anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Inlägg publicerade under kategorin Tabasco & Annas resa 2007-2011

Av anaby - 19 augusti 2011 15:45

Då fortsätter vi med resan och har kommit till 2008-09. Har tyvärr inget exakt datum men någon gång i september är filmerna från. Idag är det fokus på löshoppning 

I första filmen är det lite uppvärmning i form av longering innan vi börjar..

..med lite kavaletti...

Han är en otroligt snäll och lugn häst då han alltid saktar av efter han har hoppat och stannar och väntar på mig  eller så är han lite lat och vill inte springa mer 

Sedan måste han ju självklart komma fram och SE på vad matte bygger för hinder Jag har en ganska nyfiken häst 

   

 I del 1b som är fortsättningen hoppar vi lite små hinder  Först jag och T och sedan T  Hmm!! Eller jag gör nog något typ av kråkhopp för att få T att hoppa efter...man kan dock både ignorera och blunda när jag ska hoppa 

De 2 sista sprången är det jättegrumlig bild  Mest trolig pga att Henrik hade filmat mot solen och kameran inte riktigt tålde det...Man ser allafall att det är en häst som hoppar 


Och sista filmen nr 2  är det mest löshoppning över hinder inget annat.

Så här såg det ut under 2008 

Mvh anaby      

Av anaby - 15 augusti 2011 14:36

Då har vi hamnat på del 11 på "vår resa" och datumet är 2008-06-17.

Här rider jag med "stången" igen är nog sista gången jag red med den sedan är det...det raka bettet som gäller 

Det ser även ut som om det är T6:an som jag rider med. Har för mig att jag köpte den i maj 2008 så det kan ju stämma  


Jag har försökt klippt ihop det bästa som INTE var så skakigt filmat 


Sedan fortsätter vi med trav, kavaletti och små skutt  Det här är mitt och T:s första "hoppskutt"...han har lite annorlunda stil men det är inte så lätt att veta hur man ska göra från början  Är nöjd och glad att vi tog oss över krysset utan att krascha in i det 



Jag har även här klippt bort det mest skakiga och när det är filmat för långt bort. Därför blir det lite osammanhängande emellanåt!! Ber om ursäkt för det!!

Men man ser på ett ungefär hur T är just den dagen 

Mvh anaby      

Av anaby - 12 augusti 2011 09:58

Jag fortsätter med att berätta om vår resa nu del 10 

Vi har nu kommit till 2008-06-09 och en ridtur i paddocken. Här rider jag med stången igen. Blir endast 1 ridtur till med stången sedan är det det raka bettet som gäller 

Vi börjar med lite skrittjobb...



och avslutar med lite trav i första filmsnutten.



I andra filmsnutten blir det lite mer trav på volt och sedan avslutar vi med att skritta av efter hela 4-kanten....

Mvh anaby  

Av anaby - 10 augusti 2011 20:05

Det visade sig att det inte gick att redigera från DVD-skivorna som L-O "rippat" in i datorn   Typiskt!! Men istället gick det bra att "plocka in" filmen från DVD till hårdisken och redigera den därifrån  Tack och lov!!!!

Så nu har jag redigerat filmsnuttar till 4 inlägg  Kommer att jobba så många nätter nästa vecka att det är skönt att redan vara klar med filmerna så är det bara att lägga in dem och skriva lite text 

Jag kan tala om att vårt "första hoppskutt" finns på film...och 2 olika löshoppningar..och 2 ridpass i paddocken....allt under hösten 2008!!!


Bjuder på några kort från löshoppning från sommaren 2010 i paddocken.

       

Han är högt över bommarna min härliga häst  Jag har lösthoppat 1 meter som högst. Finns ingen anledning att hoppa högre. Bättre att hålla sig kring 80-90 cm så att han blir "säker" på den höjden  


Jag lägger in filmsnuttar på fredag och måndag

Ha de jättebra så länge!!

Nu ska jag snart åka till jobbet igen!!

Mvh anaby   

Av anaby - 9 augusti 2011 17:46

Det som tidigare var del 9 kommer förmodligen att bli del 11 eller 12...då det kommer att bli några fler inlägg innan det är dags för hösten och första galoppen. Just nu står bara ett frågetecken där tills vidare..men jag kommer att flytta om den längre bak sedan när jag vet vart den hamnar. Ber om ursäkt för strulet med datum på filmsnuttarna!!

Här kommer allafall del 9 från 2008-06-09 och ridning i paddocken.

Den första filmen är i skritt och den andra i trav. Jag rider med "balansbettet" och 2 tyglar på den här filmen. Man kan även se att jag mest rider på övre tygeln och att jag har ett lätt stöd i munnen  Jag har även en dressyrpisk dock INTE för att gå på med pisken utan för att kunna "forma" T lättare runt innerskänkel...jag byter sida på pisken beroende på vilket varv jag rider i 

Jag har klippt bort ganska mycket pga att min yngsta son filmnade både det ena och det andra  och hade någon typ av parkinson emellanåt  Vet själv hur svårt det är att hålla kameran helt stilla och här är han bara 13 år och gör så gott han kan för att hjälpa mamma med filmningen 



Samma sak i trav    ...jag fick klippa bort en del men man ser på ett ungefär hur T är i traven 



    

Mvh anaby  

Av anaby - 2 augusti 2011 09:35

Då fortsätter vi med "resan". Idag visar jag några olika filmsnuttar vid olika tillfällen på olika saker tänkte jag. Nästa gång blir det filmsnuttar från samma tillfälle igen 


Vi börjar med löshoppning i paddocken. Har för mig att det är från sommaren 2008 om jag inte minns fel. Det är inga höga hinder utan mest att T får prova sig fram och får mycket beröm  Jag använder mig av Monty Roberts Duallygrimma om någon undrar  




Och fortsätter med lite tömkörning på volt i paddocken hösten 2008. Även har använder jag MR Duallygrimma. Det går alldelens utmärkt att rida i den också 



   

Så här ser den ut på nära håll. Den är mer som ett sidepull.


Och sist men inte minst longering i galopp. Efter ca 1 års ridning av Tabasco började jag med att träna galopp från marken i samband med longering innan jag galopperade uppsuttet. Tabasco är väldigt lyhörd för rösten...både vi start och stopp  

 I nästa inlägg är det dags för den "första" uppsuttna galoppen för mig och T  

Mvh anaby  

Av anaby - 29 juli 2011 00:05

Japp!! Då fortsätter vi med "resan" och nu har vi hamnat i 26/4 2008. Jag har börjat rida T med ett vanligt rakt bett istället för stången. Dock är han ganska orolig i munnen och slänger ut tungan en del nu från början...det kommer att ta några veckor innan han blir lugnare. När jag sedan några månader senare provar rida med stången...GÅR DET INTE ALLS!!! Dagen efter byter jag tillbaka till det raka bettet och har aldrig prova rida med stången igen utan hållit mig till raka bett..vanligt rostfritt eller äppelbett i gummi   Det jag istället har gjort är att rida utan nosgrimma eller med olika nosgrimmor som är spända väldigt löst. Detta har T accepterat riktigt bra  

Vi börjar med skrittjobbet:


Här ser man att han är ganska orolig i munnen över bettet men istället har han lärt sig att "vänta" mer på VAD jag vill att han ska göra i samband med halterna  Det går också lättare att "ta i honom" nu utan att han blir stressad 

Vi går vidare till traven:

Eftersom han inte är riktigt tillfreds med bettet än blir han lite okoncenterad och seg när han ska trava. Jag ska tillägga att jag INTE är så nöjd med just det här travpasset. Men jag visar det ändå så att man får se hur T var från början med bett 

Det är en ganska stor skillnad på "förr" och "nu". För dem som vill se skillnaden "från början till nutid" hänvisar jag till att gå in under Kategorin: "Tabasco & Annas resa 2007-2011" och leta reda på "del 5". Där ser man tydligt hur stor skillnad det blivit på honom under årens gång 

Vi jobbar vidare med det!!

Och slutligen lite omvårdnad efter ridning. På den tiden gjorde jag iordning T inne och sedan efter ridturen fixade jag allt ute. Det funkade jättebra!! Sedan vi byggde vindskyddet hösten 2009 har jag ALLTID gjort iordning honom ute både före och efter ridtur...höst/vinter/vår och sommar. Han står numera väldigt stilla och är riktigt duktig 


Zimé var den första hästen jag hade lös i samband med omvårdnad före och efter ridning. Detta berodde på att hon INTE gick att sätta fast pga att hon fastnat med grimman i en boxdörr som hon sedan dragit lös från gångjärnen och stått stilla med tills de fick loss den från henne!! Som tur var kastade hon sig inte runt eller omkring!! Jag var INTE där så jag kan inte uttala mig om exakt vad som hände...förutom att jag efter den där händelsen ALDRIG mer kunde sätta fast min häst igen förutom i transporten Då får man hitta andra lösningar istället 


Och eftersom jag redan var van vid att "ha hästen lös" i samband omvårdnad före och efter ridtur fortsatte jag att träna på samma visa med T. Jag hade däremot inte så stora förhoppningar om att få en "lika snäll häst" igen  Men nu nästan 4 år senare kan jag konstatera att T är ännu snällare än Zimé  Beror nog delvis på att han har ett mycket lugnare temperament än vad hon hade  Det här är allafall i början på "inlärningen" och jag är redan ganska nöjd med honom efter bara några månader 

Vi jobbar vidare med allting och jag försöker kräva lagomt mycket mer av T allt eftersom 

Mvh anaby           

Av anaby - 25 juli 2011 16:52

Då går vi vidare på resan och hamnar 11/2  2008. Den här gången rider jag med ett balansbett från Globus. Det enda bettet som T accepterade från början....Man rider med 2 tyglar så tar man inte i den nedre tygeln är det väldigt milt att rida med. Och jag rider som vanligt med "halvlånga" tyglar 

Så här ser bettet ut:

  Tror att det egentligen är ett westernbett. Har dock inte ridit med det sedan maj 2008 då T istället började gå med ett vanligt rakt bett. Det fungerade fin fint  Och bomlös sadel som vanligt  

 I första filmsnutten är det skrittjobb....med några skidårare i bakrunden...som T inte bryr sig om  Här ser man lite av hans otroligt trevliga temperament  Som kommer att visa sig mer allt eftersom tiden går  

Vi gör lite sidvärtsrörelser, halt, fram & bakdelsväningar, ryggningar. Det enda som blir är att T är så ivrig när man gör halt och vill gärna bestämma VAD han ska göra. Jag vill att han ska stå stilla i några sekunder och VÄNTA på vad jag vill istället Inte lätt att vänta alla ggr...tur att matte har någorlunda bra tålamod  

Som vanligt är det mycket beröm i form av rösten, klappar och hästgodis  

Sedan går vi vidare till trav och kavaletti.


I traven är det nu fokus på att trava flera varv i taget. Vilket har börjat fungera riktigt bra  Inget krav på formen än...

Enda fokusen på kavalettina är att han ska trava lugnt över och inte trassla in sig i bommarna  Gick tillfredställande för att bara ha gjort det några ggr 

Vi jobbar vidare!!

Mvh anaby  


Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2022
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards