anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 6 oktober 2013

Av anaby - 6 oktober 2013 20:03

Nattens jobb var som vanligt bra och det kändes otroligt skönt att få åka hem och sova imorse  Efter den sedvanliga 3 timmars sömnen steg jag upp för att få i mig lite föda och ladda lite energi  

Sedan var det dags för en ridtur!!!

Jag hade redan bestämt mig igår för att rida på åkern idag. Det är svårt att rida på vägen en söndag när ALLA är ute på prommis  Det får bli en uteritt imorgon istället!!!

Gjorde iordning T och sedan gick vi upp till åkern. Han tittade mest "över häcken efter någon människa" vid husen  Det är alltid jobbigare när vi skrittar förbi än när vi sedan travar och jobbar på riktigt. Men det gick till slut bra!! 

Efter uppvärmning började jag med öppna/sluta mot husen. Det gick bra en bit men sedan började T stirrra mot husen "över häcken" där det förmodligen gått någon människa någon gång för länge sedan...när vi red  

Jag ville att han skulle lyssna och vara uppmärksam och gick på med skänkel och sporrar...ingen reaktion...gick på igen...ingen reaktion!! Vid 3:e försöket gick jag på rejält och då "brann" T av  Jag fick en reaktion i form av både stegring-vända-runt-och-bocka-samtidigt"   Tja, alltid bra med en reaktion  

Vände och red "från husen" och då var han klockren och jättefin  Mot husen en gång till och då funkade det bättre...inte riktigt bra men han lyssnade allafall. Så jag gav mig och tränade istället på skänkelvikning och det funkade riktigt, riktigt bra  Är jättenöjd!!
Värmde sedan upp i trav på en stor volt och när jag tyckte att han kändes fin blev det trav och skänkelvikning och då blev det tjafs igen....men efter att ha gått på med skänkel och sporrar löste det sig och på tillbaka vägen kändes han fantastiskt lydig och lyhörd  Då gav jag mig med den övningen!!
Och började istället med trav på 8-volt och lättridning. Och när det var klart blev det trav på volt och nedsittning. Dock upplevde jag att han INTE lyssnade på mina förhållningar här och fick ta igenom dem. När det funkade lyssnade han väldigt bra  Gjorde volten mindre och mindre allt eftersom och T lyssnade bra!! Gick då över till 8-volt och nedsittning och nu kom den där WOW-känslan och swchungen igång rejält  Det går knappt att förklara hur känslan är men det känns som om det går lite i "slow-motion" och att man trampar i sirap  

Det har kört MÅNGA bilar efter vägen när vi red då mamma och pappa har självplock på potatis i helgen. T har verkligen skött sig JÄTTEBRA och INTE varit minsta brydd av någon bil!! Jag har travat bara någon meter från vägen när det kört bilar där och han har varit helt avslappnad och INTE reagerat  Till saken hör att han har vilat i 3 dagar!! Det tycker jag är fantastiskt bra gjort av honom att kunna fokusera på mig så fass bra trots flera dagars vila  MYCKET BERÖM och avskrittning innan vi gick tillbaka till paddocken. Idag blev det liniment och mat + lite gräs för T efter ridning. Får ta magneterna imorgon istället...hann inte riktigt med det idag  

Hann bara gå in i lägenheten så ringde min kusin och frågade om jag hade möjlighet att vara på plats om ca 50 min. Jag var klar på 40 min och då hade de lastat och var klara när jag kom fram  

Ridlektion nr 13:

Då åkte vi iväg till en grusridbana för att hoppa med den lilla nordsvensken lite. Han brukar vara lite halvkrånglig när han kommer till nya ställen och ser nya hinder  Vi började med att travhoppa och jag upplevde honom som ganska lugn. Jag fick leda honom över första gången men sedan gick han klockrent  De andra hindren fick jag också leda honom över 1 gång men sedan hoppade han utan problem. De fick ta dem i både trav och galopp. Dock har vi fokuserat på att hästen ska vara lugn mot så ryttaren får fatta galopp strax innan hindren då hästen blir väldigt taggad och sedan sakta av till trav efter och lugna ner hästen lite och sedan fatta ny galopp mot nästa hinder. Det har funkat jättebra för annars blir hästen så otroligt taggad och bara springer iväg. Sprången över hindren blir väldigt stora och rena när han är lugnare. Jag är jättenöjd med både häst och ryttare och det gick helt klart över förväntan eftersom han hoppade ALLA hinder utan problem  Det blev jättebra miljöträning och träning överhuvudtaget för både häst och ryttare!! Nu vet vi att det INTE är omöjligt att kunna åka iväg på "Pay-and-jump" med honom under nästa år  Det känns jättebra!!!

Det blev en sen middag för mig och jag har även tagit mig ett vinglas  

Så nu myser jag i soffan och väntar på att "Bron" ska börja på SVT1 kl.21.00

Jag gissar att jag kommer att sova otroligt gott inatt och imorgon är det en ny dag med nya möjlighet!!!

Ha en fortsatt jättebra söndagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8 9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards