anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 7 juli 2015

Jamen då kör jag igång och berättar om vår resa till Lofoten och Val-safarin!

Av anaby - 7 juli 2015 18:36

Vi åkte på måndagen. Steg upp och fixade klart allt kring T och katten. Åt frukost och tog en dusch. Vi hade redan packat allt kvällen innan. Så nu var det bara att packa in i bilen och sedan åka in till stan för att växla in lite svenska pengar till Norska på Forex. När vi sedan var på väg så insåg jag att "Kärleken" hade glömt att ta med en kudde!! Så vi gick in på Jysk och köpte en. Tur att vi var i Sverige fortfarande!! Allt är så himla dyrt i Norge!!

Sedan var vi på väg. Vi körde via Piteå....där vi stannade till i Jävre och fotade en fyr som var jättefin  

Det blev invigning för mig att fota med systemkameran!! Lite läskigt men den var väldigt lättsam att fota med  


                           


Vi fikade mackor och fick oss lite te/kaffe innan vi åkte vidare mot Kiruna. Där fotade vi också lite...


 


Kommunhuset med dess klocka på taket.


Den när raketen stod på vägen mittemot så den blev också förevigad på bild  


Vi körde även förbi:

Esrange

  Ishotellet i Jukkasjärvi


När vi passerade svenska och norska gränsen kändes det helt ok och vi hade gott hopp om att hinna på tag på en stuga i Narvik. Men det sket sig helt!! När vi kom dit kl.23.00 var det inga människor i Norge vakna....suck! När klockan var 01.30 sa jag att det är lika bra att vi stannar och äter lite innan vi fortsätter till Lofoten och Andenes en resan på sammanlagt 110 mil från Umeå. Sagt och gjort!! Det kändes skönt att få i sig lite fika och "ladda batterierna" innan vi fortsatte. Kl.04.00 landade vi i Andenes. Då såg "Kärleken" en stor fyr som han ville fota. Så vi körde dit och fotade den.



Fyren är 40 meter hög och håller på att renoveras. Superfin och mäktig var den  


   


När vi ändå fotade blev det en hel del annat också  


   


En bild på "den fantastiske mannen" som jag åkte till Norge med... i full färd att fota   


     


När vi fotat klart satte vi oss och skrev in adressen på Valsafarin och då stog det 75 meter?? Vi tittade på varandra och funderade på VAD vi gjort fel!! Efter lite koll runt visade det sig att Valsafarin bara var runt hörnet  Fyren hade satt oss på rätt väg så att säga  Vi bestämde oss för att sova i bilen till klockan 09.00 eller rättare sagt försöka sova. Måsarna skrek och flög omkring runt bilen. Jag har ju öronproppar men "Kärleken" var ju utan  Jag kröp in i sovsäcken och fällde ner ryggstödet det som gick och pluggade in öronpropparna. När mobilen ringde 09.00 tog jag ut öronpropparna och DET VAR ETT HIMLA LIV PÅ MÅSARNA!!! Fick liv i "Kärleken" men han var inte så pigg  Eller det var ingen av oss...man sover inget vidare i en bil...men jag är ju van att sova lite emellanåt när jag har jobbat natt. Vi tog med oss tandborste och tandkräm och gick till Valsafarin. Eller jag "styrde" "Kärleken" framför mig då han var rätt sliten   Vi hade som tur var bokat Valsafarin kvällen innan via internet. De fick fram vår bokning och frågade om vi ville åka 09.30 istället för på em? Nej, tack sa jag då. Vi har åka 110 mil och sovit i bilen eller försökt sova så vi skulle behöva få tillgång till ett rum och sova några timmar innan vi kan åka med båten. De hade som tur var ett rum ledigt och vi fick nyckeln direkt!! STOR LYCKA!! Bara att bära upp allt ..mat, kläder mm. Äta frukost, borsta tänderna och sedan hoppa i säng i 2 timmar!! Går knappt att beskriva känslan när vi la oss I EN SÄNG...tror jag somnade direkt  I vanliga fall är jag väldigt lättväckt men den här gången hörde jag INTE mobilen...vilket är ovanligt...så "Kärleken" fick skaka liv i mig  Var halvt medvetslös tror jag!!

Klockan 14.00 skulle vi få info om olika valar på deras muséeum. Vi hann dit i tid och fick infon och sedan gick vi för att fota lite då vi fick lite tid över innan båten skulle gå.


 

Utsikt från vårt rum som vi hyrde på Valsafarin  


                 


På väldigt många ställen i Norge var vattnet grönt som på de här bilderna. Det fanns även vita sandstränder och grönt vatten precis som utomlands!! Såg helt fantastiskt ut   


             

Då var fotograferingen över och snart börjar Valsafarin!!!

Det blir i ett eget inlägg...imorgon  

Mvh anaby  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards