anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 8 september 2013

Händelserik dag idag:D

Av anaby - 8 september 2013 16:16

Jag börjar hosta rejält igår vid sänggåendet   Somnade allafall vid 03.00-tiden och har sovit skapligt...dock mindre än jag borde men ibland blir det så. Håller tummarna att jag får sova utan hosta imorgon när jag kommer hem från jobbet!! Nu börjar min "hellweek" med 5-nättersvecka. Jag jobbar...söndag, måndag...går av tisdagmorgon...är ledig onsdag....möte på torsdag 13.00-15.00 och sedan jobbar jag torsdag, fredag och lördagnatt. Går då av på söndag!! Just nu känns det väl så där kan jag villigt erkänna  Det brukar dock kännas bättre när jag går av på tisdagmorgon!! Då är nästan hälften av nätterna klara  

Men just nu fokuserar jag på söndag och måndagnatt...dvs första halvan  

Gick ut ganska tidigt på förmiddagen och började bygga upp löshoppningshinder i paddocken. Det gick jättebra!! Tog sedan ut plaststolparna som man bara trampar ner i marken och orangeelband och satte upp det.

Longerade T som uppvärming i bägge varv innan jag börjar löshoppa.

Hade egentligen ingen större förhoppning att T skulle hoppa något hinder alls då det var 2 år sedan vi löshoppade sist!!! Jag satte upp 2 små kryss...liknande de vi har hoppat uppsuttet senaste tiden....det blev 1 stopp på första krysset och sedan hoppade han utan tveksamheter  RIKTIGT, RIKTIGT BRA!!

Höjde upp hinder nr 2...10 cm för varje språng. När vi var uppe i 1 meter tänkte jag ge mig så fort han hoppade det. Hade då varit högt över alla hinder med mycket luft under. Var helt inne på att sluta efter det här språnget!!

Men då går T på mellan hindren och kommer fel  och river nr 2. Ok, valmöjligheterna man har är då att förhoppningsvis hoppar hästen bättre nästa gång eftersom de har rivit eller så vägrar de. Jag valde att prova en gång till på samma höjd då jag upplevde att han såg "så säker ut" när han hoppat de andra sprången.

Det blev en vägran. Då sänkte jag ner till 60 cm och han hoppade utan problem  

Höjde upp till 80 cm som han rev på...hade koncentrationen på annat runt omkring...tyvärr    La upp bommen och klarade det och höjde då till 90 cm. Det hoppade han också klockrent och ett JÄTTEFINT språng över och då gav jag mig  Höjden är egentligen INTE så viktig men jag vill att han ska få till några fina språng ÖVER hindren som är just språng och inte bara hoppa över små kryss....så att han känner hur han ska hoppa. Jag har löshoppat upp till 1 meter tidigare och tycker att det är en lagom höjd för T i nuläget. Högre blir det INTE att löshoppa på ett bra tag!!

Skrittade av honom för hand så att han fick kylan ner lite och tränade lite start, stopp, vända, rygga. Han är verkligen klockren med sånt   JÄTTEDUKTIG trots att vi INTE alls tränar det så mycket just nu   Men jag använder mig ändå av det så gott som dagligen när jag hanterar honom och det märks!!


T fick mat, liniment och magneter medans jag passade på att mocka ur paddocken. Det var ett bra tag sedan sista!! Det blev 4 skottkärror fulla den här gången!! Men nu är det jättefint där inne  


 

Början och ingången till löshoppningen och sedan går jag till svängen och ställer mig....



Här står jag i  svängen som man ser ovan och nu ser man både hinder nr 1 och 2 och T i bakrunden  


 


Från andra hållet!! Nu ser man hinder nr 2 först...ett rättuppstående på 90 cm. Sedan hinder nr 1 ett kryss längre ner och sedan svängen och börjarn till höger. Hoppas att ni ser på ett ungefär hur det ser ut!!


Det blev varken bilder eller film idag då jag inte hade någon som ställde upp. Får se om jag kan få lite hjälp under nästa vecka istället  

Nu blir det vila för både mig och T med ridning tills på tisdag och då blir det uteritt!! Får se hur det blir med hoppningen i veckan. Har ju tyvärr mötet på dagen på torsdag så jag tänkte rida innan det så att det inte blir så tung kväll när jag ska jobba 3 nätter sedan. Det blir nog hoppning på söndag eller måndag istället. Vädret får avgöra hur det blir  

Medans T fick magnetbehandling gick jag in och rensade gula kantareller i över 1 timme. Och förvällde dem. Nu återstår bara att packetera och frysa in dem  Jag är så tacksam att vi har möjlighet att få tag på eller plocka själv så pass mycket bär, svamp och annat smått och gott Så att man slipper köpa i affären!!

Vi kommer mest troligt att beställa en halv gris igen!! Känns bättre att köpa direkt från en grisbonde motför från affären där man inte vet vartifrån det kommer!!

Nu blir det snart middag och jag ska ta mig en dusch och packa matsäcken till nattens jobb!!


Ha en fortsatt jättebra söndagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards