anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 12 november 2013

Bra ridtur och vi chillar ikväll istället för att röja nere i källaren:)

Av anaby - 12 november 2013 17:50

Jag hade som sagt tur med vädret idag! Det regnade när jag åkte hem från jobbet imorse och när jag vaknade vid lunchtid var det strålande sol  Kändes fantastiskt bra!!!

Jag tog på mig ridkläderna och gick ner till stallet för att rida T medans det var ljust  Ut med all utrustning och på hästen och upp i sadeln. Det var ganska hårt underlag på vägen där bilarna kör....men där det mest är folk som går och cyklar är det mjukare underlag...tur för oss!!! Så vi travade efter växthusbacken och till kyrkan och skrittade nerför backen och travade sedan till nästa backe...vände....travade till nästa backe...skrittade uppför den och sedan trav till nästa backe där vi skrittade och sedan var det dags för sista traven där jag satt ner. T kändes helt ok med tanke på att han faktiskt vilat i 3 dagar  Det gick rätt så bra att reglera honom i traven idag även om jag inte trodde det. Så imorgon lär han kännas ännu bättre  Vi skrittade från växthusbacken då det var för hårt att trava på vägen där. T fick mycket beröm och vi var nöjda bägge 2  Känner att jag nog ska försöka "få ner honom lite i kondis" nu under några veckor så att han inte blir så galen när vi inte kan trava så mycket som behövs pga det hårda underlaget. Så fort snön kommer och underlaget blir bra igen är det bara att öka på kondisen igen  

Väl hemma i vindskyddet igen fick T på sig den rosa "halsduken" för första gången under hösten. Han var ganska svettig på halsen och det börjar ju bli lite kallare ute nu så då vill jag gärna att han är torr när jag går hem.



Det tar bara ca 20-30 min innan T är torr på halsen och halsduken är blöt på utsidan  


 

 

Halsduken är väldigt enkelt gjord!! Jag har bara köpt en billig fleecefilt på Rusta för 10 kr och sytt på kardborreband så att det går att stänga den på ett vettigt sätt. Sedan tar jag på den så att den ligger innanför ev. täcke och då sitter den fast på ett bra sätt förutom kardborrestägningen  

Medans T åt kraftfoder och hö passade jag på att mocka och fylla på vatten. Sedan gick jag in för att ordna med spånbalar och halmsäckar. Jag har ett litet utrymme som öppnas via en dörr innifrån T:s box. Där har jag nu tagit bort spånbalarna och istället ställt in halmsäckar. Av 19 halmsäckar blev det 6 st kvar som ska ställas ut i höförrådet  För tillfället står halmsäckarna i T:s box. Men imorgon ska jag flytta på dem.

När allt nere i stallet var klart gick jag hem för att hämta Taron och tog med mig den 1-hjuliga skottkärran ner till stallet och tog hem den 2-hjuliga skottkärran som måste svetsas. Bra att passa på att både ta ner och hem i samma veva  Sedan var stallet klart för idag  

Eller nästan!! Slängade in den orangea utrustningen i tvättmaskinen och gjorde iordning det gula tills imorgon  

Dags för middag!!

Vi bestämde igår att vi skulle göra tjockpannkaka med bacon. Så jag hann med att både göra iordning och halva tiden i ugnen innan L-O kom hem från prommisen med hundarna  

Jag hade räknat med att fortsätta röjningen nere i källaren men L-O tyckte att vi skulle ha en "vilodag" idag...vilket jag tacksamt tog emot  Så nu sitter jag istället i soffan med 1 vinglas och 1 tekopp och ska se på en X-men film...tror att det är den senaste. Nu blir det att lägga sig i planläge och njuta av kvällen som är kvar  

Ha en fortsatt jättebra tisdagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

 
 
Nina

Nina" title="http://blogg.se]Nina[/url]" target="_blank">blogg.se]Nina[/url]

14 november 2013 11:19

Nu har jag inte varit här på ett tag, så jag blir lite nyfiken på varför du har bytt strö i utestallet? Själv har jag också halm och tycker det är bra, spån blir mer svårarbetat när det är många hästar i lösdriften.

Gröten du skriver om låter spännande. Kanske värt att prova?

http://stallskogalund. blogg.se

anaby

14 november 2013 20:25

Hejsan Nina!! Kul att höra från dig igen:D Ibland har man för mycket att göra och har inte tid att läsa alla bloggar.

Nja, jag har inte bytt strö utan förra hösten fick jag tyvärr inte tag på någon halm. Här uppe i Norr är det ganska svårt att få tag på halm överhuvudtaget och när det mesta av halmskörden regnade bort för min "halmbonde" kunde han tyvärr inte sälja till mig då han behövde allt själv till sina grisar. Jag vet inte av någon annan hästägare här omkring som har halm förutom mig. Min halmbonde säljer endast till mig och bor 8 mil bort..dessutom;)I år var det gott om halm så då fick jag köpa det jag ville ha och behövde:D Halmen är väldigt bra och priset är kanon:D Så jag är väldigt nöjd trots det långa avståndet!!

Alla här uppe använder i princip spån eller torvmix inne i boxarna i stallarna. Det är nog bara vissa som har lösdrift som använder halm. Vet en som fått beställa halm nerifrån södra sverige nu i höst till sin lösdrift!!! När vi bodde i Västerås på 90-talet var det halm som gällde. Så jag har inget emot halm utan har mockat mycket i det;) Så det är lite olika med ströet beroende på vart i sverige man bor och tillgången på strö:D

Jag är helt facinerad av Gröngröten!! Den ska vara bra även på människor:D Har även köpt något som heter Knutlösa som ska vara bra både på folk och fä när man har träningsvärk eller värk. Sven på alyose eller Apoteket Sätra brunn (på FB) är helt fantastiskt duktig på det här med örter och naturmedicin:D

Vi i Ridtravarföreningen har planer på att ta upp honom på föreläsning under nästa år:D

Mvh Anna & Tabasco:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7 8 9 10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards