskyddet så jag gick dit och myset lite med honom innan jag gick hem   Han tyckte nog att det blev för lite mys...för han följde med mig upp till paddocken igen och sedan blev det mer mys innan jag gick in  Han är härlig och en aning bestämd min häst  

Imorgon blir det som vanligt igen....ridtur och mys  

Nu ska jag snart hoppa in i duschen och sedan chilla framför TV en stund tills det blir dags att hoppa i bädden!!

Ha en fortsatt jättebra fredagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 6 september 2013 17:38

Jag har mailat Eva stallägaren under veckan och fick ok att plocka nypon idag under em. Även om jag redan pratat med henne och fått ok så vill jag gärna att hon ska veta vilken dag jag är där och plockar. Så att hon vet att det är jag som varit där. Hon var nämligen inte hemma idag.

Jag tog bilen ner till stallet då jag inte visste hur mycket nypon det var möjligt att plocka idag.


 

Då var det bara att börja plocka! Nyponhäcken är MYCKET större men framför allt längre än det man ser här....det här är bara en liten del av den.


 

Närbild på några nypon.



Jag tog en av knivarna jag har i stallet för att kunna skära av nyponen. Det gick jättebra tills jag skar mig i fingret  Hade dock inte tid att hämta något plåster så det rann lite blod...men till slut stoppade det upp  


 


Här är jag klar för idag!! Nästan 1 full hink på 20 liter  Tog ca 1 timme att plocka.


   


Då var det bara att sätta igång och rensa nyponen....


 


Ca 1,5 timmar senare var jag klar med det!! Tjjjooohhooo!! Såg på Alias samtidigt så att det inte blev så tråkigt  


   


Min underbara allt-i-allo-maskin som både river, skivar och en massa annat  För att slippa en massa nypon ÖVERALLT i köket la jag på lite plast....som gick ner mot hinken. Och för att få rätt höjd...fick jag ställa under några kataloger under maskinen  Alla metoder är bra utom de dåliga  


 

Bara att sätta igång då!!! Hi hi!


 

Det blev en typ av smet när allt var rivet. Men jag tror att det ska funka bra när jag ska torka det i pannrummet. Kärnorna kommer förhoppningsvis att göra att det blir lite luftigt. Jag kommer att vända runt på nyponmassan flera ggr per dag så att det får torka ordentligt.


3 timmar senare var jag klar med allt!! Pust!!


 

Tja, nu återstår det att se OM det blir någonting av mitt Nyponexeriment!!

HÅLL TUMMARNA ÄR NI SNÄLLA!!


Mvh anaby  


Av anaby - 6 september 2013 11:09

Har sovit så där på nätterna  Halsontet känns bättre MEN nu har jag börjat hosta rejält och får ont i halsen av det  Shit säger jag bara!! Är också ganska tät i näsan och tjock i halsen. Men, men det går väl över så smånigom  Fm blev lugn. Skulle skjutsa Henrik till skolan innan jag åkte till min barndomskompis Monica   

Vi har känt varandra sedan vi gick i 1:an så det är ju ett tag. Nu har vi inte haft kontakt på några år men tog upp kontakten igen i majmånad. Vi har en sån där fantastisk kontakt med varandra och kan prata och vad som helst!! Hon är den människan som helt klart vet mest och mig och mitt liv!! Man har ju oftast 1 människa som man pratar om ALLT med...och som man litar på. Monica är "den människan" för mig och jag för henne  

Det känns otroligt bra att vi tagit upp kontakten igen!!!

Efter fika och mycket trevlig pratstund åkte jag in till stan för att hämta upp Henrik och sedan åkte vi till Granngården för att handla spån och vitaminer. Vi tog Taron så vi kunde lasta in de 8 spånbalarna bak på flaket. Jag gillar den här bilen skarpt kan jag säga  Men kör den inte så ofta numera. Den tar sig fram över stock och sten och när det är mycket snö ute!! En klar fördel  Vi åkte ner till stallet och lastade av spånbalarna så att de är på plats nu. Skönt att göra bort allt sånt på en gång!!

Sedan hem för att ge T hans mat och fixa iordning kraftfoder och vitamindoserna. Nu klarar jag mig ett tag och behöver bara ta en "burk" så är allt doserat och klart  

När allt kring T var klart blev det middag och sedan såg vi på en film...min kära man och jag  

Var otroligt seg igårkväll.....men det var också skönt att få "en lugnare dag" någon gång!!

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards