anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Inlägg publicerade under kategorin Tabasco & Annas resa 2007-2011

Av anaby - 25 september 2011 14:34

Här kommer en till filmsnutt med lite hoppning från hösten 2009.

Jag vet om att jag har lite långa stigläder och för långa tyglar. Tyvärr hopptränade jag för instruktör eller tävlade senast i hoppning 2001 och har även problem med nacke & axlar sedan 2001...det innebär att jag har haft värk i 10 års tid!!! Jag har även "promenadridit"  med min förra häst från 2001-2008 eller ja, hösten 2008 när T började komma igång mer än att han reds mer än promenadridning. Pga av mina problem med nacke & axlar innebär det att jag "mår bäst" av att hästen inte ligger på så mycket i handen. Så lite för långa tyglar fungerade bra för min kropp från början när jag satte igång och hoppade lite själv på låga höjder. Och för att kunna hålla balansen i hoppningen från början kändes det bättre för mig med lite långa stigläder..och tyvärr blir det lite stolsits på köpet...men det får man ta från början. De har kortats upp allt eftersom det gick och kändes bra i min kropp.  Det tar tyvärr väldigt lång tid att "ställa om" en kropp som INTE mår bra från början. I en perfekt värld går det direkt men vi vet ju alla att världen INTE är perfekt  


 Det här är inte skrivet i försvar utan är en förklaring till varför jag har ridit/rider som jag gör och varför det har tagit tid att ända min sits och ridning.

Vi har alla olika förutsättningar med vår ridning beroende på olika saker som händer under livets gång. Jag hade gärna sluppit min värk och kunnat både träna mer men framför allt tävlat!! Det hade varit underbart!!! Jag saknar enormt mycket att tävla...men nu ser "mitt" liv ut så här och då får jag göra det bästa utav det med de förutsättningar jag i dagsläget har

För mig är det ofta "dagsformen" som avgör vad och hur mycket jag orkar för dagen!!! De dagar jag INTE orkar med det jag vill... är det bara att "gilla läget" och hoppas att morgondagen blir bättre  


Konstruktiv kritik formulerat på ett bra sätt tar jag gärna emot!! Det är jag övertygad om att alla ryttare gör   Dock är inte anonyma kommentarer och inte tråkiga kommentarer någonting jag kommer att svara på i framtiden....


Här kommer allafall T och jag och lite hoppning på åkern hösten 2009  

T är ju lite speciell...han har verkligen full koll på ALLT som dyker upp!!! Så att gå förbi de vita kavalettistöden var läskigt värre  Som synes använder jag varken spö eller sporrar på honom pga det han varit med om i sitt tidigare liv. Det som funkar absolut bäst är helt enkelt tålamod och ge beröm...i massor....och att prova igen...och igen...och igen  Tills han förstår vad jag menar  Sedan spelar det ju förstås också in om det blir störningsmoment på vägen när jag rider/hoppar på åkern...i form av människor, cyklister eller bilar. Det är ju självklart att en orutinerad häst reagerar på det på ett eller annat sätt och inte hoppar lika lugnt och bra hela tiden!!!

Det syns även klart och tydligt hur T reagerar på när man ändrar hinder nr 2...han tvärstannar en bit framför hindret. Detta gör han än idag...det är någonting som vi ska försöka träna bort när jag kommer igång igen med hoppträningen. Det har ju självklart med hans självförtroende i hoppningen att göra...att han är orutinerad. Och med en häst som är väldigt orutinerad och speciell har jag insett att det kommer att ta tid. Det lossnar när det lossnar  och vi kommer att träna på med hoppningen under senhösten 2011...när älgjakten är över.

Jag kommer att lägga in flera filmer från våra hoppträning på ridklubben under våren 2011 framöver. Men innan dess blir det flera ridfilmer.


     

Mvh anaby  

Av anaby - 24 september 2011 11:35

Jag fortsätter att lägga ut några filmsnuttar från "vår resa" den här gången från

september 2009 nere på åkern.



Först lite uppvärmning i skritt och trav.


 


Enbart  trav efter 4-kanten.



 


Enbart trav på volt.



 


Och lite galopp...



 
 
 

Innan det är dags för några små skutt 


Mvh anaby  



 

Av anaby - 20 september 2011 17:56

Jag har redigerat 12 olika filmsnuttar som jag kommer att lägga in under hela veckan. Känns inte lönt att lägga in alla idag utan jag kommer att portinera ut dem lite jämt under veckans alla dagar istället 

Vill man lättare se filmerna kring "vår resa" är det bara att gå in under Kategorier till vänster och klicka in på: Tabasco & Annas resa 2007-2011  

De här filmsnuttarna är från sommaren 2009. Kan inte säga exakt datum men under sommaren någon gång 

Vi börjar med lite skrittjobb:



 

Och fortsätter med trav:



 


I bägge varv:



 


Innan det är dags för lite kavaletti:



 
 


Och slutligen ett litet skutt 



 


Mvh anaby        

Av anaby - 17 september 2011 19:18

Jag har haft lite problem med att kunna redigera filmsnuttar då filmerna jag lagt in i datorn endast har varit halva   Det innebär att traven inte har varit med...

Ska kolla upp det under veckan VARFÖR allt inte kommer med...men har prioriterat bort det så länge till förmån för annat.

Dock har jag en annan filmsnutt som jag kallar för "hopp-rodeo" som är från sommaren 2009 när vi börjde hoppa lite hemma. Inget avancerat utan små hinder och travhoppning. Men man ser på ett ungefär HUR T är i samband med hoppning från början när vi satte igång

Håll tillgodo med den här filmen tills jag fixat problemet med de andra filmerna!!

Mvh anaby  

Av anaby - 4 september 2011 19:29

Då fortsätter resan och idag är det då dags för första galoppen på åkern!!! Det har gått ganska exakt 1 år sedan jag fick hem T och jag har tränat galoppfattningar med rösten i samband med longering i 2 månader innan ridning....nu funkar det riktigt bra 



Känns också bra att longera en stund och "rastar av" honom innan jag sitter upp i sadeln   

Jag har nu äntligen börjat kunna kräva lite mer av honom i traven...både genom att ta förhållningar....sitta ner i sadeln och korta ner traven 


Lite uppvärmning i trav efter 4-kanten.



Jag sitter ner lite...



Innan det blir dags för trav på volt  



   

       Sedan avslutar vi med första uppsuttna galoppen i bägge varv. Även om galoppfattningarna inte på något sätt var perfekta eller bra....så fattade han rätt galopp och jag fick för första gången känna på hans galopp!! Det kändes både härligt och  magiskt  Sedan dess har galoppen förbättrats en del..både själva galoppen och fattningarna Men så här såg vi ut hösten 2008 

Mvh anaby  

Av anaby - 31 augusti 2011 15:10

Eftersom jag ändå har några filmsnuttar färdiggjorda lägger jag in dem idag också   De är också från hösten 2008.



 

Den första är lite skrittjobb i paddocken i STORM väder!!! Jag ska tillägga att ingen av övningarna är perfekta utförda men en bra början  



 

Den andra är en travsnutt nere på åkern....nästan från början när vi hade börjat rida där nere  Det funkar rätt så bra trots halvlångt gräs  Jag har börjat kräva mer av T genom att allt eftersom det är möjligt "plocka ihop" honom i formen mer i traven.

Mvh anaby  

Av anaby - 31 augusti 2011 15:00

Vi fortsätter resan med några mellanspel som jag hittade på en DVD skiva från hösten 2008. Det är både lite mer löshoppning och en tömkörning. Inget avancerat men man ser på ett ungefär hur T funkade då. Tyvärr är tömkörningsfilmen lite ljus emellanåt och sedan var jag tvungen att klippa bort en del som jag gärna hade haft med pga "skakningar" med kameran 

Vi börjar med löshoppningen.


  

Och fortsätter med tömkörningen....



 

Mvh anaby  

Av anaby - 22 augusti 2011 11:47

Nu är vi inne på del 13 av resans gång!! Himmel vad tiden går fort!!!

Datumet är 2008-09-25.

Här är det vanligt rakt bett utan nosgrimma som gäller. Och sadeln är hoppsadeln T6:an 

Vi börjar med diverse jobb i skritt... Som synes tuggas det en hel del på bettet och tungan "viftar" på utan för munnen en hel del  Det är någonting som blivit otroligt mycket bättre under årens gång  


Vi hinner med att trava lite på slutet innan vi går vidare till nästa klipp 

Fortfarande har jag inget större krav på formen utan endast framåtbjudning och tillbaka/broms  


Vi forsätter med lite voltarbete i trav och...



...lite trav över kavaletti och några små skutt  som är en aning vingliga...men vi tar oss över utan större problem  T rättar sig efter hand och förstår allt eftersom vad han ska göra. Det är inte lätt när man knappt sett ett hinder förrut  och har en matte som knappt sett ett hinder på tid och evighet..allafall 5-6 år vid den här tidpunkten Då blir det ringrostig ryttare och orutinerad häst 


Jag tänkte passa på att berätta att på fredag blir det filmsnuttar från "första uppsuttna galoppen" på åkern i bägge varv och ridning i en annan form på åkern  


Om man vill se "skillnaden" på T från 2007 och 2011 går det att gå in under Kategorier och vidare till Tabasco & Annas resa 2007-2011 och leta reda på Del 5. Där finns 4 olika klipp från resans gång  


Mvh anaby     

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2022
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards