anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg under oktober 2014

Av anaby - 14 oktober 2014 13:43

Jag har haft 2 bra jobbarnätter den här veckan och nu är det "bara" 3 nätter kvar att jobba  Det känns väldigt bra  Det har regnat inatt och var mycket blött i gräset på åkern. Så jag tog beslutet att INTE rida idag. T får vila tills på torsdag då jag räknar med att det ska ha torkat upp mer på åkern. Ingen större skada skedd!!! Är underlaget bra under helgen kan jag rida en stund varje em även om jag jobbar natt. Så han kommer att få motion ändå   

Hagen har torkat upp rejält sedan senaste monsunregnet  


   

Känns skönt att det torkar upp på bara några dagar!! Så att det inte blir lerigt och djupa spår i hela hagen 


 

Nöjd T står inne i vindskyddet och äter ur lilla höhäcken. Vi ska ta hem 2 halmbalar på torsdag så nu ska jag fylla på ordentligt med halm i vindskyddet under nästa vecka. Blir jättebra  Det känns som om det kan bli kallt när som helst nu!! Så man får förbereda sig på att ta fram Termobaren också. Ska ta ner "blomlådan" och Termobaren till stallet på torsdag så att det redan finns där OM jag måste installera under helgen lite beroende på köldgraderna. Blir nog fina fisken!!!


Ha en fortsatt jättebra tisdagkväll och chilla lugnt gott folk!!
Jag återkommer på torsdag  

Mvh anaby  

Av anaby - 13 oktober 2014 17:48

Japp!! Minsann så har "gamm-kärringen" blivit 1 år äldre   Inte illa  Jag känner mig ärligt talat inte alls så gammal som jag faktiskt är...som tur är  Jobbade inatt så jag har inte varit in på FB förrän på em när jag vaknade och där var det massor med gratulationer från mina vänner   Trevligt att läsa när man jobbat natt och sovit hela dagen  Sedan har jag fått SMS från nära och kära    Så jag kan nog säga att min födelsedag har varit riktigt bra idag  Jag klagar inte!! Det blir ju lite speciellt när man jobbar och inte kan fira på samma sätt som i vanliga fall men det går det också  Jag fyller inte jämnt än så det spelar ingen större roll när jag firas eller inte så att säga  

Var på ICA för att handla lite och sedan åkte jag raka spåret till T för att ge honom mat och fixa klart allt med honom. Han är fortfarande utslagsfri och det är nog den bästa födelsedagspresenten jag har fått i år  Det känns jättebra att slippa oroa sig för honom och utslagen framöver. Nu kan jag slappna av!!

Jag gick en på en FB-sida igår och la in bilder på T från när han var som sämst med sina nässelutslag och frågade om någon annan varit med om samma sak. Och jag har fått många svar och orsakerna till de andra hästarnas nässelutslag verkar vara olika!! Så det verkar vara betydligt vanligare än jag hade trott!! Det känns både bra och dåligt....bra för att man inte är ensam om det men dåligt för att det verkar vara ganska många som blivit drabbade under hösten  Men förhoppningsvis är det över för våran del nu!!

Jag ska fortsätta med mag-tarmkurerna tills de tar slut. Jästen kommer jag också att fortsätta med ett tag till. Var och köpte på mig ett lager idag så det räcker 10 dagar  

Idag har jag beställt lite kläder till mig själv....INGA hästkläder heller utan "privata" kläder så att säga  Mycket ovanligt för att vara mig men någon gång ska ju vara den första  Blir spännande att få hem det och prova sedan och se vad som passar och inte!!!


Nej, nu ska jag sätta igång och göra det jag ska och sedan chilla i soffan framför TV tills det är dags att åka till jobbet!!

Ha en fortsatt jättebra måndagkväll och chilla lugnt gott folk!
Mvh anaby  


Av anaby - 12 oktober 2014 15:27

Jag tog sovmorgon imorse då jag jobbar inatt!! Idag blev det ridning på åkern igen i skritt. Underlaget var bättre då det har torkat upp mer idag  Och T var betydligt lugnare idag  Pigg & glad men hanterbar  


   

Nyfiken på ALLT som rör sig på vägen  


Det blev 3 + 3 varv runt hela åkern i skritt och det tog nog ca 25 min. Lagom och nu blir det vila fram till tisdag. Lite varannan dags ridning blir det den här veckan. Jag hoppas kunna börja rida ut under nästa vecka och trava lite. Tror inte att det ska vara något problem...men jag vill att han SKA vara lugn när jag rider ut med tanke på att det är ganska mycket folk, fä och annat på vägen!! Går INTE att rida ut på en halvgalen häst  Men det lär ju visa sig innan veckan är slut...hoppas jag  

T fick mat och jag passade på att fylla på vatten uppe vid huset innan jag gick ner för att fylla på vatten nere i stallet. Idag kom jag äntligen ihåg att ta med limklämman ner!!

Så här kommer ett "Bra tips" till er!!

Jag har problem med att vattenslangen flyttar sig upp och ur tunnan när vattenmängden i vattentunnan stiger. Det löste jag med att köpa en limklämma på Jula för 30 kr och sätta fast vattenslangen i vattentunnan. Enkelt, fiffigt och billigt  


 

Idag har jag också fyllt på bägge höhäckarna med 4 stora hösäckar. Så nu blev T väldigt nöjd  


 

Hans favorithöställe är nämligen den "stora" höhäcken....om han får välja  


 


Nu ser han "nästan" ut som vanligt igen  Några enstaka utslag/knölar kvar men de försvinner nog under veckan. Det enda som är kvar är hans "hömage" som han har fått under den ofrivilliga vilan....men den ska nu jobbas bort  

Jag brukar ju tjata emellanåt om att T är så renlig och lätt att mocka till  


 

Det är ju inga större problem att mocka när man har en häst som backar in och bajsar över den gamla högen. Han är helt otroligt renlig!! Och bajsar i princip alltid i samma hörn  Någon enstaka gång kan det finnas en hög någon annan stans...men inte ofta  

Nej, nu är det dags för mig att ta en dusch, äta middag och sedan packa matsäck till nattjobbet och ladda inför det!! Sedan får jag se vad som händer mer ikväll!!

Ha en fortsatt jättebra söndagkväll och chilla lugnt gott folk!!
Mvh anaby  

Av anaby - 11 oktober 2014 19:15

Steg upp tidigt för att hinna med att duscha innan jag åkte iväg för att hämta upp min elev och hennes kompis och sedan åkte  vi mot Nordmaling....ca 6 mil bort....där det var "Pay-and-trab" och jag skulle vara domare idag  

Trab är en gren som Svenska Ridtravarförbundet har startat upp och man kan enkelt förklara det som "problemlösning till häst". De som vill veta mer kan gå in på www.ridtravare.com och sedan gå in på TÄVLING och leta reda på TR och Trab så finns det mycket intressant läsning där!! Det tar för lång tid att förklara även i korta drag  

Vi började med att göra iordning själva banan och sedan gick vi den. Jag är själv ganska ny inom Trab så det var intressant att gå banan och få info om vad som gällde så att säga. Både vad ryttarna ska göra och vad jag som domare ska göra och vad man ska sätta för felpoäng så att säga.

Det fanns även ett lotteri till förmån för Rosa bandet. Varje lott kostade 50 kr och det var MYCKET FINA priser i potten!! Priserna sponsrades av Bla Hööks och Pegasus Hästsport  ALLA PENGAR från dagens aktiviteter både från anmälningsavgifter och lotteri går oavkortat till Rosa bandet  Jag köpte 2 lotter och hade ingen större förhoppning om att vinna någonting alls men till både min och de andras stora förvåning vann jag...


...ett rosa schabrak  Jag som redan har typ 10 st rosa   Host, host!!

 

Sedan var det dags för "Pay-and-trab" att börja  

Alla ekipage var jätteduktiga och bla bland svårigheterna fanns:


Plocka upp en tidning och läsa 3 meningar ur den och sedan lägga den i armhålan medans man red runt.

Rida runt 3 tunnor i olika riktningar.

Stanna över en bom medans domaren räknade till 7 och sedan rida vidare.

Gå över en presenning från 2 olika håll.

Lämna tidningen i en annan brevlåda.

Gå över en bro.

Ta upp en boll från en tunna och rida i enhandsfattning till en bom...rygga 4 steg göra halt och kasta bollen i en hink.

Stanna vid en stolpe och ta upp en halsduk och knyta den runt magen...rida slalom runt resterande stolpar....lämna halsduken på den sista stolpen och stå stilla medans domaren räknar till 5.

Stanna vid en tunna och ta en reflexväst....ta på den och sedan trava i mål!! SLUT!!

Det var dagens Trabana  

När alla ekipage var klara fick jag ett erbjudande att låna en av hästarna och rida runt banan själv. Det var en otroligt fin och välriden nordsvensk som blev min kompanjon idag  Det gick jättebra då han var en riktigt klippa och lyssnade verkligen på allt!! Jag kunde i princip rida honom som jag gör med Tabasco  Proa, släppa till långa tyglar och hästen står stilla tills man tar tyglarna...lättstyrd och lyssnade bra på vikthjälperna  Jag kände mig "nästan" som hemma i sadeln  Den här hästen hade en akademisk sadel så nu har jag suttit en sån för första gången  Hela banan gick bra tills jag kom till tunnan med bollen. Jag gjorde halt och släppte tyglarna för att kunna använda bägge händerna när jag tog upp bollen...det gick jättebra MEN sadeln gled och det gjorde även jag och bollen  Hann tänka...NEJ jag ska INTE tappa bollen och INTE ramla av!! När bollen stutsar ur händerna och på något kostigt sätt lyckas jag få tag på den igen och dra mig upp trots att sadeln hängde på 3 kvart  Fick då hjälp av ägaren och medhjälparen att dra sadeln tillrätta och sedan fortsatte vi med det sista tills vi kom i mål  Och där fick vi en rosa jättefin rosett  Min första rosett sedan 2001!!! JÄTTEKUL!!!

 

Specialdesignad av en av tjejerna i föreningen inför oktober månad och Rosa bandet  

Det visade sig att hästen jag lånade i princip bara rids av sin ägare!! Men hon ville se hur den funkade med en annan ryttare så då fick JAG uppdraget att göra det!! Känner mig hedrad och tyckte att hästen var fantastisk att rida  

Dagen har varit jättebra och jag har träffat många trevliga människor som jag pratat med!! Kan ju inte bli så mycket bättre om man säger så  Väl hemma väntade sonen på mig då vi hade bestämt att han skulle fota mig UTAN T den här gången...för ovanlighetens skull  

Känner att jag behöver verkligen fotas för att få se själv med egna ögon att jag ser någorlunda NORMAL ut! En egokick och energiboost helt enkelt!! Det blev 101 kort och jag är väldigt nöjd med bilderna  Några blev riktigt bra och vi hade väldigt roligt när vi fotade  

Här kommer några av dem:


                        


   

Både seriös och några oseriösa bilder som synes  Men det bjuder jag på idag!!!

Jeansen och kavajen kommer från www.meandi.se och jag kan varmt rekommendra dem!! HELT FANTASTISKA KLÄDER  Kostar en del men är helt klart värd pengarna  

När fotograferingen var klar blev det middaga och nu får jag helt enkelt se vad som händer mer ikväll  

Ha en fortsatt jättebra fredag och sköt om er allihopa och chilla lugnt gott folk!!

Mvh anaby  

Av anaby - 10 oktober 2014 16:51

Det var otroligt härligt att ta sovmorgon imorse!!! Jag sov 10 timmar inatt och det var välbehövligt efter gårdagen!! Känner mig betydligt piggare idag  

Det regnade INTE när jag steg upp så jag hade gott hopp om att det skulle vara uppehåll hela dagen idag....och det visade sig stämma!! Så det blev en ridtur med T på åkern idag  

Han var minst sagt halvgalen....redan när vi gick dit....stegrade och tjafsade så min förhoppning om en lugn ridtur fanns väl inte i planen idag om man säger så  Kändes mer tur om jag lyckades hålla mig kvar i sadeln  

Direkt jag satte mig i sadeln kändes det ungefär som att sitta på "en bomb".....och att han skulle börja bocka vilken sekund som helst  Det fanns MYCKET överskottsenergi i kroppen!!!

Men efter ca 1 varv på åkern ( ville rida på inhägnat område OM han skulle flippa ur...bättre än att vara på vägen där det är både folk, fä och bilar) lugnade han ner sig och blev "som vanligt" igen  Kan bara säga än en gång att han har ett fantastiskt bra temperament min häst  Vi skrittade runt 3 + 3 varv runt hela åkern idag och det tog nog ca 25 min. Alldelens lagom för bägge 2. Blir att skritta honom 1 - 1,5 veckor på åkern och sedan börjar rida ut och trava lite efter behov. Blir nog fina fisken det där  


Idag var vi ROSA då det är "Rosa bandet-månad" till förmån för Bröstcancerfonden under hela oktober  Efter 5 år har jag samlat på mig en MASSA rosa utrustning till både mig och T  Så nu kommer det att komma bilder på ROSA utrustning hela månaden...bara så ni vet  


 


Lagom glad häst idag  Vi har 2 byggen omkring oss som just nu arbetar med grävmaskiner så T försöker hålla lite koll på dem......och kan tyvärr inte agera fotomodell just nu  



T har fått en rejält "hömage" nu under den "ofrivilliga vilan" i och med utslagen och behandlingen av dem. Men jag ville att han skulle ha fri tillgång på hö för att magen skulle stabilisera sig och då får man ta att magen växer också  Så den ska vi jobba bort nu  


   


Ett nytt rosa schabrak från Hööks   


 


Lite tveksam men aningens gladare nu   



Betydligt nöjdare och gladare när vi kom ner till åkern  


       

Härligt att det INTE regnade idag  


När det var dags för mat visade det sig att det var sjögång i krubban efter det senaste dagarnas regn Tog en hink för att få bort vattnet och det var inte lätt att vara en tålmodig häst och vänta tills allt var klart minsann  

Men till slut blev det dags för mat!!!

Medans T åt gick jag ner för att packa och fylla på hösäckar. Jag fyllde på 9 st hösäckar. 1 av den fylldes på i lilla höhäcken. Så nu finns det 8 st kvar till resten av veckan  

Nu har jag bara lite jobb här hemma att göra och sedan ska jag ta kväll och chilla i soffan framför TV   

Ha en fortsatt jättebra fredagkväll och chilla lugnt gott folk!!

Mvh anaby  


Av anaby - 9 oktober 2014 20:54

Det regnade när jag åkte hem från jobbet imorse. Men när jag vaknade vid 13.00-tiden var det uppehåll  

Jag intog lite vätska innan jag klädde om och åkte iväg för att ha utbildning med jobbet. Och gissa vad som hände när jag skulle låsa bildörren?? Jo, då kom jag på att jag hade glömt att ta med kortet + koden jag skulle behöva under utbildningen  Men bra!! SUCK!! Tänkte att jag allafall skulle gå in och prata med chefen och säga att jag måste åka hem och hämta grejerna innan jag satte mig i bilen igen. Då fick jag info om att vi INTE skulle behöva kortet eller koden....vilken tur att jag INTE åkte hem direkt!! Tur i oturen så att säga  Vi började med att sitta med hörlurar och lyssna och se på instruktionsvideos i 1 timme och 45 min....kan säga att jag hängde med i 30 min sedan var hjärna INTE alls med  Det kändes ungefär som om jag hade lämnat hjärnan hemma efter 3 nätters jobb och 3 timmars sömn idag....men vad ska man göra....bara att gilla läget och gör det man sak så att säga  Sedan var det dags för ett prov!! Jag hade ingen större förhoppning att klara av provet om jag ska vara ärlig men tänkte allafall prova några ggr innan jag "gav upp" helt....lite fighting spirit har jag ju allafall...eller ganska mycket kanske  På andra försöket satte jag provet!! GUD SKE LOV!!! Det kändes otroligt skönt att slippa sitta på jobbet nattetid och traggla med det där provet under nästa vecka!! SKÖNT OCH TACKSAMT ATT DET NU ÄR GJORT  

Förbi på ICA och handla det viktigaste inför helgen. Sedan middag och ett samtal till pappa om att vi skulle åka och rulla in en höbal. Hade pratat med honom innan jag åkte iväg på utbildningen så att det var ok att rulla in höbal nr 2 för hösten ikväll. Fredrik och en kompis till honom följde också med så vi var 4 st som vände på den  GULD VÄRT   

Passade på att riva ur ca halva höbalen ikväll för att underlätta tills imorgon när jag ska packa hösäckar. Då är halva jobbet så att säga gjort redan nu  Hade redan gett T kraftfoder och fyllt på med hö i lilla höhäcken innan i vindskyddet. Så T stog och åt och mådde bra. Tog också av regntäcket då det hade slutat regna under em. Han blir så himla VARM om han har på sig täcket när det inte regnar och då är risken otroligt stor att han tuggar sönder det....och det vill jag inte!! Det ska regna inatt också men då kommer han nog ändå att stå inne i vindskyddet och äta så han får klara sig utan täcke under natten sedan får jag se vad det är för väder imorgon. Det blir nog bra   

När mockning och allt annat var klar satte jag igång och kolla igenom och känna igenom kroppen för att få en uppfattning om utslagen och knölarna idag. DE ÄR HELT BORTA NU OCH DET KÄNNS FANTATISKT BRA  Jag hoppas att han ser lika fin ut imorgon och att nu slipper dessa utslag och knölar framöver!! Jag kan ärligt säga att det kom några tårar av tacksamhet när jag insåg att utslag och knölar faktiskt är borta nu  Dock vet jag inte hur det ser ut imorgon som sagt men håller tummarna att det ser likadant ut då!!

Hem för att fixa lite här hemma...dessa "måsten" som vi alla är tvugna att göra  Tråkigt att göra men skönt när det är gjort  Och ingen kommer undan....

Nu sitter jag i soffan och ska chilla och fira att jag klarade provet och att T:s utslag är borta  

Jag gissar att jag kommer att sova som en sten inatt och tänker ta sovmorgon imorgon!
Ha en fortsatt jättebra torsdagkväll och chilla lugnt gott folk!
Mvh anaby  

Av anaby - 8 oktober 2014 19:45

Det regnade lite när jag åkte hem från jobbet imorse. Och när jag vaknade på em regnade det ännu mer och var som en sjö ute  Vi har knappt haft något regn på evigheter här så det känns ovanligt att det regnar idag!!


   

Lite sjöbildning på vissa ställen i hagen men förhoppningsvis rinner det undan lite när vattnet börjar tränga ner i marken. Det är ju så himla torrt just nu då det inte har regnat ordentligt på flera månader!!


T fick på sig ett regntäcke idag då det ska regna ihållande ända tills på fredag. Han var väl inte så där jätteglad över täcket men nu får han stå ut med det tills det slutar regna på fredag em  Återstår att se HUR helt täcket är på fredag!! Om han har strimlat det eller låtit det vara  Återkommer om det!


 

Han hade varit duktig och ätit upp allt hö i båda höhäckarna och det som jag la in i vindskyddet ovanpå halmen. Så idag fyllde jag på med 1 stor hösäck i lilla höhäcken. Lika bra att vänta med att fylla på i stora höhäcken så länge det regnar ute. Dock måste vi rulla in en ny höbal imorgon eller på fredag. Men det löser sig   

Utslagen då?

Jo, det är kvar lite fortfarande. Men jag ska ge veckan ut och sedan ringa min veterinär på måndag och höra vad han säger om det som är kvar sedan. Återkommer om det!!

Har sedan duschat, ätit middag, packat matsäck och nu chillar jag och se på en TV-serie till det är dags att åka till jobbet.
Ha en fortsatt jättebra onsdagkväll och chilla lugnt gott folk!!
Mvh anaby  

Av anaby - 7 oktober 2014 18:58

Jag gick och la mig direkt jag kom hem från jobbet imorse. Och tog hand om T på em istället. Det har inte hänt så mycket idag eftersom jag har jobbat inatt. Nu har jag 2 nätter kvar att jobba innan jag blir ledig i helgen  

Efter middagen har jag varit iväg och haft ridlektion nr 7 för mitt kusinbarn och den lilla nordsvensken. Såg mycket trevligt ut även idag  Det har hänt mycket med både traven och galoppen de senaste 4 ggr  Numera går det att korta ner travben rejält på volt och han lyssnar väldigt bra på framåt och tillbaka  På 4-kanten har galoppen blivit rundare och större. Och på volt går det att fatta galopp i bägge varv. Så det är STOR skillnad på honom motför i våras. Det känns jättebra!!!

Sedan hem och packa matsäcken till nattens jobb och byta kläder. Nu ska jag bara chilla tills det blir dags att åka till jobbet igen!

Imorgon tänkte jag rida T på åkern. Känner att jag INTE vill rida ut på honom då han är rätt så galen just nu  Har sjukt mycket överskottsenergi då han vilat i över 3 veckor nu!! Lika bra att ta det säkra före det osäkra och vara på inhägnat område för säkerhetsskull  Tror att han kommer att bli väldigt glad över att bli riden imorgon!!!

Men först jobba natt och sova!!

Ha en fortsatt jättebra tisdagkväll och chilla lugnt gott folk!
Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7 8 9 10 11 12
13 14
15
16 17 18 19
20 21 22
23
24
25 26
27 28 29 30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards