anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg under september 2013

Av anaby - 10 september 2013 16:43


 

Så här såg det ut 3/6 i år.


 

Och så här det det ut idag 10/9.

Det är en typ av öronvårtor och heter "Aurala plaque". Det är ett virus så man gör ingenting åt det när de är små och även när det blir större är det svårt att hitta någon bra och vettig behandling som funkar  

Det känns rätt så obehagligt när det blir mer och mer om ingenting hjälper kan jag säga!! T har haft sina i 2,5 år ungefär. Då började han få små vita prickar i sitt ena öra. Sedan tog det nästan 2 år innan det blev markant MYCKET mer vårtor. Det är egentligen ingenting som stör hästen om det inte blir väldigt mycket vårtor....som tur är!!

Nu hoppas jag att det håller sig borta ett bra tag!! Annars har jag köpte "vårtmota" från www.alyose.se   

Mvh anaby  

Av anaby - 10 september 2013 16:42

Det har gått bra att jobba inatt och jag har faktiskt inte hostat så mycket!! Hostmedicinen gjorde så att säga sitt   Det innebär också att jag inte har lika ont i halsen idag  Tog mig en ny dos hostmedicin innan jag hoppade i bädden för att sova. Har uppskattningsvis sovit ca 3 timmar i sträck!! Det är mer än jag sovit i sträck de senaste 2 veckorna...eller snart 2,5 veckorna!! Så det känns jättebra!! Har en hel del sömn att tag igen under nästa vecka kan jag säga  Måste åka iväg och köpa mer hostmedicin efter middagen så att jag inte står utan nu!!

Steg upp och åt lite lunch innan jag klädde om till ridkläder och gick ut för att rida på T en sväng. Kändes lagom med en uteritt idag för oss På med utrustning...idag rosa...imorgon brun...och iväg  



Stort huvud?? Vadå?? Jag?? Nej, då inte alls  


 


Det var lite mulet så tyvärr syns inte det rosa så bra idag. Men så här såg T ut i allafall  


   

Spanar på annat medans matte fotar  

Idag hade vi islänningarna på vänster sida av vägen i sin hage och T & G på höger sida av vägen i sin hage. T börjar vara rätt så obrydd av hästarna som går i sina hagar. Det känns väldigt bra!! För något år sedan tålde han INTE att se en av de vita hästarna ens på håll...då blev han helt galen och stog och stegrade och skrek som en hingst?? Nu är det 3 år sedan han lugnade ner sig och bara helt enkelt börjat "gilla läget"   Jag har t.o.m kunna trava lite på vägen förbi hästarna när de står och betar i sina hagar utan att T bryr sig alls  Men idag blev det skritt förbi!!

När vi kom till växthusbacken blev det trav....parkbänken är INTE lika farlig att gå förbi nu  

Idag var det en massa fåglar som satt på vägen framför oss och som flyttade sig allt eftersom vi kom och travade...olika sorters fråglar..både stora och små. T tycker att det är lite läskigt men håller sig i skinnet så länge de flyttar sig i tid så att säga  När vi är på väg uppför den lilla backen i svängen ser jag att de har krattat upp gräs i högar på sidan av vägen....och gör mig redo för en "tvärnit" med att ta mantag...och mycket riktigt så kom det som ett brev på posten!! Tvänit och tefatsögon  Det är inte lätt när man har sitt fotografiska-minne och det INTE stämmer med gången tidigare när vi var ute och red  Efter lite tveksamheter gick det bra att fortsätta trava....förbi ALLA högarna på resten av vägen  Nu var helt plötsligt den andra parkbänken INTE alls så farlig utan gräshögarna var mycket läskigare  Vi travade förbi och vände och travade tillbaka. MYCKET BRA MILJÖTRÄNING FÖR T  Det var inte lika läskigt på hemvägen även om hans ögon fortfarande var rejält stora  Skrittade nerför backen och sedan blev det att sitta ner och trava. Han kändes riktigt fin och efter lite jobb kunde jag korta ner honom lite mer i traven. Skrittade förbi parkbänken och sedan blev det trav till grannen i det röda huset och nedsittning på slutet. Kändes kalasfin  Stort och luftigt steg hela tiden!!!

Är riktigt nöjd med ridturen!! Kändes lagom lång..speciellt för mig  

Skrittade hemåt och väl hemma fick T mat och magneter. Medans jag har bytt ut vår rosa utrustning mot brun och tvättat upp det rosa. Skönt att kunna tvätta upp och hålla undan så att det inte ligger tonvis med smutsig utrustning som ska tvättas nere i källaren  

Jag har även vänt på nyponen och plockat björnbär. Ska höra med Eva om jag kan plocka lite mer nypon under nästa vecka. De här har jag rivit och funderar på att strimla de andra för att se VAD som funkar bäst att torka  

Nu ska jag snart börja med middagen!! Ska bli gott att äta middag nu när jag fastade igår  

Nej, dags att lägga på en rem!!

Ha en fortsatt jättebra tisdagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 9 september 2013 14:49

Det gick bra att jobba inatt!! Har ju det absolut bästa jobbet och snällaste Brukarna   Det är ju trevligt att höra att man är saknad även om de säger det till all personal som jobbar Men jag har hostat rejält inatt   För Brukarnas del gör det ju ingenting eftersom de ligger i sina lägenheter och sover men när det känns som om lungorna ska komma upp blir man mer än less  Sedan har jag väldigt ont i halsen pga hostningarna  Blir att ta hostmedicin innan jag åker till jobbet och hoppas att det lindrar inatt. 

T stog uppe vid huset imorse så jag gick ut och gav honom maten på en gång.



Eftersom det hade regnat under natten....var det en lerinpackad-mammut jag utfodrade den här gången  


     

Hmmm!! Tur att jag har Magic Brush och kan borsta av honom imorgon innan ridturen!!


Vände på mina nypon också!! Jag hittade 2 bakplåtar till så nu ligger de på 8 plåtar och jag upplever nog att det har torkat rätt så mycket på vissa plåtar så det går framåt  Tänkte nöja mig med 2 vändningar per dag nu.

Intog hostmedicin och ringde sedan till jobbet för att höra om en sak med schemaansvarige. Jag har nämligen för mycket tid i "timbanken" så mitt schema kommer INTE att gå igenom!! Det innebär att jag var tvungen att ta bort 1 natt!! Jag valde att ta bort min enkelnatt som är onsdag....det innebär att nu när jag blir ledig efter helgen har jag 2 veckors ledighet  KÄNNS FANTASTISKT BRA OCH NU HOPPAS JAG ATT FÖRKYLNINGEN VERKLIGEN GÅR ÖVER!!

När allt kring schemat var fixat och klart la jag mig i sängen för att sova...och började självklart att hosta...och hosta..och hosta  Blir man less eller blir man less...jo, man blir mer än less  

Har ju otroligt ont i halsen efter all hostning både nattetid och så fort jag lägger mig i planläge....har inte sovit ordentligt på över 2 veckor nu så jag VILL VERKLIGEN BLI FRISK NU!! Usch vad less jag är  

Har sovit någon timme hit och någon timme dit men absolut INTE det jag egentligen skulle behöva sova. Hoppas verkligen att hostan ger med sig tills imorgon så att jag får sova någon natt innan helgjobbet börjar...man kan ju hoppas allafall. Tja, nog om förkylningen nu!!

Sedan fick jag ringa till IT-support då mitt konto på jobbet slutat funka?? Kunde logga in men tog mig inte in för att läsa om Brukarna eller dokumentera själv  Har aldrigt hänt tidigare men gissar att det har med sommarsemestern att göra!!

Jag har även skördat mina björnbär!! Helt fantastiskt egentligen att det växer så otroligt bra med björnbär här uppe i Norr!! Är otroligt tacksam och tycker att det är ganskar roligt också  

Jag hämtade ut mitt paket från Haglunds rea igår!! Jag hade beställt 1 regntäcke med foder och 1 regntäcke utan foder, 1 jaktkandar som är större än det jag har i nuläget då jag upplever att det är lite tajt på T och ett par sporrar som är gummerade. Det var 60% på allt så jag betalade bara en spottstyver för allting  

Nu när jag har 2 veckors ledighet att se framemot ska jag inventera hästgrejer och se VAD som ska slängas, säljas och ev. ges bort!! Måste tvätta upp de regntäcken som T använder idag och se OM de måste bytas ut till nya. Just nu känns det jättebra att jag har lagt upp ett täckeslager då han gärna biter sönder täcken titt som tätt. Nu behöver jag inte stressköpa OM något täcke går sönder ordentligt utan bara byta ut mot ett nytt istället  Har jag tur räcker de här täckena som jag har köpt i några år istället för 1 år  Man kan ju alltid hoppas  

Jag fick mig till slut ett RÖTT regntäcke eller hallon heter färgen....och det var på rea  

Nu ska jag dricka och äta lite. Jag har min fastedag idag så det blir "bara" mat till middagen och sedan blir det flytande på jobbet ikväll och inatt. Blir fina fisken!!!

Ha en fortsattjättebra måndag!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 8 september 2013 16:16

Jag börjar hosta rejält igår vid sänggåendet   Somnade allafall vid 03.00-tiden och har sovit skapligt...dock mindre än jag borde men ibland blir det så. Håller tummarna att jag får sova utan hosta imorgon när jag kommer hem från jobbet!! Nu börjar min "hellweek" med 5-nättersvecka. Jag jobbar...söndag, måndag...går av tisdagmorgon...är ledig onsdag....möte på torsdag 13.00-15.00 och sedan jobbar jag torsdag, fredag och lördagnatt. Går då av på söndag!! Just nu känns det väl så där kan jag villigt erkänna  Det brukar dock kännas bättre när jag går av på tisdagmorgon!! Då är nästan hälften av nätterna klara  

Men just nu fokuserar jag på söndag och måndagnatt...dvs första halvan  

Gick ut ganska tidigt på förmiddagen och började bygga upp löshoppningshinder i paddocken. Det gick jättebra!! Tog sedan ut plaststolparna som man bara trampar ner i marken och orangeelband och satte upp det.

Longerade T som uppvärming i bägge varv innan jag börjar löshoppa.

Hade egentligen ingen större förhoppning att T skulle hoppa något hinder alls då det var 2 år sedan vi löshoppade sist!!! Jag satte upp 2 små kryss...liknande de vi har hoppat uppsuttet senaste tiden....det blev 1 stopp på första krysset och sedan hoppade han utan tveksamheter  RIKTIGT, RIKTIGT BRA!!

Höjde upp hinder nr 2...10 cm för varje språng. När vi var uppe i 1 meter tänkte jag ge mig så fort han hoppade det. Hade då varit högt över alla hinder med mycket luft under. Var helt inne på att sluta efter det här språnget!!

Men då går T på mellan hindren och kommer fel  och river nr 2. Ok, valmöjligheterna man har är då att förhoppningsvis hoppar hästen bättre nästa gång eftersom de har rivit eller så vägrar de. Jag valde att prova en gång till på samma höjd då jag upplevde att han såg "så säker ut" när han hoppat de andra sprången.

Det blev en vägran. Då sänkte jag ner till 60 cm och han hoppade utan problem  

Höjde upp till 80 cm som han rev på...hade koncentrationen på annat runt omkring...tyvärr    La upp bommen och klarade det och höjde då till 90 cm. Det hoppade han också klockrent och ett JÄTTEFINT språng över och då gav jag mig  Höjden är egentligen INTE så viktig men jag vill att han ska få till några fina språng ÖVER hindren som är just språng och inte bara hoppa över små kryss....så att han känner hur han ska hoppa. Jag har löshoppat upp till 1 meter tidigare och tycker att det är en lagom höjd för T i nuläget. Högre blir det INTE att löshoppa på ett bra tag!!

Skrittade av honom för hand så att han fick kylan ner lite och tränade lite start, stopp, vända, rygga. Han är verkligen klockren med sånt   JÄTTEDUKTIG trots att vi INTE alls tränar det så mycket just nu   Men jag använder mig ändå av det så gott som dagligen när jag hanterar honom och det märks!!


T fick mat, liniment och magneter medans jag passade på att mocka ur paddocken. Det var ett bra tag sedan sista!! Det blev 4 skottkärror fulla den här gången!! Men nu är det jättefint där inne  


 

Början och ingången till löshoppningen och sedan går jag till svängen och ställer mig....



Här står jag i  svängen som man ser ovan och nu ser man både hinder nr 1 och 2 och T i bakrunden  


 


Från andra hållet!! Nu ser man hinder nr 2 först...ett rättuppstående på 90 cm. Sedan hinder nr 1 ett kryss längre ner och sedan svängen och börjarn till höger. Hoppas att ni ser på ett ungefär hur det ser ut!!


Det blev varken bilder eller film idag då jag inte hade någon som ställde upp. Får se om jag kan få lite hjälp under nästa vecka istället  

Nu blir det vila för både mig och T med ridning tills på tisdag och då blir det uteritt!! Får se hur det blir med hoppningen i veckan. Har ju tyvärr mötet på dagen på torsdag så jag tänkte rida innan det så att det inte blir så tung kväll när jag ska jobba 3 nätter sedan. Det blir nog hoppning på söndag eller måndag istället. Vädret får avgöra hur det blir  

Medans T fick magnetbehandling gick jag in och rensade gula kantareller i över 1 timme. Och förvällde dem. Nu återstår bara att packetera och frysa in dem  Jag är så tacksam att vi har möjlighet att få tag på eller plocka själv så pass mycket bär, svamp och annat smått och gott Så att man slipper köpa i affären!!

Vi kommer mest troligt att beställa en halv gris igen!! Känns bättre att köpa direkt från en grisbonde motför från affären där man inte vet vartifrån det kommer!!

Nu blir det snart middag och jag ska ta mig en dusch och packa matsäcken till nattens jobb!!


Ha en fortsatt jättebra söndagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  


Av anaby - 8 september 2013 16:10

Jag håller på att plocka björnbär varje dag och samlar till min framtida sylt. Det har varit otroligt fint väder här uppe i Norr och jag tror att det helt klart kan vara en stor bidragande orsak till att det är så mycket björnbär just nu!!



 

Några bilder:


   


 Det är helt otroligt att det finns nya mogna bär varje dag och så otroligt många på gång också!! Hoppas att jag hinner ta in det mesta innan det blir frost!!!


 


Hittills har jag samlat in ca 1-1,5 liter björnbär. De blir mer åt det röda hållet när man fryser dem?? Jättemärkligt att gå från blå till röd?? Nu blir det att fortsätta samla in en till påse under nästa vecka  


Mvh anaby   

Av anaby - 8 september 2013 15:41

Jag tänkte har lite uppdatering om min vikt och 5:2 dieten som jag kör med just nu. Det har gått jättebra och jag tror att jag har hållit på en dryg månad nu. Det har INTE varit några som helst problem att fasta på mina fastedagar. Jag bytte dock dag under den här veckan....och fastade fredag istället för torsdag då jag var bortbjuden. Huvudsaken är att det går 2 dagar mellan fastedagarna så kan man fasta och byta som man vill  

Hur mycket har jag gått ner på 4 veckor??

Jag har gått ner fantastiska 4 kg   Och är jättenöjd och glad  

Nu har jag "bara" 4 kg kvar att gå ner sedan är jag nöjd med min vikt  Det känns inte som om det ska vara omöjligt att genomföra framöver. Om ca 1 vecka återupptar jag joggningen. Kommer att sätta igång med det när jag "går av" efter mina 5 nätter som jag börjar jobba inatt. Förhoppningsvis är jag frisk och kry i halsen då också!!

Jag säger absolut INTE att alla ska prova 5:2 utan man får helt enkelt prova sig fram vilken mat eller diet som passar för just mig. Vi är ju alla olika och funkar olika ...och så måste det få vara!!!

Jag kommer att köra 6:1-diet när jag har gått ner önskat antal kg. Vill närmligen INTE bli hur smal som helst!! Men för att hålla vikten kommer jag att fasta endast 1 dag i veckan när jag blivit nöjd med min viktnedgång sedan. Tror och hoppas att det ska funka riktigt bra  

Mvh anaby  

Av anaby - 7 september 2013 22:30

Det har varit otroligt varmt ute idag  Helt otroligt då vi har kommit in i september månad!!!

Jag åkte iväg till ICA för att hämta ut ett paket med sadelgjordar som Kerstin hade skickat. En westerngjord till mig och en vanlig gjord till "lilla nordsvensken". De såg jättefina ut och nu håller jag tummarna att de passar!!

Det enda jag ska försöka hitta nu är en tjockare westernpadd...antigen att köpa eller försöka göra själv. Jag får ser hur jag löser det där. Men jag har kommit en bit på väg med en bättre westerngjord allafall 

Sedan åkte jag vidare till Hööks en sväng. Kände att jag gärna ville titta igenom butiken en gång utan 1000 andra hysteriska hästtjejer samtidigt  De har en hel del mer i butiken som inte finns på hemsidan!! Nu har jag relativt bra koll på vad som finns att köpa i butiken  Jag hittade en kindkedjetunnel i gummi som verkar vettig och inte så dyr. Köpte en i fårskinn i Ullared på Ge-kås men den här var lite nättare så att säga. Är ingen panik att köpa en ny men jag ska helt klart fundera på den där.

Åkte sedan hem och chillade lite innan det blev dags att bege sig ut och rida på T på åkern.

Idag var vi ROSA så klart!!!


 

Och rosa benskydd nu när han är skodd!! Så länge han gick oskodd red jag UTAN skydd men nu när han fått på sig skorna igen vill jag gärna ha benskydd...man vet aldrig OM det händer någonting. Men nu känns det allafall mer säkert  

Eftersom jag skulle rida på åkern valde jag att använda rullsporrarna idag som jag köpt på Hööks för ganska exakt 1 år sedan. I princip de enda sporrarna som T accepterar i nuläget!!!


   

Har använt dessa tunnare shortchaps i syntetmaterial från Hööks i princip HELA SOMMAREN och gillar dem skarpt  Såna här varma dagar är de guld värda 
  

Jag började med att skritta fram på åkern. Och det var 2 gräsklippare igång hos en av grannarna som bor närmast åkern. T var inte så brydd över dem konstigt nog!! Han var mer brydd över några tanter som gick på andra sidan häcken och speciellt när man "bara" såg deras huvuden  Några gröna halvstora växter på åkern gav honom också huvudbry en hel del  Tja, det är inte lätt att veta VAD som rör sig i huvudet på dem ibland  

Efter uppvärmning i skritt började jag med öppna och sluta och det gick riktigt bra!! Var länge sedan vi tränade det "på riktigt" nu!!! Gick sedan över till skänkelvikning och det kändes kalasbra  

Värmde sedan upp i trav på en större volt i bägge varv och gick sedan in på en 8-volt och volt innan jag provade öppna och sluta i trav. Gick fina fisken även där!! HELT FANTASTISKT!! Ibland är det bara bra att vila från övningar i 1 månad eller 2 för att det ska få smälta och gå in i pannbenet  Provade även skänkelvikning i trav och det kändes väldigt bra!! SUPERDUKTIG idag!!!

Gick då över till lite mer trav på volt och passade på att trava ett halvt varv...halt...bakdelsvändning....trav igen och sedan ett halvt varv....halt...framdelsvändning...osv. Kändes helt ok!!

Dags för galopp!!

Idag fick jag jobba med galoppen!! Galoppfattningarna var minsta problemet...men T vill gärna ha koll på allt runt omkring....på fotbollsplanen....på det röda boendet....hos ALLA grannarna...det är omöjligt och han MÅSTE koncentrera sig på MIG istället!!

Det som var bra var att han INTE blev irriterad och arg när jag gick på med sporrarna. STORT + idag!!!!

Jag fick gå på rätt så mycket med både röst och sporrar innan han lyssnde på mig och kunde slappna av. När det funkade gick jag in på en mindre volt och det gick bra men jag fick gå på honom ganska mycket igen. Utan protester från hans sida....kändes skönt för han gick fram och lyssnade på mig även om han var lite okoncentererad emellanåt!!

Avslutade galoppen med att galoppera ett halvt varv och sakta av och göra en bakdelsvändning...göra ny galoppfattning...galoppera 6-7 galoppsprång och göra halt och framdelsvändning. Det kändes helt ok och han lyssnade även om han kollade runt på allt annat. Det enda som jag kan klaga på var att han tvätnitade när han fick syn på några barn som stutsade studsmatta bakom en av häckarna. Jag tror inte att han förstog riktigt VAD det var som hände. Men det var i samband med en avsaktning så jag gjorde bara en framdelsvändning för att få honom "på andra tankar"...fortsatte och gjorde 2 vändor till och trots att barnen fortfarande stutsade på studsmattan galopperade han tills jag ville sakta av  

UPPDRAG SLUTFÖRT FÖR IDAG!!

Då travade jag av lång och låg i bägge varv och sedan skrittade jag av honom innan vi gick tillbaka till paddocken.

Jag är lite kluven av dagens ridtur. Jag är både nöjd och inte nöjd!!

Nöjd över att han accepterar sporrarna men lite ledsen att han inte riktigt går fram i galoppen!! Känns lite tråkigt när jag måste gå på rätt så mycket med skänkeln och sporrarna för att han är så okoncentrerad.  Jag hoppas att det också ev. delvis kan bero på värmen som var idag. Annars kändes han kalasfin!! Tänk att han var så duktig med både öppna, sluta och skänkelvikning i trav  

Imorgon tänkte jag löshoppa istället för att hoppa uppsuttet. Tycker att det ska bli roligt att se honom hoppa lite hinder inte bara skutta över små kryss. Tror att det blir ett bra avbräck för T med vår hoppträning över små hinder  

Det blev mat, liniment och magneter för T medans jag gick in för att börja fixa med middagen.

Idag hade vi mamma och pappa på middag   Vi satt på altanen och slog till slut på infravärmarna. Blev hur bra och varmt som helst  Helt suveränt att man kan sitta på altanen även om det är lite kyligt på kvällen!!

Vi har nästan nyss kommit in och nu ska jag chilla framför TV en stund tills det blir dags att hoppa i bädden!!

Ha en fortsatt jättebra lördagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 7 september 2013 22:00

Jag har samlat björnbär varje dag nu i 1,5 veckor måste det vara!! Tror uppskattningsvis att jag är uppe i 1,5 liter ungefär. Det finns en massa bär kvar så jag hoppas att det blir mer till min blivande sylt  

Bilder kommer imorgon!!

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards